handdator

Visa fullständig version : Nackdelar vid överkonsumtion av mjölk


Laijza
2008-01-04, 12:47
Jag är lite fundersam över en sak... Jo nu när jag slutat med godiset dricker jag bara mer å mer mjölk. Förut drack jag 1-1,7 liter om dagen, nu kommer jag snart upp till 3 Liter minimjölk dagligen.
Visst blit det för mycket kalcium, men hur farligt är det?
Jag ska försöka begränsa mig till högst 2 Liter om dagen men även det är för mycket antar jag(?).

King Grub
2008-01-04, 12:56
Du verkar vara av det kvinnliga könet, så du behöver knappast oroa dig för överkonsumtion pga den vanligaste orsaker - den ökade risken för prostatacancer.

Ett möjligt samband mellan ett högt intag av laktos (inte kalcium) och äggstockscancer verkar kunna finnas:

Men det finns inga definitiva svar där.

Normala rekommmendationer är en halvliter mjölk (2) per dag, men det finns heller inga belägg för ev påståenden att två liter skulle vara farligt (en man rekommenderas i dagsläget att inte konsumera mer än 1200 mg kalcium totalt (3) pga ev påverkan på prostatacancerrisk, men det är irrelevant i ditt fall). Den övre tolererbara gränsen för vuxna i övrigt vad gäller kalciumintag är satt vid 2500 mg per dygn (3), och det gränsvärdet är inte satt pga av att kalciumet skulle vara skadligt, utan för att ett högt intag kan innebära minskat upptag av andra nutrienter.

1. http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/full/15/2/364

2. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14579&epslanguage=SV

3. http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309063507

Laijza
2008-01-04, 12:59
Men har hört ngt om ökad risk för benskörhet?

Eddie Vedder
2008-01-04, 13:07
Överkonsumtion är ju sällan bra oavsett vad det gäller, det ligger ju i själva definitionen av överkonsumtion.;)

Vart den gränsen går är ju svårt att säga och det enda jag kunde hitta var att det förefaller som adekvat intag av mjölkprodukter kan ha positiv inverkan mot bröstcancer.
För män har man ju sett ett tydligt samband med hög konsumtion och risk för prostatacancer. Lite mer positivt för kvinnor om jag uppfattat det rätt då.:)

Men du dricker hursomhelst väldigt mycket mjölk, det förekommer olika teorier om stor konsumtion och samband med olika cancerformer och eftersom det vetenskapliga underlaget inte är 100%-igt finns ju anledning att se upp litegrann iaf. NEJ MAN FÅR INTE CANCER AV ALLT.

CONCLUSIONS: Our results support the hypothesis that dietary calcium and/or some other components in dairy products may modestly reduce risk of postmenopausal breast cancer.

Dairy, calcium, and vitamin D intake and postmenopausal breast cancer risk in the Cancer Prevention Study II Nutrition Cohort. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2005 Dec;14(12):2898-904.

CONCLUSIONS: We found no association between intake of dairy products and breast cancer in postmenopausal women. Among premenopausal women, high intake of low-fat dairy foods, especially skim/low-fat milk, was associated with reduced risk of breast cancer. Similar inverse associations were seen with components (calcium and vitamin D) of dairy foods, but their independent associations with breast cancer are difficult to distinguish.

J Natl Cancer Inst. 2002 Sep 4;94(17):1301-11. Intake of dairy products, calcium, and vitamin d and risk of breast cancer.


EDIT: Tog lång tid för mig att skriva inlägget, King Grub hann såklart före.:Virro

King Grub
2008-01-04, 13:07
Normalt är kalciumintaget för lågt för bästa skelettpåverkan.

Calcium has been singled out as a major public health concern today because it is critically important to bone health and the average American consumes levels of calcium that are far below the amount recommended for optimal bone health.

US Department of Health and Human Services. Bone health and osteoporosis: a report of the Surgeon General (2004).

