handdator

Visa fullständig version : Smärtor i bröstkorgen


Carolinew
2008-01-05, 15:11
Visste inte var jag skulle placera tråden så det fick bli här.

Jag har senaste dagarna haft en slags stickande smärta som kommer i omgångar i vänstra delen av bröstkorgen typ... Det som absolut inte går att göra är att ta ett djupare andetag än normalt för då blir smärtan outhärdlig. Skitjobbigt när man skall försöka sova.

Har haft så här några gånger förut men det har för det mesta försvunnit efter några dagar. Har inte heller brytt mig så mycket eftersom det bara kommer kortare stunder då och då.

Är det nåt att bry sig om eller är det bara o ignorera det?

jesse
2008-01-05, 15:15
Visste inte var jag skulle placera tråden så det fick bli här.

Jag har senaste dagarna haft en slags stickande smärta som kommer i omgångar i vänstra delen av bröstkorgen typ... Det som absolut inte går att göra är att ta ett djupare andetag än normalt för då blir smärtan outhärdlig. Skitjobbigt när man skall försöka sova.

Har haft så här några gånger förut men det har för det mesta försvunnit efter några dagar. Har inte heller brytt mig så mycket eftersom det bara kommer kortare stunder då och då.

Är det nåt att bry sig om eller är det bara o ignorera det?

Om du är osäker eller oroad är mitt tips att du ringer sjukvårdsupplysningen.

Jamioo
2008-01-05, 15:17
Visste inte var jag skulle placera tråden så det fick bli här.

Jag har senaste dagarna haft en slags stickande smärta som kommer i omgångar i vänstra delen av bröstkorgen typ... Det som absolut inte går att göra är att ta ett djupare andetag än normalt för då blir smärtan outhärdlig. Skitjobbigt när man skall försöka sova.

Har haft så här några gånger förut men det har för det mesta försvunnit efter några dagar. Har inte heller brytt mig så mycket eftersom det bara kommer kortare stunder då och då.

Är det nåt att bry sig om eller är det bara o ignorera det?

när du rör dig så gör det ondare då?? har du prövat att andas in även om det gör otroligt ont?? smäller det till då sedan släpps smärtan i brösten?

Carolinew
2008-01-05, 15:20
Om du är osäker eller oroad är mitt tips att du ringer sjukvårdsupplysningen.

Hehe borde väl göra det kanske...

när du rör dig så gör det ondare då?? har du prövat att andas in även om det gör otroligt ont?? smäller det till då sedan släpps smärtan i brösten?

Jag har försökt i hopp om att det skall släppa men det gör så jävla ont då att det går bara inte...

Jazen
2008-01-05, 15:23
varför bara inte uppsöka en läkare =D

Carolinew
2008-01-05, 15:25
varför bara inte uppsöka en läkare =D

Känns onödigt o betala + slösa tid på det om det kanske är nåt jättesimpelt att inte bry sig om.

jesse
2008-01-05, 15:30
Känns onödigt o betala + slösa tid på det om det kanske är nåt jättesimpelt att inte bry sig om.

Därför är ju sjukvårdsupplysningen ett bra första alternativ :)

Jazen
2008-01-05, 15:30
Känns onödigt o betala + slösa tid på det om det kanske är nåt jättesimpelt att inte bry sig om.

haha kanske är nå simpelt, låter som typ nå simpelt som att byta olja eller nå:P din hälsa ju

tröskel
2008-01-05, 15:40
Har för mig att man kan få stickande smärtor i bröstet av att man får små hål i lungorna, tror inte att det skulle vara något farligt i så fall utan att det läker av sig självt.

Det låter ju iofs lite konstigt...

Doozer
2008-01-05, 15:46
Det är ofta magkattarr som står för dom smärtorna. Svalget går ju där och det kan ibland kännas som att det är hjärtat och folk tror att dom får hjärtinfarkter osv.

Stressat mycket senaste tiden?

Carolinew
2008-01-05, 15:46
Har för mig att man kan få stickande smärtor i bröstet av att man får små hål i lungorna, tror inte att det skulle vara något farligt i så fall utan att det läker av sig självt.

Det låter ju iofs lite konstigt...

Lustigt, det är precis små "lufthål" som tankarna gått till... vet inte varför...

Hm låter lite läskigt...

Carolinew
2008-01-05, 15:51
har försökt ringa några gånger nu men de svarar fan aldrig, de säger bara "vi är just nu belastade med väldigt många samtal, vänligen försök senare", man hamnar inte ens i kö *mini*

tröskel
2008-01-05, 16:04
Lustigt, det är precis små "lufthål" som tankarna gått till... vet inte varför...

Hm låter lite läskigt...

Googlade lite...

"Spontanpneumothorax" (http://www.lio.se/upload/21206/Spontanpneumothorax_vin.pdf) heter det tydligen, verkar som att man bör kontakta läkare.

