handdator

Visa fullständig version : Uppskattad mängd kcal i lunch?


tae
2008-01-05, 02:21
Hallå. Hur mycket kalorier, om vi ska gissa vilt, tror ni en lunch innehåller som man får på lunchrestaurang?
Jag förstår att det är en svår fråga eftersom det varierar med såser, tillbehör, typ av kött osvosv. Men om vi ska försöka göra nåt slags standard, en normal lunch på lunchrestaurang, en ganska stor portion, hur mkt innehåller den?

bollio
2008-01-05, 02:24
Googling på lunch kalorier gav detta, enjoy

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=214008

C.E.J.
2008-01-05, 02:24
800? *rolleyes*

He-man
2008-01-05, 02:25
kanske runt 600-800 kcal beroende på vad du äter.

Sniggel
2008-01-05, 02:34
kanske runt 600-800 kcal beroende på vad du äter.

Snarare 500-1500 :p

... Alltså är det möjligt att säga

He-man
2008-01-05, 02:37
Snarare 500-1500 :p

... Alltså är det möjligt att säga

Jo vist är det omöjligt att säga generellt, men om man utgår ifrån en någorlunda bra sammansatt lunch.

Eddie Vedder
2008-01-05, 06:35
600kcal låter som en förrätt på restaurang. Restaurangmat är ofta väldigt energirik, bara att titta på salladsbufféer där många sallader dryper av olja. Inte onyttigt men ofta kaloririkare än man tror och vad ens egen måltid trolitvis skulle vara om man tillagade samma rätt.

Alfred Nobel
2008-01-05, 11:09
Vad är en normal lunch för dig? Kyckling med ris och biff med pommes skiljer ganska mycket. Generellt skulle jag räkna på 1000kcal/portion. Är du nogrann med kalorierna föredrar jag att du beställer proteinbaserade maträtter (fisk, fågel och kött) där man får såser och sånt vid sidan om. Men tänk på att i resturangbranchen användas riktigt smör, vispgrädde och fet creame fraiche i såser och redningar, vilket gör vilken soppa eller gryta som helst ganska energirika.

Tips.
Undviker man såsen till sin sallad blir den inte märkvärdigt fet i jämförelse med en hemma gjord, om den inte är dräpt i olja, det är något att sattsa på om man tänker på kalorierna. Till de väljer man något proteinrikt till inom de animaliska :thumbup: Eller, de brukar finnas keso vid salladsbaren på diverse lunch hak där de serveras traditionell husmanskost, riktigt bra skit, ös på bara. Samma gäller bönor, svamp och annat proteinrikt :D

bollio
2008-01-05, 11:37
Jag förstår männen som inte vill gå till restauranger som serverar måltider på 500 kcal. När man går ut vill man bli mätt. Jag brukar äta buffé när jag går på lunch så jag får mer mat för pengarna, brukar bli 1000+ kalorier, lätt, säkert mer än halva dagsbehovet oftast.

tae
2008-01-05, 21:20
Saken är den att jag varje vardag äter på lunchrestaurang och skulle behöva ha en uppfattning om ungefär hur mkt jag får i mig, ifall jag behöver komplettera med kanske en macka lr så :).

Ett par vanliga rätter de kör där jag äter är korv stroganoff, biff med potatis, pasta med köttfärssås. Efter jullovet ska jag försöka uppskatta hur mkt allt väger för att få en exaktare formel :)

Cohen
2008-01-06, 19:59
Om du är orolig över att få i dig för lite är ju problemet mindre. Bara att lasta på sådant som brukar ingå i fri mängd; mackor med smör, olika sallader med mer eller mindre feta dressingar till.