handdator

Visa fullständig version : Körskolan jagar mig!


somjagsa
2008-01-07, 18:29
För att göra en lång historia kort.

Den 8e november missade jag en bokad körlektion. På Lucia ringde körskolan mig och bad om ersättning senast "nästa vecka", och att jag skulle komma ner med avgiften. Nu har dom inte hört av sig sedan den 13e december och min fråga lyder: Är dom inte skyldiga att skicka en faktura till mig om dom vill ha betalt? Eller kan dom gå direkt till inkasso?

Visserligen borde jag betala men att själv ringa och påpeka att jag är skyldig dom pengar är inget jag gör.

Så, hur funkar det?

Granatgiraffen
2008-01-07, 18:39
Ge dom pengarna, du gjorde bort dig. Ingen idé att lipa!?

Gnusram
2008-01-07, 18:41
Har de fakturerat de andra lektionerna?

fat_joe
2008-01-07, 18:42
Ge dom pengarna, du gjorde bort dig. Ingen idé att lipa!?

Klart han ska betala, och ska han fortsätta köra där så kommer han knappast slippa avgiften, men frågan är fortfarande intressant!

somjagsa
2008-01-07, 18:46
Jo tack jag vet att jag gjorde bort mig.
Dock var det inte det jag frågade om. Frågorna finns i topic.

Granatgiraffen
2008-01-07, 18:48
Klart han ska betala, och ska han fortsätta köra där så kommer han knappast slippa avgiften, men frågan är fortfarande intressant!

Inte ett dugg intressant. Antar att man skriver avtal när man börjar i körskola. Läs det.
Om det inte står i det så ring körskolan. Varför slingra runt som en liten ål?

Solros
2008-01-07, 19:03
Du kommer inte kunna springa ifrån dom, de har trots allt bil och körkort.

bubbe
2008-01-07, 19:04
Dom har ju redan kontaktat dig för att driva in pengarna.

Fast rent juridiskt vet jag inte om det krävs skriven påminnelse för inkasso, är ju dock inte speciellt svårt att skicka ut....

Torwald
2008-01-07, 19:04
Kolla vad som står i avtalet. Påminnelse om fordran ska annars ske skriftligen, annars kan du aldrig bli skyldig att betala ränta på innestående skuld. Fordran är dock inte desto mindre giltig bara för att de ber dig över telefon ;)

Klart du måste betala förresten.

zeusden1
2008-01-07, 19:05
Du kommer inte kunna springa ifrån dom, de har trots allt bil och körkort.

:laugh:

Grisen
2008-01-07, 19:09
För mig att du måste hålla ut i tre månader för att slippa betala. Om du får en påminnelse inom denna tid så förlängs den ytterligare tre månader.

Men klart att du ska betala.

Torwald
2008-01-07, 19:10
För mig att du måste hålla ut i tre månader för att slippa betala. Om du får en påminnelse inom denna tid så förlängs den ytterligare tre månader.

Men klart att du ska betala.

Njae, en konsumentfordran preskriberas inte förrän efter 3 år. Och preskriptionen avbryts ju om man blir påmind.

Grisen
2008-01-07, 19:12
Njae, en konsumentfordran preskriberas inte förrän efter 3 år. Och preskriptionen avbryts ju om man blir påmind.

3 år menar jag, skulle just ändra. Bra där!

Torwald
2008-01-07, 19:15
3 år menar jag, skulle just ändra. Bra där!

:thumbup:

Torwald
2008-01-07, 19:17
Glömde påpeka att du såklart kan åka på betalningsanmärkning om du inte pröjsar. Jävligt onödigt för ett par hundra spänn.

somjagsa
2008-01-07, 19:18
Så alltså måste dom skicka en skriftlig fordran först?
Iofs är det jobbigt att gå och dras med att veta att dom närsomhelst (ska det särskrivas) kan skicka det förbannade pappret.

Magstarkt att ta ut 100% i avgift, jag använde ju aldrig biljäveln, jag slösade inga onödiga mil eller bensin, samt att jag sparade in lite på miljön *cupid*



(Det fetstilta var ironiskt, hoppa inte på mig nu)

Torwald
2008-01-07, 19:20
Tanken är ju att du ska kompensera dem för utebliven vinst ;)

Har du avtalat om att du ska betala även för missade lektioner är du skyldig dem pengar, det HAR de redan skriftligt. De kan kräva betalning när som helst.

bubbe
2008-01-07, 19:24
Så alltså måste dom skicka en skriftlig fordran först?
Iofs är det jobbigt att gå och dras med att veta att dom närsomhelst (ska det särskrivas) kan skicka det förbannade pappret.

Magstarkt att ta ut 100% i avgift, jag använde ju aldrig biljäveln, jag slösade inga onödiga mil eller bensin, samt att jag sparade in lite på miljön *cupid*



(Det fetstilta var ironiskt, hoppa inte på mig nu)

Tror inte milkostnaden är det dom fakturerar för :smash:

Jag tycker det är rimligt att ta ut samma avgift ifall man inte anmäler att man inte kan komma.

somjagsa
2008-01-09, 13:44
Ringde iaf till körskolan idag och fick ett BG nummer av dom, så nu är allt löst.

KniveN
2008-01-09, 15:20
Tanken är ju att du ska kompensera dem för utebliven vinst ;)

Har du avtalat om att du ska betala även för missade lektioner är du skyldig dem pengar, det HAR de redan skriftligt. De kan kräva betalning när som helst.

Vore det så så ska han ju betala mindre än den "vanliga" kostnaden. ;)