handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag få bot på min stukade fot?


viceman
2003-05-07, 10:34
Körde lite cross hos en polare vilket resulterade i en kollision med ett träd. Vilket i sin tur resulterade i spricka i handen och stukad fot.

Kunde inte ens sätta ner foten de första veckorna, och fick använda kryckor ett par veckor till efter det.

Detta var i slutet av april förra året...

Efter några månaders använding av stödförband och diverse tillhyggen försvan smärtorna. Haltandet upphörde och jag kunde till och med springa igen.

Har faktiskt inte haft några problem med foten under hösten/vintern vad jag minns.

Men nu har smärtorna börjat komma tillbaka. Kan inte komma på att jag gjort något speciellt med foten. Men det blir bara värre och värre. Känns som jag snart måste börja halta igen samt att det värker även när jag vilar :cryout:


Foten är röntgad ett flertal gånger och de har inte hittat nått fel. (Alltså inget brutet). Tyckte dock det var skumt att jag itne fick några rehab övningar. Har sålunda inte heller utfört några sådanna.


Nu vill jag ha hjälp och tips om hur jag kan bli bra i foten igen... :bow:

Åse Columbus
2003-05-07, 10:50
idrottsläkare eller tränande naprapat eller chiropraktor..

ortoped har du väl varit till?

rehab övningar EFTER det att du varit där...brukar vara balansplatta med olika övningar ett tag innan man börjar belasta med tyngre saker...

tinus
2003-05-07, 11:06
Har du även gjort en magnetröntken? Jag hade samma problem och det visade sig att ett ledband var helt avslitet...så nu väntar man på reservdelar..:)

viceman
2003-05-07, 12:08
Varit vid ortoped läkaren bara.

Men får väl kontakta nån sjukgymnast.


Men det känns som att vadpressen är en dålig ide?

tinus
2003-05-07, 12:14
Det är på sjukhuset du gör en MR, den visar "mjukdelarna" till skillnad från en vanlig röntgen som bara visar benet..Kostar dock ganska mkt så läkarna brukar inte göra den om de inte måste, så tjata på bara :D

Vadpress är nog ingen bra idé nej. Själv kör jag med fotskydd och det funkar ganska bra faktiskt...

Nils
2003-05-07, 14:15
Originally posted by viceman
Varit vid ortoped läkaren bara.

Men får väl kontakta nån sjukgymnast.


Läkare ger nästan alltid bara info om det som de kan bäst. Dvs mediciner, diagnos och om det är en kirurg, kirurgi.
Vill du ha råd om annat som tex övningar så är det en sjukgymnast som gäller inom sjukvården.
Har man anledning att gå till en ortopedläkare skall man ALLTID besöka en sjukgymnast eller liknade.
Nils

viceman
2003-05-07, 17:27
Natar att jag nästan var återställd och sabbade allt med vadpressen. Inteligent!!

Har tjatat om mr-röntgen, men läkaren sa att de var tvunga att veta exakt var de skulle kolla, annars såg de inget vettigt.

Fick faktiskt göra mr på handen ;)

YTS
2003-05-08, 21:54
Jag har också stukat foten ett par gånger, med rejäla inre blodsamlingar som följd. En släkting till mig, som kan naturmedicin, rekommendera arnikatinktur. Jag kunde bara konstatera att det funka bra på blodutgjutningen, för den försvann tämligen snabbt. För skadan i sig rekommendera hon ett Rehband stöd, tills det kändes okey. Nu hjälper det väl inte med Arnika i ditt fall, men jag ville ändå tipsa om det. Du eller nån annan kanske får en stukning nån gång och då är det ett bra knep. Föresten så finns det Arnikasalva nuförtiden, vilket är smidigare att använda.

Yngve

Lillgrabben
2003-05-09, 00:48
Som svar på den inledande frågan i tråden: bandsåg är fina fisken, kapas lämpligen vid fotleden. :smokin:

Skämt åsido, vila samt kolla upp så att du inte har ngn spricka i ngt av benen i foten.

En av mina jobbarkompisar var löpare av hygglig klass tills för ett par år sedan, under ett löppass på vintern med speciella broddar för löpning på isföre så började foten göra ont. Han ignorerade dock detta med en stor dos tjurskalle och vansinne, sprang vidare ett halvår eller så med smärtor i foten ( han tyckte det var ok - det domnade ju bort efter 10 km eller så). Efter ett halvår så tyckte han det var konstigt att det aldrig blev bra, gick till doktorn och fick slutligen göra en röntgenundersökning. Resultatet visade sig vara en spricka i ett av benen i foten, dock så hade han plågat sig så mycket att beskedet han fick var att det är en permanent skada pga hans rädsla för att vila. Behöver jag nämna att han springer inte längre...... ( pga fotskadan så har han snedbelastat ena knäet så att han "sprungit bort" ledkapseln nästan helt & hållet)

Nog om detta men vila iallafall tills du vet vad som är fel, då är det betydligt lättare att träna på rätt sätt så att du inte förvärrar skadan.

viceman
2003-05-10, 21:29
Nu har jag ju faktiskt röntgat foten ett par gånger redan....


Struntar i vadpressen några veckor. Speciellt nu när jag går/springer så mycket.