handdator

Visa fullständig version : vägkoll?


Demoneyes
2008-01-04, 09:57
Någon som har koll på hur vädret och väglaget kommer se ut på söndag på slingan sthlm-idre?

ska nämligen bila dit med ett gäng. kommer åka väg motorvägen sen väg 70

Exhale_
2008-01-04, 10:01
Någon som har koll på hur vädret och väglaget kommer se ut på söndag på slingan sthlm-idre?

ska nämligen bila dit med ett gäng. kommer åka väg motorvägen sen väg 70

Utgå från att det är halt som en motherfucker och anpassa farten därefter så kommer du ju komma fram.

Nitrometan
2008-01-04, 10:03
Testa vägverkets sida för trafikinformation.

http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1

tjabon
2008-01-04, 10:08
Kolla in vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/templates/page2_2____9251.aspx
Speciellt kamerabilderna.

Hemi
2008-01-04, 10:15
Det kommer att vara minusgrader i Dalarna så blixthalt blir det inte. Det kommer att kärva lite under däcken antagligen men pass opp vid korsningarna, där bilar stått och slirat och det kan vara is, där kan det bära rakt ut om man inte bromsar i tid. Men, det skall komma snö och då kan det dra i väg under däcken, då hjälper inte dubbarna. Körde på en moddig skogsväg i går och var tvungen att vända då det var oplogat, trots rätt lite snö. Väg 70 är annars rätt bra väg. Har ni tur är det plogat annars blir det en lång resa.

Demoneyes
2008-01-04, 11:01
Det kommer att vara minusgrader i Dalarna så blixthalt blir det inte. Det kommer att kärva lite under däcken antagligen men pass opp vid korsningarna, där bilar stått och slirat och det kan vara is, där kan det bära rakt ut om man inte bromsar i tid. Men, det skall komma snö och då kan det dra i väg under däcken, då hjälper inte dubbarna. Körde på en moddig skogsväg i går och var tvungen att vända då det var oplogat, trots rätt lite snö. Väg 70 är annars rätt bra väg. Har ni tur är det plogat annars blir det en lång resa.

Okey tackar för hjälpen alla ska tänka på att bromsa in i tid. För övrigt är det något ställe på vägen sthlm-idre som oftast är extra olycksdrabbad?

Det blir första gången jag kör på halt underlag och kommer göra detta i lite dryga 50 mil men någon gång ska vara den första. Har iof en säker bil volvo v70 07a så åker man av vägen är det skönt att veta att man sitter i en säker bil. Har de inte staket på väg 70? eller är det 70 km/h i typ 20 mil utan staket med mötande?

Hemi
2008-01-04, 11:25
Du menar staket i mitten? Nej det är mest utan, växlande 50, 70, 90 km/h. Mest 90 utanför samhällena. Viltstängsel finns inte alltid heller, ni kan se opp för rådjur först och främst. Älgar har faktiskt lite trafikvett och håller sig mest vid sidan av vägen men var vakna. Är det 4-hjulsdrivet? Överskatta det inte i så fall i nedförsbacke. Något särskillt farligt ställe kan jag inte erinra mig. Bussolyckan i Gagnef här om dagen var på ett helt ofarligt ställe annars. En tillfällighet. Salaproppen är väl rätt så olycksdrabbat, om ni åker där. Har hänt mycket där. Jag har sett ett gäng bilar i diket upp och ned och kraschade de senaste dagarna. Stannade vid en utanför Rättvik och drog efter andan innan jag tittade in i den men den var tom. Har som regel att göra det efter att ha hittat en människa i en bil en gång som halkat av vägen och kraschat med ett träd.

Hemi
2008-01-04, 11:29
Jag tänker på det långa skogspartiet utanför Sala, lätt att överskatta den raka vägen men det är omkörning förbjuden på flera ställen och det finns fartdårar som kör där varje dag.

Hemi
2008-01-04, 11:35
Robert Collin tipsar i Aftonbladet:

"Välj rätt däck - och håll ordentligt avstånd"

Robert Collins bästa tips för säker vinterkörning
Byt ut gamla däck - och tänk på att fel vinterdäck kan vara livsfarligt.
Vissa nya vinterdäck borde till och med vara förbjudna, menar Robert Collin.
Hans viktigaste råd är - håll avståndet.
Får bilen sladd är det “bromsa och styr” som gäller.
– Håll avståndet. Det är alltid första regeln. När bilen framför bromsar är han på asfalt och du på is. Och har man inte avstånd så sitter man där i baken på bilen framför, säger Robert Collin.

Regel nummer två är “var förutseende”.
– Titta långt fram så du inte överraskas av en situation.
Om däcken tappar greppet är det regel nummer tre som gäller:
– Bromsa och styr. Det gamla “koppla ur och styr”, som alla över 40 lärt sig, gäller inte längre med låsningsfria bromsar. Och har man antisladdsystem blir det ännu bättre.

