handdator

Visa fullständig version : Ta dykarcert utomlands


ViktorLindstrom
2008-01-05, 19:45
Tjenare.
Jag har varit inne på att skaffa mig dykarcertifikat nu ett tag, och nu har vi även bestämt oss för att åka till Thailand. Så tankarna går mot att vi ska ta certifikatet när vi ändå är där borta.

Men jag undrar lite om hur det fungerar om man gör så?
Kan jag läsa på teorin här hemma, göra ett prov därborta bara eller? Och sen givetvis dyka och visa att jag kan det med.

Är certifikatet samma överallt? Alltså, prov och dyktest?
Eller får alla länder göra proven som dom vill?

Någon annan som gjort liknande? Hur funkade det?

Någon som vet någon teoribok som är bra? Alternativt hemsidor som tar upp något om det?

Solros
2008-01-05, 19:55
Padi gäller nästan överallt. Du kan läsa teorin här hemma och göra provet i Thailand om du vill, men det funkar bra att gå en kurs i Thailand med.

Ko Tao är dykmeckat i Thailand och har billiga priser på kompletta paket med teori, böcker, prov och dykning.

Löjtnant Blank
2008-01-05, 19:58
Jag är dykinstruktör.

Certet gäller över hela världen. Kursen är utformad så att den är i stort sett likadan var du än tar den. Den största skillnaden är tidsåtgången. Här i Sverige (i alla fall där jag har jobbat) lägger man ner betydligt mer tid på teori och praktik. I Thailand och Australien tar kursen i regel fyra-fem dagar, vilken kan kännas stressigt för vissa.

Givetvis kan du göra teorin här hemma, men jag skulle råda dig att vara med på instruktörens genomgångar. Folk brukar ha lättare att förstå vissa saker om de samtidigt kan ställa frågor.

jenan546
2008-01-05, 20:00
PADi är väl ett av de största som sagt. Jag tog min Open Water på 4 dagar på Manta Dive på Gili Trawangan i lagom tempo. Går att göra det snabbare också. Eller som du pratar om ta en kurs i sverige, läsa teori och göra teoriproven här och alla poolövningar. Sedan så får du med dig ett intyg och gör 4 dyk hos någon PADI-ansluten dykskola varhelst du vill.

Frantic
2008-01-05, 20:00
Det är bättre dykning på västkusten men då kostar det även några slantar mer.

Och innan du frågar det så finns det svenska intruktörer i stort sett överallt i Thailand om du vill ha det:) Rekommenderar dock helt klart engelska!

C h r i s
2008-01-05, 20:02
Om du ska ta ett dykcertifikat i thailand ( vilket jag rekommenderar) tar du en Padi Open Water kurs. Det är den första grundläggande kursen. Läs mer här: http://www.padi.com/padi/en/kd/openwater.aspx
Den tar ca 4-5 dagar att göra, du kommer få undervisningar i klassrum, pool samt några havsdyk. Denna 4-5 dagars kurs täcker allt du behöver för att du ska få ditt certifikat. När du fullgjort kursen är du legitimerad att dyka ner till 18m. Om du vill dyka djupare samt lära dig mer generellt (t.o.m bli dykinstruktör) finns det flera steg Padi utbildningen. (http://www.padi.com/padi/sw/kd/padicourses.aspx)


PADI certifikaten är densamma överallt och kan användas vart du än åker. Padi Open water kostar i thailand ca 9000-10000 baht (~1600-1800 sek) beroende på vart du åker.

jenan546
2008-01-05, 20:03
Och kom ihåg "Bruce Willis Ruins All Films"

Tomtemuppen
2008-01-05, 20:06
Kul att du ska börja dyka! skitkul sysselsättning :).