Laijza
2008-01-04, 13:12
Tack för svar, känns som att jag inte behöver vara lika orolig längre. Jag trodde det var riktigt illa att dricka så mycket mjölk som jag gör, speciellt eftersom det är varendaste dag jag gör det.

Jag kommer fortsätta dricka massa god mjölk :)

maRRtin
2008-01-04, 14:40
Det skulle väl vara ett stort intag av A-vitamin som kan påverka skelettet?
Försök att få tag ekologisk minimjölk som inte är A-vitaminberikad så slipper du oroa dig för det också.

Laijza
2008-01-04, 14:50
Det skulle väl vara ett stort intag av A-vitamin som kan påverka skelettet?
Försök att få tag ekologisk minimjölk som inte är A-vitaminberikad så slipper du oroa dig för det också.

Finns det?

Muskelmannen
2008-01-04, 14:50
Man kan bli förstoppad och det är inte roligt. :cryout:

Laijza
2008-01-04, 14:52
Man kan bli förstoppad och det är inte roligt. :cryout:

Av mjölk? Är du säker?

maRRtin
2008-01-04, 15:08
Finns det?
Arla har inte, men Milko har.
Annars får du väl gå upp ett steg till lättmjölk.

King Grub
2008-01-04, 15:11
Av mjölk? Är du säker?

Hör du till dessa hade du väl märkt det. Onödigt att oroa sig för något som kan hända andra, när man märker och vet att det inte händer en själv.

Jag kan inte äta spenat, för då får jag mantalsskriva mig på muggen, men varför skulle det hindra någon annan från att äta det? För att ta ett exempel på när något påverkar vissa, men inte behöver oroa andra för det.

Laijza
2008-01-04, 15:12
Arla har inte, men Milko har.
Annars får du väl gå upp ett steg till lättmjölk.

Mm å här i Falun är det Milko som gäller :/ Nää.. jag är så van vid minimjölk att lättmjölk smakar alldeles för fett.

Laijza
2008-01-04, 15:14
Hör du till dessa hade du väl märkt det. Onödigt att oroa sig för något som kan hända andra, när man märker och vet att det inte händer en själv.

Ibland händer det väl, har dock aldrig ens tänkt tanken att det kunde vara pga mjölken.

zeusden1
2008-01-04, 15:16
Jag upplever att jag får mycket mer finnar då jag dricker mycket mjölk. Har du det problemet?

Eddie Vedder
2008-01-04, 15:18
Jag upplever att jag får mycket mer finnar då jag dricker mycket mjölk. Har du det problemet?

Du tittade inte så noga på vilka trådar som ligger på förstasidan i den här forumdelen va?:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106622

zeusden1
2008-01-04, 15:22
Du tittade inte så noga på vilka trådar som ligger på förstasidan i den här forumdelen va?:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106622

Jovisst gjorde jag det. Mjölkprodukter kan vara en av faktorerna till acne osv.osv. Berättade bara hur jag upplever mig själv under de perioder då jag konsumerar mer mjölk än normalt för mig.

maRRtin
2008-01-04, 15:28
Mm å här i Falun är det Milko som gäller :/ Nää.. jag är så van vid minimjölk att lättmjölk smakar alldeles för fett.
Du får nog läsa vad jag skrev en gång till. :)

maRRtin
2008-01-04, 15:42
Du får nog läsa vad jag skrev en gång till. :)
Nu när jag efterforskade lite verkar det som om Milko enbart tillverkar ekologisk minimjölk och ingen konventionell variant.

Flykt
2008-01-04, 16:59
Kanske inte rätt ställe och fråga men passar på ändå :)

Jag har vara mjölkallergisk när jag var liten, 6-12 år kanske. Nu är jag inte allergisk längre men dricker inte mjölk alls. Inga faror med att inte dricka mjölk?

Eddie Vedder
2008-01-04, 17:07
Inga faror med att inte dricka mjölk?

Nej.

