handdator

Visa fullständig version : Effekten av HMB på prestation och kroppssammansättning.


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7

King Grub
2008-01-06, 10:45
Ny review.

Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on exercise performance and body composition across varying levels of age, sex, and training experience: A review. Nutr Metab (Lond). 2008 Jan 3;5(1):1 (http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-5-1.pdf)

Eddie Vedder
2008-01-06, 11:01
Ja det verkar ju inte saknas belägg för att det har effekt åtminstone. Inte för att jag är så ambitiös att jag läser studierna som det refereras till men det är åtmistone intressant att det finns så mycket data och att det sträcker sig från AIDS- och cancerpatienter och gamla till elitidrottare inom både konditions- och kraftsport.

Först nu förstod jag dessutom att HMB är en ketosyra, det har jag inte vetat innan.:)

Ondskapelsen
2008-01-13, 01:10
Bumpar tråden lite pga att länken inte funkar. Det var inte alls längesen jag hörde att HMB var ren placebo så man blir lite nyfiken.

KniveN
2008-01-13, 01:22
Länken funkar för mig.

Edit: Kan kanske vara för att jag har klickat på den förut.

Bigglet
2008-01-13, 01:30
Men för oss som inte har så bra engelska, värt att ta HMB?

Granstr0m
2008-01-13, 13:18
Jag och en kompis körde med det ett tag och vi kände ingen effekt alls.

Eddie Vedder
2008-01-13, 13:19
Jag och en kompis körde med det ett tag och vi kände ingen effekt alls.

Hur hade ni förväntat er att det skulle "kännas"?;)

Schroder
2008-01-13, 14:20
kan inte öppna formatet, någon som kan ge en kort förklaring på effekten av HMB forskningen.

Eddie Vedder
2008-01-13, 14:22
kan inte öppna formatet, någon som kan ge en kort förklaring på effekten av HMB forskningen.

Det är en sammanställning av hela vetenskapliga underlaget egentligen. Med andra ord blir det en hel del att berätta om eftersom det gäller flera olika sorters effekter på olika grupper.

Men skall se om jag kan posta abstractet....

skaparn
2008-01-13, 14:26
Då undrar jag varför jag inte finner HMB i shoppen så jag kan ytterligare ta ett steg mot den ultimata optimaliteten.

I'm buying this shit. Lightweight. Let's get it on osv

Eddie Vedder
2008-01-13, 14:30
Men skall se om jag kan posta abstractet....

Abstraktet var inte så mycket att läsa egentligen, mest en redovisning om själva arbetet med den här artikeln som sådant.
Men här är iaf lite av det som nämns i samband med styrketräning:

The efficacy of HMB supplementation for experienced athletes
Several studies have found that HMB supplementation enhances LBM and indices of
performance during resistance training, independent of training experience. Nissen et al. [28]
investigated HMB supplementation on strength and body composition in trained and untrained
males undergoing intense resistance training. Greater decreases in body fat and increases in LBM
were found with HMB supplementation regardless of training status. Further, there was an
overall 55% greater increase in bench press performance. Similarly, Panton et al. [38] examined
the effects of HMB during resistance training in 36 women and 39 men, 20 to 40 years of age,
with varying levels of training experience for 4 weeks. The HMB group decreased body fat to a
greater extent (-1.1% vs. -.5%), and had greater increases in upper body strength (7.5 vs. 5.2 kg),
and LBM (1.4 vs. .9 kg) than the placebo group, independent of training experience. Likewise,
Thomson [39] found an increase in leg extension 1-RM relative to placebo (14.7% vs. 4.8%) after 9 weeks of strength training in 34 resistance trained men, while Neighbors et al. [40]
reported that HMB decreased body fat and increased LBM in experienced football players.
Finally, Nissen and Sharp [41] performed a meta-analysis concerning dietary
supplements postulated to augment lean mass and strength gains during resistance training.
Studies between the years 1967 and 2001 were included, if they met their strict experimental
criteria, including at least 3 weeks of resistance training, 2 or more times per week. Over 250
supplements were analyzed; however, only 6 met their criterion. Results found that only creatine
(18 studies) and HMB (9 studies including both trained and untrained participants) had sufficient
data supporting their ability to enhance LBM and various indexes of performance. They found
that HMB supplementation at 3 grams per day resulted in a net increase of .28% and 1.4% per
week for LBM and strength gains, respectively.

Granstr0m
2008-01-13, 17:56
Hur hade ni förväntat er att det skulle "kännas"?;)

Vet inte, men man måste väl känna nån skillnad lr om man gör nåra extra ökningar annars är de väl inte värt att köpa det? lr :bumbi

King Grub
2008-01-13, 18:01
Det finns nära nog inga tillskott man "känner effekt" av. Man kan inte känna proteinsyntes eller proteinnedbrytning.

EiseltUK
2008-01-13, 18:12
Jag tycker nog allt att jag känner när tRNA jobbar. Pirrar liksom lite. *flex*

LunaSpice
2008-01-13, 20:41
Verkar som att författarna anser att HMB är av stort kliniskt värde att minska muskelatrofi och för att stimulera proteinsyntes vid olika sjukdomstillstånd. Kan tydligen också i vissa fall hjälpa till att sänka LDL-kolesterol och blodtrycket.

"However, more studies are needed to determine the optimal dosage and
frequency of HMB supplementation, and the overall efficacy of HMB supplementation as an ergogenic aid for athletes."

Vi får väl se om denna review sätter igång ytterligare forskning inom med HMB.

Guddi
2008-01-13, 21:46
HMB har uppmärksammats tidigare i andra reviews/litteraturgenomgångar. Effekten på muskelmassan verkar ligga på samma nivå eller lite under den man får av kreatin. Däremot är forskningen på HMB inte i närheten av lika stor som den på kreatin så resultaten är inte lika säkra.

1: J Appl Physiol. 2003 Feb;94(2):651-9. Epub 2002 Oct 25.
Effect of dietary supplements on lean mass and strength gains with resistance
exercise: a meta-analysis.
Nissen SL, Sharp RL.
The purpose of this study was to quantify which dietary supplements augment lean
mass and strength gains during resistance training. Peer-reviewed studies between
the years 1967 and 2001 were included in the analysis if they met a predetermined
set of experimental criteria, among which were at least 3-wk duration and
resistance-training 2 or more times a week. Lean mass and strength were
normalized for meta-analysis by conversion to percent change per week and by
calculating the effect size for each variable. Of the 250 supplements examined,
only 6 had more than 2 studies that met the criteria for inclusion in the
meta-analysis. Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) were found to
significantly increase net lean mass gains of 0.36 and 0.28%/wk and strength
gains of 1.09 and 1.40%/wk (P < 0.05), respectively. Chromium,
dehydroepiandrosterone, androstenedione, and protein did not significantly affect
lean gain or strength. In conclusion, two supplements, creatine and HMB, have
data supporting their use to augment lean mass and strength gains with resistance
training.De använda sig av totalt 9st studier på HMB när de kom fram till resultatet ovan.

Fulltexten är gratis och finns på adressen http://jap.physiology.org/cgi/content/full/94/2/651

AmericanDragon
2008-11-06, 09:05
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men finns det några nya forskningar kring hmb som är intressanta?

Pepz
2008-11-06, 10:06
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men finns det några nya forskningar kring hmb som är intressanta?



det första inlägget i denna tråden är en studie från januari i år. det är i princip purfärskt.

dannegavle
2008-11-06, 10:52
HMB är dyrt. Jag satte mig med miniräknare och jämförde 5 olika produkter från en stor svensk butik. Mellan 11.63 och 19.90 kr/dag om man följer doseringsanvisningarna.

jebu
2008-11-06, 11:28
HMB är dyrt. Jag satte mig med miniräknare och jämförde 5 olika produkter från en stor svensk butik. Mellan 11.63 och 19.90 kr/dag om man följer doseringsanvisningarna.

HMB är inte speciellt dyrt, däremot är "en stor svensk butik" dyra på produkterna. Går lätt att hitta HMB för under 2,50 kr/dag. Sedan finns det en till fin fördel med HMB och det är smaken, skönt att känna att man lever ibland....

AmericanDragon
2008-11-13, 02:14
Är det några problem med att blanda hbm tillsammans med, let's say, EAA?

King Grub
2008-11-13, 05:16
Nej, det skall det inte vara.

Danny Devito
2008-11-13, 08:38
HMB är inte speciellt dyrt, däremot är "en stor svensk butik" dyra på produkterna. Går lätt att hitta HMB för under 2,50 kr/dag. Sedan finns det en till fin fördel med HMB och det är smaken, skönt att känna att man lever ibland....

Mm, precis. Jag köpte en burk HMB för 59 kr på en viss webshop, så inte behöver det kosta skjortan. :)

Är det några problem med att blanda hbm tillsammans med, let's say, EAA?

Det gör jag nuförtiden. Innan och efter passen, i shakern. :cool:

skaparn
2008-11-13, 08:46
Jisses vad man kan mixa nu med forskning i ryggen. HMB + EAA + Malto + Kreatin + Koffein + Taurin + Bockhornsklöver.


Yiihaa!

dannegavle
2008-11-13, 10:06
Jag gjorde som Danny Devito och köpte några burkar HMB FX för 59 kr/st (100 g). Fick hem dom igår och upptäckte att HMB är svårt att lösa i vatten, och dessutom smakar det apa.

På burken står det att man ska blanda HMB med vatten. Frågan är hur upptaget av HMB påverkas av att kapsla in det istället?

Om det inte gör någon större skillnad så skulle HMB i kapslar vara en höjdare. Var kan man köpa tomma kapslar?

Kischen
2008-11-13, 10:25
Jag gjorde som Danny Devito och köpte några burkar HMB FX för 59 kr/st (100 g). Fick hem dom igår och upptäckte att HMB är svårt att lösa i vatten, och dessutom smakar det apa.

På burken står det att man ska blanda HMB med vatten. Frågan är hur upptaget av HMB påverkas av att kapsla in det istället?

Om det inte gör någon större skillnad så skulle HMB i kapslar vara en höjdare. Var kan man köpa tomma kapslar?

Ska du sitta och pilla in det i kapslar för hand? Ta pulvret i munnen, häll på vatten och svälj.

Bomba med toapapper :naughty:

WHITEFOLKS
2008-11-13, 11:42
hmb löser sig rätt bra med vatten, det verkar bara inte göra det först. väntar man bara och rör så säger det bara vips så är det utblandat.

dannegavle
2008-11-13, 13:20
hmb löser sig rätt bra med vatten, det verkar bara inte göra det först. väntar man bara och rör så säger det bara vips så är det utblandat.

Ok, får prova det. Har du nåt tips på hur man döljer smaken av apa?

Danny Devito
2008-11-13, 13:22
Ok, får prova det. Har du nåt tips på hur man döljer smaken av apa?

Man håller för näsan och låtsas att man häller i sig en stor stark. :D

KniveN
2008-11-13, 14:47
Jag gjorde som Danny Devito och köpte några burkar HMB FX för 59 kr/st (100 g). Fick hem dom igår och upptäckte att HMB är svårt att lösa i vatten, och dessutom smakar det apa.

På burken står det att man ska blanda HMB med vatten. Frågan är hur upptaget av HMB påverkas av att kapsla in det istället?

Om det inte gör någon större skillnad så skulle HMB i kapslar vara en höjdare. Var kan man köpa tomma kapslar?

Du kan köpa kapslar och "kapslare" på samma ställe som du köpte HMB ;)

dannegavle
2008-11-13, 15:01
Du kan köpa kapslar och "kapslare" på samma ställe som du köpte HMB ;)

Ah, där ser man.

Den där kapsel-maskinen, är den värd priset?

Ekonom
2008-11-13, 17:39
Den klassiska rekommendationen för hmb har ju varit 3g /dag, jämt utspritt över dagen.

Kan det tänkas att den rekommendationen är inaktuell och att man snarare borde, som med eaa, ta allt före passet?

Någon som har sett något om det?

På 90-talet när jag använde hmb senast fanns det två varianter som såldes - en där tillverkarna påpekad att innehållet var skyddat med ett visst patent och samt något kinesiskt ful-hmb.

Den patenterade varienten tycktes faktiskt ge viss "effekt" medan ful-hmb't tycktes vara verkningslöst.

Jag blir lite sugen på att köra 5-6 g/dag under 2 månader och se om det händer ngt med forskningsindikationerna i ryggen.. :) eller om det var bättre förr

KniveN
2008-11-14, 01:37
Ah, där ser man.

Den där kapsel-maskinen, är den värd priset?

Har tyvärr inte testat just den där. Men den jag har funkar bra.

Troll
2008-11-14, 15:22
Tänkte också på det Ekonom var inne på, att ta varje dag.
Räcker det inte på träningsdagar?

HDS
2008-11-18, 14:05
HMB bildas av aminosyran leucin om jag förstått det rätt, och L-leucin finns i EsaPro exempelvis.

Finns det någon positiv effekt med att ta HMB tillsammans med EAA innan ett träningspass?

Ola Wallengren
2008-11-18, 16:07
HMB bildas av aminosyran leucin om jag förstått det rätt, och L-leucin finns i EsaPro exempelvis.