Är nog säkrast att ringa och kolla iaf... Better safe than sorry ;)

machine gun
2008-01-05, 16:07
Man ska alltid kontakta läkare om man har bröstsmärtor.

Carolinew
2008-01-05, 16:45
Nu blev jag lite orolig... Läste om hjärtmuskelinflammation (tack Eleni) och jag känner mig rätt träffad :( Och ja jag har tränat med förkylning sista dagarna... men jag är så jävla trött på att vila nu, hade ju förlykylning i en månad, blev frisk för ca två veckorsen bara. Så jag är jävligt less på att vila nu. Och eftersom jag inte har hosta eller ont i halsen tänkte jag att skitsamma... tji fick jag för det.

Kom äntligen fram på sjukvårdsupplysningen nu, de tycker att jag ska åka in o kolla det... damn... Får åka in imorgon. :( GAAAH När jag äntligen kommit igång med träningen igen! *cry*

Hjärtsäcksinflammation och hjärtmuskelinflammation

Hjärtsäcken är en hinna som ligger som en säck runt själva hjärtmuskeln. En inflammation i hjärtsäcken kan uppstå av en virusinfektion. Samtidigt med inflammationen kan också själva hjärtmuskeln vara angripen, och i sällsynta fall är bara hjärtmuskeln drabbad. Virusinfektionen innebär oftast att man samtidigt har symtom av influensa eller halsont, men ibland kan man ha bara inflammation i hjärtsäck eller hjärtmuskel.


Hur det känns

Smärtan vid hjärtsäcks- eller hjärtmuskelinflammation kommer oftast plötsligt och känns som en skarp och skärande smärta bakom bröstbenet. Smärtan blir nästan alltid värre då man andas in. Ibland kan man också ha feber.

Hjärtsäcks- och hjärtmuskelinflammation är oftast en ofarlig sjukdom som läker ut av sig själv. Det är viktigt att man undviker kroppsansträngningar, som till exempel idrott, när man har en inflammation i hjärtsäcken eller hjärtmuskeln.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=20351

Jamioo
2008-01-05, 17:00
Nu blev jag lite orolig... Läste om hjärtmuskelinflammation (tack Eleni) och jag känner mig rätt träffad :( Och ja jag har tränat med förkylning sista dagarna... men jag är så jävla trött på att vila nu, hade ju förlykylning i en månad, blev frisk för ca två veckorsen bara. Så jag är jävligt less på att vila nu. Och eftersom jag inte har hosta eller ont i halsen tänkte jag att skitsamma... tji fick jag för det.

Kom äntligen fram på sjukvårdsupplysningen nu, de tycker att jag ska åka in o kolla det... damn... Får åka in imorgon. :( GAAAH När jag äntligen kommit igång med träningen igen! *cry*



http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=20351

oki..bra det.det är jubra att kolla upp det för om man e orolig så kanske det blir ännu ondare i hjärtat ?!! vore roligt att höra hur det gick imorrn o vad felet är!!!! men om det vore extermt allvarligt så tror jag ju att de hade sagt till dig att åka in akut osv!!.....lycka till!:)

Carolinew
2008-01-05, 17:07
oki..bra det.det är jubra att kolla upp det för om man e orolig så kanske det blir ännu ondare i hjärtat ?!! vore roligt att höra hur det gick imorrn o vad felet är!!!! men om det vore extermt allvarligt så tror jag ju att de hade sagt till dig att åka in akut osv!!.....lycka till!:)

Tja hon rådde mig ju att åka in nu, men hon tvingade mig ju inte direkt. Vet liksom inte om jag orkar sitta på sjukhuset i flera timmar en lördagskväll. Förmodligen en jävla drös människor som halkat och slått sig idag när det är så halt.

JustinCredible
2008-01-05, 17:09
Jag hade så när jag var yngre. Sjukt ont kunde det göra. Var tvungen att åka in till sjukan en gång och de gjorde alla möjliga tester och det visade sig att jag hade... fan nu har jag glömt va jag hade.. Men typ nåt slags inflammerat brosk som vid ryggraden. Gjorde galet ont när man andades in och smärtan strålade så det kändes som att det satt runt hjärtat.

Muskelbyggaren
2008-01-05, 17:20
Om du misstänker hjärtmuskelinflammation är det väl ingen tvekan om att beställa läkartid, bättre vara på säkra sidan när det gäller en sån grej.

Jag förstår faktiskt inte er som går och är sjuka i en månad. Och uppepå det går och tränar? Något måste ju vara fel om man är förkyld så länge. Känner flera stycken som är på samma vis, förkylda regelbundet och länge, deras gemensamma nämnare är att de stressar och sällan ger sig själva dötid att slappna av och ta det lugnt. Ta det inte som ett påhopp, utan som ett möjligt råd, jag kanske till och med är helt fel ute.

