handdator

Visa fullständig version : Ghrelin & GH


-xR-
2008-01-07, 14:47
Hungerhormonet ghrelin ökar nivårena av tillväxthormon. Borde det inte isåfall vara bra att gå hungrig för att bygga muskler?

Med hunger menar jag den hunger som magsäcken sätter igång genom att frisläppa ghrelin.

Eller?

King Grub
2008-01-07, 14:50
Tillväxthormon är inget muskeluppbyggande hormon.

-xR-
2008-01-07, 15:04
Det är väl ändå besparande på muskelprotein och ser till att musklerna får tillgång på aminosyror. Borde vara kanonbra vid diet? Frisätter även fett dessutom.

King Grub
2008-01-07, 15:06
Det är väl ändå besparande på muskelprotein

failure of HGH to reduce net protein catabolism in starvation suggests that this hormone does not have a prime regulatory role in conserving body protein stores during prolonged fasting.

Metabolic response to human growth hormone during prolonged starvation. J Clin Invest. ; 50(2): 411–421.

Koloftw
2008-01-07, 15:07
Grub, vad har GH för primära effekter som spelar roll? (Om man är färdigväxt).

-xR-
2008-01-07, 15:16
Metabolic response to human growth hormone during prolonged starvation. J Clin Invest. ; 50(2): 411–421.

Detta tolkar jag som att: tillväxthormonets roll vid hunger är att frisätta fett från fettväv samt minska glukosupptag i muskulatur och fettväv. De positiva (muskelbesparande) tycks vid fasta övervinnas av andra mekanismer.

Håller du med Grub?

Koloftw
2008-01-07, 15:24
Stimulerar inte GH katekolaminer också? Som är katabola hormoner så att man går ut med +-0?

-xR-
2008-01-07, 15:38
Stimulerar inte GH katekolaminer också? Som är katabola hormoner så att man går ut med +-0?

Tror framförallt det är höga halter av kortisol och glukagon som båda för ut aminosyror från muskulaturen som verkar katabolt.

A.Steinbach
2008-01-07, 16:51
Alla de här hormonerna (adrenalin, GH, kortisol, glukagon) går ju ofta hand i hand och påverkar eller förstärker varandras effekter som ett svar på stress (träning) eller fasta (sömn) för att tillgodose kroppen med substrat till energiförsörjningen och upprätthålla blodglukosnivån.

Eddie Vedder
2008-01-07, 17:37
Tror framförallt det är höga halter av kortisol och glukagon som båda för ut aminosyror från muskulaturen som verkar katabolt.

Glukagon verkar på levern, möjligtvis blandar du ihop med adrenalin. Adrenalin kan nämligen frigöra energi från musklerna.

Scratch89
2008-01-07, 18:06
Glukagon motverkar väl insulin? Om insulin kan trycka in energi i muskeln borde väl glukagon frigöra?

Eddie Vedder
2008-01-07, 18:11
Glukagon motverkar väl insulin? Om insulin kan trycka in energi i muskeln borde väl glukagon frigöra?

När insulinnivån sjunker ökar glukagonnivån. Glukagon höjer blodsockret genom att frigöra glukos från levern, glukos frisätts inte ut i blodet från lagrat muskelglykogen. Där saknas glukos-6-fosfatas.

Adrenalin frisätter fett och aminosyror från muskler och bidrar til glykogenolys inne i musklen.

Grandmaster
2008-01-07, 18:21
GH är främst ett energimobiliserande hormon, likt glukokortikoiderna, men det har indirekt en anabol effekt genom stimulation av IGF-1 produktion i levern (anabolt hormon). Det låter som en paradox och är också ett komplext samspel. Nästa artikel handlar om just detta (anabola/katabola hormoner, samspelet mellan dem osv).

A.Steinbach
2008-01-07, 18:23
Glukagon motverkar väl insulin? Om insulin kan trycka in energi i muskeln borde väl glukagon frigöra?

Glukagon motverkar inte direkt insulin men det har som sagt motsatt effekt.

Ett hormon som däremot medverkar till att minska insulinutsöndringen är adrenalin genom påverkan på beta-cellerna i bukspottkörteln.

Koloftw
2008-01-07, 18:24
Artikel i body? Eller vad för artikel menar du?

Skulle dessutom vara tacksam om du kunde skriva upp i vilka bodytidningar du skrivit artiklar, så att man kan köpa just dom tidningarna *drool*.

-xR-
2008-01-07, 21:00
Glukagon verkar på levern, möjligtvis blandar du ihop med adrenalin. Adrenalin kan nämligen frigöra energi från musklerna.

Glukagon främjar glukoneogenes vilket leder till att aminosyror från muskeln transporteras till plasma.

Koloftw
2008-01-07, 21:12
Om både Eddie och Lyle säger att glykogen från musklerna bara släpps fritt genom laktat så är det så :)

Vad har du för källa på det där?

Eddie Vedder
2008-01-07, 21:13
Glukagon främjar glukoneogenes vilket leder till att aminosyror från muskeln transporteras till plasma.

Du tänker på t.ex. alanin och glutamin som frisätts från muskeln och sedan ger sig in i levern och njurarna (den senare för enbart glutamin)?

Du får gärna förklara hur glukagon skulle styra detta nämligen, för det känner jag inte till. Som jag ser det fyller glukagon en funktion vid blodglukoshomeostasen, d.v.s. frigöra glukos från levern och främja glukoneogenes som du säger.

