handdator

Visa fullständig version : Bodypump..en bra träning för hela kroppen.

Kristian
2002-05-07, 12:51
Tänkte bra säga att bodypump är en bra träning för hela kroppen.
Träningen ger en utökad uthållighet samt att den faktiskt förbättrar styrkan också.
Denna träning borde vara ett bra komplement till vanlig styrketräning.
:D :D

Tomten
2002-05-07, 13:38
Denna träning borde vara ett bra komplement till vanlig styrketräning.

Hm, det debaterades väl om Body Pump för inte allt för länge sedan?

Personligen så tycker jag det verkar ganska sanslöst, för man kör väl med extremt många repetitioner o låga vikter, samtidigt som man jazzar runt på golvet? (har aldrig varit på body-pump själv, eller ens sett det i "action")

Om man vill kompletera styrketräningen så borde det väl vara bättre att jogga, promenera eller cykla :D

Bamse
2002-05-07, 13:42
La la la..
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=000529

Åse Columbus
2002-05-07, 13:48
Som sagt kolla tidigare tråd....

och om jag får tillägga..

en belastad konditionsträning...som inte ger muskeltillväxt om det är det man är ute efter!

Åse :D

Kristian
2002-05-07, 14:25
>Åse

Håller ej med dig..den ger faktiskt en viss muskeltillväxt..iaf på mig..sen beror det på vilken belastning man kör på också.

Åse Columbus
2002-05-07, 14:39
"en viss"...being the operativ word here....

sedan beror det väl på önskad resultat och utgångsläget...m.a.o...din kroppssammansättning från scratch.

Vidhåller att i styrketräningssyfte med uppbyggnad av muskler (inte muskeltoning) så är detta inte att föredra..men väl för att bättra på konditionen.

Åse ;)

Arne Persson
2002-05-07, 14:48
Om nu SAFE's utbildningar är så fantastiska som vissa framhärdar i det tidigare PT-inlägget, hur kommer det sig då att de anammar BP-flugan med sina många gånger totalt felaktiga rörelseutföranden???? De om några borde ju genomskådat dyngan.

z_bumbi
2002-05-07, 15:21
Arne Persson: Pengar ?

Cina
2002-05-07, 15:49
OK att de flesta av alla pump-utövare har felaktiga rörelseutföranden, men om man nu inte tillhör denna grupp, är pump ändå en usel form av styrketräning :confused:

Kör pump som ett komplement till annan styrketräning och måste erkänna att benövningarna tar riktigt bra :o
Synd är bara att de flesta instruktörer inte håller måttet...

//Cina

Åse Columbus
2002-05-07, 15:58
som vi sagt tidigare.....pumpen du känner i benen är just blodtillströmmning som ger dig PUMP....därifrån till muskelutveckling är som en annan planet....bodypump är belastad

konditionsträning och inget annat... :mad:

Åse :rolleyes:

Cina
2002-05-07, 16:06
> Åse

OK, jag förstår varför pump skall anses som belastad konditionsträning istället för styrketräning :rolleyes: Men kan man åtminstånde säga att det duger som konditionsträning, eller skall träningsformen slopas helt och hållet :confused:

//Cina

Åse Columbus
2002-05-07, 16:35
Om du som utövare VET att du gör rörelserna riktigt...så varför inte!

Men de klasser som jag sett så har jag ALDRIG....sett ngn som gör rätt därför att de oxå måste tänka på takten o musiken och hänga med andra.....däri ligger då faran..att teknikens riktighet faller och dina leder får lida.

mina iaktagelser... :rolleyes:

Åse :cool:

Minimjölk
2002-05-07, 19:13
Jag har varit aktiv inom aerob täning såsom Bodypump tex. Idag ägnar jag mig bara åt styrketräning och promenader samt lite löpning. Bodypump är inget för den som vill bygga muskler och tragiskt nog så har många av instruktörerna ingen koll på hur deltagarna utför rörelserna..