Carolinew
2008-01-05, 18:03
Om du misstänker hjärtmuskelinflammation är det väl ingen tvekan om att beställa läkartid, bättre vara på säkra sidan när det gäller en sån grej.

Jag förstår faktiskt inte er som går och är sjuka i en månad. Och uppepå det går och tränar? Något måste ju vara fel om man är förkyld så länge. Känner flera stycken som är på samma vis, förkylda regelbundet och länge, deras gemensamma nämnare är att de stressar och sällan ger sig själva dötid att slappna av och ta det lugnt. Ta det inte som ett påhopp, utan som ett möjligt råd, jag kanske till och med är helt fel ute.

Jag är inte en person som stressar i onödan. Jag kommer hellre försent till bestämda tider än stressar, och "slappetid" för mig själv har jag gott om.

Jag var på vårdcentralen sist jag var förkyld, men de ger bara rådet att gå hem och vila. Hela tiden.

jakke
2008-01-05, 18:10
Tja hon rådde mig ju att åka in nu, men hon tvingade mig ju inte direkt. Vet liksom inte om jag orkar sitta på sjukhuset i flera timmar en lördagskväll. Förmodligen en jävla drös människor som halkat och slått sig idag när det är så halt.

Säger du att du har ont i bröstet så kommer du att få gå före alla som har halkat...

jenan546
2008-01-05, 18:13
Jag hade så när jag var yngre. Sjukt ont kunde det göra. Var tvungen att åka in till sjukan en gång och de gjorde alla möjliga tester och det visade sig att jag hade... fan nu har jag glömt va jag hade.. Men typ nåt slags inflammerat brosk som vid ryggraden. Gjorde galet ont när man andades in och smärtan strålade så det kändes som att det satt runt hjärtat.

Låter som något jag råkar ut för någon gång per år. Känns som att ett revben sticker in i lungan när jag andas in ungefär. När det händer så går till en naprapat som får manipulera bröstryggen lite och så är det ok efter några dagar.

Doozer
2008-01-05, 18:36
Ringer du sjukvårdsupplysningen och nämner ordet "bröstsmärtor" så kommer de garanterat att hänvisa dig till sjukvård direkt. Det behöver inte betyda att det är något allvarligt, men det är ett känsligt symtom. Kan vara något gastro-betingat som sagt eftersom matstrupen går där och det kan uppfattas som bröstsmärtor.

Tricklev
2008-01-05, 19:23
Jag haft haft något liknande, visade sig inte vara mer än en krampande muskel, och åkomman skulle visst vara rätt vanlig bland tonåringar, mina smärtor försvann och tror det var över ett årsedan jag kännde dom.

Med det sagt så borde du ändå uppsöka en läkare.

spange
2008-01-05, 19:35
inte för att jag är speciellt kunnig, men om det var en myo, elr perikardit så borde du ju känna dig dålig i övrigt också, typ matt, andfådd, febrig elr dyl...men som sagt...om man oroar sig så är det väl bäst att kolla upp det, så blir man kanske lite lugnare sen :)

machine gun
2008-01-05, 20:35
Man behöver inte vänta speciellt länge om man åker in akut med bröstsmärtor. Jag fick bröstsmärtor och lättare andningssvårigheter förra sommaren och när jag ringde vårdcentralen sa de åt mig att åka till akuten. Väl där behövde jag bara vänta i kanske en kvart innan jag fick göra EKG, sen fick jag vänta lite till innan en läkare kom och pratade med mig och sen tog de blodprover, skickade mig på lungröntgen och allt möjligt. Allt var över på kanske totalt 3 timmar. De misstänkte hjärtmuskelinflammation, men de hittade ingenting, så de trodde att det berodde på nån typ av virusinfektion och sa åt mig att vila tills det blev bättre. Det blev bra igen på 1-2 veckor, men framförallt var det väldigt skönt att slippa oroa sig mer och det blev nog lite bättre bara av det kändes det som.

Det jag ville säga med den här lång utläggningen var att sjukvårdspersonal tar bröstsmärtor på allvar och personer med stukade fötter kommer inte att komma före dig på akuten samt att även om det inte är allvarligt, så är det bra att vå veta det.

Hoppas att det inte är något allvarligt och att det går över snart. Krya på dig!

mela
2008-01-05, 22:27
Säger du att du har ont i bröstet så kommer du att få gå före alla som har halkat...

+1
Man behöver inte ens ta kölapp, jättefiffigt.

shut teh face
2008-01-05, 22:36
Det är ännu bättre om man har fri tillgång till alla överläkare på huddinge universitetssjukhus. :cool:

Carolinew
2008-01-06, 16:13
Var hos läkare idag, det hittade ingenting på EKG. Han gissade på att det var en nerv i kläm eller nåt... :Virro

Dessutom sa han att det inte ska vara någon fara att träna när man är förkyld bara man inte har halsont. Softaste läkaren jag träffat helt klart... :D