Det finns mycket näring i mjölk, näring som du går miste om ifall du dricker mjölk och sedan helt slutar. Men därmed inte sagt att det är omöjligt att få i sig från annat håll såklart.
Främst är det ju kalcium som kan bli svårt om man utesluter mjölkprodukter.

Men återigen: Det finns inga farror med att utesluta mjölk såvida ditt näringsintag är adekvat även utan mjölken.

CoolHandLuke
2008-01-04, 23:51
Som andra redan påpekat: Snedfördelad konsumtion har ofta nackdelar. Du får för mycket av något och för lite av det du inte äter istället.

Jag själv skulle prova att ersätta godis/mjölk med frukt.

bollio
2008-01-05, 00:26
Appropå mjölk, ny studie som rapporterad i Reuters...
Nonfat milk linked to prostate cancer (http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSHAR26781420080102?feedType=RSS&feedName=healthNews)

"There was no evidence that calcium or vitamin D from any source increased the risk of prostate cancer. "

"...low-fat or nonfat milk did increase the risk of localized tumors or non-aggressive tumors, while whole milk decreased this risk."

"Our findings do not provide strong support for the hypothesis that calcium and dairy foods increase the risk of prostate cancer. The results from other large...studies, with adequate numbers of advanced and fatal prostate cancers, may shed further light on this question," Park's team concludes.

Eddie Vedder
2008-01-05, 06:43
Nonfat milk linked to prostate cancer (http://www.reuters.com/article/healthNews/idUSHAR26781420080102?feedType=RSS&feedName=healthNews)

"There was no evidence that calcium or vitamin D from any source increased the risk of prostate cancer. "

Ja det finns en del studier där sambandet inte verkar finnas mellan fetare mejeriprodukter och inte heller kalciumtilskott, däremot fettsnål mjölk. Bl.a. den här där man frågade om matvanor hos finska och svenska män med prostatcancer.

Lactase persistence, dietary intake of milk, and the risk for prostate cancer in Sweden and Finland. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2007 May;16(5):956-61.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17507622?ordinalpos=11&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Men som alltid finns ju frågetecken när personer får ange sina egna matvanor, kanske åt de mer fet ost och grädde än dom ville erkänna samtidigt som dom gärna överdrev sin konsumtion av lättmjölk?;)

Från december 2007:

Although the authors cannot definitively rule out a weak association for aggressive prostate cancer, their findings do not provide strong support for the hypothesis that calcium and dairy foods increase prostate cancer risk.

Calcium, dairy foods, and risk of incident and fatal prostate cancer: the NIH-AARP Diet and Health Study. Am J Epidemiol. 2007 Dec 1;166(11):1270-9. Epub 2007 Oct 12.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18000020?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Som vanligt finns inte 100% säkerhet kring samband och orsaker, måttlighet är som vanligt det bästa. Det underbara svenska ordet "lagom" är även i det här fallet bäst.:thumbup:

bollio
2008-01-05, 11:34
Eller så börjar man med 3%-ig istället för att den är godare och ger mer mat för pengarna?

Varför den vattenskadade mjölken skulle ge upphov till prostatacancer fattar jag inte. Teorier?

Eddie Vedder
2008-01-05, 13:49
Teorier?

Tolerans för laktos har ju varit en teori utöver det om kalcium och vitamin D som det råder tvivelaktigheter kring. Det är ju det studien jag postade handlar om och jag har läst fler där samma sak har setts som en potentiell faktor.

Men som sagt, väldigt oklart vad som ligger bakom. Det enda är att epidemiologiska studier har visat ett samband om och om igen.

Nimille
2008-01-05, 13:50
Jag dricker 1.5l mellanmjölk om dagen, är det någon fara?
Jag är man kan tilläggas

tobbo
2008-01-05, 13:51
Ligger inte RDI på 1l har jag för mig, fast då kanske man räknar med andra mjölkprodukter också. Men 1,5l låter inte farligt.

Eddie Vedder
2008-01-05, 13:51
är det någon fara?

Hur ska vi kunna veta det? Diskussionen handlar ju just om att ingen vet någonting egentligen.

