handdator

Visa fullständig version : Gladiator diet!!


Mega_man1000
2008-01-06, 17:57
Tjoo

Är det nåfon som har någon aning om vad Gladiatorena i Rom käkade för att kuna bli stora och starka och se rippade ut;) ???

Raggis
2008-01-06, 17:58
Rått lejonkött.

regus
2008-01-06, 18:03
Det här måste vara på skoj va? :D

Spader
2008-01-06, 18:06
Tjoo

Är det nåfon som har någon aning om vad Gladiatorena i Rom käkade för att kuna bli stora och starka och se rippade ut;) ???



är inte så säker på att de såg ut som de gör i filmen.

Koloftw
2008-01-06, 18:09
Jag hoppas att du skojar med oss.

tp_88
2008-01-06, 18:10
Kollagen.

joriice
2008-01-06, 18:11
Vet du ens hur de såg ut förr? Stora och rippade? Jag tvivlar.

Motbevisa mig gärna...

Raggis
2008-01-06, 18:11
Vet du ens hur de såg ut förr? Stora och rippade? Jag tvivlar.

Motbevisa mig gärna...

http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00057/NOJE-15s32-gladiator_57890w.jpg

Sverker
2008-01-06, 18:15
Varför inte läsa Gladiatorer av Fik Meijer ( Historisk Media 2005 ) ?

Kanske inte så mycket om kosten men mycket annat intressant.

jakkan
2008-01-06, 18:24
Fyfan hade dom färgfoton under romartiden? Det var nytt öfr mig

Scratch89
2008-01-06, 18:32
Fyfan hade dom färgfoton under romartiden? Det var nytt öfr mig

Glöm inte sminket, elektriciteten och armbandsuret.

Man and Machine
2008-01-06, 18:39
Varför inte läsa Gladiatorer av Fik Meijer ( Historisk Media 2005 ) ?

Kanske inte så mycket om kosten men mycket annat intressant.

Har du läst den själv? Isåfall tillägnas stor del av boken deras träning? Inte bara den fysiska utan även svärdskonst och liknande?

zeusden1
2008-01-06, 18:46
Nu byter jag signature

Sverker
2008-01-06, 18:51
På den dagliga meny stod vanligtvis ett slags korngröt med bönor, vilket gav upphov till gladiatorernas öknamn hordearii, korngrötsätare.



Boken tar upp det mesta om gladiatorer och gladiatorspel. Även träning och stridskonst.

cruzzek
2008-01-06, 18:52
Gladiatorerna i Rom såg knappast rippade ut! Dom var vegitarianer och åt mängder med bönor bla!:)

von huff
2008-01-06, 18:57
Vad var medellivslängden på romarna då?

Mega_man1000
2008-01-06, 19:32
HAHA okej da inte dirket rippade ÖVERDREV LITE;) men dom va endå väldigt fysiskt och muskulöst byggda:) så mycket måste väl ha berott på den bra maten och hårda träningen. Vissa säger att de var vegetarianer men varför det?

Mega_man1000
2008-01-06, 19:33
Vad var medellivslängden på romarna då?

tror det var drygt 50 år för en stadsbo men har ingen aning om gladiatorer?

bear.flowertwig
2008-01-06, 19:55
Fundrar på att starta en tråd om SPARTADIET! Som synes var de både rippade och biffiga. Lejonkött på dieten, helt klart.

http://expensivelifestyle.blogg.se/images/300dvd1_1179347542.jpg

Eddie Vedder
2008-01-06, 19:58
Att dom var rippade beror antagligen på att dom fick väldigt lite mat skulle jag tro, dock tillräckligt för att få hyfsade kroppar i samband med träningen.

Sedan ska du ju inte ta för givet att den romantiserade bilden av en gladiator som du ser på film stämmer överens med verkligheten, fanns nog en del som var taniga och utmärglade.;)

Jag hoppas att du skojar med oss.

Varför skulle han göra det? Det är väl en bra mycket mer normal fråga än vad du brukar ställa?

Jag tycker inte att du är rätt person att påpeka om dumma frågor faktiskt.

Koloftw
2008-01-06, 20:02
Jag tycker inte att du är rätt person att påpeka om dumma frågor faktiskt.

Dum fråga?

Tänkte mer på om han verkligen trodde att gladiatorer var rippade och stora, själva frågan om dieten var väl inte alls dum, finns ju gott om stenåldersdieter blabla. Varför skulle det inte finnas gladiatordieter, eller medeltidsdieter, neandertalardieter, eller inte vet jag?

