handdator

Visa fullständig version : Hatar du skruvkork på vinflaskor?


Torwald
2008-01-04, 23:16
Livets mening är att gnälla på skruvkorkar.

Mental
2008-01-04, 23:29
Skruvkork ger bättre vin!

Torwald
2008-01-04, 23:30
Äh, man ska ju inte dricka korkskadat vin. Det reklamerar man.

Mental
2008-01-04, 23:32
Det är ju ett jävla aber om man nu ville ha det vinet den kvällen och så är det korkskadat. Dessutom är det krångligare med kork kork, risk att den spricker eller smular, plastkork är lite bättre, men det fins inga fördelar mot skruvkork.

OggeP
2008-01-04, 23:41
Skruvkork är satans påfund. Det känns som att öppna en flaska hallonsaft. :furious:

Jax
2008-01-05, 00:02
Egentligen är det ju jättesmidigt och bra men lik förbannat så tittar jag snett åt de vinerna och tänker att det där är säkert skit.

Ganymedes
2008-01-05, 00:09
Finns inga viner med klass som nedlåter sig till skruvkork. Dessutom är det lite "känsla" att korka upp ett vin, istället för att skruva upp det som vilken jävla Funlight som helst.

Frippe_L
2008-01-05, 01:03
Så sällan jag dricker vin vill jag ha ett gott och det ska då ha riktig kork!
Samma sak med skumpa, dricker inte det ofta och då köper jag hellre riktig champagne istället för mousserande, känns lite bättre i själen!

Jazzman
2008-01-05, 01:06
Finns inga viner med klass som nedlåter sig till skruvkork. Dessutom är det lite "känsla" att korka upp ett vin, istället för att skruva upp det som vilken jävla Funlight som helst.

Det finns det visst. En hel del producenter som sätter skruvkork på sina prestigeviner numera. Har sett många 2-300kr vin med skruvkork och vet att det finns betydligt dyrare. Sedan finns det ju med glaskork, det är lite mer spännande.
/Jazz

Mental
2008-01-05, 01:14
Finns inga viner med klass som nedlåter sig till skruvkork.

Vilken jävla myt det är, många som producerar fina dyra viner byter över till skruvkork, för vinet bevars bättre då.

Mina lärare på gastronomihögskolan är duktiga sommellierer, och inte ens när vi pressar dem så ser de några fördelar med kork över skruvkork, utöver mysfaktorn då, men att riskera att få ett mindre bra vin för att man inte tycker skruvkork är mysigt, då är man ute och seglar.

Jag dekanterar ju vinet i köket innan i alla fall.

AlexGBG
2008-01-05, 01:18
Jag dekanterar ju vinet i köket innan i alla fall.


inte risk att lite äldre, vällagrade, mogna viner hinner oxideras ALLDELES för mkt om du ska dekantera dessa?

Mental
2008-01-05, 01:20
inte risk att lite äldre, vällagrade, mogna viner hinner oxideras ALLDELES för mkt om du ska dekantera dessa?

Självklar, men fullt så vällagrade har jag ändå inte råd med, jag gillar mina taniner någorlunda unga :D

panzerpig
2008-01-05, 01:28
Jag jobbade extra på systemet i 7 år, jag vet att jag läste någonstans (nått häfte eller infoblad) att den bästa korken för vinet är kapsyl, sen kommer skruvkork sist "vanlig kork".
Vinflaskor med gammaldags kork är alltid mer eller mindre korkskadade, det stod att vissa (minns inte hur många) finare viner lagras med kapsyl sen byter man till klassisk kork när det ska säljas för att köparen tycker det är lyxigare och bättre..
minns inte var det stod men info borde väl finnas på nätet någonstans.

mela
2008-01-05, 01:31
Jag gillar skruvkork, gärna på viner som bevaras i kyl.

Sedan är det lättare att öppna en skruvkork än en flaska med riktig kork-kork. Jag knäcker alltid korken på mitten och får slänga flaskan åt helvete. Damn those people who have wine with korkkork on their weddings! *grr27*

Tricce
2008-01-05, 02:31
Öppna kork brukar innebära att jag måste använda följande

http://www.norgips.se/img/news/U25-skruv-005_stor.jpg

+

http://www.beijerbygg.se/ImageVault/Images/conversionFormatType_Jpeg/compressionQuality_0/conversionFormat_23/width_210/height_300/id_10025/scope_1/ImageVaultHandler.aspx

747
2008-01-05, 03:57
Jag hatar vin!

