handdator

Visa fullständig version : träna lika, vila mindre?


piraten99
2008-01-03, 22:21
istället för att köra igenom kroppen i split på en vecka, 7 dagar, så kortar man ner och kör på 5 dagar i en cykeltur...vad är era kommentar om det?

jag känner mig pigg i muskeln jag tränat 5 dagar efteråt.

Haeffner
2008-01-03, 23:53
Testa och se om du får bättre eller smäre resultat utveckling av detta och om du kommer känna dig mer sliten.

Allt beror ju också helt på vilken volym och intensitet du har. Lika så dina gener, hur du sköter återhämtningen. Dina mål spelar givetvis en viktig roll de med.

major Pectoralis
2008-01-03, 23:57
istället för att köra igenom kroppen i split på en vecka, 7 dagar, så kortar man ner och kör på 5 dagar i en cykeltur...vad är era kommentar om det?

jag känner mig pigg i muskeln jag tränat 5 dagar efteråt.

Det fungerar på papperet men det beror ju på hur du gör i övrigt, dvs. hur du "tränar, vilar, äter".

pragmatist
2008-01-04, 00:09
Nästan garanterat effektivare. Enskilda muskler är nästan säkert "undertränade" om man bara tränar dem en gång per vecka. Däremot så ställer ett högre tempo större krav på kroppens allmänna återhämtningsresurser och det blir viktigare att man sköter kost, sömn, återhämtningsperioder ("viloveckor") o.s.v.

Jag ställer mig dock lite tveksam till att köra vissa övningar mer än en gång per vecka, i alla fall tungt. Jag tänker då särskilt på marklyft om träningsprogrammet också innehåller andra övningar som belastar korsryggen, t.ex. tunga knäböj.