handdator

Visa fullständig version : Hur klär ni er vid löpning vintertid?


Arnoldski
2008-01-04, 08:42
Ja, ämnet säger väl allt... *whistle*

Har precis tjackat på mig ett underställ i alla fall. Kör ni med bara "vind-stoppare" utanpå, typ tunn adidas eller liknande, eller kör ni med "vanliga kläder" osv osv..?

(Har aldrig kutat när det är kallt ute, men maran närmar sig...)

Eddie Vedder
2008-01-04, 08:45
Underst har jag den "outfiten" som jag har på avataren. Sedan en tight långärmad och ytterst en vindjacka på överkroppen.

På underkroppen har jag sett ut som en lodis och använt långkalsonger och fotbollsshorts, ett eler två par strumpor beroende på hur kallt det är. Nu har jag dock köpt ett par riktiga löpartights och slipper förhoppningsvis skämmas.;)

Vantar (som tyvärr är värdelöst dåliga:() och mössa dessutom.

JJ
2008-01-04, 09:02
Underställ,löparställ (vindställ) och mössa är det jag använder nu. Blir det riktigt kallt lägger jag till en tjockare underställströja samt handskar. Aldrig bomull för min del.

tjabon
2008-01-04, 09:29
underställ i funktionsmaterial.
Tröja av nylon eller "icke-bomull"
handskar och mössa från New-line.
Går det under -5 eller blåser, så har jag en löskrage
som jag använder. Tycker det är viktigt att hålla
hals, nacke och haka varm då!

2004 körde jag ett 12km löppass i -23 grader.
Dubbla underställ, krage, tjock mössa. Endast öppningar
för ögon och mun. Det gick helt utan problem!

Ironwoman
2008-01-04, 10:13
vid ca 0 grader
underställ + tajts + jacka + tunn mössa

vid ca - 10
underställ (dubbelt på överkroppen) + fodrade tajts + jacka + mössa som täcker öronen + skidhandskar

vid ca - 20
dubbla underställ + överdragskläder för längdskidåkning (tunna vinterkläder gjorda för att träna i) + mössa som täcker öronen + skidhandskar

undviker tempopass vid -10, inga tempopass vid -20

Exhale_
2008-01-04, 10:16
När jag är ute och löper, vilket är alltför sällan på vintern, brukar det tendera att vara -5 och neråt. Då är det den gamla lager på lager metoden som gäller.

Först underställ som kan transportera bort svett och hålla kroppen torr.
Därefter något i bomull för att hålla värmen.
Sist något vindtätt material.

Funkar i alla temperaturer

machine gun
2008-01-04, 11:53
Om det bara är några få minusgrader, så kör jag på vanliga tunna tights, underställströja, vindjacka, tunna handskar och mössa. Är det -10 kör jag underställ även på benen alt. drar på mig ett par vindbyxor ovanpå tightsen, en tjockare funktionströja samt tjockare handskar.

Noodles
2008-01-04, 11:54
Ner till några plusgrader brukar jag springa i kortärmad funktionströja, löparställ och eventuellt ett par löparhandskar.

Om det är kallare än så har jag ett underställ under löparstället. Jag äger även ytterligare en funktionströja för extremt kalla dagar. Hittills under vintersäsongerna (strax under -10C) har jag aldrig känt ett behov av den. På vintern har jag fördelen av att sällan frysa. Även om jag skulle frysa lite innan passet börjar så försöker jag vara försiktig med att klä på mig för mycket. När jag väl kommer igång riskerar jag värmeslag efter 500 m.

Noodles
2008-01-04, 11:56
Därefter något i bomull för att hålla värmen.


Varför bomull i andra lagret? Det förstör tanken med att ha funktionsmaterial rakt igenom och få en bra transport av fukt. Det finns tröjor i funktionsmaterial som värmer mer än väl.

machine gun
2008-01-04, 11:58
När jag väl kommer igång riskerar jag värmeslag efter 500 m.