Du överstiger RDI av kalcium på 1.5 liter. Om det i längden har någo som helst betydelse eller om din konsumtion av mjölk är hälsovådlig p.g.a. av någon annan faktor är totalt omöjligt att säga.

Nimille
2008-01-05, 13:53
Hur ska vi kunna veta det? Diskussionen handlar ju just om att ingen vet någonting egentligen.

Du överstiger RDI av kalcium på 1.5 liter. Om det i längden har någo som helst betydelse eller om din konsumtion av mjölk är hälsovådlig p.g.a. av någon annan faktor är totalt omöjligt att säga.
Sorry, syftade mest 1200 mg kalcium grejen. Vet inte hur mycker kalcium 1l mjölk innehåller och har ingen hemma att kolla :)

King Grub
2008-01-05, 13:56
800 mg.

Eddie Vedder
2008-01-05, 13:57
Sorry, syftade mest 1200 mg kalcium grejen. Vet inte hur mycker kalcium 1l mjölk innehåller och har ingen hemma att kolla :)

Jo det är ju något du får förhålla dig till själv, så är det med all konsumtion av allt.:) Svårt att veta vad som är bra och dåligt, det finns vetenskapliga belägg för att högt kalcium- och vitamin D-intag är positivt och det finns teorier om att det är mindre positivt.
Dessutom råde ju delade meningar om högt intag av mjölk-/och mejeriprodukter generellt sett.:)

Det är svårt, just därför försöker jag alltid pusha för måttlighet och det fantastiska ordet "lagom" som jag redan hyllat en gång i tråden men det tåls att upprepas.:thumbup:

Sverker
2008-01-05, 15:45
Tolerans för laktos har ju varit en teori utöver det om kalcium och vitamin D som det råder tvivelaktigheter kring. Det är ju det studien jag postade handlar om och jag har läst fler där samma sak har setts som en potentiell faktor.


Jag hänger inte med alls:confused:

Hur kan exponering av laktos och aktivitet i genen som kodar för laktasenzymet i tarmcellen ge upphov till cancer i prostata ?

Eddie Vedder
2008-01-05, 15:49
Hur kan exponering av laktos och aktivitet i genen som kodar för laktasenzymet i tarmcellen ge upphov till cancer i prostata ?

Ja du, det vet jag inte, har ingen som helöst aning faktiskt. Men är det inte det som menas med lactase persistance?

Sverker
2008-01-05, 15:59
Känns helt klart som ett måste att läsa på regleringen av laktasproduktionen och inte bara nöja sig med lac-operonet i E.coli:D

http://arjournals.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.genet.37.110801.143820

insolation
2008-01-05, 16:05
Toxicity

Abnormally elevated blood calcium (hypercalcemia) resulting from the over consumption of calcium has never been documented to occur from foods, only from calcium supplements. Mild hypercalcemia may be without symptoms or may result in loss of appetite, nausea, vomiting, constipation, abdominal pain, dry mouth, thirst, and frequent urination. More severe hypercalcemia may result in confusion, delirium, coma, and if not treated, death. Hypercalcemia has been reported only with the consumption of large quantities of calcium supplements usually in combination with antacids, particularly in the days when peptic ulcers were treated with large quantities of milk, calcium carbonate (antacid), and sodium bicarbonate (absorbable alkalai) (1). This condition was termed milk alkalai syndrome and has been reported at calcium supplement levels from 1.5 to 16.5 grams/day for two days to 30 years. Since the treatment for peptic ulcers has changed, the incidence of this syndrome has decreased considerably (3).

Although the risk of forming kidney stones is increased in individuals with abnormally elevated urinary calcium (hypercalciuria), this condition is not usually related to calcium intake, but rather to increased excretion of calcium by the kidneys. Overall, increased dietary calcium has been associated with a decreased risk of kidney stones. However, in a large prospective study, the risk of developing kidney stones in women taking supplemental calcium was 20% higher than in those who did not take supplements (25). This effect may be related to the fact that calcium supplements can be taken without food, eliminating their beneficial effect of decreasing intestinal oxalate absorption.

