handdator

Visa fullständig version : Tål EAA/malto nedfrysning?


Slartibartfast
2008-01-05, 12:16
Tål EAA/malto att ligga i gymbagen ute i bilen en hel dag i minus 30 grader?

King Grub
2008-01-05, 12:22
Om aminosyror och kolhydrater försvann eller förstördes i minusgrader, skulle man inte kunna äta mat som legat i frysen.

Larsson85
2008-01-05, 12:28
Jag skulle inte fryst in malto, lär bli klibbigt.

Ant
2008-01-05, 14:03
Om aminosyror och kolhydrater försvann eller förstördes i minusgrader, skulle man inte kunna äta mat som legat i frysen.

Hur reagerar protein vid värme då? Hört vissa som hävdar att proteinet "förstörs" vid matlagning?

Eddie Vedder
2008-01-05, 14:06
Hur reagerar protein vid värme då? Hört vissa som hävdar att proteinet "förstörs" vid matlagning?

En viss denaturering brukar kunna ske vid tillagning, d.v.s. proteinets nativa struktur omvandlas. Det behöver inte betyda att proteinet "förstörs" men strukturen blir en annan.

Ett exempel är t.ex. om du lägger kiwiskivor på en gräddtårta, då kommer enzymet actinidin börja bryta ned mjölkproteinet och ge en annan smak. Det förstörs inte men den nedbrytningen som sker i din kropp påbörjas lite tidigare. I ananas finns ett liknande proteinnedbrytande enzym som heter bromelain.:)

Sverker
2008-01-05, 15:55
Jag har skrivit om mailardprodukter på ett par ställen.
Jag skrev det.

När man värmer protein får man reaktioner som förstör en del aminosyror som brunfärgas sk mailardprodukter.
Det är ofta dessa som ger den goda stekta eller bakade smaken och upplevs för de flesta som possitivt.
Näringsmässigt är proteinet förstört i den bruna stekytan.

Det är betydligt mildare för ägget att kokas för temperaturen blir inte lika hög då, ca 60°-70°.

Att mikra blir som att koka ägget eftersom proteinet i vitan kokar i vattnet från äggvitan.