handdator

Visa fullständig version : Löpning/spinning före frukost


Johan86
2008-01-06, 11:24
Om jag börjar springa eller köra spinning direkt på morgonen föra fruskost, kommer kroppen att förbränna fett direkt eller kommer det att ta kroppens proteiner direkt?

Eddie Vedder
2008-01-06, 11:28
Kroppen förbränner aldrig bara en sak. Hur stor del av din energi som kommer utgöras av fettsyror beror dels på intensitet samt relativ belastning för just din fysiska nivå.
Ju bättre kondition man har desto mer effektiv är kroppen på att använda fett som energisubstrat vid uthållighetsträning.

Dessutom gissar jag att du ätit kvällen innan så även kolhydrater kommer finnas tillgängliga under aktiviteten.

Men visst lär proteinnedbrytningen vara högre före än efter du ätit, det är dock hur enkelt som helst att kompensera med matintag efteråt.:)

Johan86
2008-01-06, 11:31
Eftersom jag inte orkar med morgonpromendader så tänkte jag köra ett intensivt cykel eller löppass. Funkar det hyfsat för fettminsknig? Vad jag förstått så förbränner man inte så mycket kalorier/fett under dessa intensiva pass, utan det är under dygnets övriga timmar jag förbränner som mest, har jag rätt?

Eddie Vedder
2008-01-06, 11:33
Vad jag förstått så förbränner man inte så mycket kalorier/fett under dessa intensiva pass, utan det är under dygnets övriga timmar jag förbränner som mest, har jag rätt?

Tvärtom, det är ju under aktiviteten som din energiförbrukning är förhöjd. Sitter du vid datorn resten av dagen är ju givetvis energiförbrukningen mycket mycket lägre då.

Eller hur menar du?

Johan86
2008-01-06, 11:35
Tvärtom, det är ju under aktiviteten som din energiförbrukning är förhöjd. Sitter du vid datorn resten av dagen är ju givetvis energiförbrukningen mycket mycket lägre då.

Eller hur menar du?

Man förbränner ju mer fett vid lågintensivt arbete tex promender jämfört med löpning/spinning eller hur? Men med ett snabbt intensivt pass så förbränner man mer kalorier under övriga timmar man vilar jämfört med promenader. Lite rörigt där.

Eddie Vedder
2008-01-06, 11:41
Man förbränner ju mer fett vid lågintensivt arbete tex promender jämfört med löpning/spinning eller hur? Men med ett snabbt intensivt pass så förbränner man mer kalorier under övriga timmar man vilar jämfört med promenader. Lite rörigt där.

Nej så är det inte. Du förbrukar mer under tiden du tränar, PUNKT.

Ju mer energi som förbrukas desto större chans att hamna på negativ fettbalans om man äter mindre än man förbrukat. Procentuell substratfördelning under själva aktiviteten är ju oväsentligt om man ändå gör av med hälften så lite energi.
Dessutom finns en viss VO2max-nivå där fettförbränningen är som bäst och den ligger över promenadnivå, den bör iaf ligga över promenadnivå. Annars är man väldigt otränad.;)

Kan dock inte siffran i huvudet.

King Grub
2008-01-06, 12:02
Även om mer fett används som bränsle under träningen, förbränns inte mer fett över dygnet totalt. Träning ökar inte fettförbränningen överhuvudtaget vid en viss kaloribalans. Förbrukar du mer fett vid ett visst tillfälle, förbrukar du mindre vid ett annat.

Under aktivitet förbrukas mer fett om denna utförs fastande; särskilt hos kvinnor. Mannen förlitar sig mer på aminosyreoxidation än kvinnan.

Johan86
2008-01-06, 12:07
Även om mer fett används som bränsle under träningen, förbränns inte mer fett över dygnet totalt. Träning ökar inte fettförbränningen överhuvudtaget vid en viss kaloribalans. Förbrukar du mer fett vid ett visst tillfälle, förbrukar du mindre vid ett annat.

Under aktivitet förbrukas mer fett om denna utförs fastande; särskilt hos kvinnor. Mannen förlitar sig mer på aminosyreoxidation än kvinnan.

Men om man tränar så förbrukar man väl mer energi dygnets övriga timmar jämfört med om man är otränad?

King Grub
2008-01-06, 12:09
Marginellt. Och inte pga att man är mer tränad, utan pga EPOC, efterförbränningen. Men som sagt, det är rätt marginellt, och det har tidigare varit mycket glädjesiffror.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17101527?ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

The major effects of physical activity on total daily EE and fat oxidation may occur during and relatively quickly after an exercise bout. Further, these data also suggest that cessation of regular exercise will likely be associated with a high risk of positive fat balance and weight gain.

Med Sci Sports Exerc. 2000 Apr;32(4):805-11. Effects of aerobic fitness on fat oxidation and body fatness.

Efterförbränningen täcks i huvudsak av ökad kolhydratoxidation, utan påverkan på dygnets fettförbränning.

Kondition/syreupptagningsförmåga är inte kopplat till ökad energiförbrukning eller fettoxidation över dygnet.