Certifikatet är detsamma beroende på vilken organisation du ska ta ditt certifikat hos.
Den organisation som du antagligen kommer ta ditt cert hos heter PADI och där kommer du få ta OPEN WATER-kursen, den är 4 dagar lång, varav 2 teoridagar och 2 dykdagar. Man börjar med att gå igenom lite basic teori och sedan får man praktisera dem i bassäng för att sedan göra uppdyket, sist gör du provet.

Kolla upp dykcentret som du ska till först, finns många jallajalla ställen som du ska skita i.
Certifikatet är exakt likadant överallt, kurserna och proven ser ut precis likadant överallt, Tog själv mitt dykcert i Phuket för lite mer än 5 år sedan(då var jag nyfyllda 10 bast, klarade jag det nu ska fan du också klara av det), det var hos Oceanic divers som låg i Kata, tror dock inte dem finns kvar...

Ta kontakt med nått dykcenter här i sverige gällande kurslitteratur som du kan hyra/låna, det finns en bok som innehåller hela kursen, den får man när man börjar.
Du kan ju ta kursen nu här hemma i Sverige så kan du gå direkt på dykningen när du väl är i thailand, de flesta dykcenter här funkar bra, kan rekommendera att du inte väljer Stockholms Dykcenter dock...

Lycka till med dykningen! :)

Löjtnant Blank
2008-01-05, 20:08
kurserna och proven ser ut precis likadant överallt

Nja...

Compus
2008-01-05, 20:08
.....När du fullgjort kursen är du legitimerad att dyka ner till 18m.

Är det alltså olagligt att dyka med tuber ifall jag inte har gått kursen, eller är de bara för mitt eget bästa?

Löjtnant Blank
2008-01-05, 20:10
Är det alltså olagligt att dyka med tuber ifall jag inte har gått kursen, eller är de bara för mitt eget bästa?
För ditt eget bästa. Det finns ingen lag som säger att du inte får dyka utan cert.

Tomtemuppen
2008-01-05, 20:11
Nja...

Sant! därav det där med jallajalla dykcenter...
Men i teorin ska inte en OW-kurs vara en annan lik.

Löjtnant Blank
2008-01-05, 20:15
Sant! därav det där med jallajalla dykcenter...
Men i teorin ska inte en OW-kurs vara en annan lik.
Två helt seriösa dykcenter kan ha olika upplägg på kursen. Det finns vissa grundmoment som måste vara med, men utöver dem kan instruktören lägga till och omstrukturera kursen som han/hon vill, förutsatt att det inte blir för avancerat/crazy. Det vanliga i Thailand är dock att alla kurser är utformade för att hinna pumpa ut så många elever som möjligt, och därför är de snarlika i upplägget.

C h r i s
2008-01-05, 20:16
Är det alltså olagligt att dyka med tuber ifall jag inte har gått kursen, eller är de bara för mitt eget bästa?

Olagligt är det inte, om du har skaffat dina egna saker skulle du kunna åka ut med någon kompis och dyka utan problem. Det är dock absolut inte att rekommendera, lite kunskap kan vara skillnad på liv och död.

Men att åka på organiserade dykturer (sk. Fundives i thailand) skulle vara knepigare utan cert.

jenan546
2008-01-05, 20:21
Kikade runt nu på buddy check, och jag fick lära mig att det skulle vara BCD, Weights, Regulators, Air and Final ok. Men många siter säger att det är Releases istället för Regulators. Vilket är rätt? Känns som att reggen är viktigare än diverse spännen.. Final ok innebär ju också att ens buddy kollar spännen och sånt, eller?

Måste säga att det är billigare utomlands också, inte när jag tog det för ett par år sedan, men dollarn är så pass låg nu..

Löjtnant Blank
2008-01-05, 20:25
"Air" inkluderar båda reggarna. Så lärde i alla fall jag ut. Det finns säkert en massa olika ramsor. Huvudsaken är att allt blir kollat.

Edit: "British Women R Always Fun."

