handdator

Visa fullständig version : Morgonträning vs kvällsträning


aGGe
2008-01-04, 13:03
Är det så att morgonträning är bäst för muskeluppbyggnad eftersom man äter 4-5 mål mat efter denna träning, gentemot kvällsträning där det bara blir 1-2 mål mat.

Jag har ju den oturen att jag inte kan träna på annan tid än efter jobbet. och får således bara i mig 1-2 måltider efter träningen. sen är det dags att sova

sälmannen
2008-01-04, 13:33
Hur tänker du nu? Kroppen nollställs inte direkt vid sömn, du börjar väl förmodligen äta igen nästa dag efter du vaknat? Eller äter du inget dagen efter du tränat? Okej att det förmodligen blir en lite längre fasta efter ett kvällspass i och med sömn, men äter du ordentligt på kvällen och morgonen har det nog liten praktisk betydelse.

Laijza
2008-01-04, 13:41
Det spelar ingen roll ifall du tränar på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen.

Jag själv känner att jag tränar bättre på eftermiddagen då jag hunnit få i mig både frukost, lunch och mellanmål.

Du säger att du "bara" hinner få i dig två mål efter din kvällsträning. Det är väl inte lite (såvida du inte äter som en myra)?

King Grub
2008-01-04, 14:12
Hormonellt är det mer anabolt att träna på eftermiddagen/kvällen, i o m en bättre testosteron/kortisol-ratio (1).

Neuromuskulär korttidsåterhämtning sker långsammare vid träning på kvällen jämfört med på morgonen (2).

Att kunna fylla på med ett flertal födointag efter träning ger säkert morgonträning en fördel på den fronten.

Akut verkar det vara maximal styrka och kraftutveckling som påverkas olika beroende på tidpunkten (3).

1. http://www.informaworld.com/smpp/1918055905-16772782/content~content=a713619157?words=kyle%7Ctarpenning&hash=3353291762

2. http://www.thieme-connect.com/ejournals/abstract/sportsmed/doi/10.1055/s-2005-865822

3. http://apt.allenpress.com/perlserv/?request=get-abstract&doi=10.1519%2F1533-4287(1999)013%5B0412%3ATODEOA%5D2.0.CO%3B2&ct=1&SESSID=961b2ce7b139b54d9516ac0ee912d939

aGGe
2008-01-04, 14:16
Hur tänker du nu? Kroppen nollställs inte direkt vid sömn, du börjar väl förmodligen äta igen nästa dag efter du vaknat? Eller äter du inget dagen efter du tränat? Okej att det förmodligen blir en lite längre fasta efter ett kvällspass i och med sömn, men äter du ordentligt på kvällen och morgonen har det nog liten praktisk betydelse.

Jo jag tänker att man hinner få i sig mer näring till musklerna om man tränar tidigt på dagen. Näring som inte intas när man sover, men kanske är det så att kroppen går ner i en sådan fas att den knappt använder näring för att bygga upp muskler när man sover.

På nått sätt känns det ändå vettigare att träna tidigt och få i sig mer näring efter passet.

Å andra sidan finns ju näring i tarmarna när man sover. Jag vet inte hur lång tid det tar från och med man ätit något tills det når ut till muskler osv.

Per B
2008-01-04, 15:51
Det absolut viktigaste är ju att hitta en tid som passar just dig, då din träning blir mest effektiv (förutom att det måste funka rent praktiskt). Själv tycker jag att träna före lunch är idealiskt, men då har jag ju det så bra att jag har gymmet i samma trappuppgång, så det blir smidigt att går ner och träna en sväng och sen gå och äta. Jag kan t o m ha träningskläderna på kontoret vilket är väldigt bekvämt (har eget rum).

Eddie Vedder
2008-01-04, 16:50
På nått sätt känns det ändå vettigare att träna tidigt och få i sig mer näring efter passet.

Har du svårt med aptiten? I såfall förstår jag dig. Men annars om det inte är ett problem är dte ju bara att käka rejält stora måltider så finns inga problem. Två måltider är ju dessutom inte dåligt på något sätt.

Oavsett om jag tränar på förmiddagen blir det oftast bara två måltider, d.v.s. en lucnh direkt efter och sedan middag.

Matsa
2008-01-04, 18:29
Vad jag har hört så är det bäst att vänta ett par timmar efter man har vaknat innan man tränar. Nervsystemet är inte 100% effektivt på de flesta de första timmarna.

