handdator

Visa fullständig version : Kaffe eller inte kaffe, det är frågan!?


Maizena
2008-01-03, 23:29
Satt nu ikväll och diskuterade med en inbiten träningsnarkoman angående att inta kaffe före morgonpromenaden samt innan styrketräning (och annan träningsform). Hon påstod sig ha hört, bland annat från en intervju med Ludmila Enqvist, på den tiden då det begav sig, att hon aldrig intog kaffe före ett träningspass eller tävling, då detta påverkade kroppen negativt i någon mening. Nu har min kära väninna lagt ihop ett och annat och kommit fram till att det finns risker med kaffeintag innan man kör ett hårt träningpass. Hon hävdar att kaffet vidgar blodkärlen och att detta på något sätt påverkar hjärtat negativt. ”Inte undra på att det är så många som insjuknar under tävlingar och fotbollsmatcher och att människor i vissa fall dör”, menar hon.

När jag replikerade på hennes påstående om att fotbollsspelar dör på plan, så hänvisade jag bland annat till svts sida om smärtstillande läkemedel och dess påverkan. Här kan ni läsa om detta: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=58360&a=826037&printerfriendly=true

För att återgå till min titel på denna tråd, kaffe eller inte kaffe, det är frågan. Vad anser ni? Finns det negativa risker. Jag har då bara hört positivt om min kära dryck...

Gris
2008-01-03, 23:57
dricka, inte ens värt att diskutera.

Krampus
2008-01-03, 23:59
Nej det finns inga risker på 200mg koffein om du har ett normalt hjärta.
Källa: Mamma.

Hemi
2008-01-04, 07:56
För att återgå till min titel på denna tråd, kaffe eller inte kaffe, det är frågan. Vad anser ni? Finns det negativa risker. Jag har då bara hört positivt om min kära dryck...

Jag blir lätt darrig av kaffe och gillar det inte vid träning då jag skall prestera till max. Vill ha nerverna på topp. Fast det har varit olika. En boxarkompis drack en kopp kaffe innan match, tyckte det var bra. Jag blir vaken visserligen men jag känner av det negativt. Dricker hellre en kopp blåbärssoppa. :)

Hemi
2008-01-04, 08:01
Fast vid utomhusklättring, särskillt bouldering, har det alltid varit standard med termoskaffe för min del.

Nitrometan
2008-01-04, 09:21
Kaffe är fint. Kaffe är bra innan träning.



Skönt av din kompis att använda Ludmila, som verkligen var en renlevnadsmänniska och mycket noga med vilka steroider hon tryckte i sig, som källa för ett påstående om någontings farlighet.

Maizena
2008-01-04, 10:01
Haha...*flex* Ja då har jag inget att vara rädd för! Bara att fortsätta pimpla kaffe...:hbang:

Vin
2008-01-04, 12:26
Haha...*flex* Ja då har jag inget att vara rädd för! Bara att fortsätta pimpla kaffe...:hbang:

Japp bara fortsätta. Säg som det är, du är 13år och har just börjat dricka kaffe och tycker det är coot. lol.

Maizena
2008-01-04, 13:16
Japp bara fortsätta. Säg som det är, du är 13år och har just börjat dricka kaffe och tycker det är coot. lol.

:) Ja, precis så är det. Har äntligen blivit vuxen;)