handdator

Visa fullständig version : Mögliga shakers!


Cidersson
2008-01-04, 11:40
Hej alla husliga typer! :)

Jag har en tendens till att alltid glömma diska/skölja ur mina shakers efter träningen och dom kan lätt ligga i träningsväskan ett par dagar innan jag kommer på det.

Detta resulterar ju givetvis i en fruktansvärd lukt som är omöjlig att få bort genom att diska eller låta dem stå i vatten... Är det någon som har tips på någon produkt eller liknande på vad man kan använda för att få bort mögellukten, eller det är kanske lika bra att fortsätta köpa nya shakers? :)

Tack på förhand!

Lelle Pelle
2008-01-04, 11:42
Haha, skönt att veta att det finns fler än mig som är glömsk/slö:) Tyvärr har jag inget bra tips, att diska i diskmaskin hjälper inte nämnvärt...

Longshot
2008-01-04, 11:42
Om jag inte hade levt efter en extremt inrutad mikrobudget så hade jag köpt en ny. Sedan lärt mig av misstaget....

Cidersson
2008-01-04, 11:45
Om jag inte hade levt efter en extremt inrutad mikrobudget så hade jag köpt en ny. Sedan lärt mig av misstaget....

Jag har typ 3-4 shakers som bytas ut för jämna mellanrum.. Inte speciellt ekonomiskt nej :)

Piranha
2008-01-04, 12:06
Maskindiskmedel brukar rå sig på det mesta, annars en illaluktande shaker är i stortsett förbrukad.

Bästa tipset är att göra rent den direkt efter användandet.

Snafu
2008-01-04, 12:09
Eller sluta användas shakers och göra drinken när du kommer hem i ett glas eller dylikt. Eller köra med gainomax eller nåt.

mela
2008-01-04, 12:10
Var det inte något med gräs? Kanske var goja iofs :em:


Jag har testat det mesta.
Diskat i maskin 5 ggr - Fail
Stå med diskmedel i 3 dygn - Fail
Klorin och sedan diskmaskin - Fail
Bakpulver och vatten - Fail

Bara att köpa ny eller stå ut med att dricka ur en illaluktande shaker

mela
2008-01-04, 12:11
Eller köra med gainomax eller nåt.

Det blir ju inte mer ekonomiskt direkt. En Gainomax ligger runt 20:-
En shaker ligger la runt 10-15 och vasslet sedan som inte är många pengar per portion.

ramagoen
2008-01-04, 12:11
det luktar/smakar ju ändå inget när man fyller på nytt så why care ? :D

bubbe
2008-01-04, 12:13
Det tar mig emot att säja men, köp ny *gah!*

mela
2008-01-04, 12:14
det luktar/smakar ju ändå inget när man fyller på nytt så why care ? :D

Du har aldrig haft en gammal shaker va? :D

Tricce
2008-01-04, 12:15
Haft en shaker riktigt länge nu som luktat till och från har faktiskt fått bort lukten på senaste, trägen ger sig hehe. Nu ska jag dock snart till Fairing och hämta ut lite doningar + NY shaker.

joriice
2008-01-04, 12:16
Det tar mig emot att säja men, köp ny *gah!*

Ja, det smärtar oss alla...

Kan man inte hälla kokande vatten i?

ramagoen
2008-01-04, 12:19
Du har aldrig haft en gammal shaker va? :D

hade en shaker som låg i väskan 1+ vecka med gammal proteinshake i den, räcker det som merit? :D

bubbe
2008-01-04, 12:19
Ja, det smärtar oss alla...

Kan man inte hälla kokande vatten i?

Jag gillar inte att slänga hela fungerande saker, men om det luktar ruttet så kan man kanske inte klassa det som fungerande.

Kom just på att ättika är rätt bra.

mela
2008-01-04, 12:20
hade en shaker som låg i väskan 1+ vecka med gammal proteinshake i den, räcker det som merit? :D

Vanligt vassle osv tar inte bort den ruttna lukten. Den sitter. :MrT:


Jag hade två shakers som experiment i mitt kök en gång. De hade stått i 2 månader. Ville se vad som hände med vasslet utan luft typ. (kul liv när man är student). Dock öppnade min kompis ena när hon diskade :D Fick vädra lägenheten i timmar sen

MaQue
2008-01-04, 12:20
Varmvatten+salt, låt stå över natten.