Såg Thibaudeau nämna i någon artikel att 3 och 11 timmar efter man har vaknat är mest optimalt, men det känns som det borde variera lite från person till person. Själv funkar jag klart bäst på kvällen.

Raschmus
2008-01-04, 18:54
Även om träning är kul, kan det ibland vara skönt att ha det gjort. Då är du bunden till en mindre sak, och är mer "fri" resten av dagen att göra det faller dig in.
Kan känna att om jag tränar väldigt tidigt att energin är låg, dock samma effekt om man bara degat hela dagen framåt eftermiddagen.

Jag brukar (vid möjlighet) försöka träna någorlunda tidigt, så är man pigg och fräsh hela da'n! :D

Greg
2008-01-05, 00:14
Personligen så ogillar jag starkt att träna på morgonen. Jag vill helst ha fått i mig 4-5 måltider innan jag går till gymmet.

Koloftw
2008-01-05, 00:24
Kvällsträning ftw :hbang:

Det är väl bara att äta på kvällen då, vad är problemet? :confused:

aGGe
2008-01-05, 06:08
Det absolut viktigaste är ju att hitta en tid som passar just dig, då din träning blir mest effektiv (förutom att det måste funka rent praktiskt). Själv tycker jag att träna före lunch är idealiskt, men då har jag ju det så bra att jag har gymmet i samma trappuppgång, så det blir smidigt att går ner och träna en sväng och sen gå och äta. Jag kan t o m ha träningskläderna på kontoret vilket är väldigt bekvämt (har eget rum).

har jag tur får jag fast anställning där jag jobbar nu.
Då får jag förmånen att träna på ett gym företaget äger, som jag hört ska vara riktigt bra och dessutom ligger nära kontoret!

King Grub
2008-01-05, 12:08
Det är väl bara att äta på kvällen då, vad är problemet? :confused:

Man hinner inte med fler än ett mål?

Spec^
2008-01-05, 12:22
Jag föredrar kvällsträning. Brukar alltid va starkare på dom passen. Brukar dock bli morgonträning 1vecka och kvällsträning 2a veckan. Passar bäst med kompisens jobb

Koloftw
2008-01-05, 13:31
Man hinner inte med fler än ett mål?

Då får man väl äta ett större mål :eating:

Skywalker
2008-01-05, 13:40
Föredrar morgontränig, innan frukost. Inga problem med orken bara man laddar ordentligt med mat innan man går och lägger sig på kvällen/natten.

Henchman
2008-01-05, 14:32
Man hinner inte med fler än ett mål?

Klarar kosttillskott att backa upp behovet om man nu äter endast ett mål mat efter träningen?

King Grub
2008-01-05, 14:39
Då får man väl äta ett större mål :eating:

Proteinsyntesen svarar på plötsliga tillflöden av aminosyror, inte konstant tillgång.

Koloftw
2008-01-05, 14:40
Och mat ger ju plötsliga tillflöden av aminosyror, då?

King Grub
2008-01-05, 14:42
Ett stort mål ger konstant tillflöde, flera mål ger fler plötsliga. Ett aminosyreintag 1 h efter träning minskar inte gensvaret på ett ytterligare 2 h efter träning, t ex.

krellik
2008-01-05, 14:43
Fördelen jag ser med ha både morgon och kvällsträningar att leka med är att ifall man kör flera aktiviteter som ska samsas är det ofta bäst att tex lägga in kondition eller styrka på morgonen för att tex köra kampsport på kvällen och på så sätt få tillgång till fler totala vilodagar i veckan...

Kör man bara ren styrka tycker jag det vore uppenbart att man borde träna på den tidpunkt man känner sej starkast, mest taggad och där man i praktiken flyttar runt mest skrot. Oavsett målsättning borde reela styrkeökningar kicka teoretisk näringsfinlirs arsle varje gång tycker jag...;)

Eddie Vedder
2008-01-05, 14:45
Klarar kosttillskott att backa upp behovet om man nu äter endast ett mål mat efter träningen?

Jadå, ditt protein- och energibehov kan utan problem täckas av tillskott. Bara mängden är tillräcklig.:) Så om man i just det skedet enbart vill tillgodose det behovet räcker tillskotten, andra nyttigheter som mat ger, god smak och en (för dom flesta) bättre mättnad kan man ju gå miste om dock.

