handdator

Visa fullständig version : ProTargo?


LOBO
2003-05-07, 20:46
Någon som hört någe om detta kosttillskott eller kanske testat.
Hur stor förpackning?
Dosering?
Räcker hur länge?

eiselt
2003-05-08, 16:15
Originally posted by LOBO
Någon som hört någe om detta kosttillskott eller kanske testat.
Hur stor förpackning?
Dosering?
Räcker hur länge?

Det är stärkelse som är rik på amyolopektin som tas upp snabbare från magsäcken än druvsocker. Studier visar att glykogeninlagringen sker snabbare efter träning med denna typ av stärkelse, men skillnaden är inte så enorm att det är värt att bestala extra för det. Vet inte vad priset på Vitargo ligger, men har hört att det är många gånger dyrare än druvsocker.

Mvh
Henrik

NutriVision R&D
2003-05-08, 17:57
ProTargo är en ny proteinprodukt med en mängd fördelar.
Det kan pga dess unika egenskaper användas direkt efter träningspasset,som mellanmål,eller vid sänggåendet.
En portion ger drygt 30g högkvalitativt protein.
Protargo innehåller både vassle(snabbt) och kalciumkaseinat(långsamt) i samma proportioner som modersmjölk.
Produkten innehåller också Vitargo som är en patenterad stärkelse(åtskilliga olympiska guldmedaljörer använder den) vilken stimulerar anabolism.
Den innehåller också mikroinkapslade lactobaciller som motverkar svällbuk och gaser samt gör produkten lämplig för laktosintoleranta.Xylitol hämmar nedbrytningen av muskelprotein och är också en beståndsdel.
ProTargo innehåller inget Aspartam.
Förpackningsstorlek 1,6kg(4X 400g) med doseringsmått,patenterad förslutningsklämma och vetenskaplig folder med råd och tips om idrottares proteinintag samt om produkten.

Ang. Henrik E:s inlägg så kan tilläggas att Vitargo endast säljes till NutriVision.Därav hans ngt bittra inlägg.Eiselt är trots allt en glad amatör (om än kunnig) jämfört med de nutritionsforskare och läkare(med träningsbakgrund) som faktiskt utvecklat våra produkter.
Hoppas du inte tar allför illa upp av detta Henrik.

z_bumbi
2003-05-08, 18:21
NutriVision R&D: Nu när du är här igen.. var hittar jag rapporten vitargo använder i sin marknadföring ? Inte det som står på hemsidorna utan den riktiga rapporten, var är den publicerad ?

Nitrometan
2003-05-08, 19:20
Finns det bara en rapport?
Är de nutritionsforskare måste de ju ha publicerat många studier. Och en produkt som Vitargo är väl inget man tar fram på en eftermiddag direkt?
Det ligger väl många års arbete bakom?
Dessutom har Vitargo funnits ett tag på marknaden, andra borde väl också ha undersökt det?

z_bumbi
2003-05-08, 19:34
Nitrometan: Jo man kan tycka det...
Men vad jag kommer ihåg se referar man till en rapport där man fick x antal % högre glukogeninlagring i musklerna med denna kolhydrattyp än en annan kolhydrattyp, det framgick dock inte vilken kolhydrattyp man jämförde med (Om jag kommer ihåg rätt) och jag aldrig läst hur man utförde hela testet.

Jag gillar dock reklamtexten i inlägget där man säger att proteinblandningen är den samma som i modersmjölk, ungefär som vuxna människor är gjorde för modersmjölk ?
Undrar vad just den blandningen bygger på någon förskning ? :)

LOBO
2003-05-08, 19:45
Hur mycket skall man ta vid normal dosering?
Om jag köper detta tar jag det två gånger om dagen som mellanmål. Och kanske häver i lite i min gainer för extra protte.

Cartwright
2003-05-08, 19:57
Vad kostar produkten?
Och hur kan en och samma produkt vara optimal både för återhämtning och som mellanmål?

z_bumbi
2003-05-08, 20:26
Originally posted by Cartwright
Och hur kan en och samma produkt vara optimal både för återhämtning och som mellanmål?