Finns det någon positiv effekt med att ta HMB tillsammans med EAA innan ett träningspass?

HMB verkar fungera delvis genom att det miskar proteinnedbrytningen och på den punkten så har EAA inte riktigt samma effekt. Därför kan man tänka sig att det kan fungera bra ihop.

Whistler
2008-11-18, 16:11
HMB bildas av aminosyran leucin om jag förstått det rätt, och L-leucin finns i EsaPro exempelvis.

Bara en liten del av L-leucinet blir till HMB, ca 5% om jag minns rätt.
4g HMB är således rätt mycket jämfört med det som fås av 10g EsaPro.

Kvicket
2008-12-04, 09:54
Guddi

Den studien är ju ganska orelevant, iaf för oss här som redan tränar.. 7 av de 9 studierna är sammankopplade med patentet eller licensen för hmb. Men framför allt är nästan alla (alla?) gjorda på individer som inte har tränat styrketräning inom en viss period innan.
De flesta är också gjorda på väldigt få försökspersoner.

Kvicket
2008-12-04, 10:16
Kollade igenom den andra reviewartikeln...
Verkar väl genomförd men jag hävdar fortfarande att det är svårt att säga att hmb fungerar bra på tränade individer, vissa studier visar det och andra inte.
Vad säger Grub o kompani?

phel
2009-01-06, 19:12
Den klassiska rekommendationen för hmb har ju varit 3g /dag, jämt utspritt över dagen.

Kan det tänkas att den rekommendationen är inaktuell och att man snarare borde, som med eaa, ta allt före passet?

Någon som har sett något om det?[/I]


Bumpar lite. Någon som kan motivera att man ska ta det även dagar man inte tränar?

Cerberus
2009-01-06, 23:22
helt omöjligt att få i sig genom pulver iaf, smakar bokstavligen som gift, toxic waste.

aldrig smakat något så fruktansvärt någonsin innan.

dannegavle
2009-01-07, 07:37
Själv har jag i en liten skvätt (halv mun, max) med vatten i ett glas och slänger sen i pulvret. Efter några minuter har det löst upp sig i vattnet och då kan man svepa. Jag ser dock alltid till att ha något som smakar mycket att skölja ner med.

xeym
2009-01-08, 21:29
Kört med hmb i ungefär 2 månader nu, märker ganska stor skillnad i återhämtning dom dagarna jag tar det och dom jag inte tar det. Tar jag 4g innan träningen så känner jag mig alltid fräsch dagen efter i musklerna. Det gör jag inte annars. Så jag reagerar rätt bra på det iaf.
Minus är att det smakar kloak, eaa är godis om man jämför med hmb.

karnov
2009-01-18, 13:44
Att blanda EAA och HMB måste ju vara mest opti, alla kategorier, om man vill dricka det äckligaste som finns. Jag vågar inte ens prova. Just nu blandar jag HMB med en flaska funlight, ungefär... Dock tycker jag att det löser sig rätt snabbt i vatten.

Är det något som tar HMB varje dag, utspritt i 3 doser? Instruktionerna på HMB FX är ju väldigt luddiga: 4g innan träning, och vid behov(?). Själv tar jag det bara innan träning.

dannegavle
2009-01-18, 14:11
Jag tar lite mindre än en full skopa vid frukost och middag varje dag. Det blir ~6 g per dag ungefär.

-squat-
2009-01-18, 15:06
Att blanda EAA och HMB måste ju vara mest opti, alla kategorier, om man vill dricka det äckligaste som finns. Jag vågar inte ens prova.

Jag känner ingen skillnad på smaken om jag blandar EAA med HMB eller om jag enbart tar EAA.

Modde
2009-01-27, 16:54
Jag kör HMB i kapslar, vet inte om det fungerar då jag inte kört med det så länge. Jag tar enligt instruktionerna 1500mg 2gg per dag. Varje dag.

King Grub
2009-02-06, 13:32
While chronic beta-Hydroxy beta-Methylbutyrate (HMB) supplementation ([greater than or equal to]2 wk) lowers exercise induced muscle damage, its acute or timing effects have not been examined. The purpose of this study was to investigate the acute and timing effects of oral HMB supplementation on serum creatine kinase (CK), lactate dehydrogenase (LDH), muscle soreness, and maximal voluntary contraction (MVC).

Sixteen non-resistance trained men (22+/-2 yrs) were assigned to HMB-Pre or HMB-Post groups. In a crossover design, all subjects performed 55 maximal eccentric knee extension/flexion contractions on 2 occasions on either the right or left leg. HMB-Pre (N=8) randomly received 3 grams of either a placebo or HMB before and a placebo after exercise. HMB-Post (N=8) received a placebo before and either 3 grams of HMB or a placebo after exercise. Muscle damage tests were recorded before, at 8, 24, 48, and 72 hrs post exercise.

There was a reduction in MVC and an increase in soreness in the quadriceps and hamstrings following exercise (p<0.001). Although HMB-Pre approached significance in attenuating soreness for the quadriceps (p=0.07), there was no time x group effect. Serum indices of damage increased, peaking at 48 hrs for CK (773%) (p<0.001) and 72 hrs for LDH (180%) (p<0.001). While there were no time x group effects of HMB on CK and LDH, post hoc analysis revealed that only HMB-Pre showed no significant increase in LDH levels following exercise.

Our findings suggest no clear acute or timing effects of HMB supplementation. However, consuming HMB before exercise appeared to prevent increases in LDH.

Nutr Metab (Lond). 2009 Feb 4;6(1):6. Acute and timing effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) on indirect markers of skeletal muscle damage.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-6-6.pdf

young_george
2009-02-06, 14:15
Ah, såna studier gillar vi!

Evig
2009-02-07, 14:14
Att blanda EAA och HMB måste ju vara mest opti, alla kategorier, om man vill dricka det äckligaste som finns. Jag vågar inte ens prova. Just nu blandar jag HMB med en flaska funlight, ungefär... Dock tycker jag att det löser sig rätt snabbt i vatten.

Är det något som tar HMB varje dag, utspritt i 3 doser? Instruktionerna på HMB FX är ju väldigt luddiga: 4g innan träning, och vid behov(?). Själv tar jag det bara innan träning.

Ja fyfan vad vidrigt det är. Amino Rush + HMB FX smakade bokstavligen talat riktig kloak, var riktigt nära att spy upp skiten igen.

koffein_beroende
2009-02-07, 14:31
Ja fyfan vad vidrigt det är. Amino Rush + HMB FX smakade bokstavligen talat riktig kloak, var riktigt nära att spy upp skiten igen.

Jag kör HMB FX och det smakar tamejfan apa. Har försökt blandat ut det med proteindrycken men då tar hela skiten smak istället *gah!*

Evig
2009-02-07, 14:47
Jag kör HMB FX och det smakar tamejfan apa. Har försökt blandat ut det med proteindrycken men då tar hela skiten smak istället *gah!*

Mm fyfan, nån som har något tips på hur man ska få i sig skiten?
Jag testade att idag käka en skopa direkt utan att blanda med ngt, men det var också grymt svårt...

Finns det något som kan maskera smaken på ett effektivt sätt tro?

Ola Wallengren
2009-02-07, 15:12
Jag har haft viss framgång med att blanda i en tjock yoghurt. Man blandar inte så mycket utan bara tillräckligt för att kapsla in klumparna. Det va iofs pyruvatepulver men det smakar inte heller speciellt gott.

William
2009-02-07, 15:15
En lösning borde väl vara kapsalr eller tabletter? Finns inte det nuförtiden?

young_george
2009-02-07, 15:27
En lösning borde väl vara kapsalr eller tabletter? Finns inte det nuförtiden?

Jo, men svindyrt att köpa färdigt.

Jag gör mina egna kapslar, fungerar utmärkt.

C.E.J.
2009-02-07, 15:31
Minskad nedbrytning om man använder HMB alltså? :em:

young_george
2009-02-07, 15:45
Minskad nedbrytning om man använder HMB alltså? :em:

Ja det kan man väl säga.

Ökat lean body mass och minskat kroppsfett. Kreatinliknande i effekten alltså.

Achryl
2009-02-07, 16:02
Vänner!

Jag har kommit på hur man får ner det smärtfritt.

Häll upp 5 mm vatten i shakern (eller så mycket du lätt tar i en klunk)
Blanda i pulvret i shakern, andas inte in det.
Fyll ett vanligt glas kallt vatten och ha det redo vid sidan om.
Andas ut helt
Klunka HMB:t samtidigt som du håller andan.
Fortsätt hålla andan, och svälj glaset med vatten och låt det skölja runt i munnen.
Ta ett djupt andetag
Så länge du andas in och inte ut vid det första andetaget kommer du knappt att märka smaken

Handcuff
2009-02-07, 16:04
Ni som har problem att få i er det....vad är det som gör pinan värd?

*screwy*

jocke12
2009-02-07, 16:09
Vänner!

Jag har kommit på hur man får ner det smärtfritt.

Häll upp 5 mm vatten i shakern (eller så mycket du lätt tar i en klunk)
Blanda i pulvret i shakern, andas inte in det.
Fyll ett vanligt glas kallt vatten och ha det redo vid sidan om.
Andas ut helt
Klunka HMB:t samtidigt som du håller andan.
Fortsätt hålla andan, och svälj glaset med vatten och låt det skölja runt i munnen.
Ta ett djupt andetag
Så länge du andas in och inte ut vid det första andetaget kommer du knappt att märka smaken

Varför inte bara hålla för näsan? :)

ThisIsTheOne
2009-02-10, 19:03
Precis som tidigare avhandlat smakar HMB för jävligt, men jag har hittat en lösning som gör att det i alla fall smakar betydligt mindre illa. Hemligheten är att blanda ut pulvet riktigt ordentligt och det görs bäst med en lattevisp (http://www.spinalistips.se/bilder/2/107_2_mixer1_mediumplus.jpg) (eller liknande). Jag lånade tjejens och efter en halv minut var pulvret helt utblandat och smaken acceptabel.

Ett litet tips bara.

karor01
2009-03-28, 16:18
Detta var lätt det förskräckligaste sak jag någonsin har ätit/druckit. Smakar bränt plast, lika som lukten av uppeldade plastpåsar. Kväljningarna var för stora för att få ner det, illamåendet höll i sig i 15 minuter.

Enda sättet jag fick ner det efter 5 försök var genom ett tidigare tips här:
* Blanda med mycket lite vatten
* Svep och andas INTE
* Ha ett glas vatten redo och svep det direkt efter. Andas fortfarande INTE

För att få bort bismaken gurgla med lite mer vatten men det är inte så viktigt bara sk*ten har gått ner och stannat där.

Forskningsrapporterna ser grymt lovande ut. Om styrkan ökade med 5 kg för kontrollgruppen och 7 kg hos HMB över 9 veckor... Stor skillnad. Vi får se om det ger någon effekt för min del.

Sander
2009-03-29, 00:01
ang. HMB som smakar gammalt rost så löste jag det så här förut.
~1dl ljummet vatten rör tills det är upplöst och käka en banan samtidigt.
banantugga - dricka snabbt - banan igen. bananen dominerar helt i munnen.

Halldin
2009-03-29, 09:17
bananen dominerar helt i munnen.
:naughty:

Cerberus
2009-03-29, 12:14
kan man få i sig tillräcklig mängd hmb i kapslar?


jag e besatt av byggning men t.om JAG kunde inte få ner HMB mer än 2 gånger...var så nära att spy, mådde förjävligt illa efter. Smakar ju radioaktiv metall(så ja tänker mig att de smakar!)!

yettyn
2009-03-29, 14:07
OT: *cry* *gah!* *drool* *bs*

Back on Topic: Effekten av HMB på prestation och kroppssammansättning.

Har använt HMB i en dryg vecka nu och det är väl inte svårt att räkna ut att det är kapslar som gäller, antingen färdiga eller hemmagjorda.

Jag tar 3gr ca halvtimman innan träning och kan bara säga att upplevelsen är enbart positiv. Tidigare var jag alltid vissen dagen efter träning och speciellt på vilodagar och det har helt klart blivit en enorm skillnad, trots att jag nu kör betydligt hårdare än tidigare. Just idag är jag inne på en andra vilodag och hade lätt kunnat gå till gymmet eftersom jag känner mig helt fräsh men tycker ändå kroppen gjort sig förkänt av den där extra dagen...

Vad det gäller prestation har jag helt klart öka också, speciellt i benen/låren men det är svårt att avgöra om det är från HMB eller Kreatinet som jag började med ca en vecka tidigare, eller en kombination av båda. Helt klart dock att sedan jag började med kreatin och HMB har jag gått klart frammåt i min träning som visserligen bara pågått i snart 3 månader, men sista 2 veckorna har givit lika mycket som de tidigare 2 1/2 månaderna.

Vad jag inte märkt något av är att det skulle minskat kroppsfettet, snarare har det värdet ökat för mig från 17 till 19.5% men det är möjligt att den första mätningen var fel på något sätt eftersom jag minskat i midjemått med en 7-8cm men jag är inte riktigt haj på hur det där funkar, och jag bryr mig inte så länge som bilringen krymper :hbang:

MEEP
2009-03-29, 15:37
yettyn: Tränat i knappt 3mån och redan börjat med kosttillskott...? gisses. Angående dina ökningar är det troligen kreatinet som börjat verka.