Och mat ger ju plötsliga tillflöden av aminosyror, då?

King Grub hade nog inte skrivit som han skrev om det inte vore så.

Koloftw
2008-01-05, 14:47
Ett stort mål ger konstant tillflöde, flera mål ger fler plötsliga. Ett aminosyreintag 1 h efter träning minskar inte gensvaret på ett ytterligare 2 h efter träning, t ex.

Hur små måste de vara?


Menar du nu att träning är bortkastad om man inte äter femtioelva småmål efter träning ... :confused:?

King Grub
2008-01-05, 14:48
Gör du dig inte medvetet korkad nu? Måste du vinkla och vrida saker man säger bara för att? Överdriva allt med faktor 10? Varför?

Flera mål är bättre än ett mål. Det gäller både glykogeninlagring och för att stimulera proteinsyntes. Med största sannolikhet tjänar man på att fylla på protein och kolhydrat fler än en gång dom närmaste timmarna efter träning i stället för ett stort mål och så i säng.

Koloftw
2008-01-05, 15:06
Ok, flera små mål är bättre än ett gigantiskt megamål.

Men om man tränar, så uppreglerar väl träningen proteinsyntesen ändå? Och tar aminosyror från "amionosyrapoolen" eller vad den än heter och så sköter protein från maten minskningen av proteinnedbrytningen?

Så att man kan komma i positiv proteinbalans genom träning+vanlig mat utan att tajma allt hit och dit. Hård träning i kombination med tillräcklig mängd AA+energi borde väl ändå räcka?

Känns bara lite småskumt när man ser Proteinsyntesen svarar på plötsliga tillflöden av aminosyror, inte konstant tillgång. ...

King Grub
2008-01-05, 15:08
http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-200303000-00011.htm;jsessionid=H1Pbp134QbJGlj1VLvR8Tv42yP8rK JC9y73rXb5lb2tVlcs2HXwg!1390229169!181195629!8091!-1

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Det är exogena aminosyror som stimulerar proteinsyntesen.

Koloftw
2008-01-05, 15:13
Jahapp ... *gah!*

Men träning då, det stimulerar väl också proteinsyntesen, eller? Och därav borde man kunna växa på träning+mat?

King Grub
2008-01-05, 15:15
Var inte så hysterisk, människa.

Jag skulle se till att få åtminstone ett par mål i mig efter träning i stället för ett, om jag ville utnyttja träningen ordentligt. Det betyder inte "att träning är bortkastad om man inte äter femtioelva småmål efter träning". Det är hysteritänkande.

Träning+mat? Vad stoppar du i dig efter träning annars? Sågspån? Det är väl träning plus mat det handlar om? Proteindrink+kolhydrat räknas som en måltid, t ex.

Slartibartfast
2008-01-05, 15:17
Och därav borde man kunna växa på träning+mat?

Klart som fan. *rolleyes*

Det grub snackar om är optihets delux. Slappna av.

King Grub
2008-01-05, 15:18
Det grub snackar om är optihets delux.

Det är det inte alls det.

En till som inte kan läsa ordentligt?

Koloftw
2008-01-05, 15:22
OK. Ska försöka behärska mina ryck.

Ja, jag förstår att flera mål är mer optimalt.

Nej jag menar naturligtvis mat i form av livsmedel, t.ex. kyckling och potatismos,
mjölk och flingor, gröt, mackor, etc.

Fråga: Kan man växa genom hård träning+tillräckligt med mat, även om man inte äter flera små mål efter träningen?

King Grub
2008-01-05, 15:22
Ja, det är inte 100% eller 0% som gäller. I något.

Koloftw
2008-01-05, 15:22
Klart som fan. *rolleyes*


Bra :) :em:


Ja, det är inte 100% eller 0% som gäller. I något.

Äntligen, tack, förstår att jag inte kan bli optimal genom mitt sätt. Men förhoppningsvis kan jag uppnå något iallafall :)

Henchman
2008-01-05, 15:23
Jadå, ditt protein- och energibehov kan utan problem täckas av tillskott. Bara mängden är tillräcklig.:) Så om man i just det skedet enbart vill tillgodose det behovet räcker tillskotten, andra nyttigheter som mat ger, god smak och en (för dom flesta) bättre mättnad kan man ju gå miste om dock.

