handdator

Visa fullständig version : Ingen mat eller dålig sömn före träning - konsekvenser?


fabiansthlm
2008-01-05, 19:12
Jag råkade försova mig idag innan innebandymatch o hade dessutom sovit lite dåligt. Blev endast en brödskiva o ett äpple före start, dvs inte alls mkt.

Efter matchen fick jag ont i huvudet och var klart trött o lite yr som om jag håller på att bli sjuk. Kan detta vara konsekvenser av dåig sömn och för lite mat innan matchen eller rent av så enkelt att jag håller på bli sjuk (har inte kännt ngt halsont med mera dock alls på hur länge som helst)?

Nog borde kroppen klara en relativt hård match/träning efter EN dålig natts sömn och EN missad/dålig frukost eller kan man vara så "känslig"?

Ryska_raketen
2008-01-05, 19:21
Nja, handlar nog mer om vätska skulle jag tro :)

grimfish
2008-01-05, 20:30
En ganska nyutgiven studie (J Strength Cond Res. 2007 Nov;21(4):1146-54.) säger att 24 timmar utan sömn inte har någon effekt på prestationen hos styrkelyftare. Antagligen påverkar det inte heller innebandyspelare så mycket.

Jag tror inte heller att en missad frukost har så stor betydelse för prestationen. Däremot kan förlorad vätska bevisligen bidra till sämre prestation.

Greg
2008-01-05, 20:40
Kan nog enbart instämma med förgående talare. Låter som om du har fått i dig för lite vätska helt enkelt.

Hur mycket drack du egentligen?

fabiansthlm
2008-01-05, 21:52
Kan nog enbart instämma med förgående talare. Låter som om du har fått i dig för lite vätska helt enkelt.

Hur mycket drack du egentligen?

Ja alldeles för lite!
Inget före, och endast 0.5 liter sportdryck under matchen och 0.5 liter vatten efteråt.

Tror dock jag kan ha ngn form av infektion i kroppen, känner mig krasslig o tror som ni och studien att jag ej skulle påverkas så mkt av för lite sömn och mat. Huvudvärken och sjukdomskänslan kan bero på vätskebrist eller/och infektion i mitt fall.

Tack för era svar!

bollio
2008-01-05, 22:49
En ganska nyutgiven studie (J Strength Cond Res. 2007 Nov;21(4):1146-54.) säger att 24 timmar utan sömn inte har någon effekt på prestationen hos styrkelyftare. Antagligen påverkar det inte heller innebandyspelare så mycket.

Jag tror inte heller att en missad frukost har så stor betydelse för prestationen. Däremot kan förlorad vätska bevisligen bidra till sämre prestation.

Nej, inte på prestationen, dock kan nog vissa bli vimsig i huvudet om man sovit och ätit för lite! Har hänt mig några ggr.

I det här fallet är det nog vätskebrist och/eller överansträngning dock.

-Englund
2008-01-06, 00:44
En ganska nyutgiven studie (J Strength Cond Res. 2007 Nov;21(4):1146-54.) säger att 24 timmar utan sömn inte har någon effekt på prestationen hos styrkelyftare. Antagligen påverkar det inte heller innebandyspelare så mycket.

Jag tror inte heller att en missad frukost har så stor betydelse för prestationen. Däremot kan förlorad vätska bevisligen bidra till sämre prestation.


kroppen vettefan men, om man nu skulle vara vara sömnlös i 24 timmar, så blir man helt dum i huvet kan jag säga er :smash: (om man spelar nån slags match) jag har testat spelat handbollsmatch med 2 timmars sömn. man har noll kordination. vet även många andra som upplevt liknande saker.



Det är förmodligen alla dåliga förutsättningar tillsammans. då får man lätt infektion kroppen inte sköts som den ska, det kan t o m bli psykosomatiskt.

Tolkia
2008-01-06, 11:16
Nog borde kroppen klara en relativt hård match/träning efter EN dålig natts sömn och EN missad/dålig frukost eller kan man vara så "känslig"?
Jag tycker att det verkar som en helt normal kroppslig reaktion på lite sömn, lite mat, lite vätska och mycket kutande (om ni spelar innebandy som det brukar spelas ... ;) ). Kroppen signalerar att något är fel, ungefär som att det gör ont när man slår sig. Inget som tyder på någon särskild "känslighet".

F.ö. håller jag med Englund och bollio om att lite sömn förmodligen har större effekt på prestationen ju mer koordination och tanke som krävs. De flesta blir ganska fort sämre på t.ex. att bearbeta och reagera på sinnesintryck när de blir trötta.