handdator

Visa fullständig version : Taurin


KrilleG
2008-01-05, 19:32
Hej!
Undrar om taurin och L-taurin är samma sak, var ju mycket snack om att L-taurin är farligt.

Eddie Vedder
2008-01-05, 19:42
Det enda negativa jag hört om taurin är att det är ingrediensen som misstänks ligga bakom faran med att dricka grogg med energidryck.

Har ju förekommit dödsfall då personer blandat sin sprit med Red Bull och det har diskuterats att det höga innehållet av taurin skulle vara boven.

von huff
2008-01-05, 19:44
Det enda negativa jag hört om taurin är att det är ingrediensen som misstänks ligga bakom faran med att dricka grogg med energidryck.

Har ju förekommit dödsfall då personer blandat sin sprit med Red Bull och det har diskuterats att det höga innehållet av taurin skulle vara boven.

Varför är det farligt?Vad gör taurinet åt kroppen?

Eddie Vedder
2008-01-05, 19:53
Varför är det farligt?Vad gör taurinet åt kroppen?

Vet ej, det är som sagt bara en teori som är långt ifrån säkerställd. Taurin är hursomhelst en icke-essentiell aminosyra som förekommer i kosten och i kroppen, vad som skulle vara farligt med överdrivna mängder (vilket förekommer i t.ex. Red Bull) i kombination med etanol har jag inte satt mig in i.

Sverker
2008-01-05, 19:56
Taurin är någon form av nervtransmittor i hjärnan. Det är även någon form av pH-buffert i muskelcellerna.

Säkert inte helt harmlös i större doser.

Eddie Vedder
2008-01-05, 20:03
En artikel från Läkartidningen om just energidryck som främst inriktar sig på just taurin:

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf

På Södersjukhuset i Stockholm, som har ett upptagningsområde på drygt 500000 människor, har vi träffat patienter med hjärtklappning, krampanfall, njursvikt och även dödsfall, där energidryck funnits med i bilden.

Huruvida det finns ett gemensamt samband vågar vi i nuläget inte dra några slutsatser om. Flera av ingredienserna är mestadels gemensamma för energidrycker, däribland aminosyran taurin (4000 mg/l). Det finns i nuläget inte belägg för att taurin skulle vara skadligt vid intag av större mängder, men det är inte heller bevisat att det är säkert i dessa höga doser och vid längre tids användning.

C.E.J.
2008-01-05, 20:52
Får väl se om halva kollo kolar av pga Rage :devil:

Fairing
2008-01-05, 21:03
Får väl se om halva kollo kolar av pga Rage :devil:

Vi följer noga om det skulle bli någon form av förbud på kombinationen Taurin/Koffein. Red Bull stämmer väl Sverige om något sådant skulle ske:D

Ant
2008-01-05, 21:39
Taurin är någon form av nervtransmittor i hjärnan. Det är även någon form av pH-buffert i muskelcellerna.

Säkert inte helt harmlös i större doser.

Kan den ta sig förbi hjärnbarriären? Hur stor är en stor dos? Är det nog med en portion Rage?

Eddie Vedder
2008-01-05, 21:44
Det bör återigen påpekas att rekommendationerna främst gäller sambandet med alkohol. Rage som groggvirke lär ju inte vara någon hit, vad säger Fairing?:D

Fairing
2008-01-05, 21:50
Det bör återigen påpekas att rekommendationerna främst gäller sambandet med alkohol. Rage som groggvirke lär ju inte vara någon hit, vad säger Fairing?:D

En fd vinnare av Luciapokalen groggade på Rage , vodka och kolsyrat vatten på nyår och det var tydligen ruggigt uppiggande:D Även med vaniljvodka var det bra*spy*

Angående Taurin så ger 1 portion Rage 1,25g Taurin och det är väl ungefär som en energidryck. Många som säljer Taurin rekommenderar minst 2,5g dag

Livsmedelsverket har ingen dos rekommendation för Taurin just nu.

