handdator

Visa fullständig version : Kan överträning leda till att man lägger på sig fett?


RanShi
2008-01-06, 11:51
Jo, jag har under ett års period? övertränat, tror jag.

Började med styrketräning och började direkt med att köra 6 pass i veckan (3 olika pass, hela kroppen 2 gånger i veckan) och nu känns det som om jag övertränat. Har fått lite resultat, men knappt synbart...har däremot lagt på mig fett.

Det låter ju konstigt. Men om man övertränar och muskeln bryts ner istället för att byggas upp, då kanske allt man äter som skulle använts till musklerna blir till fett istället? Tänkte bara kolla så jag får ett svar på detta konstiga fenomen.

Tack på förhand.

King Grub
2008-01-06, 12:01
Jag tror din fettökning beror mer på överätning än överträning.

RanShi
2008-01-06, 12:12
Jag tror din fettökning beror mer på överätning än överträning.

Det är det som är så skumt, jag har legat på 2-300 g kolhydrater, rätt lite fett och 100-200 g protein..

Kanske dom 2 månaderna i somras då jag jobbade som bidrog till all fettökning; får väl komma över det och deffa isf.

Koloftw
2008-01-06, 14:46
2000 kcal+fett (säg 50g) 450 ... 2450 kcal är inte mycket.

Varför skulle du lagt på dig fett när du jobbade, om du inte gör det nu och inte lägger på dig fett nu?

Rahf
2008-01-06, 17:49
Du åt, med största sannolikhet, för mycket .

Anders The Peak
2008-01-06, 22:08
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
Hela artikeln:http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1115

skivan
2008-01-06, 23:07
Om du ligger på ett kaloriöverskott så kommer du lägga på dig både muskler och fett även fast du inte äter något fett alls.

Greg
2008-01-06, 23:54
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
Hela artikeln:http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1115



Nu vet jag inte så mycket om Paulún, mer än att han var någon GI-Nisse som uttalade sig hela tiden i typ Aftonbladet.. Rätta mig om jag har fel...

Men det finns inga referenser till någonting i den texten, stämmer detta? Eller är sannolikheten extremt liten att detta kan hända en?

RanShi
2008-01-07, 00:02
Haha det blev en intressant tråd...

Grejjen var att jag drack flera glas varm choklad ur en såndär maskin.

Per dag.

Så klart...

Det var väl det..

Morty
2008-01-07, 00:15
Eller så har du tränat jävligt knasigt... För lätt, ingen kontakt, svingat etc.

Anders The Peak
2008-01-07, 09:16
Nu vet jag inte så mycket om Paulún, mer än att han var någon GI-Nisse som uttalade sig hela tiden i typ Aftonbladet.. Rätta mig om jag har fel...

Men det finns inga referenser till någonting i den texten, stämmer detta? Eller är sannolikheten extremt liten att detta kan hända en?

http://www.bodybuilding.com/fun/drobson.htm

King Grub
2008-01-07, 09:31
Behöver inte spekulera i ev hormonpåverkan i det aktuella fallet. Gåtan har redan fått sin lösning.

Grejjen var att jag drack flera glas varm choklad ur en såndär maskin.

Per dag.

machine gun
2008-01-07, 09:31
Tränar du dig tjock?
Har du ibland reflekterat över att vissa personer som tränar stenhårt ändå är lite mulliga och ibland lätt överviktiga? Många aerobicsinstruktörer hör till den gruppen, och en möjlighet är att de tränar sig tjocka. Kanske verkar det konstigt men alltför hård träning kan leda till överansträngning och i många fall överträning. Resultatet är att kortisolnivåerna stiger, vilket gynnar fettinlagring samtidigt som det knappast gynnar återhämtning. Förhöjda kortisolnivåer är faktiskt ett sätt att avslöja överträning. Mitt råd är att träna max tre till fyra gånger i veckan om det handlar om hård träning som höjer pulsen rejält under en längre stund. Promenader och mildare former av träning räknas inte i detta avseende och du kan mycket väl promenera fyra till fem gånger i veckan. Lagom mycket motion har faktiskt visat sig hämma stress på ett mycket effektivt sätt. Motionen gör att man hanterar stressiga situationer mycket bättre och har dessutom förmågan att förbättra nattsömnen. Om du vill hålla stressen under kontroll är därför motion ett av de allra bästa verktygen.
Hela artikeln:http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1115