+1

Risken för värmeslag är nästan mer överhängande på vintern än sommaren vissa ggr. Har lyckats sänka min puls med 10 slag bara genom att plocka av mig mössan nångång :D

Noodles
2008-01-04, 12:17
Risken för värmeslag är nästan mer överhängande på vintern än sommaren vissa ggr. Har lyckats sänka min puls med 10 slag bara genom att plocka av mig mössan nångång :D

Mössa?

Skulle jag ha mössa hade jag antagligen blivit tvungen att springa i shorts och linne även på vintern. Handskarna är behagliga att ha i början och de brukar jag inte behöva ta av mig förrän efter några km.

Vin
2008-01-04, 12:27
underställ och vindoverall. vad tänkte du? skoteroverall, och stora feta vinterskor? =D herre gud...

Rahf
2008-01-04, 12:27
Ett tips gällande handskar: Se till att de är i vindtätt material. Fingervantar ger knappt något skydd alls om det blåser det minsta. Vet ej hur det är med löparhandskar.

Arnoldski
2008-01-04, 12:30
Tack för många värdefulla tips!

Fler frågor dessvärre :-)

Flera av er nämner "funktionströja" el dyl och jag undrar vad man får tag i en dylik? Är det bara att glida förbi Stadium eller måste man till proffs?

En triathlon kollega till mig här på jobbet surrar även om nån slags vindkalsonger som han tycker är ett måste, i alla fall vid skidåkning. Känns detta bekant?

Avslutningsvis -flera av er nämner även tajts -det låter helt perverst kallt. Är det nån special och var hittar man i så fall dylika?

Har ni kalsonger/trosor innanför understället?

Arnoldski
2008-01-04, 12:31
underställ och vindoverall. vad tänkte du? skoteroverall, och stora feta vinterskor? =D herre gud...

Tyckte det lät kallt...

Eddie Vedder
2008-01-04, 12:32
Avslutningsvis -flera av er nämner även tajts -det låter helt perverst kallt. Är det nån special och var hittar man i så fall dylika?

Har ni kalsonger/trosor innanför understället?

Jag har tights med långa ben. Under dom har jag tights med korta ben (dom som jag har på avataren och profilbilden).

Har köpt på helt vanliga sportaffärer.

JJ
2008-01-04, 12:34
Tack för många värdefulla tips!

Fler frågor dessvärre :-)

Flera av er nämner "funktionströja" el dyl och jag undrar vad man får tag i en dylik? Är det bara att glida förbi Stadium eller måste man till proffs?

En triathlon kollega till mig här på jobbet surrar även om nån slags vindkalsonger som han tycker är ett måste, i alla fall vid skidåkning. Känns detta bekant?

Avslutningsvis -flera av er nämner även tajts -det låter helt perverst kallt. Är det nån special och var hittar man i så fall dylika?

Har ni kalsonger/trosor innanför understället?
Stadium duger bra, det är inga konstigheter utan bara en tröja anpassad för att transportera bort fukten istället för att suga åt sig den. Vindkallingar är bra vid längdskidåkning, vid löpning är det lite överkurs (eller så är det jag som springer för långsamt).
Jag har kallingar på mig. Springer man långt kan det vara en fördel att även ha dem i funktionsmaterial.

joriice
2008-01-04, 12:45
Underställ/långärmad tighttröja sedan en gammal handbolls jacka ovanför. joggingbyxor.

Fryser inte så lett om benen av någon anledning (håriga) :D

Arnoldski
2008-01-04, 12:57
Check!

Noodles
2008-01-04, 12:59
Flera av er nämner "funktionströja" el dyl och jag undrar vad man får tag i en dylik? Är det bara att glida förbi Stadium eller måste man till proffs?