Jag behöver inte mena något negativt så fort jag tror att någon skojar.

Eddie Vedder
2008-01-06, 20:05
Jag behöver inte mena något negativt så fort jag tror att någon skojar.

Du sa ju att du hoppas att han skojar. Varför hoppas du det?

Mega_man1000
2008-01-06, 20:11
Asså tror inte själv att dom va rippade det skoja jag om ville bara att alla skulle få bilden framför sig;) men jag vet att de måste ha varit starka för att kuna överleva i sitt farliga yrke och träning utan rätt energi och rätt näring så skulle det inte gå;) Ps trodde inte att Gladeatorerna såg ut som jädra film Spartans:s Vad tar ni en för?

Eddie Vedder
2008-01-06, 20:13
men jag vet att de måste ha varit starka för att kuna överleva i sitt farliga yrke och träning utan rätt energi och rätt näring så skulle det inte gå;)

Överlevde dom verkligen då? Jag är inte bra på romersk historia men var det inte mer eller mindre en fight till döden varenda gång?

Antingen att de slog ihjäl varandra eller att man fick tummen ner eller har jag blandat ihop med någon annan sorts "fighter" från det romerska riket?;)

kspr
2008-01-06, 20:19
Wikipedia säger:

Research on the remains of 70 Murmillos and Retiariae gladiators found at an ancient site in Ephesus has shown that, contrary to popular belief, Gladiators were probably overweight and also ate a high energy vegetarian diet consisting of mainly barley, beans and dried fruit. Fabian Kanz of the Austrian Archaeological Institute said he believed gladiators "cultivated layers of fat to protect their vital organs from the cutting blows of their opponents". Gladiators were sometimes known as hordearii, which means "eaters of barley." Although considered an inferior grain to Wheat (a punishment for Legionaries was to replace their wheat ration with barley), gladiators probably preferred it as Romans believed that barley contributed to strength and covered the arteries with a layer of fat which helped to reduce bleeding.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gladiator

barley = korn

Mega_man1000
2008-01-06, 20:20
Överlevde dom verkligen då? Jag är inte bra på romersk historia men var det inte mer eller mindre en fight till döden varenda gång?

Antingen att de slog ihjäl varandra eller att man fick tummen ner eller har jag blandat ihop med någon annan sorts "fighter" från det romerska riket?;)

nää da det e rätt de du säger;) men de tränade i ca 3 år innan de fick köra riktiga matcher har jag hört så de lär ju ha blivigt lite biffigare då kan jag tro*whistle*

Showz
2008-01-06, 20:54
jag funderar på att starta en tråd om de forntida jugoslaverna. de var ju jävligt rippade. och deras diet KAN bara inte ha varit som vår är idag!

bollio
2008-01-06, 20:55
Med tanke på att gladiatorer var slavar och "disposable", ofta med kort livstid, så fick dom nog inte, logiskt sett, någon märkvärdig (= billig) föda.

Osten80
2008-01-06, 20:57
jag funderar på att starta en tråd om de forntida jugoslaverna. de var ju jävligt rippade. och deras diet KAN bara inte ha varit som vår är idag!

Cevapcici och cigg. Det är ingen hemlis.

Honken
2008-01-07, 06:53
en jag vet att de måste ha varit starka för att kuna överleva i sitt farliga yrke och träning utan rätt energi och rätt näring så skulle det inte gå

Du är medveten om att om alla åt samma sak så spelar det väl ingen roll om det var bra eller dåligt?

Vad tar ni en för?

*popcorn*

Morty
2008-01-07, 10:12
Best of kanske? :D

kspr
2008-01-07, 14:56
Vissa säger att de var vegetarianer men varför det?

Vegetarisk mat är billigare. Om det nu var bönor, korn och torkad frukt dom gamla gladiatorerna tryckte så är det ju helt ok näring, om än något tråkigt i längden.

Eddie Vedder
2008-01-07, 15:02
Vegetarisk mat är billigare. Om det nu var bönor, korn och torkad frukt dom gamla gladiatorerna tryckte så är det ju helt ok näring, om än något tråkigt i längden.

Min gissning är att det mest var bröd.:D

Jag tycker bollio lyfter fram det viktigaste, det här var trots allt människor som var "disposable". Visst kanske vissa även där hade lite stjärnstatus bland folket o.s.v. men jag tror knappast att det var så att dom fick mat som dom skulle må bra av och att behandlingen av gladiatorer var så trevlig.

"In och fightas för ditt liv, kanske får du bli fri en vacker dag om du slåss bra nog." typ.;)