handdator

Visa fullständig version : Kommunikation..


Lellan
2008-01-04, 10:39
..kan verkligen vara krångligt. Några exempel;

"Jag vet inte om jag bör höra av mig till x" (typisk tjejfråga? Joo.. det är en fråga. Utan frågetecken. Men killar besvarar gärna frågan: "Jaha". )*screwy*

"Har du snattat? Jag kan tänka mig att du har det, eftersom du jämt umgicks med x och y, fast du skulle säkert inte erkänna det för mig.." (också en fråga. Johooodåå. Det är iaf meningen att man ska svara på frågan/antagandet/påståendet/den förutfattade meningen för att verifiera/falsifiera. Att man bakar in det i antagandet är ofta syftat till att dämpa ett ev chockerande svar - typ "jag skulle inte klandra dig alltför mkt om du drogs med snattandet, x och y skulle ju ofta dra med sig kompisar i sånt". Det hänger ett "eller har jag fel?" i luften på slutet, i skrift hörs ju inte det och frågan/antagandet/påståendet/förutfattade meningen kan låta som en förolämpning. Fast det kan vara en nyfiken fråga som inte vågar ställas rakt ut, kanske pga att frågeställaren inte vill snoka i sånt som den inte har med att göra.) Den typen av fråga kan tydligen besvaras med meningen "Jag tror du är nazizt". :Virro OM man inte tolkar den som en fråga alltså.

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också... " (Jorå. Också en fråga. Översätts "Vill du fika med mig där nu?". Men även denna kan besvaras på ett underligt sätt, tex "Mhm...."/"Jaha"/"Säger du det" etc).

I vissa fall har jag lärt mig att fråga frågeteckensfrågor ("Tycker du att jag bör höra av mig till x?" "Har du snattat någon gång?" "Vill du fika med mig där nu?"), men jag trillar lätt dit med resultatet att jag blir otillfredställd och anses förolämpa folk. :(

Någon mer än jag som trillar i kommunkationsfällor? Gärna illustrerat med exempel? *popcorn*

jwzrd
2008-01-04, 10:41
Vågar man inte tala ur skägget så får man skylla sig själv när andra aldrig förstår.

Jax
2008-01-04, 10:42
När jag faller i fällor beror det oftast på att jag ger ett direkt svar på en fråga eller svarar ärligt. Det är tydligen fel ibland.

mini
2008-01-04, 10:42
Kommunikation kan göras krångligt.

Nitrometan
2008-01-04, 10:46
Vågar man inte tala ur skägget så får man skylla sig själv när andra aldrig förstår.
Precis. Är man otydlig blir kommunikationen jobbig.

Särskilt tydligt om män och kvinnor ska prata med varandra.

Lellan
2008-01-04, 10:50
Ok, men om jag skulle fråga alla sjuka nyfikna frågor som jag inte har att göra med skulle jag anses jobbigare än om jag bara är allmänt babblig.. inbillar jag mig.

Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.

Fast det här händer mig mest i text, live har jag lärt mig att tex fråga om folk vill fika istället för att berömma fik och säga hur kaffesugen jag är. :)

jwzrd
2008-01-04, 10:52
Precis. Är man otydlig blir kommunikationen jobbig.

Särskilt tydligt om män och kvinnor ska prata med varandra.

Det är sjukt egoistiskt att enbart kommunicera i gåtor och hela tiden jobba passivt för att den andra ska söka och använda hela sin förmåga för att förstå. För vad i helvete får den personen tillbaka i det läget? Ingenting förutom "Buhuu, du förstår inte/lyssnar inte/gör fel".

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också..."
betyder: Jag är bortskämd och får alltid som jag vill, nu vill jag att du sockrar och gullar mig för det tycker jag att jag förtjänar, du är min betjänt och har ett så pass litet värde för mig att jag inte ens tänker bemöda mig om att tala med dig på annat vis än via vaga antydningar och associationslekar.

Jax
2008-01-04, 10:53
Fast det här händer mig mest i text, live har jag lärt mig att tex fråga om folk vill fika istället för att berömma fik och säga hur kaffesugen jag är. :)
Men ärligt talat. Varför i hela friden tänker man ens tanken på att fråga något annat än "Vill du fika?"? Jag kan gå med på att man kan försöka lirka fram svar i känsliga frågor. Det gör t.o.m. jag och jag hatar ändå att inte vara rak på sak. Men varför krångla till vardagliga saker?

Trance
2008-01-04, 10:54
Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.

