handdator

Visa fullständig version : Ingen matlust!


Athlete
2008-01-07, 19:26
Jag har inte haft nån matlust nu på några dagar, har på sin höjd kunnat få i mig nån "lättare" macka eller vetekex utan att må illa. Jag blir hungrig och så men känner mig illamående bara jag tänker på mat! Detta har aldrig hänt mig förut (vad jag kan minnas iaf), har aldrig haft problem med mat. Har många gånger haft mer matlust när jag haft magsjuka än hur jag känner nu! Och jämt när jag blir nedstämd osv tröstäter jag, vet inte vad som ändrats nu när det plötsligt blev tvärtom, detta är inte likt mig *spy* nån som har nåt tips?

Alfred Nobel
2008-01-07, 19:49
Sätt dig ned, ensam, med en familemedlemm eller nära kompis och analysera vad som stör dig i ätandet och får dig att må som du gör. Det du berättar är en typsik sympton för en människa som lider av en stressig vardag. Det kan bero på en tuff och hård vecka på jobbet, en missad tenta eller kanske jobbiga problem med sina vänner. Av egna erfarenhter tappade jag några kilon under extrema tenta perioder och det berodde enbart på att jag hade för mycket att tänka på och gick runt och var nervös dagarna ut, maten kom jag aldrig att tänka på.

Har du svårt att äta mat med hjälp av tänder och käkben kan du kanske försöka dricka shakers istället? Det kanske går ner. Jag menar en människa behöver energi för att orka, det kommer slå negativt i längden annars.

Lycka till!

Athlete
2008-01-07, 20:20
Jo, jag har tänkt på att det kanske är för att jag oroar mig för mycket över allt.. men det är inget nytt. Har känt så i några månader och det här med maten har ju inte varit nåt problem tidigare som sagt. Men ja, det är väl kanske möjligt att det är så ändå..

KaptenKnäsvag
2008-01-08, 02:01
När jag har mastodont-bulkat ett tag så börjar jag få minskad matlust. Då får man trycka in maten extra hårt.

Har du ätit väldigt mkt på sistone?

Tolkia
2008-01-08, 07:57
Har du några kroppsliga symptom, typ ont i magen (t.ex. mitt fram mellan revbenen), svullen mage, sura uppstötningar etc.? Jag tänker på magkatarr eller något.

nelson24
2008-01-08, 08:34
Jag tappade matsluten för 2 år sedan. Hade inga andra symptom vad jag kan minnas, inte ont i magen eller så. I mitt fall så visade en gastroskopi att jag led av magkatarr orsakad av en bakterie kallad Helicobacter pylori.

Fick medicin som jag åt i 2 veckor men det dröjde nästan ett år innen magen var bra igen. Tappade ungefär 10 surt förvärvade kilo under tiden.

Rahf
2008-01-08, 10:28
Jo, jag har tänkt på att det kanske är för att jag oroar mig för mycket över allt.. men det är inget nytt. Har känt så i några månader och det här med maten har ju inte varit nåt problem tidigare som sagt. Men ja, det är väl kanske möjligt att det är så ändå..

Stress är en stor faktor. Hamnar i den sitsen titt som tätt också, med minskad matlust som följd.

addicted
2008-01-09, 13:26
Har du några kroppsliga symptom, typ ont i magen (t.ex. mitt fram mellan revbenen), svullen mage, sura uppstötningar etc.? Jag tänker på magkatarr eller något.


Jag har under ungefär en vecka haft ont som Tolkia beskriver. Kan känna att jag tappat matlusten en del, men jag kan fortfarande få i mig mat. Dock har jag märkt att jag mår riktigt illa när jag äter godis, har aldrig hänt förut. Undrar om det kan vara magkatarr..? :(

forslund
2008-01-09, 15:43
Att uppsöka en doktor är ju aldrig dåligt, och det låter som om du borde göra det.

Athlete
2008-01-09, 16:36
Tack för svar! :) En fråga.. Ligger det nån logik i att jag har lättare att få i mig kolhydrater än annat? Lite hårdbröd utan pålägg går ganska bra, samma med ris, pasta lite svårare men om jag äter det sakta så går det ganska okej iaf..

Eddie Vedder
2008-01-09, 16:40
En fråga.. Ligger det nån logik i att jag har lättare att få i mig kolhydrater än annat? Lite hårdbröd utan pålägg går ganska bra, samma med ris, pasta lite svårare men om jag äter det sakta så går det ganska okej iaf..

