handdator

Visa fullständig version : magträning


bestof
2008-01-07, 13:54
Har svårt att, vid magträning, komma åt sidmagmusklerna. Framförallt Oblique och hittar inget bra sätt att träna dom på. Vanliga crunches eller sit-ups med höga knän funkar inte alls om jag ska göra det snett, så här står jag utan några sid-magmusker alls. Tips på övningar?

Dessutom har jag även märkt att vingarna är sjukt osymmetriska, tips på bra ving-övningar?


tack så sjukt mycket :D
(sökte igenom forumet, hoppas det inte blir nån upprepning)

Martin Löwgren
2008-01-07, 18:48
Alla former av bålrotationer aktiver obliquerna. SÖK!

bestof
2008-01-07, 18:50
tack så mycket!

Nimille
2008-01-07, 19:12
Sidebend

Ensamwargen
2008-01-07, 21:05
Brukar sätta mig på sniskan i magmaskinen och sedan köra åt sidan, funkar bra. Andra gånger använder jag ryggresningsbänken, förfarandet likartat.
plus att mitt gym har maskiner för bålrotation då.
Omväxling förnöjer

Batman
2008-01-07, 22:21
http://www.abcbodybuilding.com/sidebend.gif

Det är en övning jag gillar, har dock bara sett en person utföra den förutom mig, och hon hade hantlar i båda händerna sammtidigt =)
(vikterna tar ut varandra)

Det är väl ingen speciell skaderisk med den övningen eftersom den är så ovanlig ?

Nimille
2008-01-07, 22:28
Övningen heter sidebend som jag skrev några inlägg upp, bra övning.

jonasl
2008-01-08, 01:33
Gillar också sidebend och undrar varje gång varför man aldrig ser någon annan köra den. :D Skaderisk? Folk kanske inte vet att den existerar?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Edit: Tycker det är väldigt tråkigt att den ej finns med i övningsbanken!

Nimille
2008-01-08, 07:13
Gillar också sidebend och undrar varje gång varför man aldrig ser någon annan köra den. :D Skaderisk? Folk kanske inte vet att den existerar?

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Edit: Tycker det är väldigt tråkigt att den ej finns med i övningsbanken!
Pma skaparen till övningsbanken så läggs den nog in

datamg
2008-01-08, 08:24
Har svårt att, vid magträning, komma åt sidmagmusklerna. Framförallt Oblique och hittar inget bra sätt att träna dom på. Vanliga crunches eller sit-ups med höga knän funkar inte alls om jag ska göra det snett, så här står jag utan några sid-magmusker alls. Tips på övningar?

Dessutom har jag även märkt att vingarna är sjukt osymmetriska, tips på bra ving-övningar?


tack så sjukt mycket :D
(sökte igenom forumet, hoppas det inte blir nån upprepning)


Faktum är att knäböj med fri stång tar ganska bra på Obliques. Har märkt bra resultat på kort tid.

//Micke

Buken
2008-01-08, 08:35
Det är ju så att den bästa overall övningen för överkropp är knäböj.
Har iaf gett mig resultat i magregionen, En övning jag gillar är att i sit-ups maskin sätta mig på sniskan och köra.
ps: måste man inte köra med sjukt tunga hantlar i sidebend? eller ?

Guddi
2008-01-08, 08:37
Är man bara ute efter volym fungerar säkert sidebends bra. Annars så tränar den inte direkt musklerna i en rörelse som man använder sig av så värst ofta. Obliquerna används statiskt för att stabilisera ryggen när man använder armar och ben och de används när man roterar.

Buken
2008-01-08, 08:39
Är man bara ute efter volym fungerar säkert sidebends bra. Annars så tränar den inte direkt musklerna i en rörelse som man använder sig av så värst ofta. Obliquerna används statiskt för att stabilisera ryggen när man använder armar och ben och de används när man roterar.

Sidebend kan dock vara bra i kampsports syfte ? eller?
Tänkte mestadels på diverse sparkar...

Taragon
2008-01-08, 09:57
Sidebend kan dock vara bra i kampsports syfte ? eller?
Tänkte mestadels på diverse sparkar...

Jag kör sidebend i kampsports syfte! vet inte om det hjälpt eller inte men jag gillar den övningen.

Inte testat denna. men borde vara bra
mtHFEAQmKTU

Arf Pingvin
2008-01-08, 13:08
Fetknoppens magövning:thumbup:

Olof
2008-01-08, 13:23
Inte testat denna. men borde vara bra
mtHFEAQmKTU

Den är otroligt jobbig...

