handdator

Visa fullständig version : Hur klarar skidåkare kylan?


Johan86
2008-01-06, 12:40
Hur kommer det sig att skidåkarna som är ute i många minusgrader klarar av det? Har dom mycket problem med lungorna och halsen pga kylan? Använder dom sådana lungplus eller andningsmasker när dom tränar? Jag brukar inte se sådant på tävlingar.

Buckethead
2008-01-06, 13:44
Nu är jag ingen skidåkare eller elitlöpare, men personligen så brukar kylan inte kännas av när man är uppvärmd utan märks mest när man värmer upp och efter rundan.

Torgny Mogren är ju en som har/hade problem med kylan p.g.a. astma om jag kommer ihåg rätt, och på tävlingarna ser du ju dessutom inte alla som slutat satsa på skidåkning just för att dom får problem med kylan.

Värmeväxlare som lungplus gör ju att det blir jobbigare att andas så därför används dom nog inte gärna i tävlingar, däremot kan man ju se nästan heltäckande masker ibland för att skydda huden. Har bekanta som använder lungplus när dom tränar och det är kallt, men inte när dom tävlar.

Eddie Vedder
2008-01-06, 14:22
Jag var precis ute och sprang en och en halv timme i skogen samt skid- och ridspår. Hade tänkt springa kortare men jag kom vilse.:D

Hursomhelst blir man givetvis varm av intensiv aktivitet, jag höll mig varm idag en person på elitnivå hade antagligen varit blöt av svett då dennes tempo varit betydligt högre.
Faktum är att tajta kläder i funktionsmaterial där man dessutom ofta har flera lager är oerhört bra kläder mot kyla.

Men sedan finns ju förstås gränser också, vet inte vilken temperatur men det finns ju minimum för hur kallt det får vara vid skidtävlingar såvitt jag vet.

Hursomhelst klarar man sig utan att frysa som en hund på rejält låga temperaturer om man håller tempot uppe och är rätt klädd.

machine gun
2008-01-06, 14:26
Jag har förstått det som att det är vanligare att skidåkare utvecklar ansträngningsastma än andra konditionsidrottare och gissningsvis beror det på att de ofta utsätter sig för hård konditionsträning i kalla temperaturer.

Jag vet inte om det finns någon temperaturgräns där man ställer in skidtävlingar. Vasaloppet har ju gått av stapeln även i -30 och säkert kallare ändå genom åren. När dte är kallare än -15 brukar man iaf generellt sett inte rekommendera att man tränar hård konditionsträning utan värmeväxlare.

Eddie Vedder
2008-01-06, 15:26
Som lite extra tillägg skulle jag vilja påstå att just t.ex. skidåkare och löpare borde klara sig bättre i kylan eftersom dom har en klädkod som "tillåter" det.
Alltså det finns gott om varma och funktionella kläder mot kyla som fungerar enligt klädkoden och alla som idrottar vet ju hur viktig den är.;)

Jag kan ju bara tala från egen erfarenhet och aldrig någonsin har löpningen inneburit samma plåga p.g.a. kyla som grusträningar och grusmatcher när jag spelade fotboll.
Det enda där jag verkligen frusit något sjukt vid löpning är händerna. Varför? Jo därför att jag springer i samma värdelösa vantar som när jag spelade fotboll och har inga riktiga löparvantar.;)

Även bandy är ett bra exempel, jag undrar hur trevligt det var på en skala när bandy-VM gick i Sibirien för ett antal år sedan.:Virro

Sällen
2008-01-06, 15:46
skidåkare har väl 3st klädesplagg, ett som driver ut fukten från huden, ett som värmer och ett som håller imot vinden. Det är viktigt.

747
2008-01-06, 16:06
Ja, hur klarar sig jägarna i Arvidsjaur? Visserligen inte samma sak med lungorna där, men att hålla kroppstemperaturen i minus 40 är inget problem.

Mushan
2008-01-06, 16:41
Dem vänjer sig, och får massa späck på kroppen. ;)

jakke
2008-01-06, 16:46
men att hålla kroppstemperaturen i minus 40 är inget problem.

Det är det visst. Helt klart görbart men det krävs att man verkligen vet vad man sysslar med + att man håller koll på varandra.

machine gun
2008-01-06, 16:49
Jag förstod det som att trådskaparen mest undrar över hur kylan påverkar luftrör och lungor, inte hur man håller sig varm vid aktivitet i minusgrader.

z_bumbi
2008-01-06, 16:49
Som lite extra tillägg skulle jag vilja påstå att just t.ex. skidåkare och löpare borde klara sig bättre i kylan eftersom dom har en klädkod som "tillåter" det.

http://blog-static.excite.eu/it/blogs/topos/share/img/inuit.jpg

Sen undrar jag hur många fotbollsmatcher som spelas vid minus 20 grader? Det kan inte vara många. :D

Som maskingeväret skriver så är ansträngningsastma vanligt hos skidåkare. Det finns i alla fall förslag på regler för hur kallt det får vara vid ett skidlopp men jag tror att arrangörerna inte riktigt vill ha sådana regler så det kanske dröjer. Bandyn har redan regler som dock inte gäller vid internationella mästerskap. Löpare är väldigt sällan ute när det är kallt och det är få lopp som berörs så jag tvivlar på att det finns några regler.

Eddie Vedder
2008-01-06, 16:53
Sen undrar jag hur många fotbollsmatcher som spelas vid minus 20 grader? Det kan inte vara många. :D

Det beror ju på att det är ganska sällan som det faktiskt är så kallt.