Men det är bättre än ingen träning alls! Om man dessutom kan utföra rörelserna rätt så är det bra.Kristian, kommer du från Karlskrona? Tränar du inne i stan? Jag har varit och jobbat i Blekinge och och tränade då lite här och var.

Ha det bra!
Mvh Minimjölk

[ 07 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Minimjölk ]

PK
2002-05-07, 20:03
en tränad styrkeatlet får ej tillväxt av bodypump punkt slut.

vill man ha kondis kan man träna den specifikt och får garanterat ut mer. är man ute efter att ha roligt(om man tycker det är kul att dansa runt som ett fån) kan jag förstå att man gör det. men knappast för att få ressultat

BP är skit!! :mad:

Kristian
2002-05-08, 07:02
>Minimjölk

Yes, jag är från Karlskrona och tränar på SATS i stan. Helt ok enligt mig.
/Kristian
:D

Kristian
2002-05-08, 07:05
>PK
Bp ger en bra uthållighet i armar och ben vilket gör att man får ven högre mjölksyretröskel vid vanlig styrketräning..vilket leder till att man kan köra mer effektivt. ;)

Åse Columbus
2002-05-08, 07:53
Kristian......

det är olika muskelfibrer oxå....såna man inte vill ha för många av vid styrketräning.
:eek:

Kristian
2002-05-08, 07:58
>Åse

Det är sant att kör man för mycket Bp så blir styrketräningen lidande..men Bp en gång i veckan skapar inte något onödigt lidande..om man inte är en proffisionell styrkelyftare eller kroppsbyggare.
/Kristian

Åse Columbus
2002-05-08, 08:03
Jag tycker inte som du.....efter 20 år av träning....been there , done that!

Kristian
2002-05-08, 08:29
>Åse

Varje person har givetvis rätt att tycka vad de vill...om alla tyckte likadant skulle livet förmodligen vara trist.

robertk
2002-05-08, 09:32
Kristian: Off-topic det här, ursäkta.

Tränar också på SATS i Karlskrona (när jag inte jobbar i Stockholm). Vem är du där? :)

mvh, Robert

Kristian
2002-05-08, 09:41
>Robertk

Svårt att beskriva mig..sticker inte ut särskilt mycket när jag tränar styrka...däremot om du kört CY/BP så har du kanske sett mig..jag brukar köra rätt tungt.
Dvs en helt vanlig medlem.

/Kristian

z_bumbi
2002-05-08, 11:03
Kristian: Vilken nytta skulle jag ha av BP när jag kör vanlig styrketräning ?
Återhämtning ligger redan på gränsen hos de flesta så varför ska man belasta den med ännu ett styrkemoment ?
Ett kort genomblödningspass en gång i veckan med några basövningar (Högreps, väldigt lätt) borde funka men inte att köra BP.

Vad gör man om man har en obalans i kroppen eftersom alla övningar är med skivstång ?

Hur blir man stark i rotationsmusklerna i bålen av BP ?

Sen har jag aldirg sett BP utföras med komplett rörelsebana men det är ju en sak mellan instruktörerna och BP-förbundet (Eller vad det nu heter ?).

Arne Persson
2002-05-08, 11:11
Kristian: Jag tror att du behöver lära dig att begreppet hardcore innebär. Gå in på inlägget "Man vet att man är hardcore.... " där hittar du en hel del visdomsord. Dock knappast något om BP, tyvärr....

Kristian
2002-05-08, 11:18
>Arne persson

Hardcore och hardcore..allt prat om hardcore...hur man väljer att träna och vad man väljer att träna är som sagt ett smacktycke..man väljer det som passar en bäst..skulle man ta hänsyn till vad alla tycker skulle man inte få ut någonting.

Arne Persson
2002-05-08, 11:32
Det finns ett fysiologiskt faktum som säger att du trots allt måste överbelasta muskeln för att den skall svara positivt. I annat fall kan man lika gärna träna husmorsgymnastik.