Ja det är definitivt inte ologiskt, väldigt vanligt att typiskt kolhydratrika livsmedel oftare går ner lätt. Särskilt raffinerade varianter, jämför t.ex. baguette med pumpernickel eller råris med basmatiris.:)

Jag är likadan, "kolhydratlivsmedel" glider enklast ner. Mitt enda undantag är i såna fall potatis, det ger mycket mättnad per energienhet för mig (och har även högst mättnadsindex av alla livsmedel så jag är inte ensam om det;))

Alfred Nobel
2008-01-09, 19:29
Jag måste bara berätta om en relaterad händelse som drabbade mig idag, som fick mig att tänka på den här tråden.

Jag vaknade klockan 8 imorse, steg ur sängen och kokade min gröt. Sen tog jag gröten, satte mig framför datorn med en kopp kaffe och klickade mig in på kolozzeum. En helt vanlig morgon med andra ord, inget skillde från gårdagen, förutom smådetaljer som att jag kissade +/- någon minut imorse.

I varje fall, jag hade helt och hållet kopplat bort min mentalitet från verkligheten och tänkte inte alls på den tenta som väntade mig vid lunch. Men bara en liten stund senare slog det mig att jag faktiskt hade en tenta, ett prov som jag måste förbereda mig inför och då blev jag helt plötsligt skrämmande nervös och började rå plugga. Trots att jag redan ägnat dagar/veckor av min lediga tid över jul åt jusst detta prov. Men jag märkte direkt, när jag började plugga, att min kropp fungerade annorlunda. Jag åt inget från den sekunden jag började känna oro till att jag i princip kom hem från tentan och det var 19.00 idag. Det var skrämmande, jag hade ingen hunger eller några tankar alls på något annat än skolan och betyg i princip.

Fan vad nervositet och stress kan göra/förstöra mycket... Hade jag inte haft 2veckors ledighet kvar innan de schema lagna föreläsningarna startar skulle jag förmodligen suttit med böckerna i knät och inte brytt mig om middag.

Även min inställning till träning på pendeltåget hem känndes mysko. Jag ringde en vän och bestämmde tid, men bara 10min senare slog de mig "jusstja, jag har inge busskort, fick ju skjuss av morsan imorse" och avbokade jag träningen och knatade hem istället.

STÖRT!

Chrillee
2008-01-09, 19:49
Rent ut sagt bedrövligt, jag har tvärtom. Jag har för stor matlust, dags att börja plugga och bli lite nervös kanske.

Vad menas med raffinerad mat förresten? Sånt som har genomgått massa industriellt tjosan?

Eddie Vedder
2008-01-09, 19:52
Vad menas med raffinerad mat förresten? Sånt som har genomgått massa industriellt tjosan?

Raffinerat mjöl är mjöl där skaldelar, grodd o.s.v. plockats bort. Vitt mjöl alltså. Samma sak med vitt ris istället för fullkornsris, rent socker o.s.v.

Har du en ordbok eller möjlighet att se fler hemsidor en kolozzeum kan du slå upp ordet.:)

jojjep91
2008-01-11, 20:53
Sätt dig ned, ensam, med en familemedlemm eller nära kompis och analysera vad som stör dig i ätandet och får dig att må som du gör. Det du berättar är en typsik sympton för en människa som lider av en stressig vardag. Det kan bero på en tuff och hård vecka på jobbet, en missad tenta eller kanske jobbiga problem med sina vänner. Av egna erfarenhter tappade jag några kilon under extrema tenta perioder och det berodde enbart på att jag hade för mycket att tänka på och gick runt och var nervös dagarna ut, maten kom jag aldrig att tänka på.

Har du svårt att äta mat med hjälp av tänder och käkben kan du kanske försöka dricka shakers istället? Det kanske går ner. Jag menar en människa behöver energi för att orka, det kommer slå negativt i längden annars.

Lycka till!

+1, det där verka stämma på mej.

LindaS
2008-12-26, 21:45
bump

Hur gör jag för att få tillbaka min matlust?

Jag har haft otroligt svårt att få i mig tillräckligt med mat. Detta har lett till att jag har gått ner ca 4 kilo på tre månader och så kan det inte fortsätta. Det påverkar allt jag gör eftersom jag saknar ork och kraft. Dessutom var jag magsjuk i början på förra veckan och tappade mer vikt och kraft samt krympte magsäcken en del. Jag är hungrig men vet inte vad jag vill äta. Inget smakar.

Det finns inga fysiska fel på mig(vad jag vet), utan detta är förmodligen helt psykologiskt. Jag har heller inga "issues" när det gäller mat och vill gärna gå upp ca 3 kilo, med så bra kvalitet som möjligt.