LadyInsane
2008-01-05, 08:00
Som servitris avgudar jag skruvkorkar...:D

Torwald
2008-01-05, 08:40
Men åh, jag vet att skruvkork egentligen är bättre och att vinet bevaras bättre och att det är lättare att öppna och så vidare, och så vidare, men jag kan inte hjälpa att tycka att det känns så jävla torftigt med skruvkork :(

skaparn
2008-01-05, 08:48
Det däringa Rosévinet jag använde för att berusa mig under julhelgen hade skruvkork och om jag inte minns fel befann det sig ändå i 150SEK-klassen, och smakade alldeles förträffligt. Det vore optimalt om alla kunde börja med skruvkork så man inte behöver känna sig som en sosse när man köper sådana flaskor.

Jag anar att samma konservatism har förhindrat öl på plastflaska, som visst ska vara betydligt bättre än burk, och mycket smartare än glas.

Alexton
2008-01-05, 09:11
Skruvkork kanske ser lite tråkigt ut, men jag skiter väl hur flaskan ser ut.. det är innehållet som räknas.

Torwald
2008-01-05, 09:12
Usch, det hade ju varit kris och katastrof! Borde väl smaka av sig? Plus att plast väl är ganska mycket porösare än glas? Tycker ändå glasflaska äger burk, även när man jämför samma öl sida vid sida. Rätt enkelt att återvinna glas dessutom (för mig som konsument alltså).


EDIT: Menades som ett svar till skaparn.

Muaytudd
2008-01-05, 09:26
Det är fan så bättre för miljön (lokalt iaf.) med skruvkork. Det är ju vinet man ska dricka, inte korken..

Mental
2008-01-05, 10:47
Usch, det hade ju varit kris och katastrof! Borde väl smaka av sig? Plus att plast väl är ganska mycket porösare än glas? Tycker ändå glasflaska äger burk, även när man jämför samma öl sida vid sida. Rätt enkelt att återvinna glas dessutom (för mig som konsument alltså).


EDIT: Menades som ett svar till skaparn.

Nej det smakar inte av sig, det gör inte det på cola mineralvatten eller öl.
Många påstår sig känna en smakskillnad på öl eller dryck som lagrats på burk, glasflaska eller plastflaska, men när det kommer till kritan (I blindtest) så känner folk ingen skillnad.

Snobbism är underhållande. :)

Plastflaska till öl vore opti, mindre glassplitter både i stan och i lägenheter, en korkjävel man kan skruva tillbaka om man inte dricker hela. Lättare att bära, låter mindre i väskan. Bara fördelar ju :D

Jorgen
2008-01-05, 10:49
Livets mening är att gnälla på skruvkorkar.

Nej, jag hatar inte skruvkork på vin.

Men jag äger inga vinflaskor med skruvkork och kommer förmodligen inte att göra det heller.

Mental
2008-01-05, 10:56
Nej, jag hatar inte skruvkork på vin.

Men jag äger inga vinflaskor med skruvkork och kommer förmodligen inte att göra det heller.

Då är frågan, äger du viner med naturkork eller är du en ölmäniska? (eller nyktersit kanske?)

mini
2008-01-05, 11:03
Det är fan så bättre för miljön (lokalt iaf.) med skruvkork. Det är ju vinet man ska dricka, inte korken..

Fast förödande ekonomiskt för länder som exporterar kork, typ Portugal.

skaparn
2008-01-05, 11:09
Fast förödande ekonomiskt för länder som exporterar kork, typ Portugal.

Ja, hur kan alla så snabbt lämna Portugal i sticket?

Kurash
2008-01-05, 11:26
Anledningen att jag dricker vin är för att det ploppar. Sätter man på skruvkork blir det väl glögg?
Sen måste jag plusetta tricces vinöppnar-kit. Skruv+polygrip har räddat mig några gånger.