Information från livsmedelsverket:
Det finns inte några kostrekommendationer för taurin. För energidrycker som bland annat innehåller taurin, koffein och kolhydrat har Livsmedelsverket uttryckt att dryckerna inte är lämpliga som törstsläckare och som vätskeersättning vid fysisk ansträngning samt att de inte är lämpliga att kombinera med alkohol.

Sverker
2008-01-06, 07:59
Kan den ta sig förbi hjärnbarriären?



Är det en form av transmittor lär det finnas en receptor som kan fånga in den också.

KrilleG
2008-01-06, 13:20
Ok tackar

swanstah
2008-01-06, 13:24
Att taurin ses som farligt i samband med alkohol är nog bara en fluga inom media och sjukvården just nu. Det kommer in några personer på sjukan som har diverse fel på sig, säger att dem varit ute och druckit red bull vodka på krogen och därav fick sina hjärtklappningar etc. Men personen i fråga har kanske kedjerökt 2 packet om dagen i 25 år osv..

Det är väl antagligen därför det inte är "bevisat" att taurin är farlig och att det bara finns rekomendationer. Men själv tycker jag det är bluff och båg.

Själv så dricker jag mer än gärna red bull vodka när man fester, för det är så gott och man blir pigg så in i bänken. ;)

Eddie Vedder
2008-01-06, 14:42
Att taurin ses som farligt i samband med alkohol är nog bara en fluga inom media och sjukvården just nu. Det kommer in några personer på sjukan som har diverse fel på sig, säger att dem varit ute och druckit red bull vodka på krogen och därav fick sina hjärtklappningar etc. Men personen i fråga har kanske kedjerökt 2 packet om dagen i 25 år osv..

Du har läst igenom artikeln jag länkade till antar jag?;)

swanstah
2008-01-07, 09:02
Du har läst igenom artikeln jag länkade till antar jag?;)

Hehe faktiskt inte, missade den. Ska göra det nu. :)

King Grub
2008-06-28, 17:21
This study examined 1) the plasma taurine response to acute oral taurine supplementation (T), and 2) the effects of 7 days (d) of T on muscle amino acid content and substrate metabolism during 2 hr of cycling at ~60% VO2peak. 1) After an overnight fast seven volunteers (28+/-3yr, 184+/-2cm, 88.0+/-6.6kg) ingested 1.66g oral taurine doses with breakfast (8AM) and lunch (12noon) and blood samples were taken throughout the day. 2) Eight males (22+/-1yr, 181+/-1cm, 80.9+/-3.8kg, 4.21+/-0.16L.min(-1) VO2peak) cycled for 2hr after 7d of placebo (P) ingestion (6g glucose/d) and again following 7d of T (5g/d). 1) Plasma taurine was 64+/-4microM prior to T and rose rapidly to 778+/-139microM by 10AM and remained elevated at noon (359+/-56microM). Plasma taurine reached 973+/-181microM at 1PM and was 161+/-31microM at 4PM. 2) Seven days of T had no effect on muscle taurine content (mmol/kg dry muscle) at rest (P, 44+/-15 vs. T, 42+/-15) or after exercise (P, 43+/-12 vs. T, 43+/-11). There was no difference in muscle glycogen or other muscle metabolites between conditions, but there were notable interaction effects for muscle valine, isoleucine, leucine, cystine, glutamate, alanine and arginine amino acid content following exercise after T. These data indicate that 1) acute T produces a 13 fold increase in plasma taurine concentration, 2) despite the ability to significantly elevate plasma taurine for extended periods throughout the day, 7 days of T does not alter skeletal muscle taurine content or carbohydrate and fat oxidation during exercise, and 3) T appears to have some impact upon muscle amino acid response to exercise.

J Appl Physiol. 2008 Jun 26. Seven days of oral taurine supplementation does not increase muscle taurine content or alter substrate metabolism during prolonged exercise in humans.