handdator

Visa fullständig version : Växla pengar


Mellen
2008-01-06, 10:48
Jag ska åka till USA och ska därför växla till mig dollar.
Brukar ni växla på banken och betala växelavgift eller på växlingskontor (Forex m.f) utan växlingsavgift men med, vad jag tror, sämre kurs?

Jag har tänkt växla 3000:- och när jag behöver mer tar jag ut i bankomat på plats. Det tror jag kostar 40:- per uttag om jag inte minns fel.

Exhale_
2008-01-06, 10:59
Jag hade tagit ut alla pengar på flygplatsen

Magnus
2008-01-06, 11:01
Jag ska åka till USA och ska därför växla till mig dollar.
Brukar ni växla på banken och betala växelavgift eller på växlingskontor (Forex m.f) utan växlingsavgift men med, vad jag tror, sämre kurs?

Jag har tänkt växla 3000:- och när jag behöver mer tar jag ut i bankomat på plats. Det tror jag kostar 40:- per uttag om jag inte minns fel.

Jag beställer hem pengarna från x-change, funkar perfekt.

Torwald
2008-01-06, 11:02
Tycker inte om att resa med för mycket kontanter. Brukar växla pengar på flygplatsen eftersom jag inte brukar växla så stora belopp.

Mellen
2008-01-06, 11:25
Jag hade tagit ut alla pengar på flygplatsen

Flygplatsen när man kommer fram menar du?
Jag tycker det är rätt skönt att ha fixat endel av pengarna innan man åker, men i och för sig, tar man ut direkt när man kommer fram så har man ju pengar. Men med Swedbank tror jag varje uttag kostar 40 :- och så får man inte ta ut så mycket i varje uttag så det blir endel avgifter.

Gnusram
2008-01-06, 11:41
Ett par hundra dollar på forex eller uttagsbankomaten precis bredvid på Arlanda. Resten vartefter man behöver där borta..

Rahf
2008-01-06, 17:19
Jag ska åka till USA och ska därför växla till mig dollar.
Brukar ni växla på banken och betala växelavgift eller på växlingskontor (Forex m.f) utan växlingsavgift men med, vad jag tror, sämre kurs?

Jag har tänkt växla 3000:- och när jag behöver mer tar jag ut i bankomat på plats. Det tror jag kostar 40:- per uttag om jag inte minns fel.

OBS! Om du blir långvarig (flera månader) i USA så rekommenderar jag starkt att du skaffar ett bankkonto och för över pengar från ditt svenska konto dit. Den summan på 40kr kommer att bli stor, jättestor.

Annars kollar du om skillnaden i kurserna är stor mellan banken och Forex. Är den liten så växlar du på Forex och är den stor till bankens fördel så växlar du där. Smidigast är alltid Forex.

Arf Pingvin
2008-01-06, 17:45
Orka släpa med sig pengar. Nåra dollars för att ta en taxi när man landar resten kontokort. Betalade med kontokort mitt ute i ingenstans i alaska där de fick gå upp på en kulle och ringa in betalningarna med mobiltelefon. Funka prima.