Med detta resonemang borde alltså alla konditionsidrottare vara småfeta *rolleyes*

King Grub
2008-01-07, 09:38
Med detta resonemang borde alltså alla konditionsidrottare vara småfeta *rolleyes*

Ja, du vet väl hur många distanslöpare i eliten, särskilt tjejer, som man ser på TV och där majoriteten lider av träningsanorexia. Dom är ju väääldigt mulliga...

Anders The Peak
2008-01-07, 09:53
Med detta resonemang borde alltså alla konditionsidrottare vara småfeta *rolleyes*
Det här är är ett rätt känt faktum vid just överträning. En vältränad konditionsidrottare brukar lägga träningen på en ganska adekvat nivå när det gäller kraftuttag och återhämtning, så där brukar det inte bli några direkta problem. Men det är ett större problem då man blandar tung styrketräning med tuff konditionsträning typ aerobicsinstruktörer som både tränar hårt med vikter och kör aerobics pass ibland flera ggr per dag.

Grub det var bara ett inlägg som alla andra inlägg i den här tråden och varken en spekulation eller ett faställande utan ett klargörande av att för mycket träning är inte heller bra. Utan träningsmängden måste planläggas utifrån individuella förutsättningar och fysisk status.

Tabbe
2008-01-07, 10:01
Något som vet kalorieinehållet på såndär varmchoklad från maskinerna, vissa dagar man jobbar kan det bli endel.

z_bumbi
2008-01-07, 10:04
Med detta resonemang borde alltså alla konditionsidrottare vara småfeta *rolleyes*

Paulun kan (mycket troligt) vara ute och cykla på själva mekanismen men någon sanning ligger det i det hela även om träningsråden har ger självklart är väldigt begränsade. Att vara instruktör inom hoppa och skutta med 2-3 (eller mer) pass per dag förbättrar inte möjligheterna att bygga eller behålla muskler då det ger en träningsdos på runt 3 timmar per dag exlusive egen träning. I många fall så styrketränar de inte heller pga ointresse, tidsbrist eller att kroppen inte skulle tåla den ökade träningsdosen. Fortsätter man att ligga på energibalans med en mer moderad eller mer genomtänkt dos konditionsträning kombinerat med vettig styrketräning så har man nog lättare att nå ett "bättre" förhållande mellan fett och muskelmassa.
Självklart är det fortfarande energimängderna som är avgörande i stort men typen av aktivitet och hur mycket man tränar har ju också betydelse på vad kroppen väljer att prioritera.
Men med tanke på att friskis och svettis i en undersökning visade att 20-30% (har jag för mig det var) av deras instruktörer redan har ätstörningsproblematik så kanske man inte ska försöka maximera fettförlusten och det som Paulun kallar mulliga kanske är mer sunt än de ideal han manar till i den texten.

King Grub
2008-01-07, 10:10
Ett exempel på när teoretiskt hållbara resonemang faller i praktiken. Jag har aldrig sett en idrottsman- eller kvinna som ökat sin träningmängd, utan att samtidigt öka sitt energiintag, och som gått ner i vikt eller ökat sin fettmängd av det. Utslitna och hålögda och med sämre och sämre prestation, absolut, men tjockare? Nä. Förutom en del internetpersoner som slinker in i svältläge och går upp i vikt på energiunderskott då och då.

Problemet är mer relevant för stillasittande medelsvensson som har ett överstressigt liv och får negativ metabol hormonpåverkan från det, utan att ha någon fysisk aktivitet med i bilden.