Ja, för man har aldrig hört tjejer gnälla över att tjejkompisar inte fattar.

Andra jobbiga saker folk gör är att de överanvänder ironi på Internet.

mini
2008-01-04, 10:55
Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.


Hur menar du att det är mer nyanserat? Möjligen slösar man mer ord på lullull och sedan på att försöka reda ut missförstånden som blev, men nyanserat?

jwzrd
2008-01-04, 10:56
Ok, men om jag skulle fråga alla sjuka nyfikna frågor som jag inte har att göra med skulle jag anses jobbigare än om jag bara är allmänt babblig.. inbillar jag mig.

Dessutom klarar iaf ca hälften av jordens befolkning av att kommunicera på ovanståendet sätt. Dvs utan en jävla massa frågetecken, utan en dialog som flyter och är nyanserad.

Fast det här händer mig mest i text, live har jag lärt mig att tex fråga om folk vill fika istället för att berömma fik och säga hur kaffesugen jag är. :)

Nej, du ses fortfarande som babblig och nyfiken, men förutom det lär du irritera omgivningen till den milda grad att ingen lär bry sig om att svara.

Nej, hälften av jordens befolkning klarar inte alls av att kommunicera på det viset. Den tror bara det. I själva verket kommuniceras ingenting alls utan det handlar snarare om ett mycket kallt ställningskrig där allt går ut på att prata så mycket som möjligt och verka så trevlig som möjligt, men säga så lite som möligt, vara så lik alla andra som möjligt och sticka ut så lite som möjligt. Detta är inte kommuniktion utan teater, lek och spel.

Det där spelet hänger mycket tight ihop med back stabbing och bs-prat bakom ryggen på varandra så fort en av skådespelarna inte är med. Det är fegt och jävligt onödigt.

Nitrometan
2008-01-04, 10:58
Ja, för man har aldrig hört tjejer gnälla över att tjejkompisar inte fattar.

Andra jobbiga saker folk gör är att de överanvänder ironi på Internet.
QED


Det bästa du har skrivit på länge.

tjabon
2008-01-04, 10:58
Jag blir irriterad av folk som pratar i gåtor
eftersom jag själv alltid försöker prata klarspråk.
(logikskadad tekniker)

Om någon säger nåt tvetydigt till mej, så brukar jag alltid:
-Jaha, du menar alltså att xxxxxx xx xxxx ???
Vilket är något som folk retar sej på hos mej....:D

Ironwoman
2008-01-04, 11:08
Jag och lillasyster cyklar vätternrundan med pappa (som cyklar först)
"titta där finns en rastplats/vätskekontroll" - pappa cyklar vidare...
1 mil senare
"pappa vi är trötta" (med gnällröster) - pappa cyklar vidare...
1 mil senare
"nu vill vi stanna och vila, vi är båda överrens om det"
pappa: "det är ju bara 3 mil var"
"men vi vill ta en kort paus" - pappa stannar




Håller med om att vill man något får man säga det rakt ut, annars skylla sig själv om (killen) inte fattar.

Lellan
2008-01-04, 11:12
Det är sjukt egoistiskt att enbart kommunicera i gåtor och hela tiden jobba passivt för att den andra ska söka och använda hela sin förmåga för att förstå. För vad i helvete får den personen tillbaka i det läget? Ingenting förutom "Buhuu, du förstår inte/lyssnar inte/gör fel".

"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också..."
betyder: Jag är bortskämd och får alltid som jag vill, nu vill jag att du sockrar och gullar mig för det tycker jag att jag förtjänar, du är min betjänt och har ett så pass litet värde för mig att jag inte ens tänker bemöda mig om att tala med dig på annat vis än via vaga antydningar och associationslekar.

Jösses, uppfattas det verkligen så? När jag gör det är det ffa i tidsbesparande syfte. Ovanstånende mening istället för.

"Vill du fika?"
"Vadå nu?"
"Ja nu."
"Hurså?"
"Jo, jag är så himla sugen på kaffe!"
"Jaha." paus. "Men var ska vi fika då?"
"Det där fiket?" *peka*
"Jag vet inte om det är bra eller dåligt fik.."
"Jag vet. :)"
"Jaha". paus. "Är det bra eller dåligt då?"
"Det är bra"
"På vilket sätt är det bra?"
"Jag har hört att de gör jättegoda wraps"

SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..." *kissass*

Men visst. Jag tar lärdom, tydligen var detta ett hett ämne... :D Nu ska jag gå och jobba. Får kommunicera mera senare. :)

Jax
2008-01-04, 11:12
Håller med om att vill man något får man säga det rakt ut, annars skylla sig själv om (killen) inte fattar.
Din pappa utnyttjade det gamla knepet att låtsas som att han inte fattade eftersom han själv ville fortsätta.

jwzrd
2008-01-04, 11:14
Din pappa utnyttjade det gamla knepet att låtsas som att han inte fattade eftersom han själv ville fortsätta.

