handdator

Visa fullständig version : Nudlar och kalorier


Duffman
2008-01-06, 00:14
Igår åt jag nudlar för första gången på jättelänge. Hade lite brått och kokade upp ett paket snabbnudlar med biffsmak. Ganska gott. Men, när jag skulle slänga förpackningen såg jag innehållsförteckningen.

En portion med 85g snabbnudlar innehåller följande:
energi: 382kcal
protein: 10,2g
kolhydrater: 48,5g
fett: 18g

Att denna lilla måltid skulle innehålla nästan 400kcal gjorde mig fan mörkrädd. Jag trodde att en paket nudlar+lite grönt samt en halv burk tonfisk skulle vara smalt och bra. :em:

Funderar på att byta ut nudlarna mot pasta, eller har någon nåt annat bra förslag?

Wilden
2008-01-06, 01:22
Igår åt jag nudlar för första gången på jättelänge. Hade lite brått och kokade upp ett paket snabbnudlar med biffsmak. Ganska gott. Men, när jag skulle slänga förpackningen såg jag innehållsförteckningen.

En portion med 85g snabbnudlar innehåller följande:
energi: 382kcal
protein: 10,2g
kolhydrater: 48,5g
fett: 18g

Att denna lilla måltid skulle innehålla nästan 400kcal gjorde mig fan mörkrädd. Jag trodde att en paket nudlar+lite grönt samt en halv burk tonfisk skulle vara smalt och bra. :em:

Funderar på att byta ut nudlarna mot pasta, eller har någon nåt annat bra förslag?

Bra för bulken :)

Feldt
2008-01-06, 07:58
Nej d e smalt å bra käk 400kcal me tonfisk e ju bra ärligt talat låter det väldigt ätstörd käket du åt var skitbra.......

Sen e det ju inte så att man äter nudlar stup i kvarten bra med variation liksom....

Finns ju även nu fullkornsnudlar om du vill ha ett nyttigare alternativ å gillar det......

Alfred Nobel
2008-01-06, 11:12
Snabbnudlar är väldigt näringsfattiga, har lågt gi och har värdelöst fett.

King Grub
2008-01-06, 11:15
Så länge man inte baserar sin kost på nudlar är det ingen fara.

Koloftw
2008-01-06, 14:51
Snabbnudlar är väldigt näringsfattiga, har lågt gi och har värdelöst fett.

Vissa nudlar har ju rapsolja som fett, och det är väl inte särskilt dåligt?

Duffman
2008-01-06, 18:54
de 400 kalorierna var enbart nudlarna :(

King Grub
2008-01-06, 18:58
Och? Vad tror du det innebär för hemskt?

Cohen
2008-01-06, 19:55
Inte dåligt med nudlarna och tonfisken i sig. Tycker du att det var lite mat för den mängden energi så blir du dock troligtvis mer nöjd med pasta, ris, potatis och likanande. Om du gillar nudlar finns de ju vanliga (inte snabb) nudlar också, typ udon- och risnudlar. Dessa är mer lika vanlig pasta än snabbnudlarna, vilka ofta är förkokade i olja.