handdator

Visa fullständig version : Är Friskis påstående en myt?


pazappa
2008-01-07, 10:23
På Friskis och Svettis hemsida kan man läsa:
Jag vill bygga stora och snygga muskler som syns. Hur gör jag?
Svar: Det finns två typer av styrketräning; maximal styrka och uthållig styrka. Om du vill ha starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka; göra 15-20 repetitioner. Vill du ha stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka, med andra ord välja så tung belastning att du bara orkar göra några få repetitioner. Maximal styrka tränas bäst i gymmet.

Är det inte en myt att det finns olika typer av muskler? Det låter ju som att det skulle finnas stora muskler som inte är starka.

Animalistic
2008-01-07, 10:26
På Friskis och Svettis hemsida kan man läsa:
Jag vill bygga stora och snygga muskler som syns. Hur gör jag?
Svar: Det finns två typer av styrketräning; maximal styrka och uthållig styrka. Om du vill ha starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka; göra 15-20 repetitioner. Vill du ha stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka, med andra ord välja så tung belastning att du bara orkar göra några få repetitioner. Maximal styrka tränas bäst i gymmet.

Är det inte en myt att det finns olika typer av muskler? Det låter ju som att det skulle finnas stora muskler som inte är starka.

Jay Cutler har otrolig massa men bänkar inte värst mycket. han själv sa i någon intervju
"in bodybuilding its about look like you bench about 600 pounds, when maybe you bench 200" nått i den stilen.

jag själv är inte riktigt 100% på vad jag ska tro

Gpajpen
2008-01-07, 10:28
Jag blir Svettig av att läsa den där texten.
Visserligen tränar du mer uthållighet jämfört med maxstyrka på 20 rep jämfört med 2 (och vice versa) men något som "stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka" och "starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka" finns inte.

edit: troligtvis bygger man dessutom MER volym på 15-20 reps än maxningar, så deras påstående stämmer knappt delvis.

mini
2008-01-07, 10:32
Nä, de har ganska rätt fast formulerar sig kanske lite otydligt.

Kör du många reps blir du repsstark, vill säga uthållig. Däremot växer muskeln inte maximalt i storlek. Du blir heller inte speciellt explosiv eller stark på ett lyft.
Kör du färre reps än 15-20 stimuleras tillväxten mer och dina muskler blir större och visuellt kraftigare.
Det handlar inte om att stimulera muskelbukarna att växa sig till helt olika utseenden, men till olika storlek.

Edit: de säger inte maxningar, de säger "några få repetitioner" vilket, ställt i relation till 15-20, kan betyda allt mellan 3 och uppåt till säg 6-8 som jag tolkar det.

major Pectoralis
2008-01-07, 10:33
På Friskis och Svettis hemsida kan man läsa:
Jag vill bygga stora och snygga muskler som syns. Hur gör jag?
Svar: Det finns två typer av styrketräning; maximal styrka och uthållig styrka. Om du vill ha starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka; göra 15-20 repetitioner. Vill du ha stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka, med andra ord välja så tung belastning att du bara orkar göra några få repetitioner. Maximal styrka tränas bäst i gymmet.

Är det inte en myt att det finns olika typer av muskler? Det låter ju som att det skulle finnas stora muskler som inte är starka.

Ja, det finns definitivt stora muskler som inte är starka och tvärtom eftersom muskelns tvärsittsyta bara en av flera faktorer som är avgörande för den maximala styrkan.
Friskis och Svettis text är väl egentligen inte direkt fel men som alla kortsvar lämnar det mycket åt fantasin. Lite konstig är formuleringen "starka och uthålliga muskler"; av 15-20 repetitioner blir man i regel uthållig men inte direkt stark i ordets rätta bemärkelse (men det är ju klart relativt). Det skall dock påpekas om att många är de som även genom att "pumpa på-träning" med 15 repetitioner byggt stora muskler (metoden är känd som "pumpmetoden" i kontrast till bulkmetoden där man använder stora viter).

Gnusram
2008-01-07, 10:33
edit: troligtvis bygger man dessutom MER volym på 15-20 reps än maxningar, så deras påstående stämmer knappt delvis.

Så det är därför varenda löpare är större än styrkelyftarna då?

willis
2008-01-07, 11:01
Nu har jag tappat bort källan till det här men;


Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains

1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance

Gpajpen
2008-01-07, 11:08
Så det är därför varenda löpare är större än styrkelyftarna då?
Vad har löpare med någonting att göra? :confused:

krellik
2008-01-07, 12:35
Så det är därför varenda löpare är större än styrkelyftarna då?

Dumheter, som nämnas kan sägas att många Amerikanska styrkelyftare kör just 20 reps på sina assistans övningar som dom i regel kör -specifikt- för att lägga på sig massa på ställen där dom behöver det.