Samtidigt som två andra utnyttjade det gamla knepet: Det är ok att tala i gåtor först och skratta åt att han inte förstår, för att sedan skälla på honom för att han inte förstod. 2-0 direkt. Varje gång!

Jax
2008-01-04, 11:14
SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..." *kissass*
Kan kanske hända ibland men du missar det oändligt mer vanliga.

"Fika?" *peka på fiket*
"Ja/Nej"

Lellan
2008-01-04, 11:16
Hinner med ett ex till:

"Ska jag sätta på lite kaffe?" brukar jag fråga på jobbet. "Tja.. det kan du väl?" säger gubbarna. "Ja tack" säger tanterna eftersom de fattar att det är en fråga, men idag ska jag testa att säga: "Nu vill jag veta hur många som verkar vara kaffesugna. För om det är fler än mig själv så tänker jag sätta på kaffe, och jag vill göra en snabbkoll om jag ska brygga mycket eller lite kaffe. Nå. Hur många vill ha kaffe om en stund när det är färdigbryggt?" ;):smash: :smash:

jwzrd
2008-01-04, 11:17
Jösses, uppfattas det verkligen så? När jag gör det är det ffa i tidsbesparande syfte. Ovanstånende mening istället för.

"Vill du fika?"
"Vadå nu?"
"Ja nu."
"Hurså?"
"Jo, jag är så himla sugen på kaffe!"
"Jaha." paus. "Men var ska vi fika då?"
"Det där fiket?" *peka*
"Jag vet inte om det är bra eller dåligt fik.."
"Jag vet. :)"
"Jaha". paus. "Är det bra eller dåligt då?"
"Det är bra"
"På vilket sätt är det bra?"
"Jag har hört att de gör jättegoda wraps"

SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..." *kissass*

Men visst. Jag tar lärdom, tydligen var detta ett hett ämne... :D Nu ska jag gå och jobba. Får kommunicera mera senare. :)

Ja hur skulle världen se ut om män och kvinnor talade med varandra så att kommunikation uppstod? Jag gillar att prata och förstå min sambo och andra kvinnor.

jwzrd
2008-01-04, 11:18
Hinner med ett ex till:

"Ska jag sätta på lite kaffe?" brukar jag fråga på jobbet. "Tja.. det kan du väl?" säger gubbarna. "Ja tack" säger tanterna eftersom de fattar att det är en fråga, men idag ska jag testa att säga: "Nu vill jag veta hur många som verkar vara kaffesugna. För om det är fler än mig själv så tänker jag sätta på kaffe, och jag vill göra en snabbkoll om jag ska brygga mycket eller lite kaffe. Nå. Hur många vill ha kaffe om en stund när det är färdigbryggt?" ;):smash: :smash:

Vad sägs om:
"Jag satte på kaffe, jag var så sugen."
- Oh, tack!

Jax
2008-01-04, 11:18
Hinner med ett ex till:

"Ska jag sätta på lite kaffe?" brukar jag fråga på jobbet. "Tja.. det kan du väl?" säger gubbarna. "Ja tack" säger tanterna eftersom de fattar att det är en fråga, men idag ska jag testa att säga: "Nu vill jag veta hur många som verkar vara kaffesugna. För om det är fler än mig själv så tänker jag sätta på kaffe, och jag vill göra en snabbkoll om jag ska brygga mycket eller lite kaffe. Nå. Hur många vill ha kaffe om en stund när det är färdigbryggt?" ;):smash: :smash:
Hittar du på exemplet nu eller har du verkligen så tröga människor i din omgivning?

*edit*
Om du vill kan du ställa frågan:
"Hur många vill ha kaffe?"
Det funkar för mig.

ManuelIT
2008-01-04, 11:18
SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..." *kissass*


VA! Så snackar verkligen inte killar

Lellan
2008-01-04, 11:19
Kan kanske hända ibland men du missar det oändligt mer vanliga.