Torwald
2008-01-05, 11:43
Nej det smakar inte av sig, det gör inte det på cola mineralvatten eller öl.
Många påstår sig känna en smakskillnad på öl eller dryck som lagrats på burk, glasflaska eller plastflaska, men när det kommer till kritan (I blindtest) så känner folk ingen skillnad.

Snobbism är underhållande. :)

Plastflaska till öl vore opti, mindre glassplitter både i stan och i lägenheter, en korkjävel man kan skruva tillbaka om man inte dricker hela. Lättare att bära, låter mindre i väskan. Bara fördelar ju :D

Äh, jag vet att det är snobbism, är ju såklart sorgligt medveten om det. Fast jag ÄR säker på att jag känner skillnad på en burkstaropramen och en flaskstaropramen. Fast jag hade nog inte kunnat peka ut den BÄTTRE i ett blindtest.

Om inte materialet spelar någon roll, hur förklarar du att ett lådvin inte smakar likadant som (samma) vin på flaska? Tycker ändå att det är större skillnad än vanlig flaskvariation.

Chris
2008-01-05, 12:21
Det däringa Rosévinet jag använde för att berusa mig under julhelgen hade skruvkork och om jag inte minns fel befann det sig ändå i 150SEK-klassen, och smakade alldeles förträffligt. Det vore optimalt om alla kunde börja med skruvkork så man inte behöver känna sig som en sosse när man köper sådana flaskor.

Jag anar att samma konservatism har förhindrat öl på plastflaska, som visst ska vara betydligt bättre än burk, och mycket smartare än glas.

Öl på plastflaska är inte alls bra, mat som förpackas i plast blir alltid snabbare sämre än metall eller glas.

mela
2008-01-05, 12:23
Öl på plastflaska är inte alls bra, mat som förpackas i plast blir alltid snabbare sämre än metall eller glas.

ÖL är väl ändå inte mat? *screwy*

Jag har för mig att jag sett öl på petflaska nånstans i världen. Eller på film eller något :D

Chris
2008-01-05, 12:27
Nej det smakar inte av sig, det gör inte det på cola mineralvatten eller öl.
Många påstår sig känna en smakskillnad på öl eller dryck som lagrats på burk, glasflaska eller plastflaska, men när det kommer till kritan (I blindtest) så känner folk ingen skillnad.

Snobbism är underhållande. :)

Plastflaska till öl vore opti, mindre glassplitter både i stan och i lägenheter, en korkjävel man kan skruva tillbaka om man inte dricker hela. Lättare att bära, låter mindre i väskan. Bara fördelar ju :D

Förutom att plast är det sämsta sättet att förvara mat i. Även fast burken/flaskan är försluten som vandrar det in partiklar från omgivningen genom glaset/plasten. Självklart är det jävligt små mängder, men plast släpper igenom mycker mer "skit" än metall och glas. Läs lite om diffusion här http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffusion om du orkar. ;)

Fick det förklarat för oss på en föreläsning i Materiallära på KTH. Kan inte återberätta det precis som jag fick höra det men slutsatsen var att plastförpackningar suger.

Chris
2008-01-05, 12:29
ÖL är väl ändå inte mat? *screwy*

Jag har för mig att jag sett öl på petflaska nånstans i världen. Eller på film eller något :D

Öl = Mat. Vad är problemet?! :Virro

Klart man kan ha det på plastflaska, men den blir dålig bra mycket snabbare än vanlig öl. Kolla om du ser bäst före datumet och pausar i filmen :D

mela
2008-01-05, 12:31
Öl = Mat. Vad är problemet?! :Virro

Klart man kan ha det på plastflaska, men den blir dålig bra mycket snabbare än vanlig öl. Kolla om du ser bäst före datumet och pausar i filmen :D

Eh, öl ska ändå drickas upp direkt *whistle*

jakke
2008-01-05, 12:55
ÖL är väl ändå inte mat? *screwy*

Jag har för mig att jag sett öl på petflaska nånstans i världen. Eller på film eller något :D

Jag har sett det när jag varit på festival i Sverige.