C.E.J.
2009-03-29, 23:59
text

Har du bara tränat i tre månader har nog inte din upplevelse så mycket tyngd. Och hur har du gjort din kroppsfettmätning, med en våg eller?

Troll
2009-03-30, 04:43
Jag blir inte klok på doseringen?!

Läser man vad det står om kapslar så blir det 3gram utspritt/dag

Och på burken jag har (pulver) står det 4gram före träning, eller vid behov utspritt under dagen???

Menar dom 4gram totalt om man ska sprida ut intaget eller att man ska ta en skopa varje gång, alltså 8-12gram/dag? :confused:

Vad är en lagom dos/dag?

Langster
2009-03-30, 08:38
Vad det gäller prestation har jag helt klart öka också, speciellt i benen/låren men det är svårt att avgöra om det är från HMB eller Kreatinet som jag började med ca en vecka tidigare, eller en kombination av båda. Helt klart dock att sedan jag började med kreatin och HMB har jag gått klart frammåt i min träning som visserligen bara pågått i snart 3 månader, men sista 2 veckorna har givit lika mycket som de tidigare 2 1/2 månaderna.
Jag tror inte man kan märka av HMB så snabbt, oavsett hur länge man tränat.
Kreatin däremot brukar märkas inom 2 veckor...

Trytter
2009-03-30, 10:24
Jag blir inte klok på doseringen?!

Tippar på att det är som du säger

4gram........utspritt under dagen

Så är det nog...:)

yettyn
2009-03-30, 15:37
yettyn: Tränat i knappt 3mån och redan börjat med kosttillskott...? gisses. Angående dina ökningar är det troligen kreatinet som börjat verka.

Vad då "gisses", antar att du menar "jösses" ;) Är det något fel i att ge kroppen något den mår bara av? Bara undrar... kanske det är kretinet, men dagen efter upplevelsen tillskriver jag definitivt HMB

yettyn
2009-03-30, 15:40
Har du bara tränat i tre månader har nog inte din upplevelse så mycket tyngd. Och hur har du gjort din kroppsfettmätning, med en våg eller?

Tyngd och tyngd, jag bara delar med mig av min upplevelse och jag antar att den kanske kan ha en viss tyngd för andra i min situation.

yettyn
2009-03-30, 15:47
Jag tror inte man kan märka av HMB så snabbt, oavsett hur länge man tränat.
Kreatin däremot brukar märkas inom 2 veckor...

Jag har ingen aning om hur det är med det, bara att min dagen efter upplevelse förändrades i och med att jag började ta 3gr HMB innan träning. Tidigare fick jag alltid grym träningsvärk, särskilt om jag kört hårt, nu näst intill ingenting, känner bara att "musklerna är där" liksom. Det är ju möjligt att det slumpade sig så att kreatinet började göra sig gällande vid just den tidpunkten. Men eftersom detta ju inte är en vetenskaplig undersökning är det väl upplevelsen och observation man får gå på s.a.s.

IggaN
2009-04-22, 15:37
Ska man ta HMB även de dagar man inte tränar? Kör 4gram innan träningen blandat med EAA.

Ganymedes
2009-04-22, 19:29
Jag fick med en burk HMB på köpet när jag handlade nyss. Och visst smakar det fruktansvärt illa. Men faktiskt inte så illa som ni skrämt upp mig till att tro - det var ju inga problem att svälja det. Blandade med EsaPro grape och jag kan tänka mig att det tog bort lite av smaken iofs.

IggaN, jag har fått för mig att det bara är innan träning man ska ta det. Eller att det åtminstone räcker att göra det för att få effekt.

IggaN
2009-04-23, 00:05
Jag fick med en burk HMB på köpet när jag handlade nyss. Och visst smakar det fruktansvärt illa. Men faktiskt inte så illa som ni skrämt upp mig till att tro - det var ju inga problem att svälja det. Blandade med EsaPro grape och jag kan tänka mig att det tog bort lite av smaken iofs.

IggaN, jag har fått för mig att det bara är innan träning man ska ta det. Eller att det åtminstone räcker att göra det för att få effekt.

Okej, hoppas du har rätt då! Tränar 4ggr i veckan så det blir vissa dagar man missar då.

King Grub
2009-04-24, 10:03
Effects of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate supplementation during resistance training on strength, body composition, and muscle damage in trained and untrained young men: a meta-analysis. J Strength Cond Res 00(0): 1-11, 2009-beta-Hydroxy-beta-Methylbutyrate (HMB) is a popular supplement in the resistance training community, with its use supported by claims of increased strength, muscle growth, and improved recovery; however, research outcomes are variable. Therefore, we meta-analyzed the effectiveness of HMB on strength, body composition, and muscle damage. Nine qualifying studies yielded 14 comparisons subcategorized by training experience (trained, untrained) to provide 12-13 estimates of strength (upper body, lower body, overall average), 13 estimates of fat and fat-free mass, and 7 estimates of the muscle-damage marker creatine kinase. The meta-analysis comprised 394 subjects (age 23 +/- 2 years, mean +/- between-study SD) with 5 +/- 2 weeks' intervention and 5 +/- 6 h.wk of training. The estimates were analyzed using a meta-analytic mixed model with study sample size as the weighting factor that included the main-effect covariates to control for between-study differences in HMB dose, intervention duration, training load, and dietary cointervention. To interpret magnitudes, meta-analyzed effects were standardized using the composite baseline between-subject SD and were qualified using modified Cohen effect size thresholds. There were small benefits to lower-body (mean +/- 90% confidence limit: 9.9% +/- 5.9%) and average strength (6.6 +/- 5.7%), but only negligible gains for upper-body strength (2.1 +/- 5.5%) were observed in untrained lifters. In trained lifters, all strength outcomes were trivial. Combined (all studies), the overall average strength increase was trivial (3.7 +/- 2.4%), although uncertainty allows for a small benefit. Effects on fat and fat-free mass were trivial, and results regarding creatine kinase were unclear. Supplementation with HMB during resistance training incurs small but clear overall and leg strength gains in previously untrained men, but effects in trained lifters are trivial. The HMB effect on body composition is inconsequential. An explanation for strength gains in previously untrained lifters requires further research.

J Strength Cond Res. 2009 Apr 20. Effects of beta-Hydroxy-beta-Methylbutyrate Supplementation During Resistance Training on Strength, Body Composition, and Muscle Damage in Trained and Untrained Young Men: A Meta-Analysis.

http://www.nsca-jscr.org/pt/re/jscr/pdfhandler.00124278-900000000-99690.pdf;jsessionid=Jx1WnwZ9Q01kyKmsvMBGGh8YJHp4h nsrf4VCzsjSr1kCn5mYsv3s!-1862535748!181195628!8091!-1

King Grub
2009-04-24, 10:05
The dietary supplement [beta]-hydroxy-[beta]-methylbutyrate (HMB) is claimed to increase strength, lean body mass, and decrease fat mass when used in conjunction with resistance training. Although there is some support for these claims, the evidence is not conclusive, and it is even less so for resistance trained individuals. Therefore, we aimed to further elucidate the effects of HMB supplementation in trained men. A randomized, double-blind, controlled study design was used to investigate the effects of supplementing 22 resistance trained men with 3 g[middle dot]d-1 of HMB or corn starch placebo for 9 weeks with resistance training. The effect of HMB on strength was determined using the 1-repetition maximum (1RM) method for the lower body (leg extension) and upper body (bench press, bicep preacher curl) at baseline and after the supplementation period. Body composition was assessed by skinfolds and bioelectrical impedance analysis (BIA). Overall, 9 weeks' HMB supplementation resulted in a clear-cut, trivial increase in combined averaged strength measures of 1.6% (90% confidence limits: +/-4.3%). When considered in isolation, however, leg extension 1RM increased by a substantial 9.1% (90% confidence limits: +/-7.5%), but the effect on upper-body strength was inconclusive (bench press: -1.9 +/- 9.3%; bicep curl: -1.7 +/- 4.7%). Based on BIA estimates, HMB had a decreasing (although inconclusive) influence on fat mass of -9 +/- 14%, but it had a clear, trivial effect on fat-free mass of 0.2 +/- 2.2%. The magnitude of change in body mass was trivial, but the probability of substantial reductions in skinfold thicknesses ranged from negligible to likely. In previously trained men, supplementation of HMB in conjunction with resistance training provides a substantial benefit to lower-body strength, but it has negligible effects on body composition.

Effects of Nine Weeks of [beta]-Hydroxy-[beta]- Methylbutyrate Supplementation on Strength and Body Composition in Resistance Trained Men. Journal of Strength & Conditioning Research. 20 April 2009.

http://www.nsca-jscr.org/pt/re/jscr/pdfhandler.00124278-900000000-99689.pdf;jsessionid=Jx1WnwZ9Q01kyKmsvMBGGh8YJHp4h nsrf4VCzsjSr1kCn5mYsv3s!-1862535748!181195628!8091!-1

kalle_banan
2009-04-24, 13:27
Summan av de två senaste studierna: HMB kan vara bra för benstyrka.
?

C.E.J.
2009-04-24, 14:42
Summan av de två senaste studierna: HMB kan vara bra för benstyrka.
?

1.
- Effects on fat and fat-free mass were trivial,
- and results regarding creatine kinase were unclear.
- Supplementation with HMB during resistance training incurs small but clear overall and leg strength gains in previously untrained men,
- but effects in trained lifters are trivial.
- The HMB effect on body composition is inconsequential.


2.
- The magnitude of change in body mass was trivial,
- but the probability of substantial reductions in skinfold thicknesses ranged from negligible to likely.
- In previously trained men, supplementation of HMB in conjunction with resistance training provides a substantial benefit to lower-body strength,
- but it has negligible effects on body composition

Ganymedes
2009-04-24, 17:48
Fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu! Jaja, jag betalade ju inte för det iaf.

IggaN
2009-04-25, 12:52
Så med andra ord är det onödigt ta det för oss som tränat ett litet tag?

dossanftw
2009-12-08, 19:14
Ursäkta bumpen, men det är såhär att jag har tränat i 2 år nu och undrar om det är värt att köpa HMB? Eller finns det något annan kosttillskott som ni rekomenderar? Kör nu med EAA och vassle men är sugen på något mer och HMB verkade vara relativt billigt i mina ögon.

Eddie Vedder
2009-12-08, 19:18
Kör nu med EAA och vassle men är sugen på något mer och HMB verkade vara relativt billigt i mina ögon.

Är det ur prestationssynpunkt är det kreatin du bör välja primärt. Det tror jag de flesta är överens om.

dossanftw
2009-12-08, 20:04
Nej det är mest muskelökningssyfte skulle jag nog vilja påstå, och sen motverkar HMB nedbrytningen vad jag har förstått, och det är ju inte helt fel, fast det gör väl EAA också iofs..

Eddie Vedder
2009-12-08, 20:06
Nej det är mest muskelökningssyfte skulle jag nog vilja påstå, och sen motverkar HMB nedbrytningen vad jag har förstått, och det är ju inte helt fel, fast det gör väl EAA också iofs..

Kreatin som sagt

dossanftw
2009-12-08, 20:12
Okej, tack för svaren! Men med kreatin ser man väl mer "bulkig" ut än innan, om man har relativt låg fetthalt innan man börjar med det så lär man väl få mindre konturer när man äter kreatinet?

Anders The Peak
2009-12-08, 21:40
1.
- Effects on fat and fat-free mass were trivial,
- and results regarding creatine kinase were unclear.
- Supplementation with HMB during resistance training incurs small but clear overall and leg strength gains in previously untrained men,
- but effects in trained lifters are trivial.
- The HMB effect on body composition is inconsequential.


2.
- The magnitude of change in body mass was trivial,
- but the probability of substantial reductions in skinfold thicknesses ranged from negligible to likely.
- In previously trained men, supplementation of HMB in conjunction with resistance training provides a substantial benefit to lower-body strength,
- but it has negligible effects on body composition

Nu måste man tänka till lite för att först förstå vad den här metaboliten möjligen kan göra. Vad den förväntas att göra tar lång tid att studera. Den kan teoreteskt fungera proteolytiskt (förhindra muskelnebrytningen därav väckt stort intresse bland bodybuilders) och den stimulerar också muskelproteinsyntesen eftersom det är en metabolit av l-leucine.

Nu ska man veta att stora mängder L-leucine är proteolytiskt 1 gr/kroppskilo och metaboliten är mer aktiv jämfört med den rena aminosyran.

Studien som grub postar visar att den antagligen har en stor effekt jämfört med att inte äta den. HMB fungerar synergistiskt med Kreatin och därför kan man få en än större effekt om man använder båda preparaten. Idagsläget är både kreatin och HMB billiga produkter om man inte köper dem på hypade burkar.

dossanftw
2009-12-08, 21:46
Okej, mycket bra svar :) Det lutar åt att köpa hem några burkar och se om det är något att ha!