Fungerar på de flesta plastatteraljer som man har mat el. dryck i.

:)

tp_88
2008-01-04, 13:36
Jag har haft shakrar stående i över en vecka (vassle+mjölk) på rummet, brukar gå bort i diskmaskinen.

Lepras
2008-01-04, 13:49
Lukten förvinner

Har haft flera shakers som legat,kört massa gånger i diskmaskin,kanske sitter kvar 3-4 ggr,men sen försvinner den..Har även använt shakern som luktar,smakar ju inte skit,bara luktar ;)

shut teh face
2008-01-04, 13:53
Jag har lyckats få bort det mesta. Hade en flaska med mjölk som stod i 2 månader(!) förut.

Du tar och kokar upp vatten utav helvete, så varmt som möjligt. Häll i salt i vattnet och häll sedan det i flaskan/shakern. Låt stå i x timmar. Gör om två ggr.

z_bumbi
2008-01-04, 14:20
Jag har haft shakrar stående i över en vecka (vassle+mjölk) på rummet, brukar gå bort i diskmaskinen.

Det funkar oftast för mig också, gör det inte det så är det bara att ställa den en dag med vatten plus ättika och sen köra den igen.

mangs
2008-01-04, 14:35
Annars finns ju det beprövade.
Häll i ca en tesked Yes. Fyll upp halva shakern med varmt vatten och sedan på med locket.
Skaka loss i 20 sekunder utan att spilla en droppe. Lyckas du, ja, då luktar inte shakern något mer.




:D


Jag tror på ättika, kaffe och kokande vatten.

Demoneyes
2008-01-04, 14:42
skiten luktar ju bara, gör ingen förändring på smaken jag kör på som vanligt ifall det luktar. Kanske har glömt den i 1 vecka så kör jag skiten i diskmaskinen byter ut den och kör på nästa. sen en vecka senare luktfri och ready to go!

Wilden
2008-01-04, 14:43
Jag tycker att en shaker inte är en shaker om den inte har den äckliga ljumma aromen av sur mjölk.

Alfred Nobel
2008-01-04, 14:55
Om inte stanken försvinner på en gång så gör den, nästan garanterat, det med tiden. Diska/tvätta ur den ordentligt och låt den stå kallt, sen väntar du några dagar och luktar på't igen. Visst kommer den fortfarande lukta äckligt, men ge den lite tid att återhämta sig och fortsätt så märker du ingen skillnad tillslut :D

zeusden1
2008-01-04, 15:29
Har en ouppackad väska från senaste träningstillfället, cirka 2 veckor innan nyårs*spy*. Morsan får fixa det!

AlexGBG
2008-01-05, 01:34
Jag har lyckats få bort det mesta. Hade en flaska med mjölk som stod i 2 månader(!) förut.

Du tar och kokar upp vatten utav helvete, så varmt som möjligt. Häll i salt i vattnet och häll sedan det i flaskan/shakern. Låt stå i x timmar. Gör om två ggr.

hur länge ska man koka vattnet så det blir så varmt som möjligt? ;)

Fatalist
2008-01-05, 02:12
Ställ under vattenkran på maxvärme i 10 minuter. All lukt borta.

mela
2008-01-05, 02:13
Vad har ni för lyxigt vassle vars mögellukt försvinner? :Virro

Fatalist
2008-01-05, 02:38
EAA + Malto. :D

Avesta
2008-01-05, 03:44
Ställ under vattenkran på maxvärme i 10 minuter. All lukt borta.

Jag kokade shakern i en kastrull i över 30 min, så det där lär inte funka heller.

jebu
2008-01-05, 04:50
vatten + kaustiksoda + låt stå = bra skit

Jazen
2008-01-05, 11:40
vad sägs om att börja diska shakern så slipper du sånna bekymmer

Tolkia
2008-01-05, 11:46
Ättika, som z_bumbi tipsade om, brukar vara effektivt (en bieffekt är att det man vill ta bort äcklig lukt från istället börjar lukta ättika, om man har otur). Men den stora frågan som inställer sig när man läser tråden är ju hur i helvete så många kan "glömma", som ni uttrycker det, att diska shakern efter användning? "Glömma shakern i träningsväskan", wtf, hur kan ni missa en halvliters plastburk (som regel dessutom försedd med ett tämligen bulkigt lock i glad färg) när ni tar upp träningskläderna ur väskan efter träning? Och hur kan man inte orka diska en shaker; ni orkar ju diska porslinet när ni har ätit? Eller kör ni med papperstallrikar ...?