Okay. Finns det inga nackdelar med att ha rent proteinpulver som energikälla? förutom priset.

Koloftw
2008-01-05, 15:25
Okay. Finns det inga nackdelar med att ha rent proteinpulver som energikälla? förutom priset.

Jag kan på rak arm komma på ett par

*Energi utan fibrer&vitaminer.

*Nu sa du inte mjölkprotein, men många proteintillskott är det, och det blir väl lite mycket kalcium kanske.

*Inte särskilt mättande.

*Aspartam.

King Grub
2008-01-05, 15:26
Som energikälla är det väl inte det lämpligaste med protein överhuvudtaget, men proteinpulver kan utgöra proteinkällan i vilken måltid som helst. Kosten totalt sett måste dock ge även andra nutrienter du behöver. Och man bör inte basera kosten på ett livsmedel, eller som här proteinpulver, men det gäller allt.

Eddie Vedder
2008-01-05, 15:26
Fråga: Kan man växa genom hård träning+tillräckligt med mat, även om man inte äter flera små mål efter träningen?

Får jag fråga hur DU tror att folk har blivit stora om inte genom träning+mycket mat?

Genom tankekraft och meditation?

Jag fattar inte ens dina frågor du ställer, mat+träning är ju hela grunden. Det absolut mest basic och självklara som finns. Att det sedan finns oändligt med teorier om vilken typ av träning och kosthållning som ger mest för olika resultat är ju en annan sak, men mer basic än tillräckligt med energi+träning kan det ju inte bli.:MrT:

Slartibartfast
2008-01-05, 15:32
Ja, det är inte 100% eller 0% som gäller. I något.

Det är det jag försöker säga.

Koloftw, jag LOVAR att du inte skulle märka någonslags praktisk skillnad om du tränade på morgon/förmiddag och åt många mål efter träningen, eller om du tränade på kvällen och åt ett rejält mål efter träningen. Så länge du tränar på hobbynivå.

King Grub
2008-01-05, 15:34
Det är det jag försöker säga.

Men ändå kommer du och säger att jag håller på opti-snack, när det är jag som försöker sansa Koloftw. Ett par mål efter ett hårt träningspass hör till helt normal och accepterad practice inom träningslära och praktisk tillämpning av denna för den helt normala idrottsmannen på hobbynivå men som vill ha resultat. Inga konstigheter, och har så varit i många, många årtionden. Sunt förnuft, enkla grepp, och praktiskt genomförbart.

Det finns absolut saker som påverkar slutresultaten av träningen, ofta enkelt genomförbara saker. Näringstajming kring träning är en sådan sak.

Henchman
2008-01-05, 15:40
Som energikälla är det väl inte det lämpligaste med protein överhuvudtaget, men proteinpulver kan utgöra proteinkällan i vilken måltid som helst. Kosten totalt sett måste dock ge även andra nutrienter du behöver. Och man bör inte basera kosten på ett livsmedel, eller som här proteinpulver, men det gäller allt.

Okej, tackar för alla svaren. Än inga planer på att gå över till pulver på heltid men vem vet:cool:

Koloftw
2008-01-05, 16:05
Det är det jag försöker säga.

Koloftw, jag LOVAR att du inte skulle märka någonslags praktisk skillnad om du tränade på morgon/förmiddag och åt många mål efter träningen, eller om du tränade på kvällen och åt ett rejält mål efter träningen. Så länge du tränar på hobbynivå.

:bow:

Nu blev jag lugn och harmonisk igen.

Matsa
2008-01-05, 16:08
Kör man bara ren styrka tycker jag det vore uppenbart att man borde träna på den tidpunkt man känner sej starkast, mest taggad och där man i praktiken flyttar runt mest skrot. Oavsett målsättning borde reela styrkeökningar kicka teoretisk näringsfinlirs arsle varje gång tycker jag...;)

Jo, visserligen tror jag att hur man sköter kosten är minst lika viktigt för resultaten som hur man sköter träningen. Men skiljer det tillräckligt mycket i träningskvalitet mellan morgon och kväll så ger jag dig nog rätt i det här fallet.

Om jag tar mig själv som exempel så är jag betydligt starkare på kvällen än på förmiddagen, och det har jag alltid varit. Men så är jag en nattuggla med, så min inre klocka går väl lite sent kanske. ;)

Något som ingen pratat så mycket om här är att vid kvällsträning får man djupsömnen närmre inpå träningen. Kan det ge någon fördel som i en liten mån uppväger färre tillfällen att stimulera proteinsyntesen tro?