William
2009-12-08, 21:49
Nu måste man tänka till lite för att först förstå vad den här metaboliten möjligen kan göra. Vad den förväntas att göra tar lång tid att studera. Den kan teoreteskt fungera proteolytiskt (förhindra muskelnebrytningen därav väckt stort intresse bland bodybuilders) och den stimulerar också muskelproteinsyntesen eftersom det är en metabolit av l-leucine.

Nu ska man veta att stora mängder L-leucine är proteolytiskt 1 gr/kroppskilo och metaboliten är mer aktiv jämfört med den rena aminosyran.

Studien som grub postar visar att den antagligen har en stor effekt jämfört med att inte äta den. HMB fungerar synergistiskt med Kreatin och därför kan man få en än större effekt om man använder båda preparaten. Idagsläget är både kreatin och HMB billiga produkter om man inte köper dem på hypade burkar.

Proteolys betyder proteinnedbrytning Anders.

Anders The Peak
2009-12-08, 21:53
Nu måste man tänka till lite för att först förstå vad den här metaboliten möjligen kan göra. Vad den förväntas att göra tar lång tid att studera. Den kan teoreteskt fungera antiproteolytiskt (förhindra muskelnebrytningen därav väckt stort intresse bland bodybuilders) och den stimulerar också muskelproteinsyntesen eftersom det är en metabolit av l-leucine.

Nu ska man veta att stora mängder L-leucine är antiproteolytiskt 1 gr/kroppskilo och metaboliten är mer aktiv jämfört med den rena aminosyran.

Studien som grub postar visar att den antagligen har en stor effekt jämfört med att inte äta den. HMB fungerar synergistiskt med Kreatin och därför kan man få en än större effekt om man använder båda preparaten. Idagsläget är både kreatin och HMB billiga produkter om man inte köper dem på hypade burkar.
Rättade till texten
Tack William för att du såg att jag slarvade med orden...

dossanftw
2009-12-08, 22:01
Tänkte bara passa på att fråga om den har någon effekt på testostronet?

Anders The Peak
2009-12-08, 22:04
Tänkte bara passa på att fråga om den har någon effekt på testostronet?

Det är träningen som gör att kroppen svarar med ökad insöndring av testosteron och GH och så länge man inte tränar för tungt och för länge så svarar kroppen med adekvat insöndring av hormonerna och det gör den långt upp i ålderdomen +80.

dossanftw
2009-12-08, 22:09
Okej, så den påverkar inte testosteronet som t.ex JW eller novedex gör?

Anders The Peak
2009-12-08, 22:15
Okej, så den påverkar inte testosteronet som t.ex JW eller novedex gör?

JW bildar något som kallas Metyltestosteron ett giftigt ämne som har låg anabolverkan men hög androgeneffekt som man ska passa sig för. Giftig för levern och du blir fälld för doping om du får kissa på någon tävling eller annan kontroll. Novedex ska vara något som förhindrar omvandlingen av "testosteron" till "östrogen" dvs en sk inhibitor och är troligen giftig för kroppen vid långtidsanvändning.

dossanftw
2009-12-08, 22:29
Med andra ord så är HMB ofarligt? ;)

r3mpuh
2010-09-19, 17:03
HMB skall tydligen otränade och äldre svara bäst på men,
vad menas med otränade?
Tränade i 18 månader, men har haft uppehåll med träningen(:S) nu i 6 månader, så är HMB något att ha?

King Grub
2010-09-23, 11:13
There is a huge market for ergogenic supplements for athletes. However, only a few products have been proven to have ergogenic effects and to be effective at improving muscle strength and body composition. One such supplement is beta-hydroxy beta-methylbutyrate (HMB). Derived from the amino acid leucine and its keto acid alpha-ketoisocaproate (KIC), HMB has been well documented as an oral ergogenic supplement commonly used by athletes. Several studies have shown that combining exercise training with HMB supplementation leads to increased muscle mass and strength, and there is some anecdotal evidence of aerobic improvement. However, HMB supplementation has been found to be effective mainly for untrained individuals. While previous reviews have emphasized three main pathways for HMB's mode of action: 1) enhancement of sarcolemmal integrity via cytosolic cholesterol, 2) inhibition of protein degradation via proteasomes, and 3) increased protein synthesis via the mTOR pathway, more recent studies have suggested additional possible mechanisms for its physiological effects. These include decreased cell apoptosis and enhanced cell survival, increased proliferation, differentiation and fusion via the MAPK/ERK and PI3K/Akt pathways, and enhanced IGF-I transcription. These are described here, and hormonal interactions are discussed, along with HMB dosage and safety issues.

J Pediatr Endocrinol Metab. 2010 Jul;23(7):641-50. Effect of HMB supplementation on body composition, fitness, hormonal profile and muscle damage indices.

ajsen
2010-09-23, 22:42
J Pediatr Endocrinol Metab. 2010 Jul;23(7):641-50. Effect of HMB supplementation on body composition, fitness, hormonal profile and muscle damage indices.

Sweet! Bara smaken som man kan klaga på då!

Swede..
2010-10-08, 16:52
Har køpt mig HMB och ska ta 3 kapslar (3.5g) dagligen føre træning...

Borde jag ta dem 45 min innan passet med PWO:n eller direkt innan passet med EAA:n?

Optinojja jag vet... Så vilket alternativ tror ni ær optimalast?

hejhopp79
2010-10-08, 18:57
Roligt att HMB tidigare förpassats till skräphögen över tillskott utan "verkan" ;)

Hursomhelst har jag kört HMB ett par gånger och upplever märkbar effekt på orken. Blir helt enkelt inte lika sliten, även i perioder när jag kombinerat mycket styrketräning och konditionsträning.

Xstreme
2010-10-22, 21:30
Hur många gram ska man ta varje dag?

hejhopp79
2010-10-22, 22:17
Hur många gram ska man ta varje dag?

Har för mig att det är 5 gram, uppdelat på två doser. Högre doser verkar inte ge bättre effekt och 5 gram ger bättre effekt än 3 gram, har jag för mig att jag läst.

Dreas
2010-10-26, 17:01
Jag bumpar tråden lite: Har fått tag på en burk HMB och tänkte ta 5g per dag. Står ju på burken att man ska ta före (tolkar det som precis före), men är det noga? Har det några fördelar att ta före eller är det likt kreatin något man kan ta när som helst?

Före och/eller efter pass eller utspritt över dagen är väl det jag lurar på.

Dreas
2010-10-26, 17:43
Jag bumpar tråden lite: Har fått tag på en burk HMB och tänkte ta 5g per dag. Står ju på burken att man ska ta före (tolkar det som precis före), men är det noga? Har det några fördelar att ta före eller är det likt kreatin något man kan ta när som helst?

Före och/eller efter pass eller utspritt över dagen är väl det jag lurar på.Efter att ha läst tråden ( :smash: ) så har jag kommit fram till att 1,5 - 3g före och 1,5-3g efter pass/utspritt över dagen verkar duga. Har hört mycket negativt om smaken, hoppas inte att det smakar död blandat med fun light bara.

hejhopp79
2010-10-26, 17:44
Före och efter passen de dagar du tränar och morgon och kväll de dagar du inte tränar.

Själv tog jag det några timmar innan träning. Tror inte det spelar så stor roll, eftersom man ändå tar det varje dag.

Det smakar inte gott i ren pulverform, men är många resor bättre än EAA naturell ;) som smakar röv.

Dreas
2010-10-26, 17:58
Före och efter passen de dagar du tränar och morgon och kväll de dagar du inte tränar.

Själv tog jag det några timmar innan träning. Tror inte det spelar så stor roll, eftersom man ändå tar det varje dag.

Det smakar inte gott i ren pulverform, men är många resor bättre än EAA naturell ;) som smakar röv.Okej. Tror det får bli såhär: 2-3g 20min före passet (så lång tid det tar att gå till gymmet) utblandat med fun light. Sen 2-3g antingen direkt efter passet eller 20min senare när jag är hemma.

Utblandat med fun light wild berries blev det inga problem att inta det iaf, får se hur de påverkar magen senare.

agazza
2011-01-22, 15:34
Är det verkligen så äckligt som google säger mig?

Dreas
2011-01-22, 15:39
Är det verkligen så äckligt som google säger mig?GVs nya tror jag är bättre, det smakar inte igenom lika mycket som förut iaf.

Jag blandar med några skvättar fun light som jag sagt några ggr i tråden, päron är min favorit. Inga problem alls :)

agazza
2011-01-22, 15:48
GVs nya tror jag är bättre, det smakar inte igenom lika mycket som förut iaf.

Jag blandar med några skvättar fun light som jag sagt några ggr i tråden, päron är min favorit. Inga problem alls :)

ja det är väl bara att pröva, 59kr är väl inte hela världen annars

vicarious
2011-01-22, 16:13
Är det verkligen så äckligt som google säger mig?

Det smakar inte bra men det är absolut inga problem att få ner. Smakar rätt beskt.

Troll
2011-01-22, 16:29
Jag provade det bara några gånger, jag klarade inte av den kemiska smaken.. *spy*
Kändes ohälsosamt att äta.


Har inte haft några större problem med eaa.

Erkserks
2011-01-22, 20:32
Dricker ni det i vatten eller blandar ner det i en proteinshake / tillsammans med EAA, tänker på smaken alltså

Funkar säkert med fun light också

amazonas
2011-01-22, 21:08
blandar det med eaa fx,känner ingen smak av hmb

vicarious
2011-01-23, 11:01
Dricker ni det i vatten eller blandar ner det i en proteinshake / tillsammans med EAA, tänker på smaken alltså

Funkar säkert med fun light också

blandart i pwon (hemmagjorda) med lite funlight

agazza
2011-01-23, 11:23
gamla esapro gick ju bra så det här lär väl funka det med

bulker
2011-01-23, 13:38
Jag tycker gamla esapro var hyffsat lättdrucket. HMB däremot *spy*
Slutade med att jag köpte kapslar och pillade i hmb i dem.

Mr.Sarkastisk
2011-01-23, 23:58
Blir väl att prova denna produkt :) Förväntar mig att öka 100kg i bänk.

vicarious
2011-01-24, 09:36
Jag använder det bara under deff.

Troll
2011-02-02, 21:01
Tänkte jag skulle prova igen nu när jag ska droppa några kilon.
När jag provade tidigare så klarade jag inte av den kemiska smaken! *spy*

Men provade idag att blanda det med EAA FX och då gick det ner utan större problem. :thumbup:

Kischen
2011-02-02, 21:06
Jag kanske gör någon upprörd nu, eller äh, inga gamla ligg är med på kolo :D

Jag tycker det luktar tjej dagen efter.. Har väldigt svårt att få i mig det och får halvt panik om jag inte får ner allt pulver med en klunk. Värre än rent arginin och esa pro grape combined.

agazza
2011-02-02, 21:21
Låter bara bättre

Troll
2011-02-03, 20:48
Jag kanske gör någon upprörd nu, eller äh, inga gamla ligg är med på kolo :D

Jag tycker det luktar tjej dagen efter.. Har väldigt svårt att få i mig det och får halvt panik om jag inte får ner allt pulver med en klunk. Värre än rent arginin och esa pro grape combined.

Jag tycker smaken är giftigt kemisk!
Däremot så luktade jag på det nu ikväll, och där hade du faktiskt rätt!
Men är inte säker på om denna insikt gjorde det helt och hållet sämre.. :naughty:

Rikard Jansson
2011-02-03, 20:50
Jag fattar verkligen inte, duger det inte med HMB i kapslar eller? Varför tvingar ni i er något så smakar så fruktansvärt? Kapslat smakar ju absolut ingenting, såvida man inte tuggar sönder dem

vicarious
2011-02-03, 21:45
Jag fattar verkligen inte, duger det inte med HMB i kapslar eller? Varför tvingar ni i er något så smakar så fruktansvärt? Kapslat smakar ju absolut ingenting, såvida man inte tuggar sönder dem

Kapslar är dyrare, obviously.

agazza
2011-02-03, 21:52
kostar typ 56kr burken ifall det är pulver

vicarious
2011-02-03, 22:14
Jag köpte en burk HMB förut som jag gör slut på nu. Kommer inte köpa det igen.

Troll
2011-02-05, 03:21
Varför tvingar ni i er något så smakar så fruktansvärt? Kapslat smakar ju absolut ingenting, såvida man inte tuggar sönder dem

Blandat med EAA FX så är det faktisk inte alls svårt att få ner, känner ingen bismak alls! :thumbup:

Onigiri
2011-02-05, 15:12
Köpte tre burkar hmb från gv pga det låga priset, har helt missat denna produkt. Blev mest sugen på den eftersom ni whinear så om smaken.

vicarious
2011-02-05, 21:48
När det gäller HMB tycker inte jag ta skopan och häll direkt i munnen, skölj ner med vatten-metoden är särskilt bra. Smaken är för stark och otrevlig. Gör sig bättre utspätt med någon deciliter eller två av vatten/saft.

Fatalist
2011-03-03, 22:54
Hur stor är skopan man får med Gv's egentligen? Står 5-10ml / dag på burken men hur mycket rymmer skopan?