-Över- 20 reps blir det mer och mer muskeluthålighet och mindre styrka och massa ökningar, för att när man är uppe på runt säg 50 reps får ut väldigt lite av båda, dimminishing returns så att säga eller mindre valuta för pengarna helt enkelt...

Yterligare en uppenbar poäng är att det kanske mest klassiska massa byggande programet som finns "squats and milk" eller 20rep breathing squats specifikt handlar om att man ska ta och köra knäböjen i 20 reps det är en klassisk metod för att ta ickesteroid användare och få dem att lägga på sej massa snabbt.

Nimille
2008-01-07, 12:37
Jag tycker de förklarar de på ett enkelt sätt för allmänheten som inte har någon kunskap. Högrep ger dig uthållighet, lågrep ger dig massa är inte fel ju, bara kraftigt förenklat.

Sheogorath
2008-01-07, 13:02
Så det är därför varenda löpare är större än styrkelyftarna då?

Jobbar löparna med 12-20 repetioner? Skriver han att "ju fler repetioner desto större muskler"?

pragmatist
2008-01-07, 13:38
Studier av musklerna hos bodybuilders, styrkelyftare och tyngdlyftare tyder på att hos bodybuilders så har alla typer av muskelfibrer vuxit till sig och blivit tjockare medan hos styrkelyftare och tyngdlyftare är det främst de allra snabbaste och mest explosiva som vuxit. Det är en del av förklaringen till att bodybuilders har större muskler än styrke- och tyngdlyftare (som regel) och till att styrke- och tyngdlyftare trots det är starkare i sina respektive tävlingslyft. En mindre muskel som är mindre sett till tvärsnittet kan trots det innehålla större och starkare snabba muskelfibrer som används vid just maxlyft.

Till detta kommer att maxsstyrka väldigt mycket är en fråga om nervsystemets "trimningsgrad" och teknik.

Alltidxx
2008-01-07, 14:08
Så vilka faktorer påverkar styrka?

Tvärsnittstorlek
Muskelfibertyp-fördelning
Placering av muskelfästen
CNS (på något vis? förklara gärna)
Teknik
Energiframställningsprocesser (kreatinfosfatladdning) och glykogennivå

Något mer?

Alltidxx
2008-01-07, 14:19
På Friskis och Svettis hemsida kan man läsa:
Jag vill bygga stora och snygga muskler som syns. Hur gör jag?
Svar: Det finns två typer av styrketräning; maximal styrka och uthållig styrka. Om du vill ha starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka; göra 15-20 repetitioner. Vill du ha stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka, med andra ord välja så tung belastning att du bara orkar göra några få repetitioner. Maximal styrka tränas bäst i gymmet.

Är det inte en myt att det finns olika typer av muskler? Det låter ju som att det skulle finnas stora muskler som inte är starka.
http://web.friskissvettis.se/traning___184.aspx
Friskis menar ju väl men jag kan ändå inte undgå att reta mig på svaret som är märkligt kategoriserande (två grupper) och tjocktänkt formulerat och nästan osakligt (börja blabba om "maximal styrka" när frågan gäller bygga muskler). Om svaret varit ännu kortare "kör 12 reps på allt" så hade det varit mycket bättre. Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda (skrivna). Det känns som svaret skrivits av någon som har högst medelmåttig koll.

Pepz
2008-01-07, 14:24
Nä, de har ganska rätt fast formulerar sig kanske lite otydligt.

Kör du många reps blir du repsstark, vill säga uthållig. Däremot växer muskeln inte maximalt i storlek. Du blir heller inte speciellt explosiv eller stark på ett lyft.
Kör du färre reps än 15-20 stimuleras tillväxten mer och dina muskler blir större och visuellt kraftigare.
Det handlar inte om att stimulera muskelbukarna att växa sig till helt olika utseenden, men till olika storlek.

Edit: de säger inte maxningar, de säger "några få repetitioner" vilket, ställt i relation till 15-20, kan betyda allt mellan 3 och uppåt till säg 6-8 som jag tolkar det.

bra skrivet som vanligt.
Friskis formuleringar är inte alltid de bästa och lämnar en del att önska.
De påstår fortfarande att man kissar ut överskottsprotein tex. men jag har infiltrerat organisationen och ska jobba mig uppåt och ändra allt till det bättre ;)

Gnusram
2008-01-07, 14:34
Jag blir Svettig av att läsa den där texten.


Dumheter, som nämnas kan sägas att många Amerikanska styrkelyftare kör just 20 reps på sina assistans övningar som dom i regel kör -specifikt- för att lägga på sig massa på ställen där dom behöver det.