Någon som har bra tips på vad jag kan äta och hur, för att få tillbaka aptiten?

ceejay
2008-12-26, 23:43
Jag brukar bli hungrigare och matlusten ökar ju mer mat jag äter(inte direkt ofc, men som ett resultat) så jag kan väl bara säga att det bara är att äta så mycket som möjligt trots utebliven matlust och hoppas på att den hittar hem igne?

znicker
2008-12-27, 18:58
Har du några kroppsliga symptom, typ ont i magen (t.ex. mitt fram mellan revbenen), svullen mage, sura uppstötningar etc.? Jag tänker på magkatarr eller något.

ja har samma problem som i tråden. där jag har precis som du skriver, ont i magen mellan revbenen. har ofta ingen matlust och får proppa i mig mat tills jag är nära på att spy(saken är att de är ingen mat alls! typ 6 köttbullar å 2 potatisar) har även väldigt svårt att gå upp i vikt, så tips för de tar jag gärna emot! fast är ju svårt när jag har svårt att få i mig mat så jag vet inte hur ja ska göra.

kille 18 år 185 68 kg ;/ hjälp

Alfred Nobel
2008-12-27, 21:49
Som många säger. Ät mer och oftare. Det brukar fungera för mig. Har jag ätit mycket kvällen innan jag går och lägger mig vaknar jag oftast vrålhungrig. Samma gäller om jag äter en stor måltid på morgonen, då blir jag dödshungrig till lunch och oftast måste jag få i mig något mellanmål innan dess.

LindaS
2008-12-27, 21:58
Som många säger. Ät mer och oftare. Det brukar fungera för mig. Har jag ätit mycket kvällen innan jag går och lägger mig vaknar jag oftast vrålhungrig. Samma gäller om jag äter en stor måltid på morgonen, då blir jag dödshungrig till lunch och oftast måste jag få i mig något mellanmål innan dess.Jo, jag vet hur man äter. ;) Tror det enda som gäller är att äta det så gott det går och hoppas att smaken kommer tillbaka.

Jag är hungrig men vet inte vad jag vill äta. Inget smakar.
Någon som har bra tips på vad jag kan äta och hur, för att få tillbaka aptiten?Okej, jag skrev hur också..

Ellis Wyatt
2008-12-27, 22:05
Använder du nikotin?

LindaS
2008-12-27, 22:44
Använder du nikotin?Aldrig..

Alltså, jag vet vad bristen på matlust beror på, vad som "triggade", men jag har ingen möjlighet att påverka/återställa situationen. Jag måste ta mig ur det på annat sätt.

Gnusram
2008-12-27, 22:55
Aldrig..

Alltså, jag vet vad bristen på matlust beror på, vad som "triggade", men jag har ingen möjlighet att påverka/återställa situationen. Jag måste ta mig ur det på annat sätt.

Fler wienerbröd?

Går det inte att styra om tankarna då? Det är ju bara en tanke men kanske hitta en annan syn på maten som förknippar den med vad du vill uppnå? Annars är det väl kanske smygkalorier som gäller. Juice, en handfull nötter och russin/torkad frukt som mellis några gånger om dagen. Ostmackor innan sängen, vad vet jag. Personligen är jag aldrig så hungrig till lunch som när jag ätit havregrynsgröt till frukost men det är möjligt att det bara är jag.

LindaS
2008-12-28, 13:01
Wienerbröd och andra sötsaker kan jag inte ens titta på.

Taktiken får bli att äta så mkt jag klarar av och strunta i om det är bra ur näringssynpunkt osv. Äta snabbnudlar även att det borde vara "riktig" pasta, ris etc. Äta ljust bröd med brieost och salami fast det borde vara något annat. Bättre att äta någon mat än ingen mat. Chips funkar också, men det blir som vanligt inga mängder.

Elitium
2008-12-29, 01:39
Hej
Jag ville bara dela med mig av min erfarenhet av mag-tarmproblem/katarr

För ca 1,5 år sedan fick jag problem med att äta. Kände redan av det till och ifrån vid vissa tidigare tillfällen när jag tänker efter, men en dag så vart det mer eller mindrekroniskt.
Jag hade aldrig tidigare haft något problem med att äta vad som helst och när som helst. Jag hade börjat tagit träning/kost mer seriöst ca ett år innan, vilket innebar att jag åt mycket fibrer och protein.
Ca ett halvår innan det började åt jag en dålig kycklingkebeb och blev magsjuk, och jag tror detta ligger mycket till grund också, hade väldigt konstiga "känningar" i kroppenlångt efter detta som liknade blodsockerfall, yrsel, lätt i huvudet/kroppen.

