handdator

Visa fullständig version : Förstoppning och Regicol? (Plus andra råd)


Saharamo
2008-01-04, 14:25
Är det någon som har erfarenhet av en produkt som heter Regicol, och effekt på förstoppning?
(Innehåller psyliumfröskal, FOS och acidofilus.)

Söker för övrigt råd vid förstoppning, då jag inte tål kli och linfrö/ev också psyllium.
Har prövat katrinplommon, torkade och färska fikon, fibrex, men inget har hjälpt.

King Grub
2008-01-04, 14:28
Psylliumfrö är i alla fall bevisat effektivt, även om vissa reagerar negativt på högt fiberintag snarare än positivt.

psyllium increases stool frequency in patients with chronic constipation; however, this was the only bulking agent for which sufficient data were available to make an evidence-based recommendation

MedGenMed. 2007 May 2;9(2):25. Review.

insolation
2008-01-04, 14:32
tror det blir svårt att hitta nånting som slår psylliumfrö ärligt talat. drick mycket vatten också, då kommer det garanterat hända saker.

grimfish
2008-01-04, 14:38
Känner inte till Regicol, hade nog satsat på något mer väletablerat.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=20424&Preview=

Saharamo
2008-01-04, 14:55
King Grub: så om jag lägger till psyllium, så kan den extra fibermängden ev. ha negativa kosekvenser?
Har nämligen prövat ett osmotiskt fibermedel från apoteket eftersom jag inte tål deras "vanliga" bulkmedel.
Importal ex-lax heter det iaf och är en sockerart (laktitol), men det händer ingenting utav det:(

Jag tror mig också vara känslig mot både lin och psyllium, men det kanske skulle fungera bättre då med Regicol eftersom det är tillsatt goda bakterier för tarmen också, i den produkten.

Dricker f.ö ca 2 liter vatten om dagen, så där kan det inte vara orsaken.
Annars äter jag mest lösliga fibrer som inte har så bulkande verkan, såsom frukt och grönt, plus bönor.
Vill därför pröva med ett bulkmedel som innehåller olösliga fibrer, men som jag som sagt också kan tåla.

King Grub
2008-01-04, 15:08
Tyvärr inte omöjligt.

For many patients, fiber exacerbates bloating and distension, leading to poor compliance (estimated to be as low as 50%). Finally, large quantities of fiber (up to 25 g/day) are required for efficacy, but this may be inconvenient and unpalatable.

Samma ref.

Milla
2008-01-04, 15:47
Så då borde jag ist byta ut en fiberprodukt (t.ex nötter/bönor mot t.ex Importal/bulkmedel?

Jag har senaste veckorna varit mer förstoppad (en vecka), som jag ser det pga att jag tar en risbaserad drink som heter Ultra clear (för min tarm)
Plus bytit ut då nötter och frön mot denna drinken, därför blir det faktiskt ngt mindre fiber faktiskt...

Räknar jag dock in Importalen (som jag är lite osäker på om den räknas som riktig fiberkälla dock), så blir det ungefär samma fibermängd totalt sett över hela dygnet, som jag åt förut.
Bara andra källor (läs: laktitol plus risfiber, ist för nötter/frön), så jag tycker at jag inte borde bli mer förstoppad av dessa förändringar?

Milla
2008-01-04, 16:10
Så då borde jag ist byta ut en fiberprodukt (t.ex nötter/bönor mot t.ex Importal/bulkmedel?

Jag har senaste veckorna varit mer förstoppad (en vecka), som jag ser det pga att jag tar en risbaserad drink som heter Ultra clear (för min tarm)
Plus bytit ut då nötter och frön mot denna drinken, därför blir det faktiskt ngt mindre fiber faktiskt...

Räknar jag dock in Importalen (som jag är lite osäker på om den räknas som riktig fiberkälla dock), så blir det ungefär samma fibermängd totalt sett över hela dygnet, som jag åt förut.
Bara andra källor (läs: laktitol plus risfiber, ist för nötter/frön), så jag tycker at jag inte borde bli mer förstoppad av dessa förändringar?
/Saharamo