Based on the adverse effects discussed above, as well as the potential for decreased absorption of other essential minerals (see below), the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine set the tolerable upper level (UL) of intake for calcium in adults at 2,500 milligrams (mg) of calcium/day (3).

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/minerals/calcium/

maRRtin
2008-01-05, 16:40
Eller så börjar man med 3%-ig istället för att den är godare och ger mer mat för pengarna?

Varför den vattenskadade mjölken skulle ge upphov till prostatacancer fattar jag inte. Teorier?
Vattenskadad?
Det enda som skiljer minimjölk från fetmjölk är mängden mjölkfett.

Sen är det inte alls säkert att man gillar den feta mjölken om man ska ha den som dryck. Jag föredrar personligen mini- eller lättmjölk just för att den smakar lite friskare och inte så gräddigt, jag är inte så förtjust i grädde.

rbn
2008-01-05, 18:33
Vattenskadad?
Det enda som skiljer minimjölk från fetmjölk är mängden mjölkfett.

Sedan finns det Gammaldags mjölk också som inte är homogeniserad ;)

Sverker
2008-01-05, 18:50
Sedan finns det Gammaldags mjölk också som inte är homogeniserad ;)


Vilket betyder att man kan få både grädde och skummjölk ur samma förpackning;)




Vill jag ha grädde köper jag grädde. Vill jag ha skummjölk så köper jag minimjölk.

CoolHandLuke
2008-01-05, 20:21
Sedan finns det Gammaldags mjölk också som inte är homogeniserad ;)
Gäller det alla producenter? Hade för mig att Arla's var homogeniserad. Får nog köpa och kolla själv.

rbn
2008-01-05, 21:05
Gäller det alla producenter? Hade för mig att Arla's var homogeniserad. Får nog köpa och kolla själv.

Jag vet inte om det gäller andra producenter, hittills har jag bara sett att Arla's Gammaldags mjölk inte är det.

bollio
2008-01-05, 22:39
Tolerans för laktos har ju varit en teori utöver det om kalcium och vitamin D som det råder tvivelaktigheter kring. Det är ju det studien jag postade handlar om och jag har läst fler där samma sak har setts som en potentiell faktor.

Men som sagt, väldigt oklart vad som ligger bakom. Det enda är att epidemiologiska studier har visat ett samband om och om igen.

Jag tänkte mer på varför man hittade en koppling till lågfettsmjölk men inte till helmjölk.

Kanske har det extra fettet en skyddande effekt?

bollio
2008-01-05, 22:41
Vilket betyder att man kan få både grädde och skummjölk ur samma förpackning;)




Vill jag ha grädde köper jag grädde. Vill jag ha skummjölk så köper jag minimjölk.

Kan man inte skaka om lite?

Eddie Vedder
2008-01-06, 05:13
Kanske har det extra fettet en skyddande effekt?

Inte enligt vad jag läst. Det nämndes inte som någon potentiell faktor iaf, men sedan är man ju förstås fri att själv spekulera.:)

Sverker
2008-01-06, 07:44
Kan man inte skaka om lite?



Men det är ju det man gör när man homogenicerar mjölken*gah!*

maRRtin
2008-01-06, 11:11
Gäller det alla producenter? Hade för mig att Arla's var homogeniserad. Får nog köpa och kolla själv.
Den är inte homogeniserad.

Tolkia
2008-01-06, 11:21
Gäller det alla producenter? Hade för mig att Arla's var homogeniserad. Får nog köpa och kolla själv.
Det är väl just det att den inte är homogeniserad som är grejen med "Gammeldags mjölk"; det "gammeldags-a" är gräddskiktet som bildas när mjölken får stå. Däremot är den, som annan mjölk man köper pastöriserad (upphettad för att döda bakterier).