"Fika?" *peka på fiket*
"Ja/Nej"

Men jag tycker ändå att det tenderar att bli ett kulspruteregn av frågor vid en sån fråga? "Vadå nuu?" "varför då, har du inte druckit kaffe?" "Jag fikar bara på ställen som inte bara har kakor å bullar" "Jag vill ha nåt matigare" "Jag har aldrig hört talas om det där fiket, det kan inte vara något bra".

Men din fråga funkar säkert på tjejer.. ;)

PowPow
2008-01-04, 11:20
Hinner med ett ex till:

"Ska jag sätta på lite kaffe?" brukar jag fråga på jobbet. "Tja.. det kan du väl?" säger gubbarna. "Ja tack" säger tanterna eftersom de fattar att det är en fråga, men idag ska jag testa att säga: "Nu vill jag veta hur många som verkar vara kaffesugna. För om det är fler än mig själv så tänker jag sätta på kaffe, och jag vill göra en snabbkoll om jag ska brygga mycket eller lite kaffe. Nå. Hur många vill ha kaffe om en stund när det är färdigbryggt?" ;):smash: :smash:

Du klagar på att andra inte förstår när du ställer frågor som egentligen inte är frågor, men själv förstår du inte att "Tja.. det kan du väl?" inte är en fråga utan ett jakande. Skäms!

;)

Lellan
2008-01-04, 11:21
Vad sägs om:
"Jag satte på kaffe, jag var så sugen."
- Oh, tack!

Fast på mitt jobb är kaffet betalt med skattepengar och således står inte kannor och ideligen blir sura. (jo, så snålt är det). Sätter man på är det bäst att det dricks. :)

Till den som frågade: Ja, jag har trögt folk omkring mig som är kvicka att kritisera/ifrågasätta/krångla till.. inte så mkt på jobbet dock, inte jobbarkompisar iaf

Jax
2008-01-04, 11:22
Men jag tycker ändå att det tenderar att bli ett kulspruteregn av frågor vid en sån fråga? "Vadå nuu?" "varför då, har du inte druckit kaffe?" "Jag fikar bara på ställen som inte bara har kakor å bullar" "Jag vill ha nåt matigare" "Jag har aldrig hört talas om det där fiket, det kan inte vara något bra".

Men din fråga funkar säkert på tjejer.. ;)
Det är väl bra att man säger att man vill ha något mattigare om man nu vill det? Bättre att resonera sig fram till vars man ska äta istället för att tala i gåtor och att den sen slutar med att en person sitter och tjurdricker sitt kaffe för att den andra inte förstod.

Lellan
2008-01-04, 11:22
Du klagar på att andra inte förstår när du ställer frågor som egentligen inte är frågor, men själv förstår du inte att "Tja.. det kan du väl?" inte är en fråga utan ett jakande. Skäms!

;)

Det var en snickare som sa så häromdagen och han ville inte ha nå kaffe. när vi hade bryggt.. :smash:

ManuelIT
2008-01-04, 11:23
Men jag tycker ändå att det tenderar att bli ett kulspruteregn av frågor vid en sån fråga? "Vadå nuu?" "varför då, har du inte druckit kaffe?" "Jag fikar bara på ställen som inte bara har kakor å bullar" "Jag vill ha nåt matigare" "Jag har aldrig hört talas om det där fiket, det kan inte vara något bra".

Men din fråga funkar säkert på tjejer.. ;)

då umgås vi nog med mkt annorlunda killar. eller så kanske det har med åldern att göra. men jag har då fan aldrig varit med om att en kille får panik och blir orolig om fiket är bra eller om de serverar bullar :laugh:

låter, om något, väldigt "tjejigt", om man får säga så.

Lellan
2008-01-04, 11:24
Det är väl bra att man säger att man vill ha något mattigare om man nu vill det? Bättre att resonera sig fram till vars man ska äta istället för att tala i gåtor och att den sen slutar med att en person sitter och tjurdricker sitt kaffe för att den andra inte förstod.

Underförstått så visste ju jag att personen ifråga inte ville ha bullar å vi slapp den diskussionen genom att jag redan från början i frågan informerade om att innan H*n tar ställning bör h*n veta att det finns wraps där. :)

Lellan
2008-01-04, 11:25
då umgås vi nog med mkt annorlunda killar. eller så kanske det har med åldern att göra. men jag har då fan aldrig varit med om att en kille får panik och blir orolig om fiket är bra eller om de serverar bullar :laugh:

låter, om något, väldigt "tjejigt", om man får säga så.