Stadium, Intersport, Team Sportia, Löplabbet. Det finns överallt. Det viktiga är att du har material som inte är gjort av bomull eftersom bomull behåller all fukt. Fråga någon i personalen för att vara på den säkra sidan. Funktionskläder finns i flera märken och prisklasser. För egen del fördrar jag ett billigare märke som SOC på Stadium eftersom jag gör åt så mycket kläder mellan tvättarna. Jag har några plagg av dyrare märken som Newline eller Craft och SOC fungerar minst lika bra. Det kan vara lite ovant material att ha på sig i början. När du har sprungit ett par svettiga pass i funktionskläder kommer du aldrig vilja gå tillbaka till bomull.

Har ni kalsonger/trosor innanför understället?

Ja, utom vid festliga tillfällen. Kalsongerna är självklart också i funktionsmaterial. Finns i de flesta sportaffärer.

Aasa
2008-01-04, 13:00
Gunde-kallingarna från Craft är väldigt bra när man åker skidor i vart fall. Samma material som crafts underställ och dessutom något vindtätt som skyddar skrevet.

Noodles
2008-01-04, 13:01
Ett tips gällande handskar: Se till att de är i vindtätt material. Fingervantar ger knappt något skydd alls om det blåser det minsta. Vet ej hur det är med löparhandskar.

Jag har ett par Newline löparhandskar. Den största skillnaden mot vanliga vantar/handskar är att de är lättare (psykiskt viktigt) och inte blir blöta. Mina är relativt vindtäta men kan bli något kalla när det är låga temperaturer. Det brukar iofs bara vara ett problem i början av passet. Jag vet att skaparn har nämnt något om lite varmare handskar som cyklister använder. Kan kanske vara något om man tycker det är kallt.

Jax
2008-01-04, 13:15
Vindkallingar är bra vid längdskidåkning, vid löpning är det lite överkurs (eller så är det jag som springer för långsamt).
Hm, det där borde man nog ta och köpa sig. Brukar vara tvungen att ha ett par korta tights extra utöver kalsongerna under de fodrade långa tightens. När det börjar bli riktigt kallt räcker knappt det och jag gillar inte att behöva vara varmare klädd om själva benen.

Köps i vilken idrottsbutik som helst under skidsäsongen antar jag?

Johan O
2008-01-04, 13:32
Har köpt mig ett par Craft "vinter"-tajts som är lite tjockare och med lite vindstoppar-material på knän/lår. Funkar skitbra när det är runt nollan.
På överkropp har jag underställströja närmast kroppen plus nån tröja utanpå som sitter ganska tajt. Det värsta jag vet är kläder som fladdrar och känns bylsiga när man springer. Mössa går bara inte om det inte är -10 eller nåt, tunna handskar däremot är givna.

major Pectoralis
2008-01-04, 13:36
Ja, ämnet säger väl allt... *whistle*

Har precis tjackat på mig ett underställ i alla fall. Kör ni med bara "vind-stoppare" utanpå, typ tunn adidas eller liknande, eller kör ni med "vanliga kläder" osv osv..?

(Har aldrig kutat när det är kallt ute, men maran närmar sig...)

Jag kör 2 lager: närmast kroppen superställ (är det riktigt kall tar jag långkalsonger och dubbla tröjer) och utanpå det vindställ. På huvudet naturligtvis mössa.

Johan O
2008-01-04, 13:37
Givetvis har man kalsonger i funktionsmaterial underst. Nike PRO eller Adidas Techfit Climacool är fina grejjer.

JJ
2008-01-04, 13:37
Hm, det där borde man nog ta och köpa sig. Brukar vara tvungen att ha ett par korta tights extra utöver kalsongerna under de fodrade långa tightens. När det börjar bli riktigt kallt räcker knappt det och jag gillar inte att behöva vara varmare klädd om själva benen.

Köps i vilken idrottsbutik som helst under skidsäsongen antar jag?

Ja, mina är Craft och de borde finnas lite varstans. Fungerar perfekt.

peacebreaker
2008-01-04, 14:45
Fick ett par stört sköna craft-kalsingar (100% polyester) i julklapp och med dom räcker det med tights/löparbyxor ner till -10