Herr Oberst
2008-01-05, 17:44
Ättika fungerar till allt. Framförallt kalkfläckar (vilket iofs inte denna tråden handlar om)

shut teh face
2008-01-05, 18:00
Ättika, som z_bumbi tipsade om, brukar vara effektivt (en bieffekt är att det man vill ta bort äcklig lukt från istället börjar lukta ättika, om man har otur). Men den stora frågan som inställer sig när man läser tråden är ju hur i helvete så många kan "glömma", som ni uttrycker det, att diska shakern efter användning? "Glömma shakern i träningsväskan", wtf, hur kan ni missa en halvliters plastburk (som regel dessutom försedd med ett tämligen bulkigt lock i glad färg) när ni tar upp träningskläderna ur väskan efter träning? Och hur kan man inte orka diska en shaker; ni orkar ju diska porslinet när ni har ätit? Eller kör ni med papperstallrikar ...?
Här kan disken få ligga i diskhon 1-3 dagar innan man diskar den.

Däremot ställer jag mig undrande till om folk låter sina svettiga träningskläder ligga nånstans i flera dagar. :D

mela
2008-01-05, 18:02
Ättika, som z_bumbi tipsade om, brukar vara effektivt (en bieffekt är att det man vill ta bort äcklig lukt från istället börjar lukta ättika, om man har otur). Men den stora frågan som inställer sig när man läser tråden är ju hur i helvete så många kan "glömma", som ni uttrycker det, att diska shakern efter användning? "Glömma shakern i träningsväskan", wtf, hur kan ni missa en halvliters plastburk (som regel dessutom försedd med ett tämligen bulkigt lock i glad färg) när ni tar upp träningskläderna ur väskan efter träning? Och hur kan man inte orka diska en shaker; ni orkar ju diska porslinet när ni har ätit? Eller kör ni med papperstallrikar ...?

Beror ju på om man byter om på gymmet eller hemma. Har man bara skor, shaker, bälte osv i väskan tömmer man den sällan på träningskläder när man kommer hem :)

Mowgli
2008-05-08, 11:31
Det här är galet. Bromsrengöring.

Kan inte det ta bort lukten, så ger jag upp. Passa er bara så att det inte sitter längre än ett par sekunder max :)

skaparn
2008-05-08, 11:35
Att lägga ner så mycket tid på att diska något som kostar max 40 spänn är rätt maffigt. Släng och köp nytt. Detta är antagligen bäst för miljön också.

LadyInsane
2008-05-08, 11:38
Att lägga ner så mycket tid på att diska något som kostar max 40 spänn är rätt maffigt. Släng och köp nytt. Detta är antagligen bäst för miljön också.


+1.

Shakers går att köpa överallt..

Mapa
2008-05-08, 11:42
vilka problem... luktar en shaker illa fyller jag den med vatten, häller i lite diskmedel. låt stå över natten, diska en gång på morgonen/dagen efter och problemet är löst... OM den fortfarande skulle lukta då.. har iofs aldrig hänt, men då skulle den åka på tippen och en ny inköpes

Durre
2008-05-08, 11:43
Precis som mig :) Jag tar väldigt mycket YES diskmedel och låter det stå ett tag, känner aldrig någon lukt.

chidde
2008-05-08, 13:29
Annars finns ju det beprövade.
Häll i ca en tesked Yes. Fyll upp halva shakern med varmt vatten och sedan på med locket.
Skaka loss i 20 sekunder utan att spilla en droppe. Lyckas du, ja, då luktar inte shakern något mer.



rolig kille, shake it... don't fake it :)

jag tycker att en shaker på köpet är lika självklar som en skopa när man köper kosttillskott, what do you say?

bertbert
2008-05-08, 14:04
Ättika, som z_bumbi tipsade om, brukar vara effektivt (en bieffekt är att det man vill ta bort äcklig lukt från istället börjar lukta ättika, om man har otur). Men den stora frågan som inställer sig när man läser tråden är ju hur i helvete så många kan "glömma", som ni uttrycker det, att diska shakern efter användning? "Glömma shakern i träningsväskan", wtf, hur kan ni missa en halvliters plastburk (som regel dessutom försedd med ett tämligen bulkigt lock i glad färg) när ni tar upp träningskläderna ur väskan efter träning? Och hur kan man inte orka diska en shaker; ni orkar ju diska porslinet när ni har ätit? Eller kör ni med papperstallrikar ...?