Ok, men nu var detta ett exempel och inte det saken egentligen handlar om. Personerna hette inte X eller Y heller. *whistle*

jwzrd
2008-01-04, 11:27
Underförstått så visste ju jag att personen ifråga inte ville ha bullar å vi slapp den diskussionen genom att jag redan från början i frågan informerade om att innan H*n tar ställning bör h*n veta att det finns wraps där. :)

Men du missade hans underförstådda armbågsföring som betydde att han var trött på wraps eftersom han åt det förra veckan tillsammans med din mamma. Förutom det så betydde handföringen att just det fiket även spottar i sina wraps och detta borde du ha förstått.

Jax
2008-01-04, 11:27
Underförstått så visste ju jag att personen ifråga inte ville ha bullar å vi slapp den diskussionen genom att jag redan från början i frågan informerade om att innan H*n tar ställning bör h*n veta att det finns wraps där. :)
Lellan, du svamlar.

PowPow
2008-01-04, 11:30
Det var en snickare som sa så häromdagen och han ville inte ha nå kaffe. när vi hade bryggt.. :smash:

Det var inte så att han snickeriarbete kunde störa möjligheten att brygga kaffe, och att han därför tolkade det som en faktisk fråga?

Annars var han kanske lite bakom? :D

ManuelIT
2008-01-04, 11:31
Ok, men nu var detta ett exempel och inte det saken egentligen handlar om. Personerna hette inte X eller Y heller. *whistle*

Jag förstod att det bara var ett exempel. Men sättet att kommunicera lät fortfarande mkt mer som det var tjejer inblandat än killar.
Min erfarenhet är att killar är (som tidigare nämnts) mer direkta.

"Ska vi ta en pizza?"
"Nej"
"Ok"

Sällan det blir velande om "men varför då???"

Yes
2008-01-04, 11:38
Det finns bara ett sorts svar på dylika "frågor" och det är att låtsas missförstå allt å det grövsta, vilket jag för övrigt tycks ha en ritkig talang för då jag oftast gör det helt omedvetet....

Osten80
2008-01-04, 11:42
För mig har det alltid låtit ofattbart att man verkligen anstränger sig för att göra sig så missförstådd som möjligt.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt och frustrerande att inte kunna prata klarspråk.

Krampus
2008-01-04, 11:46
Lellan, du svamlar.

+1 :D

Snafu
2008-01-04, 11:47
Jag gillar Lellan för att hon svamlar. Det är sådär lite sött.

Tricce
2008-01-04, 11:48
..kan verkligen vara krångligt. Några exempel;


"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också... " (Jorå. Också en fråga. Översätts "Vill du fika med mig där nu?". Men även denna kan besvaras på ett underligt sätt, tex "Mhm...."/"Jaha"/"Säger du det" etc).


Det där är manipulativt och för mig blir det att jag måste i min tur fråga tillbaka "vadå vill DU fika där eller?" då svarar personen "jaaaa gärna *weiwei hoppa jämfota av glädje* då ska man säga tillbaka "ok för det vill inte jag" :devil:

Yes
2008-01-04, 12:05
Jösses, uppfattas det verkligen så? När jag gör det är det ffa i tidsbesparande syfte. Ovanstånende mening istället för.

"Vill du fika?"
"Vadå nu?"
"Ja nu."
"Hurså?"
"Jo, jag är så himla sugen på kaffe!"
"Jaha." paus. "Men var ska vi fika då?"
"Det där fiket?" *peka*
"Jag vet inte om det är bra eller dåligt fik.."
"Jag vet. :)"
"Jaha". paus. "Är det bra eller dåligt då?"
"Det är bra"
"På vilket sätt är det bra?"
"Jag har hört att de gör jättegoda wraps"

SÅ snackar ibland killar, kan vara mkt störande eftersom man om man hör dialogen tänker "men ffs kan ingen få ändan ur..." *kissass*

Men visst. Jag tar lärdom, tydligen var detta ett hett ämne... :D Nu ska jag gå och jobba. Får kommunicera mera senare. :)
Om du vill uttrycka dig mer tidsbesparande och effektivt, samtidigt som du undviker missförstånd, föreslår jag något i stil med följande:

"Åååh, jag är så sugen på kaffe, kan vi inte gå in där borta och fika - det är ett jättemysigt ställe!"'
"Jomenvisst kan vi göra det!"

alternativt....

"Ok, fast jag är lite sugen på wraps - har dom det där?"
"Ja, dom har jättegoda wraps!"

tntballe
2008-01-04, 12:34
"Jag är så himla kaffesugen! Tycker det där fiket ser så himla mysigt ut, har hört att de gör jättegoda wraps också... " (Jorå. Också en fråga. Översätts "Vill du fika med mig där nu?". Men även denna kan besvaras på ett underligt sätt, tex "Mhm...."/"Jaha"/"Säger du det" etc).