Mell
2011-03-03, 23:10
En hel skopa mättade jag upp till ungefär 3 gram. Så det blir att jag tar två halva skopor spritt över dagen, varje dag.

exevision
2011-03-04, 16:15
Vore det klokt att ta HMB ist för EAA före träningen?

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:32
Brukar rekommenderas att ta runt träningen men det har ju inte samma funktion som en EAA-produkt.

Det är inte antingen eller utan både och isf. Om man tror att EAA innan träning är bra dvs.

exevision
2011-03-04, 19:57
Om man tror att EAA innan träning är bra dvs.

Varför skulle det inte vara det?

944RS
2011-03-04, 20:10
Varför skulle det inte vara det?

För att det kanske inte har någon större effekt?

Grotesk
2011-03-04, 23:00
Jag är kanske bara efterbliven nu, MEN hos en ickenämnd försäljare utav HMB i kapslar så står det följande anvisningar:

"Portionsstorlek: 6 kapslar = 1500mg HMB. Varje kapsel innehåller 250mg HMB.

Dosering:
Kapslar: Tag 6 kapslar 1 timme före träning samt 6 kapslar direkt efter träning.
Träningsfria dagar: Tag 6 kapslar på morgonen samt 6 kapslar på kvällen. Kapslarna sväljes hela."

Ska man följa anvisningarna och landa på 3g eller ska man höja sig till 5g för maximal effekt?

Mell
2011-03-04, 23:22
I studier har inte daglig dosering på 6g gett någon fördel i jämförelse med 3g i alla fall.

Källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2245953/

Dock står det i slutsatsen att det behövs fler studier för att undersöka optimal dosering och frekvens.

kaffekopp
2011-03-07, 16:03
jag kor pa 3g per dag!

Mr.Sarkastisk
2011-04-05, 23:08
Är det okej att dra det genom näsan?

Dreas
2011-04-05, 23:22
Är det okej att dra det genom näsan?Testa och återkom :D

Lillleif
2011-04-06, 07:49
Någon som hittat HMB-kapslar på över 500mg?

Pepz
2011-04-06, 08:12
Någon som hittat HMB-kapslar på över 500mg?

nope men pulver finns. smakar mums :D

Erkserks
2011-04-06, 08:40
Någon som hittat HMB-kapslar på över 500mg?

HMB 3000™ från Sci-MX

1g/kapsel

Cerberus
2011-04-06, 08:41
nån med före och efterbilder ?:D

Grotesk
2011-04-06, 09:17
nope men pulver finns. smakar mums :D

Jag vill inte skryta, men jag gör det ändå. Pulvret är väl inte så jävligt? Man har ju läst om de som spytt upp tarmarna och kissat ner sig samtidigt, medans jag själv upplever att det smakar rätt kemiskt. Men tarmarna är där de ska.

Hur blandar folk för att få den där extrema smaken? Förvisso blandade jag vatten, HMB och rapsolja i ett glas en gång.. i fel ordning så det blev stora HMB-klumpar. Då var det väl inte mumma. :D

hejhopp79
2011-04-06, 11:13
HMB i pulverform är ju motsatsen till gott, men går ju ner utan större bekymmer.

Och 6 små kapslar är väl inte hela världen att svälja. Visst blev det 12 kapslar på hela dagen, men är inte det ändå ett enormt lyxproblem.

kaffekopp
2011-04-06, 12:28
jag kor pa capslar som har 1.25 gram i varje, kommer inte ihag vilket marke dock, kan kolla nar jag kommer hem!

hejhopp79
2011-04-06, 14:14
På ämnet; vilka effekter har ni märkt (eller PLACEBO-inbillat er) av HMB-supplementering?

*Ökad värmeutveckling, jag blir varmare.
*Ökad ork, särskilt när jag brukade först gymma tungt och sedan springa en mil på tid, direkt efter. Det var himmelriket att ha den orken under löpningen.
*Minskad mjölksyra
*Känner mig starkare
*Kan tränade nästan varje dag utan att känna mig sliten. Bättre återhämtning I guess
*Hårdare kropp. Körde en veckas diet och tyckte mig märka att kroppskompositionen förbättrades rätt markant, jämfört med en vanlig kort diet.

HMB levererar onekligen back for the buck, eftersom det går att hitta snuskigt billigt nuförtiden. Åh, dessutom lägger man inte på sig vatten som med kreatin. Något i alla fall jag uppskattar.

hurril
2011-04-06, 14:20
Varför får jag för mig att det talats om att HMB är/ska bli dopingklassat i tävlingssammanhang i RF:s regi? Är jag berusad?

hejhopp79
2011-04-06, 14:21
Har du någon länk på det?

Förmodligen beror det i så fall på att det är för bra helt enkelt.

Pepz
2011-04-06, 14:22
Varför får jag för mig att det talats om att HMB är/ska bli dopingklassat i tävlingssammanhang i RF:s regi? Är jag berusad?

jag är skeptisk

hurril
2011-04-06, 14:23
jag är skeptisk

Jag ska fundera på vars jag läste det men jag tror det var i någon av uppdateringarna av förbjudan substanser. Men möjligen rör det sig om något av de andra trebokstavskombopillren :)

Lillleif
2011-04-06, 14:54
Hmm är inte HMB en variant av leucin? Är väl tveksamt om det skulle vara praktiskt möjligt att dopingklassa det?

Tar ni ert HMB på tom mage eller med mat? Hörde om någon som rapade rätt illa efteråt, något ni kännt av? Eftersom det är en aminosyra, konkurrerar den med tryptofanet ungefär som t.ex. BCAA gör?

Barbastark
2011-11-30, 18:04
Är det någon skillnad på om man tar HMB på tom mage vs tillsammans med tex gainern efter träning?

Sheogorath
2011-12-18, 20:04
Bump. Har skummat artikeln nu och undrar om det kommit någon ny studie som undersökt timing av HMB? Har sökt på PubMed men bara hittat den som nämns i slutet av reviewn. Gäller fortfarande tre doseringstillfällen per dag eller finns det nu något som tyder på att intag före/efter-träning ger något speciellt utfall? Var ligger landet idag, så att säga?

Eddie Vedder
2011-12-18, 20:58
Bump. Har skummat artikeln nu och undrar om det kommit någon ny studie som undersökt timing av HMB? Har sökt på PubMed men bara hittat den som nämns i slutet av reviewn. Gäller fortfarande tre doseringstillfällen per dag eller finns det nu något som tyder på att intag före/efter-träning ger något speciellt utfall? Var ligger landet idag, så att säga?

Vet inte om den kan hjälpa något.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5462822&postcount=25

Ado2000
2012-05-04, 12:10
har tagit det i en månad nu å det funkar rätt bra för mig, har kollat runt en del på nätet å har läst på burken men det står ingenstans hur lång tid man ska eller kan ta den

på dom undersökningar jag läst, som handlat om den så har deltagarna alltid tagit det på en period av 4-5 veckor

är det någon som vet hur länge man kan ta det, om man måste göra ett uppehåll efter en viss tid som med creatinet ??

Ola Wallengren
2012-05-04, 12:22
Funkar det så funkar det och det finns inte mycket som talar för att man borde ha ett uppehåll, så ta det så länge du tycker själv. Däremot kan det vara en ide att hålla upp i perioder för att försöka göra en jämförelse, inte helt lätt men ändå. Forskningen skvallrar om att effekten är mest märkbar hos nybörjare.

Ado2000
2012-05-04, 12:28
Funkar det så funkar det och det finns inte mycket som talar för att man borde ha ett uppehåll, så ta det så länge du tycker själv. Däremot kan det vara en ide att hålla upp i perioder för att försöka göra en jämförelse, inte helt lätt men ändå. Forskningen skvallrar om att effekten är mest märkbar hos nybörjare.


sant får nog ta å göra det längre fram, jo sant men den effekten för nybörjare var ju den av muskeluppbyggnad, jag bryr mig mer om den muskelbesparande effekten HMB har eftersom jag är inne på en deff just nu

Ola Wallengren
2012-05-04, 13:57
muskelbesparande effekten HMB har eftersom jag är inne på en deff just nu

Om HMB är muskelsparande eller inte på diet är inte undersökt på erfarna tränande. De möjliga mekanismerna är kända och det är möjligt att det fungerar, men man vet inte säkert.

agazza
2012-05-04, 16:58
Jag inbillade mig snabbare resultat under min testperiod. Tror jag. Billigt var det hursomhelst

exevision
2012-05-04, 18:39
Gäller fortfarande tre doseringstillfällen per dag eller finns det nu något som tyder på att intag före/efter-träning ger något speciellt utfall? Var ligger landet idag, så att säga?

Hur gör du nu för tiden då?
Själv så kör jag en dos morgon och kväll vid vilodagar.
På träningsdagar så tar jag en efter morgonträningen och en på kvällen. Är det träning senare på dagen så tar jag en på morgonen och en efter träningen. Och jag håller mig till 2,5-3gr/dag.

Ado2000
2012-05-04, 19:40
Om HMB är muskelsparande eller inte på diet är inte undersökt på erfarna tränande. De möjliga mekanismerna är kända och det är möjligt att det fungerar, men man vet inte säkert.


läste i en artikel att HMB var tom bättre å ta under deff än under bulk dom exakta orsakerna kommer jag inte ihåg dock

krubkungen
2012-05-04, 19:53
läste i en artikel att HMB var tom bättre å ta under deff än under bulk dom exakta orsakerna kommer jag inte ihåg dock

Fettförbrännande egenskaper?

Ado2000
2012-05-04, 20:31
Fettförbrännande egenskaper?

HMB har den egenskapen ja, men det var mer i den muskelbesparande syftet som den var bättre att ta under deff

krubkungen
2012-05-04, 21:34
HMB har den egenskapen ja, men det var mer i den muskelbesparande syftet som den var bättre att ta under deff

Hur har du doserat? 3-4g utspritt över dagen?

Ado2000
2012-05-04, 21:52
Hur har du doserat? 3-4g utspritt över dagen?

ja på vilodagar gör jag det, på träningsdagar tar jag 1,5g en timme innan träning å 1,5g en timme efter träning det är det som står föreskrivet på burken

Trytter
2012-05-04, 23:29
Ni som upplever HMB som billigt.... Får gärna ge en liten vink eller pm.....:em:

Gald
2012-05-05, 17:19
Vad är HMB förkortning på om jag för fråga?

Mvh

Sk1llz
2012-05-05, 17:22
Beta-hydroxy-beta-methyl-butyrate

agazza
2012-05-05, 18:05
Ni som upplever HMB som billigt.... Får gärna ge en liten vink eller pm.....:em:

Dom som gör FX serien, herr Eiselt alltså, har det för typ 65kr på hans egna sida, gym varuhuset. 100g i pulverformat.

Pepz
2012-05-05, 18:06
Dom som gör FX serien, herr Eiselt alltså, har det för typ 65kr på hans egna sida, ************. 100g i pulverformat.

en liten varning
HMB pulver är inte gott

agazza
2012-05-05, 18:08
en liten varning
HMB pulver är inte gott

Jag köpte en NO-xplode Lemon Lime, för att blanda hmb och leucin i, fungerar fruktansvärt bra, räcker med en halv skopa för att totalt ta bort smaken.

Trytter
2012-05-05, 23:06
Tack för tipsen!:thumbup:

Så mao är det bara pulverform som är billig variant? Hur kommer det sig egentligen att allt blir mycket dyrare i kapselform. Är det verkligen så mycket högre tillverknings/produktionskostnad på kapslar?

koffein_beroende
2012-05-06, 09:12
MM säljer ju HMB i kapslar rätt billigt, 100kapslar för 100kr. (500mg) kapsel.

Alltså 50g=100kr, så det blir ju klart dyrare men det tycker jag det är värt för att snabbt kunna slänga i sig kapslar på morgonen eller innan läggdags utan att spy.

Barbastark
2012-05-06, 09:20
Alltså 50g=100kr, så det blir ju klart dyrare men det tycker jag det är värt för att snabbt kunna slänga i sig kapslar på morgonen eller innan läggdags utan att spy.

Till er som inte provat HMB i pulverform: Det är inte så äckligt som det kan låta på många, och man vänjer sig väldigt snabbt vid smaken.

Inge Enveten
2012-05-06, 10:17
Hur står sig HMB idag? Är det ett kosttillskott man borde ta så att säga så som man "borde ta" kreatin (då kreatin är prisvärt, billigt, har bevisade effekter osv)?

exevision
2012-05-06, 11:17
Hur står sig HMB idag? Är det ett kosttillskott man borde ta så att säga så som man "borde ta" kreatin (då kreatin är prisvärt, billigt, har bevisade effekter osv)?

Nej, tycker då inte jag. Men jag tar det ändå under deff och vid lågt proteinintag.

snarlik
2012-05-06, 11:20
Hur står sig HMB idag? Är det ett kosttillskott man borde ta så att säga så som man "borde ta" kreatin (då kreatin är prisvärt, billigt, har bevisade effekter osv)?

Det är en bubblare

krubkungen
2012-07-01, 23:27
Att HMB smakar babianröv i pulver har jag förstått men är det någon som har lyckats blanda ut det i något som är drickbart?