Byt ut gamla däck
Bra vinterdäck är en förutsättning för säker vinterkörning.
Gamla däck blir stenhårda - och gammalt betyder äldre än fem år.
Nya däck ska på så snart som möjligt eftersom de måste köras in - helst på torrt väglag.
Dubbdäck behöver rulla 50 mil för att sätta dubben.
Dubbfria nya däck behöver dubbelt så många mil för att bli av med den feta hinna som täcker däcken och kan bli rena såpan på is.
Caroline Olsson

Öka säkerheten
Det enkla är oftast det bästa. Och på vintern är enklaste tipset att ta det lugnt. Räkna med att allt tar längre tid och att du måste köra långsammare.
Om du har en ny bil är den förhoppningsvis utrustad med antisladdsystem. Om inte, se till att din nästa nya bil har det! Om alla bilar i Sverige hade antisladdsystem skulle hälften av alla olyckor vid halt underlag undvikas.

Oavsett om du har detta säkerhetssystem eller inte bör du lära dig att tolka vintervägen. Var extra uppmärksam här:
På broar och viadukter bör man alltid ta det lugnt. Vägbanan kyls från två håll, under- och ovanifrån, och därför ökar halkrisken markant.
Skuggiga vägavsnitt håller lägre temperatur och kan överraska med halka.
0-gradigt är väl lugnt? Nej, vägbanan är ofta kallare än luften och kan således frysa till innan bilens termometer visar minusgrader.
Regnet fryser på rutan och det skvätter inte längre från däcken på bilen framför, då ska du se upp.
På blåsiga platser ökar halkrisken då vind och snö polerar vägbanan. Även på vägar som går utmed sjöar och hav bör man ta det lugnt.

Demoneyes
2008-01-04, 11:44
Robert Collin tipsar i Aftonbladet:

"Välj rätt däck - och håll ordentligt avstånd"

Robert Collins bästa tips för säker vinterkörning
Byt ut gamla däck - och tänk på att fel vinterdäck kan vara livsfarligt.
Vissa nya vinterdäck borde till och med vara förbjudna, menar Robert Collin.
Hans viktigaste råd är - håll avståndet.
Får bilen sladd är det “bromsa och styr” som gäller.
– Håll avståndet. Det är alltid första regeln. När bilen framför bromsar är han på asfalt och du på is. Och har man inte avstånd så sitter man där i baken på bilen framför, säger Robert Collin.

Regel nummer två är “var förutseende”.
– Titta långt fram så du inte överraskas av en situation.
Om däcken tappar greppet är det regel nummer tre som gäller:
– Bromsa och styr. Det gamla “koppla ur och styr”, som alla över 40 lärt sig, gäller inte längre med låsningsfria bromsar. Och har man antisladdsystem blir det ännu bättre.

Byt ut gamla däck
Bra vinterdäck är en förutsättning för säker vinterkörning.
Gamla däck blir stenhårda - och gammalt betyder äldre än fem år.
Nya däck ska på så snart som möjligt eftersom de måste köras in - helst på torrt väglag.
Dubbdäck behöver rulla 50 mil för att sätta dubben.
Dubbfria nya däck behöver dubbelt så många mil för att bli av med den feta hinna som täcker däcken och kan bli rena såpan på is.
Caroline Olsson

Öka säkerheten
Det enkla är oftast det bästa. Och på vintern är enklaste tipset att ta det lugnt. Räkna med att allt tar längre tid och att du måste köra långsammare.
Om du har en ny bil är den förhoppningsvis utrustad med antisladdsystem. Om inte, se till att din nästa nya bil har det! Om alla bilar i Sverige hade antisladdsystem skulle hälften av alla olyckor vid halt underlag undvikas.

Oavsett om du har detta säkerhetssystem eller inte bör du lära dig att tolka vintervägen. Var extra uppmärksam här:
På broar och viadukter bör man alltid ta det lugnt. Vägbanan kyls från två håll, under- och ovanifrån, och därför ökar halkrisken markant.
Skuggiga vägavsnitt håller lägre temperatur och kan överraska med halka.
0-gradigt är väl lugnt? Nej, vägbanan är ofta kallare än luften och kan således frysa till innan bilens termometer visar minusgrader.
Regnet fryser på rutan och det skvätter inte längre från däcken på bilen framför, då ska du se upp.
På blåsiga platser ökar halkrisken då vind och snö polerar vägbanan. Även på vägar som går utmed sjöar och hav bör man ta det lugnt.

4 hjuls drift-anti sladd- däck från 07. Tack för all info kanske räddar du ett liv nu på söndag ;) Hare