Slartibartfast
2008-01-05, 16:26
Men ändå kommer du och säger att jag håller på opti-snack, när det är jag som försöker sansa Koloftw.

Du har rätt.

Men jag tror att när man har att göra med en individ som är så opti-nojjig som Koloftw (no offence) så är det ofta bäst att hålla honom/henne lyckligt ovetande om teoretiska (och eventuella praktiska) fördelar ett visst upplägg har i förhållande till ett annat. Bäst att säga att alla sätt är lika bra (vilket de i praktiken är i detta fall).

Jag vet med mig själv när jag opti-nojjade back in the day, att det hade varit betydligt bättre om jag inte läst vissa trådar, eller frågat vissa frågor.

Äta, träna, vila. That's it.

King Grub
2008-01-05, 16:28
Now you're talking. :thumbup:

Men för den seriöse idrottsmannen - han som vill ha resultat och som inte är nojjig eller har passerat det stadiet - kan det vara minst lika illa med den där "skitsamma-det blir ingen skillnad vad jag än gör-låt det bero"-attityden. Säkert sätt att nå träningsapati. Som om det inte skulle räcka med genernas begränsande påverkan - som man verkligen inte kan påverka. Skulle man inte kunna påverka med yttre faktorer heller, återstår inte mycket.

aGGe
2008-01-07, 10:34
Något som ingen pratat så mycket om här är att vid kvällsträning får man djupsömnen närmre inpå träningen. Kan det ge någon fördel som i en liten mån uppväger färre tillfällen att stimulera proteinsyntesen tro?

Ja det är också något jag funderat på.

Båda har ju varsin fördel. men bara en kan inträffa. Vilken är att föredra?

aGGe
2008-01-08, 08:32
ingen som vill svara på det? *cry*

King Grub
2008-01-08, 08:35
Vem har undersökt skillnaderna på styrketräningsresultaten beroende på om man gör det ena eller det andra?

aGGe
2008-01-08, 10:25
jo precis! om det är något av alternativen som är att föredra, eftersom båda ger positiva och negativa effekter

mat/ingenvila gentemot mindremat/sova

King Grub
2008-01-08, 10:41
Och då frågar jag: "vem har undersökt skillnaderna på styrketräningsresultaten beroende på om man gör det ena eller det andra?" Tror du sådana undersökningar är gjorda?

mangs
2008-01-08, 11:56
Topsy und Wolf? ;)

aGGe
2008-01-09, 16:56
Och då frågar jag: "vem har undersökt skillnaderna på styrketräningsresultaten beroende på om man gör det ena eller det andra?" Tror du sådana undersökningar är gjorda?


Det undersöks ju alla möjliga sjuka saker så jag tror att sånna undersökningar är gjorda, ja.

mangs
2008-01-11, 14:49
Poängen är att sådana studier är svåra att genomföra i verkligheten.

Det är därför man inte blint skall förlita sig på att en nyligen gjord studie där de sett en ökad proteinsyntes 27 minuter efter att 3,4 gram EAA har tillförts en icketränande 86-åring kan konkretiseras på sig själv. Det är möjligt att det som studien kommit fram till kan ge en positiv effekt även för en styrketränande individ men räkna inte med att resultaten bli lika bra för en redan tränande individ.

Dessutom, ökad proteinsyntes är inte en granti för att du kommer öka 5kg i bänkpress.


NÄr det gäller morgon- vs kvälls-träning så är det liksom det mesta individuellt. Trivs man med att morgonträna så kommer det säker fungera bättre i längden. För mig fungerar inte morgonträning alls, kvällsträning fungerar ok och eftermiddagsträning är då jag presterar bäst och tycker det är allra roligast att träna så därför har jag lagt majoriteten av träning där.
OM man sedan kör en morgonträning eller kvällsträning någon gång så fungerar det bra.

I slutändan är det viktigaste att man trivs med det man sysslar med och därmed presterar bättre därför. Att köra det ena eller andra bara för att en studie säger en sak när man bevisligen inte får de resultat man eftersträvar känns lite dumdristigt.

Sedan kan resultaten de kommer fram till i olika studier vara intressant att läsa om och tillämpa under perioder för att själv utvärdera dessa.