Skulle bli mycket mer ekonomiskt att köpa det i pulver än i kapslar, speciellt ifall man hade tänkt använda det året runt.

Grotesk
2012-07-01, 23:32
Att HMB smakar babianröv i pulver har jag förstått men är det någon som har lyckats blanda ut det i något som är drickbart?

Skulle bli mycket mer ekonomiskt att köpa det i pulver än i kapslar, speciellt ifall man hade tänkt använda det året runt.

Inte svar på din fråga men man vänjer sig väldigt snabbt vid smaken och den är inte alls så hemsk som många vill påstå.

Köp pulver och bara drick.

Doggeh
2012-07-02, 00:06
Jag blandade HMB i vassledrinken eller EAA. Smakade kanon om det var blandat men rent HMB? Ågud.

kalle_banan
2012-09-01, 14:29
En reviewstudie från 2011:
Amino acids such as leucine and its metabolite α-ketoisocaproate (KIC), are returning to be the focus of studies, mainly because of their anti-catabolic properties, through inhibition of muscle proteolysis and enhancement of protein synthesis. It is clear that these effects may counteract catabolic conditions, as well as enhance skeletal muscle mass and strength in athletes. Moreover, beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) has been shown to produce an important effect in reducing muscle damage induced by mechanical stimuli of skeletal muscle. This review aims to describe the general scientific evidence of KIC and HMB supplementation clinical relevance, as well as their effects (e.g., increases in skeletal muscle mass and/or strength), associated with resistance training or other sports. Moreover, the possible mechanisms of cell signaling regulation leading to increases and/or sparing (during catabolic conditions) of skeletal muscle mass are discussed in detail based on the recent literature.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20607321

I sammanfattningen av den studien nämner dom att en blandning av kreatin och HMB gav bättre resultat än enbart HMB, kreatin eller placebo:
We investigated whether creatine (CR) and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) act by similar or different mechanisms to increase lean body mass (LBM) and strength in humans undergoing progressive resistance-exercise training. In this double-blind, 3-wk study, subjects (n = 40) were randomized to placebo (PL; n = 10), CR (20.0 g of CR/d for 7 d followed by 10.0 g of CR/d for 14 d; n = 11), HMB (3.0 g of HMB/d; n = 9), or CR-and-HMB (CR/HMB; n = 10) treatment groups. Over 3 wk, all subjects gained LBM, which was assessed by bioelectrical impedance analysis. The CR, HMB and CR/HMB groups gained 0.92, 0.39, and 1.54 kg of LBM, respectively, over the placebo group, with a significant effect with CR supplementation (main effect P = 0.05) and a trend with HMB supplementation (main effect P = 0.08). These effects were additive because there was no interaction between CR and HMB (CR x HMB main effect P = 0.73). Across all exercises, HMB, CR, and CR/HMB supplementation caused accumulative strength increases of 37.5, 39.1, and 51.9 kg, respectively, above the placebo group. The exercise-induced rise in serum creatine phosphokinase was markedly suppressed with HMB supplementation (main effect P = 0.01). However, CR supplementation antagonized the HMB effects on serum creatine phosphokinase (CR x HMB interactive effect P = 0.04). Urine urea nitrogen and plasma urea were not affected by CR supplementation, but both decreased with HMB supplementation (HMB effect P < 0.05), suggesting a nitrogen-sparing effect. In summary, CR and HMB can increase LBM and strength, and the effects are additive. Although not definitive, these results suggest that CR and HMB act by different mechanisms.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11448573?dopt=Abstract

Sniggel
2012-09-01, 14:46
Till er som inte provat HMB i pulverform: Det är inte så äckligt som det kan låta på många, och man vänjer sig väldigt snabbt vid smaken.

+1

Tycker inte alls det är så farligt. Arginin i pulverform däremot...

Sniggel
2012-09-01, 14:49
Hur står sig HMB idag? Är det ett kosttillskott man borde ta så att säga så som man "borde ta" kreatin (då kreatin är prisvärt, billigt, har bevisade effekter osv)?

Nej skulle inte kalla HMB för prisvärt. Allt för tveksamt tillskott. Jag hade kunnat tänka mig att ta det under diet om jag för övrigt planerat att äta en lägre mängd protein än optimalt. Då hade jag tagit det för att det kanske kan ha effekt och för att det var viktigt för mig av någon anledning att ha ett lägre proteinintag. Väldigt osäkert mao.

Det är en bubblare

Skulle inte vilja kalla det för en bubblare eftersom kosttillskottet har funnits väldigt länge på marknaden. Populariteten har gått upp och ner flera ggr om.

kalle_banan
2012-09-01, 16:00
Skulle inte vilja kalla det för en bubblare eftersom kosttillskottet har funnits väldigt länge på marknaden. Populariteten har gått upp och ner flera ggr om.

Han kanske menar bubblare när det handlar om om det funkar eller inte.

King Grub
2013-01-05, 14:59
The purpose of the present study was to determine the effects of short-term supplementation with the free acid form of β-hydroxy-β-methylbutyrate (HMB-FA) on indices of muscle damage, protein breakdown, recovery and hormone status following a high-volume resistance training session in trained athletes. A total of twenty resistance-trained males were recruited to participate in a high-volume resistance training session centred on full squats, bench presses and dead lifts. Subjects were randomly assigned to receive either 3 g/d of HMB-FA or a placebo. Immediately before the exercise session and 48 h post-exercise, serum creatine kinase (CK), urinary 3-methylhistadine (3-MH), testosterone, cortisol and perceived recovery status (PRS) scale measurements were taken. The results showed that CK increased to a greater extent in the placebo (329 %) than in the HMB-FA group (104 %) (P = 0·004, d = 1·6). There was also a significant change for PRS, which decreased to a greater extent in the placebo (9·1 (sem 0·4) to 4·6 (sem 0·5)) than in the HMB-FA group (9·1 (sem 0·3) to 6·3 (sem 0·3)) (P = 0·005, d = - 0·48). Muscle protein breakdown, measured by 3-MH analysis, numerically decreased with HMB-FA supplementation and approached significance (P = 0·08, d = 0·12). There were no acute changes in plasma total or free testosterone, cortisol or C-reactive protein. In conclusion, these results suggest that an HMB-FA supplement given to trained athletes before exercise can blunt increases in muscle damage and prevent declines in perceived readiness to train following a high-volume, muscle-damaging resistance-training session.

Br J Nutr. 2013 Jan 3:1-7. β-Hydroxy-β-methylbutyrate free acid reduces markers of exercise-induced muscle damage and improves recovery in resistance-trained men.

tjing
2013-01-05, 17:05
Det är vad jag märkt av HMB själv; man blir märkbart mindre sliten av träning.

Intressant studie.

exevision
2013-01-09, 07:19
Det är vad jag märkt av HMB själv; man blir märkbart mindre sliten av träning.

Intressant studie.

Frågan är ju då om det är bra eller dåligt. Proteinbalansen över dygnet kanske blir bättre?

King Grub
2013-02-05, 10:01
Position Statement:

The International Society of Sports Nutrition (ISSN) bases the following position stand on a critical analysis of the literature on the use of beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) as a nutritional supplement. The ISSN has concluded the following.

1. HMB can be used to enhance recovery by attenuating exercise induced skeletal muscle damage in trained and untrained populations.

2. If consuming HMB, an athlete will benefit from consuming the supplement in close proximity to their workout.

3. HMB appears to be most effective when consumed for 2 weeks prior to an exercise bout.

4. Thirty-eight mg.kg.BM-1 daily of HMB has been demonstrated to enhance skeletal muscle hypertrophy, strength, and power in untrained and trained populations when the appropriate exercise prescription is utilized.

5. Currently, two forms of HMB have been used: Calcium HMB (HMB-Ca) and a free acid form of HMB (HMB-FA). HMB-FA may increase plasma absorption and retention of HMB to a greater extent than HMB-CA. However, research with HMB-FA is in its infancy, and there is not enough research to support whether one form is superior.

6. HMB has been demonstrated to increase LBM and functionality in elderly, sedentary populations.

7. HMB ingestion in conjunction with a structured exercise program may result in greater declines in fat mass (FM).

8. HMB's mechanisms of action include an inhibition and increase of proteolysis and protein synthesis, respectively.

9. Chronic consumption of HMB is safe in both young and old populations.

J Int Soc Sports Nutr. 2013 Feb 2;10(1):6. International Society of Sports Nutrition Position Stand: beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB).

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-6.pdf

Dreas
2013-02-05, 10:46
J Int Soc Sports Nutr. 2013 Feb 2;10(1):6. International Society of Sports Nutrition Position Stand: beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB).

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-10-6.pdfUndrar hur lång tid det tar innan priset på HMB ökar :D

Intressant.

Brukar ta HMB i mina drinkar före och efter pass, vet dock inte ifall jag kan säga varken bu eller bä om det.

exevision
2013-02-05, 18:27
2. If consuming HMB, an athlete will benefit from consuming the supplement in close proximity to their workout.

3. HMB appears to be most effective when consumed for 2 weeks prior to an exercise bout.


Så det är bättre att ta HMB före träningen än efter?
Muskelskadan som träningen ger är väll bra?

Sheogorath
2013-02-05, 18:45
Så det är bättre att ta HMB före träningen än efter?
Muskelskadan som träningen ger är väll bra?

Du ska ta HMB i anslutning till träningen på träningsdagar och den har maximal effekt efter två veckor vid kronisk konsumtion, så tolkar jag det.

LillisJ
2013-02-05, 18:51
Ett till kosttillskott för att vara opti då :cool:

Är doseringen 38mg/kg? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vinylsvarv
2013-02-05, 19:55
Ett till kosttillskott för att vara opti då :cool:

Är doseringen 38mg/kg? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tror de flesta kör på 3g/dag

Gald
2013-02-05, 22:50
Någon som kan förklara vad HMB är? Och vart man får tag på det, samt hur man ska dosera det för bäst effekt? Har svårt att förstå alla studier på Engelska, mvh.

Birkharju
2013-02-05, 23:55
Någon som kan förklara vad HMB är? Och vart man får tag på det, samt hur man ska dosera det för bäst effekt? Har svårt att förstå alla studier på Engelska, mvh.

Det är en metabolit som genereras i nedbrytningsprocessen av aminosyran leucin. Den sägs minska proteinnebrytningen genom att inhibera protelytiska processer som efterföljs av exempelvis styrketräning. Människor syntetiserar cirka 0.3 - 1g HMB per dag, främst då genom nedbrytningen av just dietärt leucin.

De flesta webbshoppar säljer det.

Andy.da.wohoo
2013-02-06, 00:18
Du ska ta HMB i anslutning till träningen på träningsdagar och den har maximal effekt efter två veckor vid kronisk konsumtion, så tolkar jag det.

Vad är "kronisk konsumtion"? :confused:

Birkharju
2013-02-06, 00:25
Vad är "kronisk konsumtion"? :confused:

Att konsumtionen är ihållande.

Andy.da.wohoo
2013-02-08, 11:22
Ah, tack :)

Nixan
2013-07-22, 17:50
Ok, vanligaste dosen är 3g/dag. Vad blir effekten av ett ökat intag. Biverkningar?

Vill inte länka till någon hemsida som säljer kosttillskott så citerar lite från en produktbeskrivning.
[...] Most commonly there is daily serving of only 1.5g per product compared to the mind blowing 15g a day you get with Matrix HMB powder.
Produkten är Matrix HMB:
Ingredients:
100% Pure HMB Powder - Beta-hydroxy beta-methylbutyrate

I artikeln som Grub länkade i TS står det att det inte är några problem (men ger inte heller ökad effekt), men tänkte fråga ändå. Rekommenderar de hög dos endast för att kunna sälja / tjäna mer?
Safety and health benefits of HMB supplementation
Studies have found that people are consuming more than
the recommended 3 g per day dosage of HMB [91]. Thus,
it is imperative to analyze the safety of various dosages of
HMB. Currently, studies have found no potential adverse
side effects when supplementing with HMB in both
humans consuming 3–6 grams daily [63,92-94] and animals consuming variable dosages [11,30,95-98]. In fact,
no adverse effects have been seen in animals consuming
enormous amounts of HMB, with a range between 8 and
5000 mg·kg-1·day-1 for a period of 1–16 weeks
[60,63,99]. For a 200 pound man, that would be an
upwards of 450 g of HMB per day.

RassK
2013-07-22, 21:05
Orkar inte leta igenom tråden men jag antar att ni alla har sett denna: Effects of Beta-Hydroxy-Beta-Methylbutyrate on Skeletal Muscle Size and Strength Across Varying Levels of Age, Sex and Training Experience (http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html) - Föreläsning av Dr. Jacob Wilson på en NSCA-konferens.

PureWhey
2013-07-22, 22:11
Orkar inte leta igenom tråden men jag antar att ni alla har sett denna: Effects of Beta-Hydroxy-Beta-Methylbutyrate on Skeletal Muscle Size and Strength Across Varying Levels of Age, Sex and Training Experience (http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html) - Föreläsning av Dr. Jacob Wilson på en NSCA-konferens.