+1;

och dessutom: om man nu glömt shakern en gång, hur svårt är det att komma ihåg det nästa gång när det orsakade obehag första gången? :confused:

Versus
2008-05-08, 15:41
Jag körde ramlösa i min shaker en gång. La på locket och skaka, tillsammans med pulver då dvs.

Det resulterade inte i att vare sig shakern eller köket blev renare iaf :D


Tänkte att ramlösa smaken kanske kunde dölja lite av det illaluktande smaken.

JohanG
2011-09-07, 21:49
Tjenare! Jag har också testat alla olika altenativ och ändå har shakern luktat skit efteråt. Men idag kom jag på en bra idé som jag tänkte dela med mig av. Jag tog och hällde i listerine (sånt man gurglar i munnen efter man har borstat tänderna) i shakern och skadade utav bara tusan. Sen sköljde jag ur den med kallt vatten och lät den lufttorka. Nu luktar den till och med fräscht igen :D

Deceiver85
2011-09-07, 22:02
Släng och köp en ny annars, kom igen liksom, det är en shaker...

Herr Oberst
2011-09-07, 22:15
Perstorps Ättika fixar allt.
Tar bort kalk, mögel, lukt, gammal svettdoft från kläderna m.m

Jag använder nog 9 liter om dagen, minst

davve14
2013-01-02, 21:38
Diska den i maskin och släng in i frysen tills du ska använda den, blir som ny! :)

Gober
2013-01-02, 21:50
Diska den i maskin och släng in i frysen tills du ska använda den, blir som ny! :)

Lär nog inte finnas några knep som biter på TS mögelproblem vid detta laget.

feyin
2013-01-02, 21:54
Jag hade en odiskad shaker i en väska som låg oanvänd över sommarn. Det. Fanns. Maskar.

OnT: Släng, köp ny för 30kr? och gör rutin av att skölja ur dirr efter drickande.

Fuark
2013-01-02, 21:54
Bakpulver och varmt vatten. 2-3 teskedar. Skaka i sisådär 3-5 minuter som ett cp.
låt stå en timme och skölj.

DONE!

vinäger och sprit är nästa steg om det inte hjälper, vilket det lär göra

Okej
2013-01-02, 21:59
Jag hade en odiskad shaker i en väska som låg oanvänd över sommarn. Det. Fanns. Maskar.

OnT: Släng, köp ny för 30kr? och gör rutin av att skölja ur dirr efter drickande.

Åh fy helvete, thanks for the mentala bild *spy*

Ta hem den till mormor, finns alltid något uråldrigt husknep som involverar de mest ologiska saker :)

10xKV
2013-01-02, 22:04
Frys borde vara en enkel grej.

Danne2k
2013-01-02, 22:27
Direkt efter träning: Skölj ur, skaka och skölj ur 2-3 ggr snabbt. Sedan
Varmvatten + diskmedel + skaka och låt stå.

När du orkar ta tag i det: Skaka igen och sen töm/skölj ur shakern. Behöver knappt diskas (åtminstone inte med EAA).

Jobbigt att köpa nya jämt om man bara kör smart shakes ju :D

Tiro
2013-01-02, 23:12
Brukar dricka lite mjölk ur dem ett par gånger så brukar lukten försvinna sen :)

feyin
2013-01-02, 23:59
Åh fy helvete, thanks for the mentala bild *spy*


Slängde både väskan och shakern :D

Appel
2013-01-03, 01:21
Fan vad jobbigt, blev tvungen att gå upp o diska min shaker som låg i gymväskan.
Haaatar när dom börjar lukta!

Pzorz
2013-01-03, 11:18
Diska skiten som vanligt och ignorera lukten.

Morty
2013-01-03, 11:50
http://i.qkme.me/3sf6gy.jpg