Som sagt, en tränad person är bättre på att använda fett som bränsle när han eller hon tränar jämfört med en otränad. Ingen träning ökar fettförbränningen över dygnet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85038

http://forum.body.se/showpost.php?p=415819&postcount=8

Fett- och viktnedgång blir lika stor vid ett visst kaloriunderskott, oavsett om du åstadkommer underskottet med motion, kalorirestriktion, eller en kombination.

Johan86
2008-01-06, 12:11
Då känns det ju lite smått värdelöst att träna om inte förbränningen ökar:laugh:

Eddie Vedder
2008-01-06, 12:12
Då känns det ju lite smått värdelöst att träna om inte förbränningen ökar:laugh:

Va?:confused:

Du förbrukar ju massa mer energi när du tränar än sitter still förstås. Ingen variabel är så viktig som fysisk aktivitet när det gäller att påverka sin energiförbrukning.
När alla konstanter i energiförbrukningen är borträknade är det ju just fysisk aktivitet som gör den stora skillnaden.

King Grub
2008-01-06, 12:15
Då känns det ju lite smått värdelöst att träna om inte förbränningen ökar:laugh:

Kaloriförbränningen ökar ju. Om du inte hade tränat, hade du fått äta mindre för att åstadkomma lika stor fettförbränning över dygnet. Poängen är att ett underskott på, säg, 500 kcal per dygn ger lika stor fettförbränning oavsett om du vilar och äter mindre, eller om du tränar och äter mer. Sedan ger träningen annan positiv metabol och hälsomässig påverkan.

Men för fettförbränningen kan du (exempelsiffror) välja mellan att förbruka totalt 3000 kcal över dygnet genom att utöva ett träningspass och äta 2500 kcal och att stanna hemma och förbruka 2000 kcal... men då kan du bara äta 1500 kcal.

swanstah
2008-01-06, 13:30
Du förbrukar mer fett om du motionerar innan frukosten, fast vid nästa träningstillfälle så bränner kroppen mindre fett.

Det slås ut över dygnet totalt och går inte att påverka genom att träna på tom mage osv.

King Grub
2008-01-06, 14:34
Du förbrukar mer fett om du motionerar innan frukosten, fast vid nästa träningstillfälle så bränner kroppen mindre fett

Det har du fått om bakfoten. Det handlar inte om nästa träningsfälle.

swanstah
2008-01-06, 14:35
Det har du fått om bakfoten. Det handlar inte om nästa träningsfälle.

Skrev fel, menade att man förbrukar mer fett på morgonen men det slås ut över dygnet totalt, inte nästa träningstillfälle. Ursäkta. :)

Glurmo
2008-01-07, 03:24
hmm... Om jag cycklar på en motionscyckel 3x1 timme på en dag så bränner jag mindre fett gång nr 2 och 3 än jag gjorde första gången? *screwy*

Mvh

Eddie Vedder
2008-01-07, 05:16
hmm... Om jag cycklar på en motionscyckel 3x1 timme på en dag så bränner jag mindre fett gång nr 2 och 3 än jag gjorde första gången? *screwy*

Mvh

Läs King Grubs svar, precis så det inte är.

Och även om cykeltur #1 procentuellt sett skulle råka använda sig av fettsyror som energikälla än cykeltur #2 är det ju skit samma om lika mycket energi förbrukas vid båda. Förbrukas ännu mer energi vid #2 är det ju bättre ändå, oavsett fettförbränningen under aktivitet.

fiskjeavel
2008-01-09, 23:01
Okej nu körde det ihop sig i mitt huvud, ni menar att en "vältränad" person bränner mer fett under löpning/spinning etc.. min fråga är, hur definerar ni en vältränad? en med bra kondition eller en som bara är muskulös med sämre kondition? *whistle*

ursäkta om jag missade denna information i tidigare svar, men jag är trött och skumläste lite *cupid*

edit: ska själv snart börja deffa

Eddie Vedder
2008-01-09, 23:07
min fråga är, hur definerar ni en vältränad? en med bra kondition eller en som bara är muskulös med sämre kondition? *whistle*

Är man muskulös men med dålig kondition är man inte vältränad.;)

Nej men allvarligt (hoppa inte på mig nu folk, jag skojade till det lite:D), i just det här fallet åsyftas en person med bra kondition. Din fråga gäller ju konditionsbaserad aktivitet.

Och ju bättre kondition man har desto mer effektivt kan kroppen använda fett som bränsle. Det har med belastning att göra. Skulle jag gå ut och jogga tillsammans med en person vars kondition är bedrövlig skulle denne förbruka kolhydrater i större utsträckning eftersom belastningen blir så mycket tyngre för honom/henne.

fiskjeavel
2008-01-09, 23:19
Okej, sweet, mycket löpning/spinning för mig då, har usel kondition sen jag bröt lårbenet för drygt 1år sen, de sänkte mig totalt haha *gah!*
(känner mig som en gamling, bara dem som bryter sånt *whistle* )

tack för de snabba svaret btw :)