Första gången:
Då det inträffade hade jag inte ätit på ett tag under den dagen och tryckte i mig ganska mycket när jag väl åt. Mättnadskänslan höll i hela kvällen och jag rapade hela tiden. När det var dags att sova så bubblade det bara i magen och jag kunde knappt lägga mig ner för då mådde jag ännu sämre, Mättnadskänslan bara eskalerade och jag fick gå upp mitt i natten för att jag trodde jag skulle spy, jag höll det inne i sista sekunden för jag avskyr att spy så jag undviker det allt jag kan.
Åt ett äpple en smörgås och en kopp kaffe under hela dagen efter...

Andra gången någon vecka senare:
Jag blev så hungrig på en sekund att jag nästan fick ont i magen, beställde pizza bara för att få något snabbt =) Satte mig och åt och blev helt plötsligt proppmätt på en gång, och mättnadskänslan bara eskalerade tills att jag nästan spydde (trotts att jag inte hade fått i mig alls mycket...

Sen den dagen har det hängt i.

Det började under tiden jag jobbade 2-skift (med väldigt dåliga arbetstider, jag var annars van med skift) men jag hade också en period av stress/orolighet/depression.
Jag fick ingen matlust alls, så fort jag vart hungrig och bara kände lukten av mat mådde jag illa direkt. Jag hade aldrig fysiskt ont i magen utan bara illamående. Jag besökte doktorn och de misstänkte något i stil med katarr/magsår, själv nämnde jag att kan det inte vara något med tarmarna eftersom jag vet att det ligger lite problem med det i släkten, men det sa de att det inte var...
Jag fick ta alla möjliga tester.
Blodprov, gluten, laktos - inget
Gastroskopi - inget, fick Omeprazol att äta men ingen effekt
Gallsten (röntgen) - visade inget.

Problemen var kvar men jag vande mig att leva med det, träningen kom mer eller mindre helt av sig. Jag flyttade till en annan stad och tog upp kampen igen med lite nya tester.
flera blodprov - inget
flera avföringsprov - inget
Koloskopi - inget..

Och här är jag nu, med diagnosen IBS (Irritable Bowel Syndrome) Tarmen jobbar oregelbundet, ibland väldigt hård i magen, ibland inte så lös men jag behöver gå flera gånger samma dag. Och till att börja med så satt mättnadskänslan högt upp i magen men problemet har nu flyttat sig neråt till tarmarna.

Under den här tiden så har jag provat flera mediciner, avstått från kaffe, protein, mjölk. Har testa Dr.kousas Risdiet, katrinplomon, Silicol (Kisel tillskott, läste på forumet att det funkade för några) Men inga underverk, jag har kanske blivit lite bättre ett tag med de nya metoderna men sen kommer det tillbaka.
Sallader/soppa och "lättare" mat går ner, kokt mat lite lättare men är inte bättre för magen/tarmen. Något kött/fett liknande mår man illa av och mättar väldigt. Proteindrinkar kan jag inte dricka en halv ens för att bli illamående.
Ägg, lök, äpplen och pulvermos mår jag dåligt av har jag lärt mig :)
Äter mest vitt bröd och mjölk (ej filmjölk) till frukost, inga fibrer längre så som gröt linfrön, grovt bröd, det mår jag dåligt av trots att jag alltid åt det innan.

Efter detta så bryr jag mig inte alls vad jag äter längre träningsmässigt eftersom jag inte kan få i mig den mångd protein/kalorier jag vill.

Det har blivit bättre med magen/tarmen, men jag har fortfarande snabba mättnadskänningar kvar men inga akuta illamåender längre.
Och jag har förvånansvärt kommit tillbaka hyfsat i vikt och styrka.
Sen så är nog stress/oro en stor orsak till detta men jag vet inte att jag känner mig "tryggare" mot vad jag gjorde när det hela började.

z_bumbi
2008-12-29, 02:26
Taktiken får bli att äta så mkt jag klarar av och strunta i om det är bra ur näringssynpunkt osv. Äta snabbnudlar även att det borde vara "riktig" pasta, ris etc. Äta ljust bröd med brieost och salami fast det borde vara något annat. Bättre att äta någon mat än ingen mat. Chips funkar också, men det blir som vanligt inga mängder.

Du har grötat in dig i nyttig mat tänket vilket du nog tjänar på att släppa, särskilt som en del saker du räknar upp inte är sämre än det du tycker att du borde äta.

CrazyJoeDavola
2008-12-30, 15:07
Känner igen vissa saker om stress som nämnts här i tråden. Under en period på jobbet var det extremt stressigt för mig, var konstant hungrig och magen knorrade men så fort jag skulle äta så tog det bara stop, kännde mig bara illamående och spyfärdig när jag skulle äta. Detta gick över så småningom när allt lugnade ner sig, men det var riktigt obehagligt när det pågick, speciellt eftersom man körde på lika hårt på gymmet och inte kunde få i sig någon mat.