Jag tycker det är jobbigt om personer inte kan fråga rakt ut, o skulle nog blivit dryg.
Skulle nog svarat något i stil med:
Kul för dom, jag tror dom e vidriga. Nu drar vi till något ställe där dom inte slaktar småbarn bakom disken.

Lellan
2008-01-04, 18:42
Lellan, du svamlar.

För mig har det alltid låtit ofattbart att man verkligen anstränger sig för att göra sig så missförstådd som möjligt.
Det måste vara fruktansvärt jobbigt och frustrerande att inte kunna prata klarspråk.

+1 :D

Buhu... ingen förstår mig... :cryout:

Jag gillar Lellan för att hon svamlar. Det är sådär lite sött.

Ja ä fan inte söt. Typ värsta man kan säga till någon i en diskussion ju..*mini* :cool:

Det där är manipulativt och för mig blir det att jag måste i min tur fråga tillbaka "vadå vill DU fika där eller?" då svarar personen "jaaaa gärna *weiwei hoppa jämfota av glädje* då ska man säga tillbaka "ok för det vill inte jag"

Manipulativt? Eller så är man skadad för att det finns folk som är så otrevliga att en rak fråga vadsomhelst ger utrymme för den personen att kritisera/nedvärdera whatever (å ja då är man skadad om man anpassar sig efter det å yes sir NU svamlar jag..fast jag vet vad jag menar.).

Om du vill uttrycka dig mer tidsbesparande och effektivt, samtidigt som du undviker missförstånd, föreslår jag något i stil med följande:

"Åååh, jag är så sugen på kaffe, kan vi inte gå in där borta och fika - det är ett jättemysigt ställe!"'
"Jomenvisst kan vi göra det!"

alternativt....

"Ok, fast jag är lite sugen på wraps - har dom det där?"
"Ja, dom har jättegoda wraps!"

Gillade den positiva approachen, mindre ängsligt och kritiserar man när någon låter ENBART glad å inte (som tydligen är en vanlig uppfattning) manipulativt. Fast nu var det det enda exemplet som inte hade något med varför jag skrev tråden att göra men shit happens.

Jag tycker det är jobbigt om personer inte kan fråga rakt ut, o skulle nog blivit dryg.
Skulle nog svarat något i stil med:
Kul för dom, jag tror dom e vidriga. Nu drar vi till något ställe där dom inte slaktar småbarn bakom disken.

Fast det där är inte drygt utan det är avväpnande på ängsliga personer. Har jag hört. För det är lagom humor.

Krampus
2008-01-04, 18:43
:ike

VIT TEXT!!!!!

Lellan
2008-01-04, 18:45
:ike

VIT TEXT!!!!!

*cupid* Viiiiit text.... det bästaste jag vet...

Krampus
2008-01-04, 18:47
*cupid*

Nu talar du klarspråk för en gångs skull!

Jax
2008-01-04, 18:48
Buhu... ingen förstår mig... :cryout:
Nä det är ju risken när man inte säger saker rent ut.

Lite som att skriva på forum utan att använda smilies. Man får räkna med att bli missförstådd ibland.

vesterberg
2008-01-04, 18:51
:ike

VIT TEXT!!!!!jag har aldrig tänkt på att man kan skriva på ett forum såsom kvinnor pratar.

jag är nu upplyst.

Lellan
2008-01-04, 18:52
Nä det är ju risken när man inte säger saker rent ut.

Lite som att skriva på forum utan att använda smilies. Man får räkna med att bli missförstådd ibland.

Hursomhelst så har jag fått en massa mellanraderna sagt i den här tråden, hitan och ditan och OJ om ni bara visste å förstod.. kanske..

-> Krampus

:Virro *whistle* :) *cupid* *kissass*

Jax
2008-01-04, 18:55
Hursomhelst så har jag fått en massa mellanraderna sagt i den här tråden, hitan och ditan och OJ om ni bara visste å förstod.. kanske..
Vad är meningen med det om vi inte förstår?

Lellan
2008-01-04, 18:55
Vad är meningen med det om vi inte förstår?

Jag får lätta mitt hjärta? Det är ju alltid sådant prat om att det är bra att prata ut om det är något som tynger en. Nu har jag gjort det. Nu är jag lätt? :)