Men annars skulle jag svara att alla matcher som är inplanerade på en dag då det råkar vara så kallt.:)

Jag såg på Degerfors IF mot Örebro SK förra vintern (eller om det var förrförra), den spelades på konstgräs och temperaturen var nog inte särskilt mycket högre än så.
Det var på dagen så solen sken åtminstone, på kvällen är det ännu vidrigare. Och det beror ju till stor del att det knappast finns fotbollskläder som är särskilt lämpliga för den kylan. Iaf inte som är tillräckligt "inne".;)

747
2008-01-06, 17:01
Om man rör på sig så behöver man inte mycket kläder när det är -20. I fotboll kanske det är ett problem där tempot stundtals är väldigt lågt, sen kanske inte shorts är optimalt.

Whistler
2008-01-06, 17:05
Ja, hur klarar sig jägarna i Arvidsjaur? Visserligen inte samma sak med lungorna där, men att hålla kroppstemperaturen i minus 40 är inget problem.

Står man still så fryser man, svettas man så dör man. "Reglera klädsel" var ju ett uttryck som fortfarande sitter i ryggmärgen. Det var så man klarade det. :)

Var det kallare än -15 behövde vi inte ta fram fysskidorna, men då brukade vi på något magiskt sätt bli utkallade på fyradagars insats med snöbivack istället. :D

Eddie Vedder
2008-01-06, 17:08
I fotboll kanske det är ett problem där tempot stundtals är väldigt lågt, sen kanske inte shorts är optimalt.

Det jag personligen tyckte var värst var fötterna. Fotbollsskor sitter trångt och är tunna så det ges inte mycket utrymme för varma strumpor, inte heller fler lager.
Dessutom blev bollarna som sten så det kunde göra sjukt ont, fötter som isbitar och bollar av sten var ingen kul kombination.

Numera dyker ju fler och fler uppvärmda konstgräsplaner och inomhushallar med fullstora planer upp så dom där vedervärdiga grusminnena kanske färre och färre kommer behöva bära med sig i framtiden.;)

747
2008-01-06, 17:26
Står man still så fryser man, svettas man så dör man. "Reglera klädsel" var ju ett uttryck som fortfarande sitter i ryggmärgen. Det var så man klarade det. :)

Var det kallare än -15 behövde vi inte ta fram fysskidorna, men då brukade vi på något magiskt sätt bli utkallade på fyradagars insats med snöbivack istället. :D

Hmm vi fick minsann ut och springa i -25. Kommer dock ihåg att man frös lite om händerna, men inte fötterna.

Whistler
2008-01-06, 19:47
Hmm vi fick minsann ut och springa i -25. Kommer dock ihåg att man frös lite om händerna, men inte fötterna.

Vet inte när du låg inne, men oss klemade de rätt bra med. Var mycket undersökningar om huruvida regementet skulle läggas ner och grejer, så de strävade efter att alla som kommit in skulle genomföra. Förjävla illa egentligen, men men... Ute var man i alla fall, och med den torra luften gjorde det inte så mycket när man väl lärt sig klädreglering som sagt. Hemma i Småland är det en helt annan sak. Under +10 så fryser jag som tusan numera. Hög luftfuktighet is teh crap. :(

Johan86
2008-01-06, 19:55
Vid vilka temperaturer är det dåligt för halsen/lungorna att andas in kalluft? Kan man drabbas av besvär redan vid -5 C?

Jax
2008-01-06, 19:58
Vid vilka temperaturer är det dåligt för halsen/lungorna att andas in kalluft? Kan man drabbas av besvär redan vid -5 C?
Ner mot -15, -20 någonting tycker jag man brukar prata om.

Då handlar det inte om att bara andas utan om hård ansträning.

machine gun
2008-01-06, 21:14
Det beror ju på att det är ganska sällan som det faktiskt är så kallt.

Har du aldrig varit norr om Uppsala, eller?



Nog finns det löpartävlingar som går i kyla alltid: http://www.icemarathon.com/ :D

Jax
2008-01-06, 21:17
Nog finns det löpartävlingar som går i kyla alltid: http://www.icemarathon.com/ :D
Fett nice, det hade varit en udda och trevlig upplevelse.

*edit*
Vid närmare eftertanke har jag för mig att jag har sett ett program av det. Verkar kanska kärvt.

Eddie Vedder
2008-01-06, 21:49
Har du aldrig varit norr om Uppsala, eller?

Jodå, men nu pratade vi fotboll och jag erkänner inga fotbollsslag ovanför Svealands gräns.:D

eppenjet
2008-01-06, 22:19
I egenskap av att vara just alpin utförsåkare (som just anlänt från tävlingar i Kiruna/Arvidsjaur) kan jag säga ett och annat:)

Skummade igenom vissa svar; ansträngninsastma är VÄLDIGT vanligt. Övrigt så är det inte så mycket att tillägga. Det är jävligt kallt, även fast man har mycket kläder. Fingrar/tår är väldigt svåra/omöjliga att hålla varma, speciellt då pjäxorna vi använder är så jävla små så man just precis får ner foten. Man tar ju i princip bara av sig ytterkläderna när man väl ska åka och man går ju in direkt efteråt. Och ett åk varar bara i ca. 60sek, så det får man uthärda i fartdräkt:)

machine gun
2008-01-06, 22:56
Och ett åk varar bara i ca. 60sek, så det får man uthärda i fartdräkt:)

Aningen värre för längdskidåkarna där...

Fat tony
2008-01-07, 15:29
Hur kommer det sig att skidåkarna som är ute i många minusgrader klarar av det? Har dom mycket problem med lungorna och halsen pga kylan? Använder dom sådana lungplus eller andningsmasker när dom tränar? Jag brukar inte se sådant på tävlingar.

kolla in craft´s utbud av kläder, under ställ, jackor, mössor m.m. finns hur mycket som hällst. av egen erfarenhet så vid löpning av ca 0 till -2 grader så känner jag inga halsbesvär, tycker att luften känns väldigt frisk då