Det kan den inte.. men de flesta som säljer gainer brukar skriva så. Alltid får de sälja några burkar extra.

Petrus
2003-05-08, 20:29
Originally posted by NutriVision R&D
Förpackningsstorlek 1,6kg(4X 400g) med doseringsmått,patenterad förslutningsklämma...

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: Är det sant??? Patenterad förslutningsklämma?

Petrus
2003-05-08, 20:32
Originally posted by z_bumbi


Det kan den inte.. men de flesta som säljer gainer brukar skriva så. Alltid får de sälja några burkar extra.

Jag håller med! Att skriva eller säga att en och samma prddukt är optimal för både återhämtning, mellanmål och sängdags bevisar bara på okunnighet. I detta fallet från Nutrivision.

Och jag väntar precis som Z_Bumbi på att få läsa den fulla studien!!! För den finns väl?

Vänligen,,,
Petrus

Pez
2003-05-09, 02:11
Undrar om NutrivisionR&D tänker svara.... :D

Brukar försvinna när det börjar ställas "otäcka" frågor om forskning/studier. :nono:

Upp till bevis! :whipped:

/pez

Fairing
2003-05-09, 06:02
Varför betala dyrt för torkat potatismjöl:confused:

Hur kan torkat potatismjöl vara patenterat?

Köp Lyckebystärkelsens potatismjöl torka i ugnen och så har ni en unik patenterad produkt:D

Mr Waxy Maize

Fairing
2003-05-09, 06:05
Glömde en sak: Vitargo sälj till ALLA som vill betala extra för att skriva "innehåller Vitargo"

Nitrometan
2003-05-09, 11:50
Potatismjöl? Vad skönt att man bara bor 2 km från Lyckeby då. Här ska käkas torkat potatismjöl!!! :eating: :eating:

William
2003-05-09, 12:51
Hej alla!

Här kommer referenserna till studierna gjorde med Vitargo!

J.B. Leiper, K. Piehl Aulin & K. Söderlund
Improved Gastric Emptying Rate in Humans of a Unique Glucose Polymer with Gel-forming Properties
Scand J Gastroenterol 2000 (11)

K. Piehl Aulin & K. Söderlund, E. Hultman
Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses
Eur J Physiol (2000) 81: 346-351

Angående ProTargo så klassas produkten nog inte som en gainer eftersom mängden kolhydrater är väldigt lågt per portion.

Mvh William

z_bumbi
2003-05-09, 13:59
William: Tack för rapportnamnen. Om det är en gainer ? För att få de effekterna som näms i abstrakten ska man ju få i sig 1 g kolhydrater/kg kroppsvikt, samt samma mängd varje halvtimme under två timmar tid dvs precis som vilken gainer som helst även om man brukar äta mat istället för drink 2,3 och 4.

Om produkten

Eftersom jag inte får tag på mer än abstract så lämnar jag åt någon annan att kolla hur kosten innan testerna såg ut...

Den andra rapportens verkliga värde faller väl på att ingen bara lever på kolhydrater i två timmar men den var intressant i alla fall, vore ju intressant att se hur inladdningen påverkades på ett lite längre perspektiv dvs hur lång tid tar det att komma ikapp samt kanske hur skillnaden ser ut om man bara tar en vanlig kolhydratdryck samt sen äter mat inom 60 min.

Men det verkar vara en kul produkt som när den får ett vettigt pris (Se nedan) säkert kommer att dyka upp på lite fler ställen.

Nu är det bara "modersmjölken" som bör förklaras också :D

Om marknadsföringen av produkten och portionstorlekar.

Jag hittar ingen information om vad påsarna innehåller men det står att man ska ta ca 50 g efter träningen och av det får man tydligen 30 g protein (ungefär 50/50 vassle/kassein) och om man räknar snällt så är kanske 15 g kolhydrater per portion.
Undrar vad så lite kolhydratet gör för nytta ?
Själv skulle jag behöva trycka i mig ca 300 g pulver (ca 100g kolhydrater) för att få samma kolhydratsinladdning som i de rapporter som används som skäl för att köpa produkten.

