handdator

Visa fullständig version : Svimma av Mark?


Danne S
2002-05-07, 14:49
Efter att ha gjort ett stenhårt set marklyft idag blev jag helt yr, satte mig ner snabbt, det kändes som om jag höll på att svimma typ. Sen körde jag på med lite mindre vikter och då var det lugnt. Men vad kan det här bero på? Blir lite orolig.

Det var faktiskt första gången jag tränat så tidigt på dan, vid 13-tiden. Jag hade bara ätit frukost innan också men det var ett rätt stabilt mål. Borde väl inte va nåt problem tycker jag...

Stile
2002-05-07, 15:00
Det är nog ingen fara. När man kör hårt och lyfter tungt i mark och knäböj framförallt så kan man bli yr. När man (egen erfarenhet) går på diet så är det "lättare" att bli yr i dessa övningar.
Själv har jag ibland känt mig nästan spyfärdig när jag plågat mig extremt i dessa övningar. Men det är ju bara sätta sig ner och andas in och vila innan man kör nästa set. :D

TommyBoy
2002-05-07, 15:06
Det är bara lite syrebrist i hjärnan. Ett gammalt beprövat knep är att stående böja sig fram för att hjälpa blodet "upp" i hjärnan.

Orion911
2002-05-07, 16:24
jag brukar också bli yr i skallen av marklyft. :)
Hoppas bara att man inte blir medvetslös :D

Pecca
2002-05-07, 16:44
Eftersom det är varmt ute så skulle det väl kunna bero på lite blod i hjärnarn???

matha181
2002-05-07, 20:45
Att man får en liten gardin ibland är inte så ovanligt. Absolut inget att oroa sig över. Och i mark spelar det inte så stor roll om du faller ihop, det är värre i böj... ;)

Chris
2002-05-07, 21:00
Jag hörde att en kille som slog världsrekordet i marklyft svimmade direkt efteråt, och när han hade återhämtat sig och vilat lite så slog han sitt nya världsrekord igen, och svimmade då också :D

Är inte säker på namnet men jag är väldigt säker på att det stämmer! :)

-xR-
2002-05-07, 21:00
så där "yr" blir jag sällan när jag tränar. Men då jag ser på tv t ex och sedan ställer mig upp hastigt så blir det svart. Jag försöker hålla balansen och stå still... Går iofs bort efter ett tag men det vore inte kul att få på gymmet. Vad beror detta på?
Börjar tycka det är skönt :)

emmzan
2002-05-07, 21:06
Blodtryck. Hjärtat har jobbigt att pumpa "mot gravitationen" då du hastigt byter ställning från sittande (kroppen mer i samma plan horisontellt) till stående.

En föreläsare inledde en hjärtföreläsning såhär:
"har ni lekt den här leken då man sätter sig ner på huk och kramar hårt runt magen och sitter så ett tag, och sen reser man sig och då svimmar man.."

/emmzan

Petrus
2002-05-07, 21:14
Det är bara att välkomna er till klubben!
När man verkligen svimmar av ett set då vet man att man har tagit i tillräckligt, annnars finns det alltid en högre nivå. ;)

Yr i huvudet av att resa sig ur soffan? Lågt blodtryck!
Vänligen,

Petrus

emmzan
2002-05-07, 21:21
Tar man i så man svimmar på "mitt" gym skulle man nog bli portad eller skickad till närmsta psykdoktor... Iallafall om man har två x kromosomer!

Petrus
2002-05-07, 21:24
He he... Det är m å n g a gånger man har fått "rulla" sig ur benpressmaskinen efter ett set. Eller sätta sig på alla 4a efter ett set mark. :)
Vänligen,

Petrus

-xR-
2002-05-07, 21:33
Tinner, vad är det för negativt med ett lågt blodtryck? Jag käkar 5ggr om dagen och långsamma kolhydrater... hmm :>

Petrus
2002-05-07, 21:38
>-XR-,
Vet inte, det var bara den första tanken som slog mig... Vet inte mycket mer om det tyvärr...
Vänligen,

Petrus

emmzan
2002-05-08, 18:51
Helt naturligt med blodtrycksfall då man reser sig. Särskilt om man är lång. Sitter jag på huk och reser mig snabbt blir jag också yr. Res dig i lite sansad takt bara!

Tinner> har inte svimmat av marklyften än, dock satt jag flåsande på golvet i tisdags!! Var på dåligt humör och tänkte att nu faan ska jag köra slut på benen. Lyckades rätt bra!

H-L
2002-05-09, 10:26
Det behöver inte innebära att man har lågt blodtryck för att man blir yr när man reser sig från liggande till stående...

Ibland blir det så för mig. Trodde att jag hade lågt och gick och kollade sig och det visade sig att jag låg lite över normalt blodtryck...

Det kan bero på lågt blodtryck men oftast är det så att kroppen har sänkt blodtrycket i horisontalt läge och hjärnan blir utan blod under några sec när du reser dig upp i vertikalt.

Numero1
2002-05-10, 13:58
Målet är väl att under varje pass nästan svimma minst en gång... :D :D :D

Shorty
2002-05-15, 19:28
Det är kärlek! :D

Fredszky
2002-05-15, 20:01
måste bara berätta om gymnasiekaveln idag...

detta är en tävling där hela plugget tävlar i olika lopp, klass mot klass.
jag fick 1400 meters sträckan, löpning..

jag kämpade om förstaplatsen på den etappen, och sista 300m är en lång hård uppförsbacke. fan vad jag tog ut mig... sista 100 meterna började jag se svart och efter slutspurten slängde jag över "kaveln" (staffetpinnen) till nästa klasskamrat.

jag slängde mig ner för att inte svimma och satt där i 10 min och mådde skit.. väldigt nära på att spy vid ett flertal tillfällen!! fanken vad groggy man kan bli..

så jag var nästan i klass med den där lirarn som spydde efter gympan

nu mår jag såklart prima igen :)