handdator

Visa fullständig version : Senaste tid för mat på kvällen?


mrjohn
2008-01-04, 15:29
Hej,

Jag tränar ca 4ggr per vecka sedan många många år och har senaste månaderna försökt att påverka underhudsfettet genom att (inte ändra mina halvdana matvanor) lägga till ca 50min löpning eller powerwalk på löpband (med motlut) per dag 4ggr i veckan. Enligt maskinen skulle jag med min vikt och puls förbränna 450-550Kalorier per tillfälle på detta.

Har nu tyvärr efter några månader gått åt fel håll och ökat 5kilo och minst 4 av dessa är rent fett eller vätska.

Mitt arbete mm tillåter inte 100% kontroll över mat mm så det är inget alternativ men jag tror att en bov i detta är att jag ofta äter ett mål mat klockan 2100 när jag kommer hem från jobb och träning och somnar sen vid 2300.

När tycker ni mans kall sluta äta om man lägger sig 2300 och vill bli av med lite underhudsfett? detta borde ju kunna påverka.

King Grub
2008-01-04, 15:34
Det påverkar inte ett dugg. Inte om dygnsintaget av energi är lika stort.

Är fettinlagringen större vid ett visst tillfälle, är den mindre vid ett annat (förutsatt att dygnets totala energiintag är lika stort, förstås). Samma sak med fettförbränningen. Skillnad över dygnet på fettbalansen: ingen. Fettbalansen kommer att i stort motsvara energibalansen.

There was no correlation between the increase in calorie intake and weight gain. Considerable individual variation existed in the percentage of calories consumed at night (6% to 64% total daily caloric intake). However, the percentage of calorie intake occurring at night was not correlated with body weight or weight gain.

...

These results show that eating at night is not associated with an increased propensity to gain weight, suggesting that individuals trying to lose weight should not rely on decreasing evening calorie intake as a primary strategy for promoting weight loss.

Obes Res. 2005 Dec;13(12):2072-80.

Man lägger inte på sig mer, om man äter på kvällen, ifall dygnets totala energiintag är lika stort.

Vid diet kan det t o m vara en fördel att lägga ett stort mål sent. Man har sett att dom som under diet har lagt sitt största mål mat på kvällen har bibehållit mer muskelmassa och gått ner lika mycket i fettvikt.

The purpose of this study was to determine whether meal ingestion pattern [large morning meals (AM) vs. large evening meals (PM)] affects changes in body weight, body composition or energy utilization during weight loss.

...

Most notably, the best preservation of fat-free mass occurred when large PM meals were consumed. Meal patterns had no consistent effect on loss of body fat mass.

The Journal of Nutrition Vol. 127 No. 1 January 1997, pp. 75-82

Den här myten härstammar antagligen från någon som gått ner i vikt genom att helt sonika ta bort dagens sista mål utan att ersätta kalorierna vid något annat mål. Då "funkar" det. Energiintaget blir mindre. Samma effekt hade dock uppnåtts om man reducerat energiintaget vid någon eller några andra tidpunkter.

Jag äter nästan alltid dagens största och kolhydratrikaste mål i princip direkt innan sänggående. Givetvis påverkar inte det formen.

Kräket
2008-01-05, 00:06
Har en fråga angående mat sent på kvällen innan läggdags. Har tidvis plågats av kraftiga nattliga svettningar. Dessa har verkat sporadiskt och inte med tillräckligt täta intervaller för att det känts nödvändigt att söka "riktig" läkarhjälp.

Har nu kommit fram till att dessa nattliga svettningar endast inträffar då jag ätit ett relativt stort mål mat strax innan läggdags. Äter jag tidigare så inträffar dessa svettningar aldrig. Nu undrar jag om det finns någon medicinsk/fysiologisk förklaring till detta?

Eddie Vedder
2008-01-05, 06:30
Nu undrar jag om det finns någon medicinsk/fysiologisk förklaring till detta?

Mat har en termogen effekt och höjer kroppstempraturen, samma sak för mig. Äta för lite = frysa, äta för mycket = bli sjukt varm. Under Jul svettades jag som en gris på natten.:D

Kräket
2008-01-05, 10:49
Mat har en termogen effekt och höjer kroppstempraturen, samma sak för mig. Äta för lite = frysa, äta för mycket = bli sjukt varm. Under Jul svettades jag som en gris på natten.:D

Men kan verkligen detta vara hela förklaringen? För min del tvingas jag ibland upp på natten för att byta täcken, lakan och örngott då dessa är genomblöta.

Jag mår i övrigt bra, och har nu satt detta fenomen i relation till mat sent på kvällen.

mrjohn
2008-01-07, 09:32
Tack för bra svar.

Jag får se det som så att jag tror att det sista målet jag äter på kvällen äts helt i onödan, mer för att man är sugen och inte för att man är hungrig.

Tror med andra ord att det är där jag får i mig den där onödiga energin.

formula4shape
2008-01-07, 11:37
Men kan verkligen detta vara hela förklaringen? För min del tvingas jag ibland upp på natten för att byta täcken, lakan och örngott då dessa är genomblöta.

Jag mår i övrigt bra, och har nu satt detta fenomen i relation till mat sent på kvällen.

Hur gammal är du? Förändrade hormonnivåer i tonåren kan vara en annan faktor.

Kräket
2008-01-07, 20:47
Hur gammal är du? Förändrade hormonnivåer i tonåren kan vara en annan faktor.

Mina hormonnivåer har varit relativt "stilla" i cirka 12 år nu ;)