Med ett kilopris på 311 kr blir det ganska dyrt...typ ca 90-100 kr per träningspass, jag tar hellre en gainer med "sämre" druvsocker eller maltodetrin och betalar max 100 kr/kg.
Skillnaden är att jag inte stoppat i mig 200 g protein i en omgång men jag kan mycket väl hälla i det för ett kilopris av 180 kr om jag tycker det är nödvändigt.

Kort sagt: Som återställningsdryck är den inte det bästa på marknaden, som måltididsersättning bör man ju inte sätta i sig snabba kolhydrater, som energidryck under träning är det för lite kolhydrater i förhållanden till protein.

William
2003-05-09, 15:46
z_bumbi: Jag menade att ProTargo inte var en gainer eftersom den innehåller alldeles för lite kolhydrater. 13 per protion om jag inte minns fel, varav endast 6-7 g är Vitargo.

Dom flesta studier som gjorts på glykogeninlagring och dess hastighet brukar mätas under 2-4 timmar efter träningen. Man brukar kolla olika blandningar typ bara kh eller kh+protein.

Hursomhelst så står det i rapporten att Vitargodrinken resulterade i 153,3 mmol/kg glykogen jämfört med 118,1 mmol/kg glykogen för glukos/maltodextrindrinken, efter de 2 första timmarna efter avslutad träning.

Under denna perioden var inlagringshastigheten för Vitargogruppen 50,2 mmol/kg/h jämfört med 29,9 mmol/kg/h för glukos/maltogruppen.

Kontentan av studien är att Vitargo lagrar glykogen mycket snabbare under de två första timmarna efter avslutad träning.

Mvh William

Pez
2003-05-09, 16:46
Bumbi - det är väl som med t.ex kreatin när det kom först, alldeles för avskräckande att sätta ut effektiva "doseringen" på förpackningen då man snabbt ser att det kostar mer än det smakar.

/pez

Fairing
2003-05-09, 16:59
Kolhydraterna i Rapid Recovery kommer främst från en speciell majsstärkelse, amylopektin. Ett kanske bättre alternativ en Vitargo.

Dessutom ger en portion ca 30g Amylopektin:thumbup:

z_bumbi
2003-05-10, 14:44
William: Vad är det då mer för kolhydrater i protargo ? Jag har inte hittat någon innehållsdeklaration, på hemsidan saknas ju all vettig information t ex och eftersom de återförsäljare som jag hittat på nätet använder samma information så..

Att det inte är en gainer kan jag kanske hålla med om men återförsäljaren själv säger ju att det är det och då ska man ju tro på det..

Jag läste abstrakten men då man ju aldrig använder kolhydratdryck på det viset så förlorar det ju viss mening för en idrottare och jag använde rapporterna för att jämföra produkten protargo med andra produkter inte själva kolhydrater eftersom återförsäljaren ju av någon anledning hävdar att just rapporterna bevisar något om den produkten.
Om man inte ser vad som hänt runt omrking vid testerna så visar ju inte en sådan test så mycket, har testpersonerna ätit mat innan testet så inverkar det ju, har de inte gjort det så inverkar det osv, utan att veta det kan man inte säga så mycket mer om produkten än att den i jämförelsen verkar bättre men jag måste läsa hela förfarande för att kunna tänka mig säga så mycket mer.

Pez: Jo det stämmer säkert men frågan är om det är rätt för det. :D

Pez
2003-05-10, 15:36
Bumbi - nej absolut inte, man bör ju kunna motivera kunden att betala för att få effekt.

Men det hade varit kul om nån rekommenderat folk 15-30gr kreatin om dagen när det först dök upp.... hade blivit dyrt.. :D

/pez

William
2003-05-10, 16:45
z_bumbi: Resten av kolhydraterna är lite stärkelse och xylitol som iof sig är en sockeralkohol men är energigivande.

I studien där man mätte hastigheten av glykogensyntesen fick försökspersonerna utföra glykogentömmande träning under mer än två timmar. Träningen var upplagd så att så många olika muskelfibertyper som möljligt skulle tömmas på glykogen.

