handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt bör jag öka i mark.


Buken
2008-01-07, 11:11
Jag har nyligen börjat köra marklyft, men nu undrar jag, kan det vara ohälsosamt att öka i vikterna för fort? För även om jag har lika bra form då jag ökar i vikter så hörde jag något om att det är skadligt för ligament etc att öka för snabbt i mark... Någon som kan berätta om detta är ett sant eller falskt :) och gärna motivera varförligamenten kan skadas osv isf. blev lite luddigt men förhoppningsvis förstår alla.

mini
2008-01-07, 11:17
Har du tränat upp styrkan genom andra övningar kan du öka lite snabbare, är du mer ny på träning öht eller bara har tränat i maskiner bör du ta det lite lugnare. Det är naturligtvis också beroende av hur lätt du har med tekniken och vilka vikter vi faktiskt pratar om. Kan du ge exempel och berätta lite mer?

schabo-labo
2008-01-07, 11:38
och gärna motivera varförligamenten kan skadas osv isf. blev lite luddigt men förhoppningsvis förstår alla.
Har ingen direkt svar på din fråga. Men för min del finns det nog ingen annan övning jag skadat mig så mycket som marklyft. Det har alltid handlat om korsryggen som pajjat. Gissningsvis pga att det blir väldigt tungt i kombination med slarvig uppvärmning.

jwzrd
2008-01-07, 11:41
Har ingen direkt svar på din fråga. Men för min del finns det nog ingen annan övning jag skadat mig så mycket som marklyft. Det har alltid handlat om korsryggen som pajjat. Gissningsvis pga att det blir väldigt tungt i kombination med slarvig uppvärmning.

Gissningsvis för att du dragit tunga vikter i en övning du inte bemödat dig om att lära dig först. Får jag gissa på ostbåge med ryckstart och raka ben?

Muaytudd
2008-01-07, 12:03
Gissningsvis för att du dragit tunga vikter i en övning du inte bemödat dig om att lära dig först. Får jag gissa på ostbåge med ryckstart och raka ben?

haha no mercy denna måndagen :laugh:

Buken
2008-01-07, 12:04
Har kollat med lite folk och jag har uppenbarligen väldigt bra teknik, har tränat i ett halvår, innan dess tränat mycket kampsport osv så jag är knappast helt otränad. Nu körde jag 3 st set på 80 kg senast, kände inte tungt alls, men jag fegade lite med vikterna pga att jag är rädd för att skada mig. Har innan kört good mornings, hypersträck med vikt, stångrodd osv... inga maskiner med andra ord, hmhm...

mini
2008-01-07, 12:08
Då tycker jag att du kan lägga på någon tia i veckan. Se till att du håller formen även i din sista repetition. Jag tror dock att du ganska snabbt kommer att komma upp i vikter som känns tunga, så det är inget evighetsprojekt.

Buken
2008-01-07, 12:10
jo jag tror också det kommer ta stopp om ett par tiotals kilon... men jag undrar fortfarande... folk har påstått att jag bör köra 2 månader typ innan jag ökar vikt för att ligament och senor i ryggen ska vänja sig och bli starka osv... är detta bara snicksnack eller?

Henrik100
2008-01-07, 12:13
Själv åkte jag på en tennisarmbåge när jag fick lite hybris och ökade snabbt i vikterna. Ryggen hängde med men inte greppmusklerna. Har haft inställningen att kan jag inte hålla stången utan hjälpmedel så ska jag inte lyfta vikten. I fortsättningen kanske jag använder dragremmar om jag ger mig på ett set med högre vikt och typ 3 rep.

Vad gäller korsryggen så har jag haft problem med den tidigare om åren men inte sedan jag började köra marklyft regelbundet. Men man ska nog ge det något år innan man börjar lasta på höga vikter.

nubbe
2008-01-07, 12:15
jo jag tror också det kommer ta stopp om ett par tiotals kilon... men jag undrar fortfarande... folk har påstått att jag bör köra 2 månader typ innan jag ökar vikt för att ligament och senor i ryggen ska vänja sig och bli starka osv... är detta bara snicksnack eller?

Kan bara tala från egen erfarenhet här, men för mig har det funkat bäst att öka lite hela tiden, och köra cirka 5-8 reps. Har man nu rätt teknik (som du säger att du har) ska det inte vara något problem. Sen måste man ju själva känna efter också...

z_bumbi
2008-01-07, 12:27
jo jag tror också det kommer ta stopp om ett par tiotals kilon... men jag undrar fortfarande... folk har påstått att jag bör köra 2 månader typ innan jag ökar vikt för att ligament och senor i ryggen ska vänja sig och bli starka osv... är detta bara snicksnack eller?

Hur tungt körde du goodmornings etc? Vad böjer du?

Så länge du inte kör för tungt dvs måste slita i sista repetionerna i något av seten så kan du troligen öka på med 10 kg/vecka men om du vill vara på den säkra sidan så höj bara varannan vecka. Så fort det börjar ta emot eller att tekniken blir sämre i sista repetionen så sänk vikten rejält och stega dig upp igen. Efter första vändan bör dock kroppen vara van så du kan, om du vill, höja varje pass.
Detta under förutsättning att du kör runt 4-6 reps, 3-6 set, 1 gång per 5-10 dagar.

Buken
2008-01-07, 20:52
Hur tungt körde du goodmornings etc? Vad böjer du?

Så länge du inte kör för tungt dvs måste slita i sista repetionerna i något av seten så kan du troligen öka på med 10 kg/vecka men om du vill vara på den säkra sidan så höj bara varannan vecka. Så fort det börjar ta emot eller att tekniken blir sämre i sista repetionen så sänk vikten rejält och stega dig upp igen. Efter första vändan bör dock kroppen vara van så du kan, om du vill, höja varje pass.
Detta under förutsättning att du kör runt 4-6 reps, 3-6 set, 1 gång per 5-10 dagar.


Böjer mellan 60-70kg beroende lite på dagsform, Good mornings 45-50kg också baserat på lite vad jag känner, kör mark varje fredag. Har mitt schema baserat runt omkring Måndag Böj, Onsdag Bänk, Fredag mark.

Sniggel
2008-01-07, 22:54
Kör med 5-10 kgs höjning per pass så länge tekniken/formen känns bra. Med tidigare kampsportsträning samt att du kört good mornings osv tidigare, samt det faktum att folk tycker du har bra teknik så är det nog ingen fara att fortsätta höja. Vad jag förstått är det ovanligt att rena atleter ska behöva vara rädda för att nybörjarökningar ska vara för snabba för leder och senor så länge utförandet är bra.
Var noga med att äta rejält med mat efter de pass där du slår nya personbästan så gör du vad du kan för återhämtningen.

Buken
2008-01-07, 23:13
Kör med 5-10 kgs höjning per pass så länge tekniken/formen känns bra. Med tidigare kampsportsträning samt att du kört good mornings osv tidigare, samt det faktum att folk tycker du har bra teknik så är det nog ingen fara att fortsätta höja. Vad jag förstått är det ovanligt att rena atleter ska behöva vara rädda för att nybörjarökningar ska vara för snabba för leder och senor så länge utförandet är bra.
Var noga med att äta rejält med mat efter de pass där du slår nya personbästan så gör du vad du kan för återhämtningen.

Okaj, blir dubbla protte drinkar och 100 kilo mat, efter varje pass med PB då :)