handdator

Visa fullständig version : Program förslag


_Croatian_
2008-01-06, 15:40
Tjena grabbar/tjejer är ny här. Läget?
Rakt på sak, jag ska börja min styrketräning igen.
Mitt mål är att öka i muskler, alltså se mer pumpad ut.
Så min fråga är för att få större muskler ska man köra mindre reps med tyngre vikter eller fler reps med minde tunga vikter?
Alla värkar ha sin egen åsikt så jag vänder mig till er.
Så jag gjorde ett program med tanken att mindre reps med tyngre vikter är för att få mer muskler/se större ut. Kalla det vad ni vill.

(Biceps,Triceps,Axlar alla 3x5) Tunga vikter förståss.
(Bröst,Mage,Rygg 3x5)
(Benen 3x5)

Nu undrar ni 3x5 utav vad?
Svar: Hantlar och vilken maskin jag änn kommer över.

Ni får ursäkta om ni har fått denna frågan en miljard gånger.
Jag använde sök metoden, försökte verkligen.
Jag skrev in större muskler och fick fram, "I like small butts and I cannot Lie" och "I den här tråden är du lesbisk". :confused:

MVH/ _Croatian_

P.S japp jag grät när Mirko CroCop förlorade mot Fedor.

_Croatian_
2008-01-06, 15:46
Shit, glömmde säga att jag är 1,80cm väger 76kg.

kolle
2008-01-06, 15:53
Om jag hade som enda mål att bygga muskler skulle jag ligga på 8-10 reps.

JohnRick
2008-01-06, 15:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Om du nu ska börja styrketräna "igen" så är nog mitt primära råd att inte ge upp. Allt tar tid, så var regelbunden och disciplinerad.

_Croatian_
2008-01-06, 16:02
Om jag hade som enda mål att bygga muskler skulle jag ligga på 8-10 reps.

Ok, men hur tungt ska det vara?
Jag antar att mindre reps men tyngre vikter för att bygga större muskler var bullshit. *gah!*

JohnRick
2008-01-06, 16:08
Ok, men hur tungt ska det vara?
Jag antar att mindre reps men tyngre vikter för att bygga större muskler var bullshit. *gah!*

Det ska då givetvis vara så tungt att du orkar 8-10 reps i ett set. Det är inte hugget i sten. Pendla i ett spann på 6RM och 15RM respektive då. Att bara lyfta tungt jämt och ständigt är inte alltid smart om man behöver tumma på utförande och/eller inte har nog massa och motorik för att kunna dra nytta av rejält tunga vikter i förhållande till vad man egentligen orkar.

_Croatian_
2008-01-06, 16:18
Det ska då givetvis vara så tungt att du orkar 8-10 reps i ett set. Det är inte hugget i sten. Pendla i ett spann på 6RM och 15RM respektive då. Att bara lyfta tungt jämt och ständigt är inte alltid smart om man behöver tumma på utförande och/eller inte har nog massa och motorik för att kunna dra nytta av rejält tunga vikter i förhållande till vad man egentligen orkar.

Tack för att du hjälper mitt sorgliga arsle JohnRick. *cupid*
Men ehm... du kanske skulle kunna förklara för en immigrant vad som menas med "Pendla i ett spann" och den där "RM" grejen.
Ursäkta min okunnighet. *rolleyes*
Men tycker du jag ska fortsätta äta som en häst? Vilket jag gör. Eller skulle det vara något dåligt?

JohnRick
2008-01-06, 16:21
RM är repetition maximum. Om du orkar lyfta en viss vikt 10ggr men inte 11 motsvarar den vikten (ditt nuvarande) 10RM.

Jag säger bara "pendla i ett spann" för att du nog inte bör snöa in på att bara köra tungt och hårt länge. Variera vikterna. Eller lägg dig inte så tungt till att börja med om risken finns att utförande blir lidande. Själv tränar jag alltid med skador i åtanke. För att slippa dem alltså.

swanstah
2008-01-06, 16:23
Tack för att du hjälper mitt sorgliga arsle JohnRick. *cupid*
Men ehm... du kanske skulle kunna förklara för en immigrant vad som menas med "Pendla i ett spann" och den där "RM" grejen.
Ursäkta min okunnighet. *rolleyes*
Men tycker du jag ska fortsätta äta som en häst? Vilket jag gör. Eller skulle det vara något dåligt?

Om du äter ordentligt så hjälper det dig att öka i muskelmassa. Energiunderskott ger inte mer muskler, utan endast överskott.

Sen är variation riktigt bra vad gäller träning. Kör olika träningsblock, tex 2 veckor med få reps men riktigt tungt, och efter det så kör du ett block på 2 veckors tid med hög reps och lite lättare.

Mushan
2008-01-06, 16:27
Tack för att du hjälper mitt sorgliga arsle JohnRick. *cupid*
Men ehm... du kanske skulle kunna förklara för en immigrant vad som menas med "Pendla i ett spann" och den där "RM" grejen.
Ursäkta min okunnighet. *rolleyes*
Men tycker du jag ska fortsätta äta som en häst? Vilket jag gör. Eller skulle det vara något dåligt?

Börja bulka, och ja som sagt.. 8-10RM. Skulle sagt 10RM. Sen kan du variera kanske varannan månad, byta övningar, höja/sänka reps osv. Ät som fan! Man tror oftast att man äter som en häst, men testa den kost du har nu, och väg dig varje vecka, om du går upp fortsätt på den kosten, om du inte går upp. Ät mer!

En sak till! Ligg inte och pumpa på samma vikter, (som jag gjorde) det ger inget, för kroppen vänjer sig, tänk på att öka vikt om du står still i en övning och kanske sänka repsen med 2.

Edit: Tycker du ska köra

Bröst/triceps/
Rygg/biceps/axlar
Ben/mage

_Croatian_
2008-01-06, 16:29
Ok grabbar.
Alltså fler reps + äta som en häst = större muskler.
Så nu när ni har gett mig klartecken på att jag har fattat rätt så är jag redo att köra. :hbang:

Mushan
2008-01-06, 16:33
Ok grabbar.
Alltså fler reps + äta som en häst = större muskler.
Så nu när ni har gett mig klartecken på att jag har fattat rätt så är jag redo att köra. :hbang:

Kör på, lycka till :D. Gör gärna en journal här, så folk kan följa dig och kanske ge dig några tips då och då. ;)

_Croatian_
2008-01-06, 16:35
Kör på, lycka till :D. Gör gärna en journal här, så folk kan följa dig och kanske ge dig några tips då och då. ;)

Hehe lätt att jag ska. Har ett par 12kgs hantlar här, så jag tänkte köra som sagt här fler reps med mindre vikt, 10x15. Låter bra va?

Mushan
2008-01-06, 16:39
Hehe lätt att jag ska. Har ett par 12kgs hantlar här, så jag tänkte köra som sagt här fler reps med mindre vikt, 10x15. Låter bra va?

10 set, 15 reps? holy shit! :D

Du skriver set * reps, alltså 3x10. :) Ja, det låter bra!

_Croatian_
2008-01-06, 16:49
10 set, 15 reps? holy shit! :D

Du skriver set * reps, alltså 3x10. :) Ja, det låter bra!

10x15 är för mycket? Överdrivet? Jag brukar typ träna ihjäl mig.
Vad tycker du Mushan?