Men hur du direkt sammankopplar det med aminosyrornas transprt ut ur muskeln vid behov får du gärna förklara mekanismen bakom. Jag ser det som två processer vid samma situation (lågt blodsocker) men som inte har direkt med varandra att göra.

-xR-
2008-01-07, 21:52
Tänkte såhär: glukagon stimulerar glukoneogenes av glukogena aminosyror och att dessa aminosyror bör komma från någonstans. Tycker det låter logiskt att aminosyrorna kommer från muskulatur men det är mer en spekulation. Ngn mer insatt får gärna fylla i.

Eddie Vedder
2008-01-07, 22:03
Tänkte såhär: glukagon stimulerar glukoneogenes av glukogena aminosyror och att dessa aminosyror bör komma från någonstans.

Ja men det är inte glukagonet i sig som frisätter aminosyrorna, det är det jag menar. Glukagon frisätter inte aminosyror från muskler på samma sätt som det frisätter glukos från levern.

Att det bidrar till glukoneogenes stämmer, att glukagona aminosyror används till detta stämmer. Men att aminosyrorna lämnar musklerna är väl inte en direkt verkan av glukagon?

Så som jag förstått det lämnar dessa aminosyror muskeln utan aktivering av glukagon, aldrig läst något om att glukagonreceptorer existerar på muskelceller.:confused:

Koloftw
2008-01-07, 22:16
Det är väl så att glukos endast kan lämna muskeln i form av alanin/laktat, för att sen gå in i levern och bli glykogen, för att sen släppas ut till blodet igen när blodsockret blir för lågt :confused:?

Eddie Vedder
2008-01-07, 22:19
Det är väl så att glukos endast kan lämna muskeln i form av alanin/laktat, för att sen gå in i levern och bli glykogen, för att sen släppas ut till blodet igen när blodsockret blir för lågt :confused:?

Ja det är ju precis vad jag just skrivit. Alanincykeln och Cori-cykeln kallas det.

Koloftw
2008-01-07, 22:24
Aha, ok.

Någon med koll på i vilken omfattning detta inträffar? Inte särskilt mycket va?

A.Steinbach
2008-01-07, 22:27
Det har iaf visats i en studie att glukagon under vissa omständigheter kan verka muskelnedbrytande men jag vet ej genom vilken mekanism.

Glucagon alone also appears to induce muscle protein catabolism (as demonstrated by Pacy et al.), where hyperglucagonemia during somatostatin induced insulin resistance, increased leucine oxidation, and decreased synthesis both at the whole body and across the forearm musculature.
Acute Response of Human Muscle Protein to Catabolic Hormones
ANNALS OF SURGERY Vol. 218. No. 5, 679-684

Men det är ju definitvt inte den främsta effekten av glukagon. Glukagon verkar också öka upptaget av aminosyror till levern för omvandling till glukos.

Glucagon participates in the glucose-alanine cycle by increasing hepatic amino acid uptake (Boden et al. 1990)
Exercise Endorinology Katarina T.Borer

Eddie Vedder
2008-01-07, 22:28
Någon med koll på i vilken omfattning detta inträffar? Inte särskilt mycket va?

Nej det är en process som är väldigt underordnad "den normala", d.v.s. leverglykogen som frisätts. Men mer än att dessa processer är underordnad leverglykogenolysen vet jag inte, kan alltså inte ange någon form av kvot eller säga om det sker i stor eller liten utsträckning.

Men det lär ju vara korrelerat med mängden tillgängligt leverglykogen skulle jag gissa (men nu är det som sagt gissningar).

Eddie Vedder
2008-01-07, 22:31
Men det är ju definitvt inte den främsta effekten av glukagon. Glukagon verkar också öka upptaget av aminosyror till levern för omvandling till glukos.

Ökat upptag i levern ja, men inte tror jag glukagonet är den direkt aminosyrefrisättande mekanismen från muskeln.

Helt enkelt för att jag förstått det som att inga receptorer för glukagon finns på muskelcellerna. Att glukagon sedan kan spela en roll i själva processen i sin helhet tvivlar jag inte på.

Koloftw
2008-01-07, 22:41
Det har iaf visats i en studie att glukagon under vissa omständigheter kan verka muskelnedbrytande men jag vet ej genom vilken mekanism.


Om glukagon får levern att ta upp AA från blodet, så innebär ju det att man har mindre AA kvar till proteinsyntes, därav kanske negativare proteinbalans :confused:?

Eddie Vedder
2008-01-08, 06:24
Om glukagon får levern att ta upp AA från blodet, så innebär ju det att man har mindre AA kvar till proteinsyntes, därav kanske negativare proteinbalans :confused:?

Testa att låna en bok på bibioteket eller liknande. Slipper du ställa fråga efter fråga efter fråga.

Sverker
2008-01-08, 07:16
Aha, ok.

Någon med koll på i vilken omfattning detta inträffar? Inte särskilt mycket va?

Läs !


Annars så är det en rätt omfattande produktion av alanin. Det mesta av de grenade aminosyrorna omsäts som energi i musklerna. För att bli av med all bildad ammoniak från aminosyrorna måste muskeln utsöndra ammoniaken till blodet...i form av glutamin eller alanin.