Solros
2008-01-05, 20:43
Bangkok Women Really Are Fellows

ViktorLindstrom
2008-01-05, 21:44
Okej, verkar ju inte vara några problem alls:)

För att föra diskussionen vidare lite, vet ni några bra ställen i Thailand att dyka på sen när man fått sig sitt certifikat?

Vi ska till Karon, men det är ju värt att resa lite i alla fall om det finns bra ställen någon annan stans, givetvis inte för jäkla långt, vill inte resa till andra öar och grejer, ah ni fattar nog vad jag menar.

Tomtemuppen
2008-01-05, 22:18
Similan Islands kan jag rekommendera, fast sedan har jag inte heller dykt så mycket i thailand :).

ViktorLindstrom
2008-01-05, 22:22
Har läst lite om det, och det verkar vara ett toppenställe.
Dock så blir man lite småorolig när man läser att man kan se vithaj?

Jag vet inte, dom kanske är rättså skygga av sig? eller? Är det bara jag som blir lite småskraj ifall jag hör att det finns vithaj i vattnet där jag ska dyka?

Frantic
2008-01-05, 22:41
Har läst lite om det, och det verkar vara ett toppenställe.
Dock så blir man lite småorolig när man läser att man kan se vithaj?

Jag vet inte, dom kanske är rättså skygga av sig? eller? Är det bara jag som blir lite småskraj ifall jag hör att det finns vithaj i vattnet där jag ska dyka?

Valhaj. Inte vithaj. Inte riktigt samma sak:D

bear.flowertwig
2008-01-05, 22:49
Det våldsammaste man lär råka på i Thailand är Trigger Fish. Territoriella små djävlar. Jagade bort hela min dyklass från ett av reven på Koh Tao. Fast lite action är ju kul... hehe.

bear.flowertwig
2008-01-05, 22:53
Edit: Valhaj ser man VÄLDIGT sällan, så det är verkligen inget man ska räkna med. Vill minnas att de kommer in för parning runt feb-mars. Men leopardhaj, jättesköldpaddor, muräna, baracuda, sting ray är inte så svårt att hitta.

X-Edit: för kort edittid här numera... *rolleyes*

ViktorLindstrom
2008-01-05, 22:54
:D opps
Valhaj då? Den är inte farlig överhuvudtaget eller? Låter lite läskigt ändå faktiskt:Virro

De största tillförlitligt mätta exemplaret var 12 m långt, men uppgifter om upp till 18 m stora exemplar finns.

Jag skulle faktiskt bli lite småskraj, om inte mer rädd om jag såg en sån jäkel än en vithaj, dom kanske är ofarliga, men mina kunskaper om hajar är så gott som obefintliga, men det har jag nog redan bevisat ;)

hehe, påtal om vithaj föresten, finns det några farliga djur som man ska se upp för?:D

jenan546
2008-01-05, 22:56
Jobbigaste under utbildningen var att ta av sig masken helt på 5 meters djup. Jag fick panik och började sparka mig uppåt, men min instruktör höll fast mig. Det var bara att ta sig i kragen, hålla för näsan och ta några djupa andetag. Läskig i början att känna vatten mot näsan men fortfarande kunna andas genom munnen..

Men det var en nyttig upplevelse. Var nära flera gånger vid senare dyk att förlora masken eftersom min dive buddy envisades med att ligga lite framför mig och sparka mig i ansiktet *gah!*

Aasa
2008-01-07, 07:52
Verkligen roligt att dyka, det kommer jag nog minnas hela livet även om jag inte gör om det. 5-dagars i Australien, PADI OW men det är säkert snarlikt i Thailand.

Vithaj/valhaj/haj överhuvudtaget är nog ingen större risk. Snarare såg alla på båten fram emot att få se dem, eftersom det var sällsynt och våra instruktörer lyckades övertyga oss om att det var helt säkert, hah!
Istället ska du passa dig för diverse giftiga snäckor och rockor på botten. Det finns några stycken som är riktigt otrevliga, men då måste man röra i dem och de är väl relativt passiva. Sa dem iaf!