handdator

Visa fullständig version : Vad händer om man överdoserar vitaminer?


Mushan
2008-01-06, 11:56
Tja, jag testade ladda ner kostvakten, och kollade hur mycket näring jag får i mig per dag nu när jag ska börja bulka. Enligt den överstiger jag vitaminintaget och mineralintaget, texten blir röd iaf, och överstiger staplarna.. Nån kunnig som kan berätta nackdelarna?

tack.

King Grub
2008-01-06, 12:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102405&highlight=fettl%F6sliga

Mushan
2008-01-06, 12:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102405&highlight=fettl%F6sliga

Ajdå.. hur ska man då lägga upp kosten? Äter vanlig husmanskost, frukt, bröd, grönsaker..? Överdoserar ej det

King Grub
2008-01-06, 12:07
Har aldrig hört talas om någon som nått toxiska doser av vitaminer och mineraler från vanlig husmanskost. Det är supplementering som kan innebära det.

Tolkia
2008-01-06, 12:07
Minska mängden vitamintillskott, om tar sådana. Äter du däremot bara "vanlig mat" utan en miljon olika berikningar är risken ganska liten för överdosering, om du inte typ äter isbjörnslever två gånger i veckan.

Edit: Jaha ja, medan jag skriver ett inlägg hinner Grub föra en hel konversation i vanlig ordning ...

Eddie Vedder
2008-01-06, 12:09
Först och främst får du inte i dig i närheten av så mycket som siffrorna visar. Dom visar hur mycket dina livsmedel i genomsnitt innehåller, det är långt ifrån samma sak som hur mycket du väl fått i dig om man ser till näringsförluster vid förvaring, vid tillagning, hur mycket din kropp absorberar samt hur mycket den utsöndrar.
Som exempel anses vi få i oss ungefär 15% av allt järn från en blandkost om ens järnförråd är tillräckliga.

Sedan har kroppen ett väldigt bra regleringssystem för vissa mikronäringsämnen, där utsöndring ökar och absorbtion minskar om man får i sig för mycket. Tvärtom ifall man skulle få i sig otillräckligt.
Det finns dessutom en massa olika ämnen som är antagonister till varandra och påverkar upptag negativt och positivt.

Du får alltså INTE i dig så mycket som siffrorna visar.

Sist men inte minst är det enormt stor skillnad mellan toxicitet, både hur stora överdoseringar som krävs samt vilka effekter det kan få.

Tar du inga tillskott av vitaminer behöver du antagligen inte oroa dig det minsta, då är det nästan omöjligt att överdosera till toxisk gräns. Och även då är det ofta svårt.

Mushan
2008-01-06, 12:15
Minska mängden vitamintillskott, om tar sådana. Äter du däremot bara "vanlig mat" utan en miljon olika berikningar är risken ganska liten för överdosering, om du inte typ äter isbjörnslever två gånger i veckan. h

Jag käkar vanligt ja, men enligt den dära hälsovakten ligger jag på överskott på det mesta..

Detta äter jag, kanske lite till, lite mer mjölk och mackor kanske. + Gainer efter träning.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/intag.JPG

Mushan
2008-01-06, 12:16
Först och främst får du inte i dig i närheten av så mycket som siffrorna visar. Dom visar hur mycket dina livsmedel i genomsnitt innehåller, det är långt ifrån samma sak som hur mycket du väl fått i dig om man ser till näringsförluster vid förvaring, vid tillagning, hur mycket din kropp absorberar samt hur mycket den utsöndrar.
Som exempel anses vi få i oss ungefär 15% av allt järn från en blandkost om ens järnförråd är tillräckliga.

Sedan har kroppen ett väldigt bra regleringssystem för vissa mikronäringsämnen, där utsöndring ökar och absorbtion minskar om man får i sig för mycket. Tvärtom ifall man skulle få i sig otillräckligt.
Det finns dessutom en massa olika ämnen som är antagonister till varandra och påverkar upptag negativt och positivt.

Du får alltså INTE i dig så mycket som siffrorna visar.

Sist men inte minst är det enormt stor skillnad mellan toxicitet, både hur stora överdoseringar som krävs samt vilka effekter det kan få.

Tar du inga tillskott av vitaminer behöver du antagligen inte oroa dig det minsta, då är det nästan omöjligt att överdosera till toxisk gräns. Och även då är det ofta svårt.


Tackar för alla svar, behöver inte oroa mig då. fick all info jag behövde. :) Tänkte väl.. kunde inte stämma ju.

Eddie Vedder
2008-01-06, 12:18
http://data.fuskbugg.se/skalman01/intag.JPG

Det där var snarare väldigt låga siffror jämfört med hur det brukar kunna se ut på helt vanliga kostregistreringar.

Och som jag skrev tidigare, det är alltså siffror som visar innehållet i dina livsmedel då näringsinnehåll analyserats och det är långt ifrån vad du faktiskt får i dig när man räknar in allt som påverkar näringsinnehåll och näringsupptag.

RanShi
2008-01-06, 12:46
Kollade också detdär programmet.

Jag fick 2-300% på nästan alla vitaminer och mineraler, och runt 100% på C och A.

Seriöst, fortsätt bara äta som du gjort, man har ju basically gjort så hela livet, och då behöver man inga vitamin/mineral tillskott.

Sparrisen
2008-01-06, 12:53
Enligt läkare jag pratat med kan överskott av vitaminer och/eller mineraler reta/skada tarmväggar och därmed ge "magproblem".

tobbo
2008-01-06, 13:02
Någon aning om man kan få utslag av för högt RDI av en vitamin?

bollio
2008-01-06, 14:06
Enligt läkare jag pratat med kan överskott av vitaminer och/eller mineraler reta/skada tarmväggar och därmed ge "magproblem".

Som tillskott möjligen, särskilt om man tar dom på tom mage.

Att överdosera vitaminer med en vanlig blandkost är nog rätt svårt om man inte äter "organ-meats" väldigt ofta, dvs lever, njure, hjärna osv...

machine gun
2008-01-06, 14:16
Och som jag skrev tidigare, det är alltså siffror som visar innehållet i dina livsmedel då näringsinnehåll analyserats och det är långt ifrån vad du faktiskt får i dig när man räknar in allt som påverkar näringsinnehåll och näringsupptag.

Fast rekommendationerna för dagligt intag har ju tagit med i beräkningen att man inte absorberar hela mängden mikronutrienter som man får i sig och rekommendationerna är ju beräknade utifrån hur mkt som behövs för att man ska kunna absorbera adekvat mängd.

Sen visst, alla näringsvärden i tabeller och dylikt är ju genomsnittsvärden, men man kan ju inte säga tvärsäkert att han inte får i sig så mkt, det kan ju lika gärna vara så att han faktiskt får i sig mer än så.

Men som sagt är det ju svårt att få i sig toxiska mängder av mikronutrienter om man inte tar tillskott (precis som alla tidigare skrivit), så äter man bara vanlig mat behöver man sällan oroa sig för överintag.