handdator

Visa fullständig version : Har kroppsfett någon styrkefunktion i kroppen?


Cerberus
2008-01-07, 00:24
Undrar om fett har någon funktion förutom att va energikälla? Stödjer leder eller nåt?

Doctor Snuggles
2008-01-07, 00:43
Inte stenkoll, men har för mig att ett högt fett intag kan hjälpa cns, d.v.s. man kan få bättre muskelaktivering eller nåt dyl.

Cerberus
2008-01-07, 00:48
vet ej om detta e rätt forumavdelning, jag menade fettet man redan har på kroppen, alltså ej fett man äter även om det hamnar på kroppen.

Koloftw
2008-01-07, 00:54
Undrar om fett har någon funktion förutom att va energikälla? Stödjer leder eller nåt?

Bygger upp cellmembran, t.ex. Isolerar kroppen, bidrar till att behålla kroppstemperaturen. Den är också aktiv i ämnesomsättning, bl.a. genom leptinpåverkan.

Doctor Snuggles
2008-01-07, 01:48
vet ej om detta e rätt forumavdelning, jag menade fettet man redan har på kroppen, alltså ej fett man äter även om det hamnar på kroppen.

Rent tekniskt sett så om man är "fet" så måste man äta en hel del för att bibehålla fettet, eller hur? Så kontentan blir densamma. Förutsatt att man äter fett i rimliga mängder, och inte kör en i princip fettfri diet. Men det är väl knappast normen för "feta" och starka personer.

z_bumbi
2008-01-07, 08:45
Stödjer leder eller nåt?

Vid låg fetthalt
Lederna blir "glappare", hormonutsöndringen blir sämre, eftersom omkretsen på bl a midjan minskar så blir hela kroppen instabil. Det är svårare att upprätthålla en hög nivå på glykogenet och det kombinerat med att halterna intramuskulärt fett också minskar (det kan nog finnas fler faktorer som inverkar) gör att de flesta känner att musklerna inte riktigt okar lika mycket.

Har man en högre fetthalt så vänder man även på det mesta som är negativt ovan, självklart bara upp till en viss gräns i vissa av fallen. Det tar också ett tag innan man får ut max av en viktökning dvs att gå upp 10 kg gör inte per automatik att man blir mycket starkare men kroppen har förutsättningarna att ta till sig träningen för att bli mycket starkare.

Eddie Vedder
2008-01-07, 09:07
Bygger upp cellmembran

Är du säker på det här?

Fettsyror och kolesterol är viktiga komponenter i cellmembransyntes, där har du helt rätt, men det fettet som lagrats in och ligger som inlagrad fettväv? Just det fettet ligger väl bara där, lagrat INUTI fettcellen och inte som beståndsdel i membranet?

Det fettet vi äter (dietärt fett) kommer till viss del användas för att bygga upp membran, kanske även att kroppsfett som frisätts ur fettväven kan användas men det som ligger lagrat ligger ju just lagrat och inget annat.

King Grub
2008-01-07, 09:11
Man får skilja på dietärt fett och kroppsfett.

Dan S
2008-01-07, 20:19
Antar att han menar om man har say 22% kroppsfett, samma muskelmassa, är man då direkt starkare än om man har 10% BF, samma mängd muskelmassa. inte kunna ta mer vikt pga rörelsebanan blir liite mindre, utan styrkeprestation?

Anders The Peak
2008-01-07, 21:45
Antar att han menar om man har say 22% kroppsfett, samma muskelmassa, är man då direkt starkare än om man har 10% BF, samma mängd muskelmassa. inte kunna ta mer vikt pga rörelsebanan blir liite mindre, utan styrkeprestation?

Man kan generellt säga att en högre fettprocent(men hur stor den bör vara vet jag inte riktigt säkert men säkert större eller lika med 15%) gör att muskelns tvärsnittsyta blir större och det innebär krasst att muskeln blir starkare.

Cerberus
2008-01-08, 01:51
Antar att han menar om man har say 22% kroppsfett, samma muskelmassa, är man då direkt starkare än om man har 10% BF, samma mängd muskelmassa. inte kunna ta mer vikt pga rörelsebanan blir liite mindre, utan styrkeprestation?

precis det jag menade! Vet ej va ja missade i förklaringen :D men jag va trött när jag skrev inlägget.

Rhino
2008-01-08, 10:05
Här är en annan tråd på ämnet:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90842

bollio
2008-01-08, 14:48
Glöm inte heller att mer kroppsfett --> högre vikt.

Mycket bra i vissa övningar :D