handdator

Visa fullständig version : Tips på kosttillskottsupplägg?


j-a
2008-01-05, 19:53
Hejsan allihopa! Första tråden här på kolozzeum-forum. :)

Nu är det såhär att jag har gymmat i ungefär 2 år, varav jag har försökt hålla det på en seriös nivå i ungefär 1 år. När jag gymmar behövs det givetvis något kosttillskott jag kan inta efter/före träningen. Nu efter jul så har jag gjort en ganska stor beställning från *************, och jag undrar lite över hur/när jag ska använda allt.

Har köpt:

Kreatin + HMB (Det behöver jag inte få något svar på - I know how to use it)
Gainer Pro samt Whey-80

Det är Gainer Pro samt Whey-80 jag skulle vilja ha svar på, har givetvis använt Whey-80 förut, men aldrig båda två tillsammans. Mina planer var ungefär såhär (dagar då jag tränar):

- Gainer Pro efter träning
- Whey-80 som "mellanmål" alternativt före träning (träningen är oftast lite senare på eftermiddagarna).
- Avslutningsvis mot kvällen en Whey-80 till kanske?

Då är min första fråga, ska jag köra på det här - dagarna jag tränar? - och min andra fråga: Ska jag dricka Gainer Pro på vilodagar eller skippa det och endast ta Whey-80, på just vilodagar?

Ett/flera svar uppskattas! :)

fonzie
2008-01-05, 20:08
Tycker det ser bra ut. Finns en miljard sätt att göra allting på det ena behöver inte vara bättre än det andra, isf bara marginellt. Det som det är dramatisk skillnad på however är när vid träningstillfälle man ska ta proteinet. Före är överlägset efter. Berors ju på vad ditt mål är, viktnedgång eller viktuppgång. Jag antar att du har svårt att gå upp i vikt eftersom du köpte gainer.

Såhär skulle jag göra. (om jag hade svårt att gå upp i vikt)

Gainer till frukost. Blandat med mjölk och vatten.
Whey direkt före träning. Blandat med vatten.
Gainer direkt efter träning. Blandat med vatten. (inte så optimalt kanske men ett bra sätt att få in kalorier)
3 mål mat varje timme efter träning.
Whey innan läggdags. Blandat med fet mjölk. ;)

Egentligen är Kasein bättre än vassle (whey) innan läggdags eftersom det har ett långsammare upptag, du kan ju blanda det med mjölk till kvällen så blir det lite segare förstås. Sloow protein och Double Pro är mina favoriter, gott som godis. Finns i kolo-shoppen.
Jag skrev vad du ska blanda med så du inte gör blundern att blanda med mjölk runt träning, mjölk är gott men saktar ner upptaget av makronutrienterna ganska mycket. Jag skulle inte rekomendera Gainer annars än Morgon (tillsammans med något med lägre II, typ gröt för att minska blodsocker fall) och efter träning eftersom det är toksnabba kollisar i och vid missbruk kan bidra till diabetes. Tänk att du ska äta mycket (glöm inte bort maten för bövelen!). När det gäller kosttillskott är det underbara svenska ordet "lagom" optimalt. :)

j-a
2008-01-05, 21:06
Tack så mycket för svaret fonzie. Jag vet inte exakt om jag har så himla svårt för att gå upp i vikt, är 1.90 cm lång samt väger 86 kg. Vill däremot passera 90kgs-gränsen - därav inköpet av Gainer Pro. Men jag köpte det även för att få både protein och lite kollisar efter träningen istället för Whey-80 som till stor del innehåller protein.

Men som sagt, tack för svaret. Uppskattas.