-Över- 20 reps blir det mer och mer muskeluthålighet och mindre styrka och massa ökningar, för att när man är uppe på runt säg 50 reps får ut väldigt lite av båda, dimminishing returns så att säga eller mindre valuta för pengarna helt enkelt...

Yterligare en uppenbar poäng är att det kanske mest klassiska massa byggande programet som finns "squats and milk" eller 20rep breathing squats specifikt handlar om att man ska ta och köra knäböjen i 20 reps det är en klassisk metod för att ta ickesteroid användare och få dem att lägga på sej massa snabbt.

Om nån kommer in på Friskis och frågar hur man får stora muskler, vilket väl var frågeställningen, och vem det nu är börjar prata svepande om amerikanska styrkelyftare, diverse studier eller 20rep breathing squats så tror jag att svaret är på fel nivå.

Som introduktion till styrketräningstänk så tyckte inte jag texten var så dum, man måste ju lära sig krypa innan man kan lära sig gå typ. Texten är ju naturligtvis en generalisering och jag tror att det funkar ungefär så för nybörjare. Vartefter man blir mer avancerad så får man natuligtvis söka andra vägar.

Att texten var så dålig så att Gpajpen verkligen blev svettig tror jag inte så mycket på så därför blev svaret lite spetsigt kanske, ironi typ…

krellik
2008-01-07, 14:43
Om nån kommer in på Friskis och frågar hur man får stora muskler, vilket väl var frågeställningen, och vem det nu är börjar prata svepande om amerikanska styrkelyftare, diverse studier eller 20rep breathing squats så tror jag att svaret är på fel nivå.

Som introduktion till styrketräningstänk så tyckte inte jag texten var så dum, man måste ju lära sig krypa innan man kan lära sig gå typ. Texten är ju naturligtvis en generalisering och jag tror att det funkar ungefär så för nybörjare. Vartefter man blir mer avancerad så får man natuligtvis söka andra vägar.

Att texten var så dålig så att Gpajpen verkligen blev svettig tror jag inte så mycket på så därför blev svaret lite spetsigt kanske, ironi typ…

Jasså jag missade din ironi helt, det jag skrev var inte tänkt som en introduktion för en nybörjare utan en förklaring att du hade fel i ditt påstående, nu om det bara var ironi så var det ju ganska bortkastat... ;)

Nu tycker jag ju dessutom att det var en ganska så kass förklaring för en nybörjare dessutom...

Något i stil med (förenklat och förkortat) för styrka använd få reps, för stora muskler använd 5-20 reps, för uthålighet över 20 reps.

Det är det närmaste sanningen man kan komma tror jag utan att röra till det för en nybörjare.

krellik
2008-01-07, 14:49
Så vilka faktorer påverkar styrka?

Tvärsnittstorlek
Muskelfibertyp-fördelning
Placering av muskelfästen
CNS (på något vis? förklara gärna)
Teknik
Energiframställningsprocesser (kreatinfosfatladdning) och glykogennivå

Något mer?

I den ordning vilket jag skulle gissa i någorlunda rangordning:

1. Muskelvolym (tvärsnittstorlek)

2. Effektivt nervsystem/CNS Bestämer hur stor del av muskelns potential vi kan använda. Viktigt för relativ styrka.

3. Fördelningen av Myofibrilisk alternativt Sarkoplastisk muskeltillväxt. Också viktigt för relativ styrka och ifall man tränar för funktion.

4. Fettprocent

5. Hävarmar och muskelfästen

Jag tror det är svårt att koppla ifrån CNS och "teknik" från varandra... Det blir luddigt, om man gör detta kommer den på delad andra plats...

Nu jag kan ha väldigt fel i den här posten....

Fat tony
2008-01-07, 15:16
det finns 3 olika typer av muskelfibrer, typ 1a som är uthåliga muskler, typ 2b som är mycket starkamuskler och mindre uthåliga och typ 2a som är en blandning av de båda typerna

Snorlös
2008-01-07, 21:05
På Friskis och Svettis hemsida kan man läsa:
Jag vill bygga stora och snygga muskler som syns. Hur gör jag?
Svar: Det finns två typer av styrketräning; maximal styrka och uthållig styrka. Om du vill ha starka och uthålliga muskler ska du träna uthållig styrka; göra 15-20 repetitioner. Vill du ha stora, kraftiga muskler måste du träna maximal styrka, med andra ord välja så tung belastning att du bara orkar göra några få repetitioner. Maximal styrka tränas bäst i gymmet.

Är det inte en myt att det finns olika typer av muskler? Det låter ju som att det skulle finnas stora muskler som inte är starka.

är det inte bättre att köra som alla USA proffsen alltid säger:

Kör svintunga vikter och många reps så växer du:cool: (edit: detta är alltså ironi, ville lägga till det så ingen missförstod ;) )