Ganymedes
2008-01-05, 13:27
Det finns det visst. En hel del producenter som sätter skruvkork på sina prestigeviner numera. Har sett många 2-300kr vin med skruvkork och vet att det finns betydligt dyrare. Sedan finns det ju med glaskork, det är lite mer spännande.
/Jazz

2-300 kr kanske är svindyra viner för vissa men inte för andra? Glaskork har jag aldrig sett, det lät intressant. Jag ska dock inte utge mig för att kunna mycket om vin, men jag har iaf inte sett någon grand cru med skruvkork.

christian
2008-01-05, 13:36
Eh, öl ska ändå drickas upp direkt *whistle*

Eh, dricker du från de frigående ölkossorna då, eller? Transportväg, någon? :Virro

Öl smakar betydligt bättre om den kommit i glasförpackning än aluminium, eller så inbillar jag mig bara då jag aldrig gjort någon dubbel blindtest. ;) Sen skall ölen naturligtvis hällas upp i, ett för ändamålet avsett glas, med skumkrona.

Vin kan jag inte uttala mig om, då jag sällan dricker det. Däremot har mina nyårs- och födelsedagschampagner riktiga korkar. :)

Jazzman
2008-01-05, 15:28
2-300 kr kanske är svindyra viner för vissa men inte för andra? Glaskork har jag aldrig sett, det lät intressant. Jag ska dock inte utge mig för att kunna mycket om vin, men jag har iaf inte sett någon grand cru med skruvkork.

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=97792&Butik=0&SokStrangar= t ex har skruvkork och är som synes Grand Cru.
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=5846&Butik=0&SokStrangar=
Har glaskork och är dessutom billigt och gott.
/Jazz

Muaytudd
2008-01-05, 15:37
Fast förödande ekonomiskt för länder som exporterar kork, typ Portugal.

Det är lite som yrkesfiskarna. Fortsätt och utrota fiskarna vi har så att de hundratalet gubbarna som livnär sig på yrkesfiske kan fortsätta jobba...

Tycker att man får försöka lösa det på andra sätt helt enkelt.

De kanske kan starta en skruvkorkfabrik ;)

petah
2008-01-05, 15:53
Jag har inget emot skruvkork.

Men ni som misslyckas att öppna flaskor med vanlig kork, hur lyckas ni? Har aldrig hänt mig. *screwy*

Jorgen
2008-01-05, 15:54
Då är frågan, äger du viner med naturkork eller är du en ölmäniska? (eller nyktersit kanske?)

Jag äger ett flertal, mer eller mindre dyra, flaskor vin och dricker inte öl.

sunkan
2008-01-05, 15:56
ÖL är väl ändå inte mat? *screwy*

Jag har för mig att jag sett öl på petflaska nånstans i världen. Eller på film eller något :D

fanns 1,5/2.0L PET i Bulgarien

Bubban
2008-01-05, 16:08
Förstår mig inte på er som måste använda er av skruvar och diverse verktyg för att korka upp en flaska vin.
För att hålla sig till ämnet så kan jag inte direkt säga att jag tycker det ser fint ut med skruvkork, även om det inte gör någon skillnad smakmässigt. Däremot tycker jag lådvin är skrämmande, för att inte tala om vin i TETRAPAK. Vart är världen på väg? Det är ju som att hälla upp ett glas juice. Blä, förstör känslan lite tycker jag.

http://www.systembolaget.se/efabriken/images/bild.aspx?varuNummer=986&bildTyp=2
En bra korkskruv från systemet, 350 kr

Torwald
2008-01-05, 16:13
Förstår mig inte på er som måste använda er av skruvar och diverse verktyg för att korka upp en flaska vin.
För att hålla sig till ämnet så kan jag inte direkt säga att jag tycker det ser fint ut med skruvkork, även om det inte gör någon skillnad smakmässigt. Däremot tycker jag lådvin är skrämmande, för att inte tala om vin i TETRAPAK. Vart är världen på väg? Det är ju som att hälla upp ett glas juice. Blä, förstör känslan lite tycker jag.

http://www.systembolaget.se/efabriken/images/bild.aspx?varuNummer=986&bildTyp=2
En bra korkskruv från systemet, 350 kr

http://www.annonsfynd.se/cfd/484/be144873-bbea-4961-8062-43595b6767bd_large.jpg
;)

