handdator

Visa fullständig version : Företagsloggor - låna på hemsida?


_Robbie_
2008-01-06, 21:05
Jag har lagt in ett flertal loggor från stora bolag som volvo, h&m osv på min hemsida. Är detta förbjudet?

Allan
2008-01-06, 21:07
I vilket syfte?

_Robbie_
2008-01-06, 21:10
I vilket syfte?

Analyser av respektive börsnoterat bolags aktie.

Rex
2008-01-06, 21:53
De gör ingenting alls, bara du inte använder de för att tjäna pengar osv.

_Robbie_
2008-01-06, 22:00
De gör ingenting alls, bara du inte använder de för att tjäna pengar osv.

Om jag har annonsörer på sidan och vill ta betalt för analyserna - båda genererar inkomst. Är det fortfarande lagligt?

kharon
2008-01-07, 17:33
Om jag har annonsörer på sidan och vill ta betalt för analyserna - båda genererar inkomst. Är det fortfarande lagligt?

Maila dom och fråga.

Snafu
2008-01-07, 17:33
Ärligt talat, fråga inte ens då det finns en risk att de säger nej.

Muaytudd
2008-01-07, 17:38
Nej det är bättre att deras stjärnadvokater stämmer dig när de känner för det.



(ironi)



Maila och fråga så är du på den säkra sidan.

Torwald
2008-01-07, 17:55
Beror helt på om du använder deras varumärke för egen vinning eller inte (exempelvis genom renommésnyltning). Det låter inte som det på din beskrivning? Sedan får du såklart kolla upp att faktiskt får publicera deras bilder, rent upphovsrättsmässigt. För säkerhets skulle kanske du kan använda deras pressbilder, eller liknande?

Backe
2008-01-07, 17:59
Jag har lagt in ett flertal loggor från stora bolag som volvo, h&m osv på min hemsida. Är detta förbjudet?

Förmodligen varumärkesintrång (beroende på omständigheternag), eventuellt upphovsrättsintrång. Men om du inte använder märkena i någon större affärsverksamhet eller omfattning så är det förmodligen helt riskfritt. Straffet kan bli böter samt ett litet skadestånd om ägarna orkar driva en process för en "skitsak".

Det som skulle kunna hända är att du får ett litet brev där du ombeds plcoka bort bilderna. Få företag skulle starta en process för ett sådant här litet intrång, i synnerhet om du faktiskt tar bort bilderna vid påpekande.

Mirre
2008-01-07, 18:39
Ställ din fråga till dem så att de inser att du marknadsför dem utan arvode. ;)

Vill säkerställa att det är okej med er att jag vid mina analyser av er bolagsaktie kan lägga in en liten bild på er logga på min hemsida.

Något i stil med det. Du ska absolut fråga, anser jag.

_Robbie_
2008-01-07, 19:32
Jo, det säkraste vore ju att ringa/maila och fråga...Fast ska jag ringa rundor till alla flera hundra företag + Bolag i USA, Japan och Kanada?...

Man kanske helt enkelt skiter i loggorna...=/

panzerpig
2008-01-07, 20:03
kan du inte posta adressen till din sida här så vi kan se i vilket sammanhang dom används?

_Robbie_
2008-01-07, 20:28
kan du inte posta adressen till din sida här så vi kan se i vilket sammanhang dom används?


Den är inte uppe ännu. =/