Åse Columbus
2002-05-08, 11:46
*Vejvar med armen*.....woff, woff, woff!!!!!
*

Åse :p
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/dvv/asthanos.gif

Minimjölk
2002-05-08, 11:55
Smaken är som baken - delad. Men om du vill bygga muskler och behålla dem så är det bästa att ägna dig åt ren styrketräning samt bra kost(proteinrik).Om du samtidigt vill konditionsträna finns det andra alternativ än BP men om det passar dig bra och du mår bra av det så visst men gör det med måtta. Man ska vara rädd om de muskler man har.

Jag var på SATS i Karlskrona och tränade styrka och spinning, måste säga att gutten och Henrik har gjort ett bra jobb där. Jag bodde själv i Ronneby och tränade även på Number One, de hade fina squash banor.I Karlshamn finns ett gym till som jag också var och tränade på, minns inte vad de hette. Tror att de skulle byta namn då jag var i krokarna.

Arne Persson
2002-05-08, 12:07
Tränar man man i Karlshamn då tränar man i Väggahallen. Där är det hardcore. Har man tur så träffar man där Ronny Runesson som är den enda som jag kan gå i god för som vunnit ett SM i Bodybuilding (-80 sen. 1997) TOTALREN. OBS! Detta är ett faktum, så inga kvasiteorier nu tack!

Arne Persson
2002-05-08, 12:30
Åse! Det blir en brokig samling på kursen i helgen. ;)

Åse Columbus
2002-05-08, 12:33
Kan inte du ha din mobil på, på lördag morgon om du inte ser mig...kör nämligen ner från Vadstena (syrrans ställe) och vet inte riktigt var detta hälsocenter ligger....eller om du kan skicka karta via min hotmailadress.

ps hur många blir vi?

Åse ;)

JP
2002-05-08, 12:52
Härligt Arne! Du har vågat ta dig an en stockholmare! Inget ont om dessa, men de brukar vara ganska desorienterade utanför tullarna... :D
Så lyd Åses råd ovan. Hon kommer troligen att behöva all hjälp hon kan få för att hitta. Att fråga infödingarna lär inte hjälpa, om hon inte har en svensk-skånsk parlör med sig!
En liten episod med skånsk anknytning; Under min GIH-tid åkte jag (utnämnd till hedersskåning, vilket jag är mycket stolt över!)och några skåningar i bil söder om Örebro, blev "litta hongria" och stannade vid ett gatukök (ingen Pölsemand fanns att uppbringa). En av killarna, en äkta malmöit kliver kavat fram till luckan och utbrister frågande; "arr ditta vagen till Tommelilla?". Gnällbälteskillen bakom luckan såg ut som ett levande frågetecken!

Ha det så gott under helgen! Extra bonus till den deltagare som sätter Arne på det hala! Kontakta mig på getfit@kbab.net för att meddela vilket konto bonusen ska sättas in på!

[ 08 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: JP ]

[ 08 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: JP ]

Åse Columbus
2002-05-08, 13:04
JP

Min mammas familj kommer ifrån Helsingborg!

*fnitter*

Åse :p

JP
2002-05-08, 13:06
Jävlar! Snacka om att skjuta sig i foten... :D

Kjellstroem
2002-05-08, 19:18
Ursprungligen skickat av JP:
[QB]Härligt Arne! Du har vågat ta dig an en stockholmare! Inget ont om dessa, men de brukar vara ganska desorienterade utanför tullarna... :D
Så lyd Åses råd ovan. Hon kommer troligen att behöva all hjälp hon kan få för att hitta. Att fråga infödingarna lär inte hjälpa, om hon inte har en svensk-skånsk parlör med sig!
En liten episod med skånsk anknytning; Under min GIH-tid åkte jag (utnämnd till hedersskåning, vilket jag är mycket stolt över!)och några skåningar i bil söder om Örebro, blev "litta hongria" och stannade vid ett gatukök (ingen Pölsemand fanns att uppbringa). En av killarna, en äkta malmöit kliver kavat fram till luckan och utbrister frågande; "arr ditta vagen till Tommelilla?". Gnällbälteskillen bakom luckan såg ut som ett levande frågetecken!
[QB]

Ahh.. skånska... detta ljuva språk..