Tolkia
2008-01-06, 11:30
Jag hänger inte med alls:confused:

Hur kan exponering av laktos och aktivitet i genen som kodar för laktasenzymet i tarmcellen ge upphov till cancer i prostata ?
Jag är dåligt påläst där, men när jag läser texterna som det länkas till så fattar jag det som att den genetiska faktor bakom laktostolerans som man känner till inte är hela förklaringen. Sedan tänker man att det kanske är de okända mekanismerna som ligger bakom en eventuell ökad cancerrisk (vilket det, om jag förstår abstractet som Eddie länkade till, inte såg ut som att det skulle vara, d.v.s. man såg ingen koppling mellan kvarstående laktasproduktion i vuxen ålder och prostatacancer). Man har "gått med håven" för att se om man hittar något helt enkelt.

bollio
2008-01-06, 13:50
Men det är ju det man gör när man homogenicerar mjölken*gah!*

Nä, det är en betydligt våldsammare process?

maRRtin
2008-01-06, 14:11
Nä, det är en betydligt våldsammare process?
Ja man pressar mjölken genom en smal passage med ett högt tryck (ca 140 bar) och på sätt sönderdelas fettkulorna. Någon snubbe i USA påstår att det är detta som gjort att amerikanarna i högre drabbats av hjärt & kärlsjukdommar.
Men det antagandet är väl ungefär som detta:

http://www.seanbonner.com/blog/archives/piratesarecool.jpg

Man har för några år sedan haft ett stort seminarium i Danmark där man diskuterade homogenisering av mjölk och dess eventuella inverkan på hälsan. Slutsatsen var att det inte finns någon sådan koppling.

Cerberus
2008-01-07, 00:28
hur är det om kalcium-intaget varierar från dag till dag då? Från några hundra per dag till kanske(om ja får för mig att äta mycket yoghurt, vilket jag gör :D) till kanske minst 1200mg?

Eddie Vedder
2008-01-07, 05:05
hur är det om kalcium-intaget varierar från dag till dag då? Från några hundra per dag till kanske(om ja får för mig att äta mycket yoghurt, vilket jag gör :D) till kanske minst 1200mg?

För tusende gången på pekar jag att det inte är 100% att det är kalcium som är boven och att man inte kan säga att en viss mängd är si eler så farlig.;)

Och om du får i dig 1200mg en dag och mindre en annan dag så blir det mindre. Helt enkelt. Sedan har kroppen en väldigt väldigt bra homeostatisk reglering av kalcimupptag/-utsöndring.

Honken
2008-01-07, 06:44
Men alla de gamla 20-repparna sägs ju har druckit 3-4L mjölk om dagen för att feta upp sig lite...

CoolHandLuke
2008-01-08, 09:47
Det är väl just det att den inte är homogeniserad som är grejen med "Gammeldags mjölk"; det "gammeldags-a" är gräddskiktet som bildas när mjölken får stå. Däremot är den, som annan mjölk man köper pastöriserad (upphettad för att döda bakterier).
Ah. Tack! Hur är det med UHT är och vad är anledningen till att det finns hög- och lågpastöriserade mjölkprodukter?

Sverker
2008-01-08, 18:21
Vanlig mjölk är lågpastöricerad vid 72 grader C. Då dör alla matförgiftare men det finns andra bakterier kvar i mjölken. Det är därför den blir dålig efter en vecka eller så.

Mjölk som man gör fil och youghurt av måste pastöriceras vid ca 85 grader C. Då dör alla matförgiftare OCH andra bakterier som kan konkurera ut de snälla mjölksyrabakterier som ska göra mjölken till fil och youghurt.


Med UHT kokas mjölken vid kanske 140 grader C i 8 sekunder. Då dör alla bakterier och mjölken blir steril.

Tolkia
2008-01-08, 18:41
Ett litet tillägg ang. UHT-mjölk: När förpackningen väl öppnats är mjölken inte steril särskilt länge och alltså inte hållbar i evighet på samma sätt som oöppnad UHT-mjölk.