Jazzman
2008-01-05, 16:19
Förstår mig inte på er som måste använda er av skruvar och diverse verktyg för att korka upp en flaska vin.
För att hålla sig till ämnet så kan jag inte direkt säga att jag tycker det ser fint ut med skruvkork, även om det inte gör någon skillnad smakmässigt. Däremot tycker jag lådvin är skrämmande, för att inte tala om vin i TETRAPAK. Vart är världen på väg? Det är ju som att hälla upp ett glas juice. Blä, förstör känslan lite tycker jag.

http://www.systembolaget.se/efabriken/images/bild.aspx?varuNummer=986&bildTyp=2
En bra korkskruv från systemet, 350 kr

Den korkskruven kan jag också rekommendera. Den användes till alla provningar vi hade på systemet och fallerade inte en enda gång under de fem år jag jobbade där, med ca 10 flaskor i veckan. Blev väl en 2000 flaskor eller något liknande.

När jag började på systemet -98 hade jag också åsikten att skruvkork bara var billigt (som otroligt erfaren 19-åring...), men efter att hört så många gånger, från producenter och importörer, att skruvkork är bättre på nästan alla sätt så tycker jag idag att det är suveränt. Det häftigaste tycker jag ändå är glaskorken som kommer att komma på fler och fler flaskor.
/Jazz

machine gun
2008-01-05, 16:20
Usch, det hade ju varit kris och katastrof! Borde väl smaka av sig? Plus att plast väl är ganska mycket porösare än glas? Tycker ändå glasflaska äger burk, även när man jämför samma öl sida vid sida. Rätt enkelt att återvinna glas dessutom (för mig som konsument alltså).

Carlsberg säljs i plastflaskor i Danmark. Say no more.

Bubban
2008-01-05, 17:15
Något jag måste fråga, hur får man ur en glaskork?

mela
2008-01-05, 17:54
Jag har inget emot skruvkork.

Men ni som misslyckas att öppna flaskor med vanlig kork, hur lyckas ni? Har aldrig hänt mig. *screwy*

Är du stressad och ska öppna många flaskor på en gång är det inte vidare svårt att knäcka av några :P Hamnar öppnarn lite snett är det oftast kört om man drar för hårt.

mela
2008-01-05, 17:56
Eh, dricker du från de frigående ölkossorna då, eller? Transportväg, någon? :Virro

Öl smakar betydligt bättre om den kommit i glasförpackning än aluminium, eller så inbillar jag mig bara då jag aldrig gjort någon dubbel blindtest. ;) Sen skall ölen naturligtvis hällas upp i, ett för ändamålet avsett glas, med skumkrona.

Vin kan jag inte uttala mig om, då jag sällan dricker det. Däremot har mina nyårs- och födelsedagschampagner riktiga korkar. :)

Logiskt nog borde ju en burk vara bättre än glas då. Eftersom ljus inte är fördelaktigt för ölen. Precis som med vin. Ljuset kommer inte igenom aluminiumet men väldigt lätt genom glas. Eller?

Torwald
2008-01-05, 18:32
Fast öl står ju mörkt under transport och under jäsning och (eventuell) lagring. Dessutom är det ju oftast mörkt glas. Nackdelarna med att aluminium är mer poröst torde vara större. Många öl går ju igenom en fermentering i flaskan, kan bara tänka mig hur roligt det hade blivit på burk *spy*

Torwald
2008-01-05, 18:33
Carlsberg säljs i plastflaskor i Danmark. Say no more.

Är inget stort fan av Carlsberg, oavsett om det serveras från fat, flaska, burk eller PET. Say no more ;)

Ganymedes
2008-01-05, 19:40
http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=97792&Butik=0&SokStrangar= t ex har skruvkork och är som synes Grand Cru.

Nä, det står ju naturkork inte skruvkork på beskrivningen. Men visst, det kanske finns grand cru viner med skruvkork vilketsom, jag skrev bara att jag inte sett några.

Jazzman
2008-01-05, 23:44
Nä, det står ju naturkork inte skruvkork på beskrivningen. Men visst, det kanske finns grand cru viner med skruvkork vilketsom, jag skrev bara att jag inte sett några.

