handdator

Visa fullständig version : Hur finansierar kreditföretagen sin verksamhet?


Slartibartfast
2008-01-05, 14:44
Vad får företag som Mastercard och VISA in pengar på?

tröskel
2008-01-05, 14:48
Antar att det kostar en summa för affärerna att kunna erbjuda kreditkortsbetalning?

Kurash
2008-01-05, 15:00
Det kostar dessutom pengar att ha ett VISA-kort. Sen får de fin ränta på sina utlånade pengar, krediten då.

Slartibartfast
2008-01-05, 15:05
Antar att det kostar en summa för affärerna att kunna erbjuda kreditkortsbetalning?

Så det är affärerna som kontaktar t.ex. VISA och säger att de vill låta deras kunder betala med VISA-kort och affärerna betalar en summa för detta åt VISA?

Slartibartfast
2008-01-05, 15:07
Det kostar dessutom pengar att ha ett VISA-kort.

Jo, men det är ju småsummor. Typ 25€ i året.

Sen får de fin ränta på sina utlånade pengar, krediten då.

Hur funkar det?

Jag äter på restaurang och notan ligger på 30€. Jag betalar med VISA och får en räkning på 30€ nån månad senare. Var kommer räntan in?

zishen
2008-01-05, 15:08
De tar en avgift per transaktion också kan jag tänka mig.

Fd_Megatuttarna
2008-01-05, 15:12
Jo, men det är ju småsummor. Typ 25€ i året.



Hur funkar det?

Jag äter på restaurang och notan ligger på 30€. Jag betalar med VISA och får en räkning på 30€ nån månad senare. Var kommer räntan in?

Det är folk som handlar på kredit som betalar ränta. Kan du inte betala första månaden så går det över till att bli ett sedvanligt lån med ränta va?

Vidare är det väl bankerna som tar en bankavgift av näringsidkaren varje gång kortet dras? Det är väl 3 - 5 kr per köp om jag inte missminner. När dessa pengar åker in till banken så är det troligtvis så att banken som har utfärdat ditt VISA-kort betalar VISA och sedan tar en del själv.

Det blir ju fina pengar om du får in ett par kronor för varje gång ett kort dras.

Kurash
2008-01-05, 15:13
Jo, men det är ju småsummor. Typ 25€ i året.



Hur funkar det?

Jag äter på restaurang och notan ligger på 30€. Jag betalar med VISA och får en räkning på 30€ nån månad senare. Var kommer räntan in?

Folk som inte kan betala sin kredit. Kommer man nån dag efter kommer det direkt en avgift på typ £30 (enda exemplet jag har är från Barclays.)

tröskel
2008-01-05, 15:24
Så det är affärerna som kontaktar t.ex. VISA och säger att de vill låta deras kunder betala med VISA-kort och affärerna betalar en summa för detta åt VISA?

Det är ju rätt ofta som man i mindre affärer typ kiosker och liknande måste betala en kortköpsavgift. Den motiveras ju med att det kostar för dem att erbjuda kortbetalning.

Slartibartfast
2008-01-05, 15:39
Det är folk som handlar på kredit som betalar ränta. Kan du inte betala första månaden så går det över till att bli ett sedvanligt lån med ränta va?

Vidare är det väl bankerna som tar en bankavgift av näringsidkaren varje gång kortet dras? Det är väl 3 - 5 kr per köp om jag inte missminner. När dessa pengar åker in till banken så är det troligtvis så att banken som har utfärdat ditt VISA-kort betalar VISA och sedan tar en del själv.

Det blir ju fina pengar om du får in ett par kronor för varje gång ett kort dras.

Ok.

Så det är affären som betalar 3-5 kr för varje hyvling (även på småinköp, typ en liter mjölk?). Det måste ju bli enormt dyrt för näringsidkaren att låta sina kunder betala med kreditkort? Och näringsidkaren får ingen annan fördel än just att han kan erbjuda sina kunder ett behändigt sätt att betala på, och iom detta kanske kan locka fler kunder?

tröskel
2008-01-05, 15:44
Så det är affären som betalar 3-5 kr för varje hyvling (även på småinköp, typ en liter mjölk?). Det måste ju bli enormt dyrt för näringsidkaren att låta sina kunder betala med kreditkort?

Därav:

Det är ju rätt ofta som man i mindre affärer typ kiosker och liknande måste betala en kortköpsavgift.

Tricce
2008-01-05, 15:47
Ok.

Så det är affären som betalar 3-5 kr för varje hyvling (även på småinköp, typ en liter mjölk?). Det måste ju bli enormt dyrt för näringsidkaren att låta sina kunder betala med kreditkort? Och näringsidkaren får ingen annan fördel än just att han kan erbjuda sina kunder ett behändigt sätt att betala på, och iom detta kanske kan locka fler kunder?

Dom får ju säkerhet iom att dom slipper ha massor av kontanter som elaka bovar vill stjäla :D

Torwald
2008-01-05, 15:51
Inte så farligt dyrt om man ser till vad kontanthantering börjat kosta som följd av den ökade risker i hanteringen.

Kan inte säga på rak arm om det är VISA eller Mastercard det gäller, men en av dem förbjuder faktiskt näringsidkarna att ta ut avgifter för att kunden ska få betala med deras kort. Generellt sett tycker jag att det är en urdålig service och ett rent pinsamt sätt att sno åt sig pengar på. Alla konsumenter betalar för sina egna kort, och näringsidkarna betalar sina avgifter. Vill de belasta konsumenten för de avgifterna får de höja priserna på hela sitt sortiment, enligt min mening.

Bubban
2008-01-05, 16:19
Bland annat har SEB ett konto där man kan binda ett Maestrokort som de tar avgift för, kommer inte ihåg riktigt hur mycket, tror det är ~50 kr/mån.

C.E.J.
2008-01-05, 16:23
Mannen med frågorna! :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card#Profits_and_losses

MasterChief
2008-01-05, 16:27
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Express

OggeP
2008-01-05, 16:45
Kan inte säga på rak arm om det är VISA eller Mastercard det gäller, men en av dem förbjuder faktiskt näringsidkarna att ta ut avgifter för att kunden ska få betala med deras kort. Generellt sett tycker jag att det är en urdålig service och ett rent pinsamt sätt att sno åt sig pengar på. Alla konsumenter betalar för sina egna kort, och näringsidkarna betalar sina avgifter. Vill de belasta konsumenten för de avgifterna får de höja priserna på hela sitt sortiment, enligt min mening.

Det är VISA som anser att man inte ska drabbas som konsument om man handlar med kort.