Därefter intog man totalt 300 g Vitargo eller glukos/maltoblandning under 2 h uppdelat på 4 ggr.

I studien används ju bara kh så det är det enda du kan jämföra med.

Jag kan dock styrka en del av påståendena från egen erfarenhet. Man blir inte alls tung i magen av Vitargo och man får verkligen fyllda glykogenlager dagen efter. Jag känner verkligen skillnad.
Men det är jag.

Får man tag på Vitargo billigt eller har råd med det bästa så skulle jag rekommendera det. Men när 5 kg kostar ca 1000 så är det inte värt. Kan man bli sponsrad så skulle det vara perfekt.

Mvh William

Fredrik Age
2003-05-10, 19:29
Ett litet påpekande bara:

"...att Vitargo endast säljes till NutriVision."

Detta stämmer inte, då vi använder Vitargo i våra produkter (AdvantAGE bl a) och i snart släpps White Line produkterna där det finns rent Vitargo utan smak där man kan blanda själv till önskad mängd.

Se saxat inlägg från:
http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/vitnytt.htm

SM 2002 Bodybuilding
Vitargo har som bekant blivit en erkänd kolhydrat inom Bodybuilding under året som gått. Finska återförsäljaren Suomen Urheiluravinne Oy med nystartade svenska bolaget Scandic Sport AB lanserade sin nya Product Line "FAST Sports Nutrition" under Scandinavian Fitness Expo 2002 på Älvsjömässan. De fick framgångar under SM i Bodybuilding, Fredrik Age vann klass -90 och vann också Par tillsammans med Monica Riscoll. Läs mer om detta på www.fastsportsnutrition.com (under uppbyggnad) och www.bk-sportsmag.se.
021125

Så Vitargo finns även i våra produkter om intresse finns.
På vitargo.com kan man läsa om dessa studier som visar hur Vitargo upptas snabbare i mag-tarm kanalen osv...
Enligt Frippe Freon har GI på Vitargo dock inte fastställs men uppskattas ligga på runt 140.

Doktor V
2003-05-11, 19:56
Måste komma med ett inlägg angående hur "forskningsresultat" kan presenteras.

Tyvärr är detta ganska länge sedan och jag är en flegmatiker,så jag orkar inte leta efter studierna,ni får lite på mitt ord.

Tillskott #1:Dibencozide
Såldes av flertalet tillverkare i börja på -90 talet.
Hänvisades till en studie som visade mer viktuppgång av Dib jämfört med en moderat dos av AAS.

Sanningen var att studien gjordes på svältande barn i Afrika,så att Dibencozide,vilket är en Co-Enzym till B-12 vill jag minnas,vilket är effektivt vid undernäring,gav bättre resultat än AAS i detta fall var ingen överaskning.

Tillskott #2:Gainer från TwinLab(tror jag)

Stuiden visade att idrottsmän som intog Gainers i dosen 1500 kcal om dagen ökade mycket mer än dom som intog vanlig mat.

Sanningen var att dom som intog mat åt 2500 kcal om dagen,och var elit-tränande byggare.
Dom i kosttillskottgruppen,som oxå bestod av Elitbyggare intog samma mat+1500 kcal från Gainer.
Konstigt att 4000 kcal ger bättre tillväxt än 2500 kcal.:D

eiselt
2003-05-14, 15:54
Originally posted by NutriVision R&D
...patenterad förslutningsklämma...

Vi kommer också använda en "patenterad" förslutningsklämma till alla våra kommande proteinpulver med tryck:www.eiselt.se!! :hbang:

/ Henrik

Nitrometan
2003-05-18, 12:20
Jag väntar fortfarande på svar från NutriVision R&D...

Doktor V
2003-05-18, 18:32
Originally posted by Nitrometan
Jag väntar fortfarande på svar från NutriVision R&D...


Du får nog vänta länge.............

Nitrometan
2003-05-21, 20:40
Antagligen. Men jag håller ju inte andan direkt. :D :booty: