handdator

Visa fullständig version : soya isoflavoner påverkar astma positivt studie


insolation
2008-01-04, 13:13
länken längst ner står det lite mer lättförståeligt och lite djupare om detta.

jag tyckte detta var en intressant studie då jag har astma, och misstänker att flertalet andra har det.

A mechanism of benefit of soy genistein in asthma: inhibition of eosinophil p38-dependent leukotriene synthesis.

Background Dietary intake of the soy isoflavone genistein is associated with reduced severity of asthma, but the mechanisms responsible for this effect are unknown. Objective To determine whether genistein blocks eosinophil leukotriene C(4) (LTC(4)) synthesis and to evaluate the mechanism of this effect, and to assess the impact of a 4-week period of soy isoflavone dietary supplementation on indices of eosinophilic inflammation in asthma patients. Methods Human peripheral blood eosinophils were stimulated in the absence and presence of genistein, and LTC(4) synthesis was measured. 5-lipoxygenase (5-LO) nuclear membrane translocation was assessed by confocal immunofluorescence microscopy. Mitogen-activated protein (MAP) kinase activation was determined by immunoblot. Human subjects with mild-to-moderate persistent asthma and minimal or no soy intake were given a soy isoflavone supplement (100 mg/day) for 4 weeks. The fraction of exhaled nitric oxide (FE(NO)) and ex vivo eosinophil LTC(4) production were assessed before and after the soy isoflavone treatment period. Results Genistein inhibited eosinophil LTC(4) synthesis (IC(50) 80 nm), blocked phosphorylation of p38 MAP kinase and its downstream target MAPKAP-2, and reduced translocation of 5-LO to the nuclear membrane. In patients with asthma, following 4 weeks of dietary soy isoflavone supplementation, ex vivo eosinophil LTC(4) synthesis decreased by 33% (N=11, P=0.02) and FE(NO) decreased by 18% (N=13, P=0.03). Conclusion At physiologically relevant concentrations, genistein inhibits eosinophil LTC(4) synthesis in vitro, probably by blocking p38- and MAPKAP-2-dependent activation of 5-LO. In asthma patients, dietary soy isoflavone supplementation reduces eosinophil LTC(4) synthesis and eosinophilic airway inflammation. These results support a potential role for soy isoflavones in the treatment of asthma.

http://www.nutraingredients.com/news/ng.asp?n=82290-soy-isoflavones-genistein-asthma

Sniggel
2008-01-04, 19:16
Man kanske inte ska vara så rädd att variera sin kost med lite mer vegetariska inslag om man är astmatiker. Det är ju dessutom inte första gången man får höra om sojaprodukters hälsofördelar (även om det inte är lika analoptimalt för muskeltillväxt som animaliska proteinkällor).

AJO
2008-08-19, 05:52
Har ingen aning om vad isoflavonoider är. Får man i sig dem av ett vanligt soyaproteinpulver?

Eddie Vedder
2008-08-19, 07:34
Har ingen aning om vad isoflavonoider är. Får man i sig dem av ett vanligt soyaproteinpulver?

Isoflavoner är en typ av antioxidanter och ja de finns i pulver. Dock har jag läst studier där man både sett hälsofördelar från sojaisolat men samtidigt studier där detta inte varit lika tydligt men att effekterna setts hos människor med sojarik kost och intag av sojabönor t.ex.

Men då har det gället faktorer som blodlipider, insulinkänslighet och prostatacancer t.ex. I samtliga fall förefaller alltid sojan värdefull och det är isoflavonerna som tillskrivs dessa positiva effekter. Så sojabönor is the shit helt enkelt, sjukt näringsrikt och gott dessutom!:thumbup:

insolation
2008-08-19, 09:01
Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.

Har man astma är det definitivt värt ett försök.

Eddie Vedder
2008-08-19, 09:59
Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.

Har man astma är det definitivt värt ett försök.

När du skriver "soja" vad menar du då? Sojabönor, sojabönsbaserade "köttprodukter" eller sojasås?

AJO
2008-08-19, 10:23
Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.

Har man astma är det definitivt värt ett försök.

Intressant att det har en akut verkan. Jag ska testa att dricka ett glas sojamjölk innan träning, kanske fungerar.

AJO
2008-08-19, 10:25
När du skriver "soja" vad menar du då? Sojabönor, sojabönsbaserade "köttprodukter" eller sojasås?

Innehåller sojasås sojaböner, det är väl baserat på champinjoner?

Eddie Vedder
2008-08-19, 10:33
Innehåller sojasås sojaböner, det är väl baserat på champinjoner?

Alla former av soja är baserad på fermenterade sojabönor plus andra ingredienser. Du tänker atagligen på Mushroom Soy och där är en av ingredienserna svamp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soy_sauce
http://www.mrschengs.com/produkter/soya/mushroom-soy/

Sniggel
2008-08-19, 11:02
Det har alltså en akut effekt? Det verkar jag inte ha fattat.

offT: Fan vad du är hård nu Johan ;)

Eddie Vedder
2008-08-19, 11:04
Det har alltså en akut effekt? Det verkar jag inte ha fattat.

Inte studieresultaten i alla fall. Det var en fyraveckorsperiod.

AJO
2008-08-19, 11:05
Det har alltså en akut effekt? Det verkar jag inte ha fattat.

offT: Fan vad du är hård nu Johan ;)

Efter att jag har läst denna studie så har jag börjat lägga till vanlig soja till maten och min astma har blivit markant bättre, sojan hjälper visserligen bara för tillfället men det är perfekt att ta lite soja till maten precis innan man tränar så att min astma blir bättre. En dag när jag inte ätit soja eller har ätit någonting annat än soja innan träningen så gör min astma sig betydligt mer påmind än om jag hade ätit lite soja till maten.

Har man astma är det definitivt värt ett försök..

Det tolkar jag som att TS upplever en akut effekt.

Sniggel
2008-08-19, 11:07
Jo, jag bara funderade på om det var placebo eller ej ;)

AJO
2008-08-19, 11:18
Men du dricker väl grönt te mot astma. Upplever inte du en akut effekt av det? Soja skulle ju också kunna fungera direkt. Jag tror att jag är rätt okänslig för placebo så om det skulle fungera för mig så fungerar det nog på riktigt.

Sniggel
2008-08-19, 12:36
Hmm jo det är sant, det är ju antioxidanter i både grönt te och sojaprodukter och antioxidanter brukar ju kunna utnyttjas ganska så akut så det borde tämligen fungera så om jag inte tänker fel. Vad det är i grönt te som har den akuta effekten på mig vet jag inte. Ska inte helt utesluta placebo där heller förstås (med det tror jag ju förstås inte, lite ironiskt sagt).

Eddie Vedder
2008-08-19, 12:39
Hmm jo det är sant, det är ju antioxidanter i både grönt te och sojaprodukter och antioxidanter brukar ju kunna utnyttjas ganska så akut så det borde tämligen fungera så om jag inte tänker fel.

Men i grönt té är det ju katekiner, polyfenoler och flavonoider som är primära antioxidanter vad jag vet, inte isoflavoner. Och mekanismerna som diskuteras just här i denna studie är ju sammankopplade med isoflavonerna från soja.

AJO
2008-08-19, 12:55
Men i grönt té är det ju katekiner, polyfenoler och flavonoider som är primära antioxidanter vad jag vet, inte isoflavoner. Och mekanismerna som diskuteras just här i denna studie är ju sammankopplade med isoflavonerna från soja.

Vad kan man dra för slutsats av det?
Är det högre sannolikhet att den typen av antioxidanter som det finns i grönt te har en akut effekt jämfört med sojans isoflavoner?

Eddie Vedder
2008-08-19, 12:57
Vad kan man dra för slutsats av det?
Är det högre sannolikhet att den typen av antioxidanter som det finns i grönt te har en akut effekt jämfört med sojans isoflavoner?

Jag har ingen som helst aning. Jag tycker inte man kan dra en slutsats alls eftersom det inte finns något att dra slutsatser ifrån. Allt handlar ju om vad ni upplevt och inget annat.

Så mer än upplevd effekt finns ju inte så inte kan man dra någon slutsats från det. Jag vet inte ens var grönt té kom in i bilden här, det diskuteras ju inte ens i studien.:confused:

Sniggel
2008-08-19, 13:05
Jag blev också lite förvirrad men tolka det som att eftersom jag påstått att jag känt av positiva effekter på astman (akut) av grönt te pga dess antioxidanter, borde det inte vara helt fel att misstänka att antioxidanter från soja kan ha akuta effekter också (även om denna studien inte visat något sådant).
Alltså ingen slutsats, bara en misstanke.

AJO
2008-08-19, 13:08
Jag har ingen som helst aning. Jag tycker inte man kan dra en slutsats alls eftersom det inte finns något att dra slutsatser ifrån. Allt handlar ju om vad ni upplevt och inget annat.

Så mer än upplevd effekt finns ju inte så inte kan man dra någon slutsats från det. Jag vet inte ens var grönt té kom in i bilden här, det diskuteras ju inte ens i studien.:confused:


Eftersom Sniggel verkade vara skeptisk till att ett livsmedel vars antioxidanter enligt en studie har "medicinisk" verkan även skulle kunna ha en akut effekt, vilket inte framgick av studien, men av TS personliga upplevelse.

Så drog jag en parallell till ett livsmedel Sniggel själv använder sig för att akut motverka astma, där verkningsmekanismen kan härledas till antioxidanter.

Det var bara en fundering, absolut inte en slutsatts.

Edit: Såg nu att Sniggel hade tolkat mig korrekt.

insolation
2008-08-19, 21:10
Ja sojasås den som man har på ris tex har en akut effekt som ger iaf mig en markant förbättring och jag har inte heller någon svår astma utan den gör sig mest bara påmind lite granna när jag tränar. Det råder ingen tvekan från min sida att det är just sojan som är det som ger den effekten av de andra sakerna jag brukar äta tillsammans med sojan.

Frågan är bara vilka andra sojaprodukter som skulle kunna ge en liknande effekt, jag minns inte och orkar inte heller leta upp den studien som visade att sojaprotein inte hade dessa oxidanter eller vad det nu var som bidrog till att astman blev bättre inte fanns i sojaprotein för att den var behandlad på något vis.

Skulle vara intressant att kunna inta någon annan soja källa som inte bidrog med så mycket natrium som soja faktiskt gör ifall man äter det i större mängder. Men som dessutom har samma egenskaper som sojasås har på astman, några förslag?

Eddie Vedder
2008-08-19, 21:13
Men som dessutom har samma egenskaper som sojasås har på astman, några förslag?

Sojabönor?

Annars finns ju massa vegetariska köttprodukter såsom sojakorv, sojafärs tofu m.m. Sedan finns ju även sojamjölk, sojagrädde och sojayoghurt men det är väldigt dyrt. Tycker i alla fall jag.

AJO
2008-08-19, 21:22
Ja sojasås den som man har på ris tex har en akut effekt som ger iaf mig en markant förbättring och jag har inte heller någon svår astma utan den gör sig mest bara påmind lite granna när jag tränar. Det råder ingen tvekan från min sida att det är ?

Är det den här du tar?
http://www.mrschengs.com/produkter/soya/mushroom-soy/

Vilken mängd, öser du på eller använder du det i normala volymer?

insolation
2008-08-19, 23:10
Är det den här du tar?
http://www.mrschengs.com/produkter/soya/mushroom-soy/

Vilken mängd, öser du på eller använder du det i normala volymer?

har prövat 2 olika sorters sojasåser och båda har haft positiva effekter på mina astma och jag tar rätt ungefär 2 msk soja skulle jag tippa på.

insolation
2008-08-19, 23:13
Sojabönor?

Annars finns ju massa vegetariska köttprodukter såsom sojakorv, sojafärs tofu m.m. Sedan finns ju även sojamjölk, sojagrädde och sojayoghurt men det är väldigt dyrt. Tycker i alla fall jag.

sojabönor fullkomligt slaktar min mage medans tofu sojafärs osv inte är särskilt lätt att få tag på samt att det är dyrt, vilket även gäller sojayoughurt, mjölk och grädde precis som du beskriver. Jag antar att jag får hålla mig till sojasås i fortsättningen också, även fast glutamat intaget troligtvis blir rätt så högt.