Sitter och kollar nu, Wilson levererar som vanligt *cupid*

Fredriiik
2013-08-13, 22:47
Orkar inte leta igenom tråden men jag antar att ni alla har sett denna: Effects of Beta-Hydroxy-Beta-Methylbutyrate on Skeletal Muscle Size and Strength Across Varying Levels of Age, Sex and Training Experience (http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html) - Föreläsning av Dr. Jacob Wilson på en NSCA-konferens.

ska bli intressant att se den där!

Yeahboy
2013-08-13, 23:58
Så vad hade de kommit fram till? Skulle man ta HMB innan eller efter träningen?

Yeahboy
2013-08-14, 00:13
Glöm min fråga, såg det nu

Andy.da.wohoo
2013-08-14, 08:43
Glöm min fråga, såg det nu

Var inte sånn, berätta gärna :)

PureWhey
2013-08-14, 09:12
Var inte sånn, berätta gärna :)

Kika videon Rassk länkade :-)


Le iPhone

Yeahboy
2013-08-14, 10:56
Var inte sånn, berätta gärna :)

När de hade gjort studierna så hade de använt HMB innan träning, han säger dock att det kan vara bra att ta det efter träning också.

Han berättar dock inte om det är 3 gram före och efter eller om man ska dela upp det, är inte förmodligen inte studerat :d

PureWhey
2013-08-14, 12:19
1.5 gram en och en halv timma före ( i pulverformat ) samt 1.5 gran efteråt bör vara bra. Jag kör typ 2-3 gr innan, 1.5 h innan vid möjlighet samt tsm med bcaa, kolhydrater och kreatin efteråt.


Le iPhone

Yeahboy
2013-08-14, 17:10
1.5 gram en och en halv timma före ( i pulverformat ) samt 1.5 gran efteråt bör vara bra. Jag kör typ 2-3 gr innan, 1.5 h innan vid möjlighet samt tsm med bcaa, kolhydrater och kreatin efteråt.


Le iPhone

Ja det hade nog funkat att dela upp det så, men i studierna visade de också att 3 g var bättre än 1,5. Man förlorar kanske lite av fördelarna om man delar upp det så?

Ska nog göra som du och köra på 3 gram innan och eventuellt kanske någon liten dosering efteråt. Var det 1.5 h innan träning som det gällde?

PureWhey
2013-08-14, 17:49
Ja det hade nog funkat att dela upp det så, men i studierna visade de också att 3 g var bättre än 1,5. Man förlorar kanske lite av fördelarna om man delar upp det så?

Ska nog göra som du och köra på 3 gram innan och eventuellt kanske någon liten dosering efteråt. Var det 1.5 h innan träning som det gällde?

Jag har i regel tagit ca 2.5 gr före dock.

Yes, 1.5 h innan i pulverform.


Le iPhone

Fredriiik
2013-08-14, 21:00
Förbannat intressant föreläsning det där! Men den delen av HMB som han pratade om som var FA och inte kalcium, finns det att få tag på någon stans?

Jag kommer mest troligtvis ha mat i magen när jag kommer inte HMB 90 min innan pass. Kommer detta försämra upptaget?

Fredriiik
2013-08-18, 09:42
Hur använder ni det som kör HMB?

90 minuter innan på tom mage verkar ju mest opti väll?
Om man har mat i magen tar det ännu längre tid innan HMB har sin peak?

krubkungen
2013-08-18, 12:51
Hur använder ni det som kör HMB?

90 minuter innan på tom mage verkar ju mest opti väll?
Om man har mat i magen tar det ännu längre tid innan HMB har sin peak?

Jag delar dosen. 1g på morgonen, 1g innan och efter träningen. Dagar jag inte tränar så är det utspritt över dagen. Vet ej ifall det är optimalt att ta så.

Yeahboy
2013-08-20, 00:29
Hur använder ni det som kör HMB?

90 minuter innan på tom mage verkar ju mest opti väll?
Om man har mat i magen tar det ännu längre tid innan HMB har sin peak?


Jag tar 3 gram cirka 90 gram före träning, har ätit innan då också.

Vet faktiskt inte om det tar så mycket längre tid med mat i magen, är ju en aminosyra så det borde komma ut i kroppen hyfsat snabbt.

Fredriiik
2013-08-20, 22:34
Ingen som har koll om det blir ett långsammare upptag och om "peaken" tar ännu längre tid att inträffa ifall man tar det på icke tom mage?

hurril
2013-08-24, 13:03
Finns det någon, tjing t ex, som skulle vilja ge sig på att teckna ned ett optiprotokoll för HMB-konsumtion? 0g ED är också ett som kommer att förstås.

Fjrebqll
2013-08-24, 18:10
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/1

"Latency of peak of HMB concentration following ingestion
Vukovich et al. [100] investigated the digestion patterns of HMB, and the effect of glucose supplementation on HMB in 2 studies. Eight males consumed 1 g of HMB in study 1 and 3 g of HMB, or 3 g of HMB with 75 g of glucose in study 2. In the first study, plasma HMB peaked at 120 nmol/mL 2 hours after ingestion. Approximately 14% (0.14 g) of the HMB accumulated in the urine following ingestion of one g of HMB. In the second study, plasma HMB peaked at 487 nmol/mL 1 hour after ingestion of 3 g of HMB and was significantly lower at 352 nmol/mL 2 hours after ingestion of 3 g HMB and glucose. The authors suggested that the delay in peak concentrations of HMB coupled with research indicating slowed gastric emptying in response to increasing glucose concentrations, in solution suggests lowered plasma concentrations are at least partly due to gastric emptying. Based on the finding that glucose stimulated insulin secretion has been found to enhance skeletal muscle uptake of amino acid based substances it is possible that this hormone may have effected HMB concentrations through a similar mechanism. Currently the latter contention is speculative as the metabolic fate of HMB is unknown. Resolution of this uncertainty led the authors to suggest a further analysis using the hyperinsulinemic clamp technique. Approximately 29%(0.87 grams) of the ingested HMB accumulated in the urine following ingestion of HMB and glucose or HMB alone, with no significant differences between the two. In summary, plasma HMB peaks faster at 3 (60 minutes) vs. 1 (120 minutes) gram doses, and is delayed when consumed with glucose (60 vs. 120 minutes). Further, about 71 to 86% of consumed HMB is retained by the body, with a greater percentage of HMB being retained at 1 vs. 3 g dosages, independent of glucose consumption. Lastly, HMB has a half-life of approximately 2.5 h, and reaches baseline levels 9 hours after consumption.
Some authors have recommended that HMB should be standardized according to body weight. Using this framework, it is advised to have 38 mg/kg of body weight per day (equivalent to 17.3 mg/lb of body weight per day) [19].
In summary, when supplementing with HMB, current evidence suggests that 1 gram of HMB should be consumed 3 times per day, for a total of 3 g of HMB daily (or 38 mg/kg of LBM)."

Sheogorath
2013-08-24, 18:15
Så har jag kört. Motsvarande 38 mg / kgkv (hittade passande kapslar) utspritt på tre doseringstillfällen, oberoende av träning.

tjing
2013-08-24, 19:12
Hade just tänkt länka ovanstående. Kör på det, Hurril.

Två gånger, a la 1,5 g/gång lär också fungera bra. HMB går att hitta väldigt billigt i pulverform, för övrigt.

hurril
2013-08-24, 22:15
Jag har en massa HMB hemma men eftersom jag läste om det som metaboliter till leucin så har jag intagit det på samma vis som andra EAA.

Vad tror herrskapet om fastnade mage?

Gober
2013-08-25, 00:05
Jag har alltid tänkt att man använder HMB som med fria aminosyror = EAA/BCAA, dvs på tom mage. 30-60min innan träning och vilodagar uppvaknande eller läggdags. Finns väl iaf inget som visar på att det skulle tas ihop med mat för bättre upptag?

Klein
2013-08-25, 01:39
Den studie som gjorts på timing visar att akut effekt på markörer för muskelnedbrytning endast erhålls vid intag innan träning. Om det blir någon skillnad i kronisk effekt mellan intag före och efter träning verkar dock inte vara undersökt. Jag skulle iaf satsa på att lägga intaget innan träning.

Fritt HMB peakar 20-40 minuter efter intag. HMB bundet till kalcium peakar kring 120 minuter efter intag.

I övrigt så verkar HMB bara ge effekt hos unga friska människor under följande omständigheter:

Kraftigt ökat träningstimuli
Långvarig inaktivitet
Kaloriunderskott

krubkungen
2013-08-25, 08:14
Så vid kaloribalans/överskott så skulle HMB bruk vara lite pengar i sjön? Eller det kanske fortfarande skulle ha effekt på kroppssammansättningen och minskad nedbrytning men inte lika stor som vid kraftigt underskott?

Klein
2013-08-25, 08:26
Så vid kaloribalans/överskott så skulle HMB bruk vara lite pengar i sjön? Eller det kanske fortfarande skulle ha effekt på kroppssammansättningen och minskad nedbrytning men inte lika stor som vid kraftigt underskott?

Nej, inte om det kombineras med inaktivitet eller väldigt hård träning.

krubkungen
2013-08-25, 08:39
Nej, inte om det kombineras med inaktivitet eller väldigt hård träning.

Okidoki. Tack.

tjing
2013-08-25, 09:55
I övrigt så verkar HMB bara ge effekt hos unga friska människor under följande omständigheter:

Kraftigt ökat träningstimuli
Långvarig inaktivitet
Kaloriunderskott

Nej. Du kanske ska vara lite försiktigare med dina svar.

The effect of HMB supplementation on body composition, fitness, hormonal and inflammatory mediators in elite adolescent volleyball players: a prospective randomized, double-blind, placebo-controlled study.

"...HMB supplementation was associated with greater increases in muscle mass, muscle strength and anaerobic properties with no effect on aerobic capacity suggesting some advantage for its use in elite adolescent volleyball players during the initial phases of the training season."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21327797

Här ses en intressant effekt på underkropps-styrka:

Effects of nine weeks of beta-hydroxy-beta- methylbutyrate supplementation on strength and body composition in resistance trained men.

"...In previously trained men, supplementation of HMB in conjunction with resistance training provides a substantial benefit to lower-body strength, but it has negligible effects on body composition."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19387396

Sedan har vi den här där personerna hade träningserfarenhet.

Creatine and beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) additively increase lean body mass and muscle strength during a weight-training program.

"...Across all exercises, HMB, CR, and CR/HMB supplementation caused accumulative strength increases of 37.5, 39.1, and 51.9 kg, respectively, above the placebo group. The exercise-induced rise in serum creatine phosphokinase was markedly suppressed with HMB supplementation (main effect P = 0.01)."

"...Urine urea nitrogen and plasma urea were not affected by CR supplementation, but both decreased with HMB supplementation (HMB effect P < 0.05), suggesting a nitrogen-sparing effect."

"...In summary, CR and HMB can increase LBM and strength, and the effects are additive."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11448573

Klein
2013-08-25, 10:05
Nej. Du kanske ska vara lite försiktigare med dina svar.

The effect of HMB supplementation on body composition, fitness, hormonal and inflammatory mediators in elite adolescent volleyball players: a prospective randomized, double-blind, placebo-controlled study.

"...HMB supplementation was associated with greater increases in muscle mass, muscle strength and anaerobic properties with no effect on aerobic capacity suggesting some advantage for its use in elite adolescent volleyball players during the initial phases of the training season."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21327797

Jag tar för givet att "inital phases of the training season" är synonymt med ökad träningsvolym och/eller annorlunda stimuli än vad spelarna är vana vid.

Det finns en studie där träningsvana personer får träna med samma volym som innan men med HMB och det gjorde ingen skillnad för dem i alla fall.

tjing
2013-08-25, 10:13
Länka gärna.

Poängen var att du uttalar dig väldigt säkert utan att ha alla korten på bordet. Du gör också mycket antaganden som det med träningsvolymen.

Du tror inte att elitspelare i volleyboll är relativt vana vid en hög träningsnivå? Visst ökar den kanske i början av träningssäsongen, men de är redan elittränade. Vilken betydelse har det i den kontexten osv?

Klein
2013-08-25, 11:49
Länka gärna.

Poängen var att du uttalar dig väldigt säkert utan att ha alla korten på bordet. Du gör också mycket antaganden som det med träningsvolymen.

Du tror inte att elitspelare i volleyboll är relativt vana vid en hög träningsnivå? Visst ökar den kanske i början av träningssäsongen, men de är redan elittränade. Vilken betydelse har det i den kontexten osv?

Det är inte träningsvolymen som är det intressanta. Den väsentliga parametern, vad avser effekten av HMB, är hur mycket mikroskador med efterföljande muskelnedbrytning som träningen orsakar. Ju mer mikroskador och därmed muskelnedbrytning, desto större nytta av HMB. Är kroppen van vid träningen uppstår det normalt inte så mycket mikroskador.

Det finns iofs sammanhang där träningen kan vara oföränderlig men ändå väldigt nedbrytande. Tex träning med lite vila och höga belastningar (elitidrott) eller träning med låg frekvens men hög volym på passen för respektive muskel (byggarsplitt).