Jo det stämmer, just den tillverkaren gör hälften med naturkork och hälften med skruvkork. Här hittade jag info om det: http://www.winespectator.com/Wine/Features/0,1197,3672,00.html?CMP=OTC-RSS
Jag vet att du skrev att "jag" inte sett några, men man kan väl få upplysa ändå?

Bubban, glaskorken ser ut så här: http://www.sattlerhof.at/grafik/glaskork.jpg
Så det är bara att dra upp den med handkraft.
/Jazz

christian
2008-01-06, 00:17
Logiskt nog borde ju en burk vara bättre än glas då. Eftersom ljus inte är fördelaktigt för ölen. Precis som med vin. Ljuset kommer inte igenom aluminiumet men väldigt lätt genom glas. Eller?

Sant. Nog därför som flaskorna är så mörka och ofta förvaras undan direkt solljus.

Men jag tycker ändå att det smakar godare när det kommer från en glasflaska än från en aluburk. *flex*

mela
2008-01-06, 00:19
Sant. Nog därför som flaskorna är så mörka och ofta förvaras undan direkt solljus.

Men jag tycker ändå att det smakar godare när det kommer från en glasflaska än från en aluburk. *flex*

Läste på lite. Man verkar inte behandla flasköl likadant som burköl. Man tillsätter mer jäst i flaskölen efter påfyllning och man ska därför hälla försiktigt och undvika att få mer blasket i botten i glasflaskan.

Torwald
2008-01-06, 00:31
mela, det är lite olika för olika öl. Vissa öl har en ganska tydlig jästfällning i botten, men det är inte bara slasket utan nästan hela den sista tredjedelen. Inget fel på den ölen, mer än att den har en grumligare färg. En del belgiska öl tycker jag har en finare fruktig smak på delen med en tydligare jästfällning, så det är också en smaksak. Sedan bör man kanske inte dricka allra sista slumpen, men som sagt, smaksak det också. Det är ju en sak som göra mycket öl så spännande. Jag och en vän beställde samma öl på ett stort ölställe här i sthlm, och jag tyckte att hans hade en mycket mer utvecklad och fruktig och bärig smak, medan min var lite mer diskret i de tonerna och i ärlighetens namn inte smakade lika trevligt. Det visade sig att hans kom från en flaska som legat nästan två år längre.

Ganymedes
2008-01-06, 13:23
Jo det stämmer, just den tillverkaren gör hälften med naturkork och hälften med skruvkork. Här hittade jag info om det: http://www.winespectator.com/Wine/Features/0,1197,3672,00.html?CMP=OTC-RSS


Där ser man!


Jag vet att du skrev att "jag" inte sett några, men man kan väl få upplysa ändå?

/Jazz
Absolut, vore korkat att vägra ha fel när man är överbevisad. Det var inte meningen att låta snorkig, ville bara inte få det att verka som att jag minsann visste hur allt låg till. För det visste jag ju bevisligen inte. :)

Torwald
2008-01-06, 15:41
Jag har aldrig köpt vin med glaskork, det verkar hett! Vad anser ni om den där plastvarianten man stöter på ibland? Osäker på vad de korkarna är gjorda av.

Einar
2008-01-06, 15:47
Jag har aldrig köpt vin med glaskork, det verkar hett! Vad anser ni om den där plastvarianten man stöter på ibland? Osäker på vad de korkarna är gjorda av.

Jag tycker om dem. Ingen risk för att de smular och väldigt enkla att få upp.

Torwald
2008-01-06, 15:49
Samma här. Gillar att man kan köra ner skruven hur långt man vill utan att behöva oroa sig för smul. Så glider de bra också. Undrar när de korkas, och om det påverkar smaken på något sätt jämfört med korkkork?

AlexGBG
2008-01-06, 18:04
Självklar, men fullt så vällagrade har jag ändå inte råd med, jag gillar mina taniner någorlunda unga :D

dags att börja spara då ;)

under julen drack jag ett vin från 1989, var ruggigt gott, dock var andra glaset inte lika fint eftersom vinet då hade hunnit oxideras lite väl mkt..