Chrillee
2008-01-08, 13:39
Jag har precis börjat köra sidebend, gillar den som attans!

Men vad jag har läst till mig så kör inte många isolations övningar på magen, dem kör bara basövningarna såsom marklyft och knäböj för att få en helt okej mage.

Läst på olika BB sidor och såg även Cidersson i dagsformstråden skriva att han bara använt sig utav basövningar har jag för mig, och han har en riktigt vacker mage!
Så frågan är om man inte bara klarar sig med baserna? Har nu iofs påståtts redan i tråden av nån. :D

Har börjat kört olika magövningar, men undrar om det är lönt, om man inte bara ska satsa på tunga basisar istället.

Batman
2008-01-08, 13:58
Faktum är att knäböj med fri stång tar ganska bra på Obliques. Har märkt bra resultat på kort tid.

//Micke

harum, hur lyckas du med den bravaden ?
Jag vill påstå att min bålstyrka är rätt klen och jag har aldrig märkt av nått i Obliques.

johanw
2008-01-08, 14:04
Jag tycker mark tar rätt bra på de sneda magmusklerna... Och sidebends. Kör du riktigt tunga cabelcrunches och använder magmusklerna (och inte primärt höftböjarna) tycker jag obliqusen också aktiveras mer än väl.

Greg
2008-01-08, 14:08
Knäböj/Marklyft känner jag tar bra på magen. Det är i princip det ända jag kör i "magväg". Ibland blir det lite vikt-situps.

Sidbend, rotation med boll/vikt, situps med rotation etc borde fungera helt OK.

Martin Löwgren
2008-01-08, 16:45
http://www.abcbodybuilding.com/sidebend.gif

Det är en övning jag gillar, har dock bara sett en person utföra den förutom mig, och hon hade hantlar i båda händerna sammtidigt =)
(vikterna tar ut varandra)

Det är väl ingen speciell skaderisk med den övningen eftersom den är så ovanlig ?

Nja skaderisken är inte hög men heller ej obefintlig *drool* . Jag anser det vara en bra dynamisk övning för kroppens alla bållatflexor men ingen suvären övning för obliquerna då de är rotationsmuskler och inte primärt latflexorer.

Jag kör den ibland tillsammans med bålrotationer.

Martin Löwgren
2008-01-08, 16:56
Förövrigt håller jag med de som säger att basövningarna aktiverar bålmuskulaturen alldeles utmärkt.

De har och kommer alltid råda en hysteri om magmuskler (och bröst och armar). Kör man basövningar och sen går på en bra diet så kommer alla få fram ett snyggt sexpack :thumbup:

Slabbefusk
2008-01-08, 16:58
Utfall torde väl vara en övnings om utmanar bålen också. Om man vill göra knäböjen jobbigare kan man ju köra med stången över huvudet.

Chrillee
2008-01-08, 19:35
Sidebend tycker jag tar riktigt bra på Obliques, känns riktigt skönt när man 'släpper av'.
Har t om fått träningsvärk av den, gött! =)

Mushan
2008-01-08, 19:35
Sidebend

+1.

Greg
2008-01-08, 20:01
Förövrigt håller jag med de som säger att basövningarna aktiverar bålmuskulaturen alldeles utmärkt.

De har och kommer alltid råda en hysteri om magmuskler (och bröst och armar). Kör man basövningar och sen går på en bra diet så kommer alla få fram ett snyggt sexpack :thumbup:

Basövningar duger rätt bra:

http://img152.imageshack.us/img152/7363/davetate1go7.jpg

Bl.a Dorian Yates körde inte några som helst magövningar, eftersom han tyckte att han fick tillräckligt vid bland annat sina marklyft.

Martin Löwgren
2008-01-08, 20:41
Basövningar duger rätt bra!
Håller med till fullo. Folk håller på med massa crunches på boll och jag vet inte vad. Ju fler reps desto tydligare "sexpack" verkar vara den allmänna uppfattningen :smash:

Nej som sagt basövningar plus bra diet - då har alla grymt sexpack (det skadar självklart inte att göra lite repcrunch och bålrotationer) men det är absolut inte något måste.

Ensamwargen
2008-01-08, 21:44
en övning som jag känner i sidorna är denna, konstigt eftersom den primärt borde ta på raka magmuskeln samt bensträckarna.. men så är det iaf.
man skall alltså lyfta ben och rulla med överkroppen så man sparkar i den runda kudden man har en bit ovanför huvudet.