Studien jag tänkte på är denna (https://www.thieme-connect.com/DOI/DOI?10.1055/s-1999-8835):

R. B. Kreider, M. Ferreira, M. Wilson, A. L. Almada. Effects of Calcium â-Hydroxy-â-methylbutyrate (HMB) Supplementation During Resistance-Training on Markers of Catabolism, Body Composition and Strength. Int J Sports Med 1999; 20(8): 503-509.


Du kan även ta en titt på denna review (http://www.jissn.com/content/10/1/6#B40).

For example, Nissen et al. [7] found that HMB blunted the rise in indicators of skeletal muscle damage and protein degradation, CK, LDH, blood and urinary urea nitrogen, and 3-MH (20-60%) after three weeks of high intensity, monitored resistance exercise. However, research indicates that in trained populations it is critical that the exercise stimulus is of adequate intensity and volume to cause skeletal muscle damage

tjing
2013-08-25, 13:18
Jag postade en studie ovan där man t ex såg signifikant ökad underkroppsstyrka hos tränade personer som tog HMB t ex.

De krav du postulerade om långvarig inaktivitet och kaloriunderskott stämmer d v s inte generellt, vilket var min poäng. Jag har också läst studier på HMB och du förenklar det hela.

Fredriiik
2013-08-25, 19:45
Hur är expertisens råd gällande fastande intag? Sheograth tog du det på fastande mage? typ en gång när du vaknade och nästa gång 30 min innan träning å tredje tillfället fastande?
Upplevde du bättre återhämtning under den tiden du körde det?

Till Klein. Om man kollar på föreläsningen som postats här:
http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html
Så hade ju dem grabbar som böjde å markade/bänkade minst dubbla kroppsvikten som de sedan lät prova och fick jäkligt fina resultat. Inte några inaktiva lirare här inte.

PureWhey
2013-08-25, 19:46
Hur är expertisens råd gällande fastande intag? Sheograth tog du det på fastande mage? typ en gång när vi vaknade och nästa gång 30 min innan träning?


Till Klein. Om man kollar på föreläsningen som postats här:
http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html
Så hade ju dem grabbar som böjde å markade/bänkade minst dubbla kroppsvikten som de sedan lät prova och fick jäkligt fina resultat. Inte några inaktiva lirare här inte.

+1, grym föreläsning.

Klein
2013-08-26, 00:08
Jag postade en studie ovan där man t ex såg signifikant ökad underkroppsstyrka hos tränade personer som tog HMB t ex.

De krav du postulerade om långvarig inaktivitet och kaloriunderskott stämmer d v s inte generellt, vilket var min poäng. Jag har också läst studier på HMB och du förenklar det hela.

Den där studien du postade om ökad benstyrka visar ju för övrigt sämre resultat i bänkpress och bicepscurl för HMB än för placebo så om något talar den emot dig. Det är vedertaget att tränade personer måste lägga på ett extra kol för att få ut något av HMB. Inte dem som redan kör progressivt och hårt i gymmet eller ägnar sig åt hård konditionsträning, utan dem som kör samma styrketräning vecka in och vecka ut utan vettig progression vilket är 80% av alla som går på gym och säkert 60% av dem som hänger på kolozzerum.

Vad gäller inaktivitet så verkar alla studier vara gjorda på äldre sängliggande personer samt vid kliniska tillstånd eller på tränade gamla tränade råttor så där generaliserade jag nog lite för mycket. Fler studier efterlyses.

Vad gäller kaloriunderskott så säger jag inte att det är ett krav. Jag säger att det är en kontext bland flera där HMB fungerar.

Klein
2013-08-26, 00:13
Till Klein. Om man kollar på föreläsningen som postats här:
http://easacademy.org/static/video/hmb-presentation.html
Så hade ju dem grabbar som böjde å markade/bänkade minst dubbla kroppsvikten som de sedan lät prova och fick jäkligt fina resultat. Inte några inaktiva lirare här inte.

Du missförstår. Inaktivitet är inte ett krav. Bara ett sammanhang där HMB fungerar. Om "långvarig inaktivitet" hade varit ett krav så skulle det ju inte ha listats jämte "Kraftigt ökat träningstimuli" i min lista :)

tjing
2013-08-26, 00:41
Den där studien du postade om ökad benstyrka visar ju för övrigt sämre resultat i bänkpress och bicepscurl för HMB än för placebo så om något talar den emot dig.

Snittet ja, skillnaden i styrka var liten och spannet var relativt stort. En del ökade, en del minskade.

Ökningen i benstyrka var dock markant större och samtliga ökade.

"...however, leg extension 1RM increased by a substantial 9.1% (90% confidence limits: +/-7.5%), but the effect on upper-body strength was inconclusive (bench press: -1.9 +/- 9.3%; bicep curl: -1.7 +/- 4.7%)."

Med 90%:igt konfidensintervall låg ökningen för benspark mellan 1,6 och 16,6% hos studiedeltagarna.

För övrigt alltid problemet med få deltagare i studier, fastän 22 pers ändå är hyffsat i de här sammanhangen.

Klein
2013-08-26, 00:55
Snittet ja, skillnaden i styrka var liten och spannet var relativt stort. En del ökade, en del minskade.

Ökningen i benstyrka var dock markant större och samtliga ökade.

"...however, leg extension 1RM increased by a substantial 9.1% (90% confidence limits: +/-7.5%), but the effect on upper-body strength was inconclusive (bench press: -1.9 +/- 9.3%; bicep curl: -1.7 +/- 4.7%)."

Med 90%:igt kondifensintervall låg ökningen för benspark mellan 1,6 och 16,6% hos studiedeltagarna.

Och vad skulle det bevisa? Deltagarna med eller utan HMB ökade sina 1rm med en hel del under 9 veckor så uppenbarligen tränade de hårdare än vad de var vana vid. Vem tusan med 4 års styrketräning i bagaget ökar 15%-20% i bänkpress under 9 veckor om träningen dessförinnan varit utmanande?

Vet ej vars jag fick bänkpresssiffran från. Men sak samma. Uppenbarligen tränade de hårdare än innan i åtminstone ben.

tjing
2013-08-26, 01:03
Varför pratar du om en ökning på 15-20% i bänkpress nu? Var hittar du det?

Klein
2013-08-26, 01:13
Varför pratar du om en ökning på 15-20% i bänkpress nu? Var hittar du det?

Eftersom jag inte har tillgång till fullängdaren så fick jag det från ett diagram i en nyhetsartikel som diskuterade studien. Hur som helst så är det ovidkommande. Studien kontrollerar inte för träningsvolym och övningsval innan studien så vi vet inte om grupperna skiljde sig åt. Eftersom detta är viktiga parametrar så är studien ganska intetsägande.

Fredriiik
2013-08-26, 15:14
Den där studien du postade om ökad benstyrka visar ju för övrigt sämre resultat i bänkpress och bicepscurl för HMB än för placebo så om något talar den emot dig. Det är vedertaget att tränade personer måste lägga på ett extra kol för att få ut något av HMB. Inte dem som redan kör progressivt och hårt i gymmet eller ägnar sig åt hård konditionsträning, utan dem som kör samma styrketräning vecka in och vecka ut utan vettig progression vilket är 80% av alla som går på gym och säkert 60% av dem som hänger på kolozzerum.

Vad gäller inaktivitet så verkar alla studier vara gjorda på äldre sängliggande personer samt vid kliniska tillstånd eller på tränade gamla tränade råttor så där generaliserade jag nog lite för mycket. Fler studier efterlyses.

Vad gäller kaloriunderskott så säger jag inte att det är ett krav. Jag säger att det är en kontext bland flera där HMB fungerar.

Du missförstår. Inaktivitet är inte ett krav. Bara ett sammanhang där HMB fungerar. Om "långvarig inaktivitet" hade varit ett krav så skulle det ju inte ha listats jämte "Kraftigt ökat träningstimuli" i min lista :)

Du har inte sett föreläsningen va? Den gjordes som sagt på riktigt starka personer som har mer progression, styrka och utveckling än vad 80% av kolo har å de fick grymma resultat. Detta är väll den senaste studien också så kolla gärna föreläsningen då den är förbannat intressant :)

PureWhey
2013-08-26, 15:24
Du har inte sett föreläsningen va? Den gjordes som sagt på riktigt starka personer som har mer progression, styrka och utveckling än vad 80% av kolo har å de fick grymma resultat. Detta är väll den senaste studien också så kolla gärna föreläsningen då den är förbannat intressant :)

Tror han har bestämt sig för att han alltid har rätt :)

agazza
2013-08-26, 17:59
Hur ser det ut med intag av hmb för icke styrketränande? Jag har för mig att dom har trott att regelbundet intag av hmb skall vara ett plus för kroppsformen över tid, men gäller detta även utan träning?

Gober
2013-08-26, 18:21
Helt OT men började en ny omgång HMB idag med BS nya megacaps och det var ju inget skämt med "mega". Som hönsägg :D

Buttran
2013-08-26, 23:34
Har inte hittat det i tråden, men är det även fördelaktigt under bulkperiod, eller är det under deff som det är effektivt?

Klein
2013-08-27, 00:07
Du har inte sett föreläsningen va? Den gjordes som sagt på riktigt starka personer som har mer progression, styrka och utveckling än vad 80% av kolo har å de fick grymma resultat. Detta är väll den senaste studien också så kolla gärna föreläsningen då den är förbannat intressant :)

Jag har sett föreläsningen och du har missförstått både föreläsningen och mig. Givetvis kan tränade personer få ut något av HMB. Vars har jag sagt att så inte är fallet? Poängen som görs såväl i föreläsningen som av mig är att personer som är vana vid styrketräning måste lägga extra krut på styrketräningen för att få ut något av supplementering med HMB. Att som styrketränad person ta HMB utan att pressa sig hårdare än man är van vid ger sannolikt ingen mer effekt än vad träningen skulle ha gett utan HMB eftersom träningen helt enkelt inte är tillräckligt katabol. HMB verkar genom att förhindra/bromsa muskelnedbrytning.

Detta är oberoende av andra katabola kontexter där HMB fungerar såsom långvarig inaktivitet, kalorirestriktion, och hård konditionsträning. Övriga katabola kontexter såsom diverse kliniska tillstånd och ålderdom utelämnar jag från min vidareutveckling nedan.


Kontext 1: Hårdare styrketräning än man är van vid
Kontext 2: Hård kondititonsträning
Kontext 3: Långvarig inaktivitet
Kontext 4: Kaloriunderskott


De 4 kontexterna kan kombineras på 5 olika sätt. I dessa kombinationer ger HMB starkare effekt än vad den ger i de enskilda kontexterna som ingår i kombinationerna.


Kombination 1: Hårdare styrketräning än man är van vid + kaloriunderskott
Kombination 2: Hård konditionsträning + kaloriunderskott
Kombination 3: Hårdare styrketräning än man är van vid + hård konditionsträning
Kombination 4: Hårdare styrketräning än man är van vid + hård konditionsträning + kaloriunderskott
Kombination 5: Långvarig inaktivitet + kaloriunderskott


HMB ger allra störst effekt vid kombination 4 och 5 då de är de mest muskelnedbrytande kombinationerna.

Vidare så har HMB synergistisk effekt med kreatin hos progressivt styrketränande vuxna individer [1 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11448573)]. Det finns även en studie där HMB ger ökad fettfri massa hos äldre styrketränande deltagare oavsett d-vitaminstatus men bara ökad styrka hos dem med >=30 ng 25OH-vitD(€3)/mL i blodet [2 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21807930)]. HMB + omega 3 fettsyran EPA har också synergistisk effekt hos cancersjuka [3 (http://cancerres.aacrjournals.org/content/65/1/277)].

Även om de två sistnämnda studierna inte är gjorda på friska unga tränande personer så finns det fortfarande god anledning att ta dessa tillskott. Alltså ta samtliga av dessa tillskott för bästa möjliga resultat oavsett vilken muskelnedbrytande kontext eller kombination du utsätter dig för:

HMB + kreatin + fiskolja + D-vitamin

Fredriiik
2013-08-27, 20:36
Nja, du skrev att det är vedertaget att personer måste träna ännu hårdare för att få ut något av HMB.(vilket den där studien från 98 eller vad det var visade men som inte e å hänga i granen)

Jag tyckte det verkade på föreläsningen som att han tog extremt tränade personer och sen försökte matcha deras träning för att få den så lik som möjligt. Sista dagen däremot när de körde overreaching blev det ju förbannat hård körning.

Men hur som verkar du ändå insatt, hur ser du på intaget på tom mage eller med käk i magen? Tror du att det påverkar upptagets hastighet och effekt?

Donkens
2013-08-28, 00:52
Storhandlade lite HMB ifrån Star Nutrition, deras HMB XL kapslar. 2 kapslar utav dem innehåller 1,5g HMB och så slinker lite kalcium med. Men personalen på ************* uppmanade mig till en högre dos, så väljer att köra på 4, räcker det eller behövs det mer för att påvisa effekterna ifrån studierna som nämnts?

Måste bara påpeka att man känner sig mindre sliten dagen efter ett träningspass.