Anders The Peak
2008-01-07, 10:21
Ett exempel på när teoretiskt hållbara resonemang faller i praktiken. Jag har aldrig sett en idrottsman- eller kvinna som ökat sin träningmängd, utan att samtidigt öka sitt energiintag, och som gått ner i vikt eller ökat sin fettmängd av det. Utslitna och hålögda och med sämre och sämre prestation, absolut, men tjockare? Nä. Förutom en del internetpersoner som slinker in i svältläge och går upp i vikt på energiunderskott då och då.

Problemet är mer relevant för stillasittande medelsvensson som har ett överstressigt liv och får negativ metabol hormonpåverkan från det, utan att ha någon fysisk aktivitet med i bilden.
Kortisolnivåerna skjuter snabbt i höjden om man tränar intensivt över 45-50 minuter det kan dämpas till en del av snabba kolhydrater/vassle(protein)om man intar det före under och efter passet. Men i förlängningen handlar det om att nå optimala, bästa möjliga, resultat då har nivån på kortisolet betydelse...

jwzrd
2008-01-07, 10:29
Där hör du grub!1

King Grub
2008-01-07, 10:44
Ja, det är bäst jag slutar träna tre till fyra gånger så lång tid utan snabba kolhydrater/vassle(protein) före under och efter passet. Det är nog därför jag är så fet.

jwzrd
2008-01-07, 10:50
Ja, det är bäst jag slutar träna tre till fyra gånger så lång tid utan snabba kolhydrater/vassle(protein) före under och efter passet. Det är nog därför jag är så fet.

Fortsätter du så där så lär du vara knubbig till sommaren11

z_bumbi
2008-01-07, 10:55
Kortisolnivåerna skjuter snabbt i höjden om man tränar intensivt över 45-50 minuter

Vid högreps, kort vila, fastande och ett enstaka tillfälle.
Högreps = +20 reps
Kort vila = - 20 s
Fastande = +12 h

Tränar man på det sättet så ja då kanske det har betydelse men det intressanta är kortisolnivåerna över hela dygnet. Höga halter tillfälligt är bara för att få ut mer glukos från levern.

Anders The Peak
2008-01-07, 11:24
Ja, det är bäst jag slutar träna tre till fyra gånger så lång tid utan snabba kolhydrater/vassle(protein) före under och efter passet. Det är nog därför jag är så fet.

Jag vet att du vet vad du gör... Men lite anorektiskt lagd är du i allafall

King Grub
2008-01-07, 11:40
Men jag ökar inte i kroppsfett av träningen. Vilket är vad saken handlar om och vad jag borde göra om ditt resonemang stämde. "Träna sig tjock" är nog rätt mycket trams.

Vin
2008-01-07, 12:32
Något som vet kalorieinehållet på såndär varmchoklad från maskinerna, vissa dagar man jobbar kan det bli endel.

Lär väl innehålla lika mycket som läsk åtminstone.

machine gun
2008-01-07, 14:13
Något som vet kalorieinehållet på såndär varmchoklad från maskinerna, vissa dagar man jobbar kan det bli endel.

Troligtvis nånstans mellan 50-90 kcal per 100 g, lite beroende på vad den innehåller (fetthalt på mjölk, hur mkt socker, hur mkt kakao osv).

Anders The Peak
2008-01-07, 22:01
Men jag ökar inte i kroppsfett av träningen. Vilket är vad saken handlar om och vad jag borde göra om ditt resonemang stämde. "Träna sig tjock" är nog rätt mycket trams.

Grub jag håller med dig om man bara ser till kortisolet. Men då kortisolet hänger ihop med flera andra viktiga hormoner såsom testosteron/GH.

Kortisolet pressar ned testosteronnivåerna ordentligt om man tränar för hårt. I praktiken kan det resultera i noll muskeltillväxt och ökad (maximerad) fettinlagring.

Häkkinen, K, Pakarinen, A, Alen, M, Kauhanen, H, Komi, P V (1978). Relationships between
training volume, physical performance capacity and serum hormone concentrations during prolonged training in elite weightlifters. International Journal of Sports Medicine 8, 61–65. Supplement.