handdator

Visa fullständig version : Gott till havregrynsgröt?


Mushan
2008-01-03, 18:15
Tjo, ni som brukar trycka i er gröt, vad brukar ni ha på/i gröten? Brukar bara ha mjölk och lite socker, inte särskilt gott. Kör med kanel just nu, men vill lägga till något till, kanske nån frukt? Tipsa mig! :D

Koloftw
2008-01-03, 18:16
Sötningsmedel+havregrynsgröt är faktiskt överjävla gott enligt mig.

Folk kör ju ner äggvita ibland har jag sett, gulan också.

Sen kan du ju kolla vad Eddie kör ner i sin gröt :confused:

Per B
2008-01-03, 18:17
Torkade fikon... mums! Jag använder en sax och klipper små bitar av fikonet ner i gröten INNAN jag kokar den. Tar 2-3 fikon till min portion (1,5x normalportion).

jwzrd
2008-01-03, 18:23
Torkade fikon... mums! Jag använder en sax och klipper små bitar av fikonet ner i gröten INNAN jag kokar den. Tar 2-3 fikon till min portion (1,5x normalportion).

+1

Vanliga russin är också gott att ha i. Jag föredrar dock sylt (hallon) på gröten hellre än kanel och/eller socker.

Mushan
2008-01-03, 18:23
Torkade fikon... mums! Jag använder en sax och klipper små bitar av fikonet ner i gröten INNAN jag kokar den. Tar 2-3 fikon till min portion (1,5x normalportion).

Usch *spy* kanske russin istället då? :D

Mushan
2008-01-03, 18:24
+1

Vanliga russin är också gott att ha i. Jag föredrar dock sylt (hallon) på gröten hellre än kanel och/eller socker.

Blir och testa russin då :naughty:

Nimille
2008-01-03, 18:27
Kanel och socker, ibland lyxar jag till det med några äppelbitar

Per B
2008-01-03, 18:31
Usch *spy* kanske russin istället då? :D

Tråkiga russin när det finns spännande fikon! *flex* Enligt en helt färsk studie så har fikon dessutom visat sig bygga muskler OCH minska mängden underhudsfett... hmm, om jag bara kunde hitta länken till den studien :cool:

cruzzek
2008-01-03, 18:39
Brukar ha kanel o banan i min gröt! Hur många dl havre och vatten/mjölk kör ni på?Min gröt blir så jäkla blaskig!*rolleyes*

tobbo
2008-01-03, 18:41
Diverse sylt *drool*

Per B
2008-01-03, 18:42
Brukar ha kanel o banan i min gröt! Hur många dl havre och vatten/mjölk kör ni på?Min gröt blir så jäkla blaskig!*rolleyes*

Jag kör på 1,5 dl havregryn och 3 dl vatten. Du kör väl gröten tills den "klistrat" ordentligt?

Mushan
2008-01-03, 18:49
Brukar ha kanel o banan i min gröt! Hur många dl havre och vatten/mjölk kör ni på?Min gröt blir så jäkla blaskig!*rolleyes*

Som Per skrev!

Tackar för alla svar. :D

Eddie Vedder
2008-01-03, 19:08
Sen kan du ju kolla vad Eddie kör ner i sin gröt :confused:

ALLT.:D

Nämen ska jag nämna de sakerna som inte är SÅ udda ändå så vill jag påstå att yoghurt är överlägset mjölk enligt mig. Helt vanlig naturell yoghurt. Att blanda i ägg är också supergott.

Att mixa i massa kakao och köra chokladgröt är supergott det också.*drool* Bara att låta fantasin flöda, det mesta funkar med gröt tycker jag.:)

Mushan
2008-01-03, 19:11
ALLT.:D

Nämen ska jag nämna de sakerna som inte är SÅ udda ändå så vill jag påstå att yoghurt är överlägset mjölk enligt mig. Helt vanlig naturell yoghurt. Att blanda i ägg är också supergott.

Att mixa i massa kakao och köra chokladgröt är supergott det också.*drool* Bara att låta fantasin flöda, det mesta funkar med gröt tycker jag.:)

Just vad jag väntade på, ett svar från grötmannen! Det där med chokladgröt lät fett nice. ;D

Moretocome
2008-01-03, 19:13
Bara jag some käkar det med äppelmos ? :P

mela
2008-01-03, 19:15
Äpple + kanel och mjölk

Om man kokar gröten i kastrull är det en höjdare att byta ut vattnet mot mjölk, slänga i 2-3 äggvitor, 2-3msk kakao och lite sötningsmedel. Smakar choklad*drool*

Otto P
2008-01-03, 20:04
Jag käkar min gröt med frysta osockrade bär eller dito frukt. Riktigt gott och inte lika sött som sylt.:thumbup:

forslund
2008-01-03, 20:18
äppelmos, jordgubbssylt, drottningsylt.

Ta en av de ovanstående så har du en given vinnare. Kanske inte direkt jättenyttigt, men förbannat gott ;)

Betar
2008-01-03, 21:28
Många som kör med äppelmos. Jag föredrar nog lingonsylt och mjölk :)

Alfred Nobel
2008-01-03, 22:04
Oftast kesella med funlight, bär eller fin hackad frukt med kanel till grunden som alltid består av havregryn och 2st ikläckta ägg. Men som Nicke redan konstaterat finns inga märkvärdiga grötkombinationer inget märkvärdigt för vissa här på kolozzeum :thumbup:

Min standard frukost:

alt.1
2 rågade dl fiberhavregryn (80-100g)
2st mandariner / 1st äpple (fin hackad)
En näve kanel (Under tillagning och som topping)

alt.2
2 rågade dl fiberhavregryn (80-100g)
100-150g kesella kvarg med 2msk funlight (rabarber, amazing grape eller lemon lime)
En näve kanel (Under tillagning)

Men jag är against att slänga äggulan och enbart använda vitan, den är verkligen important under själva tillagningen. Dels för att få en underbar konstistens men även för att höja smakerna till max och så är det opti protein!

regus
2008-01-03, 22:16
Hallonsylt och mjölk.

VhaM
2008-01-03, 22:24
Hallonkräm och Mjölk! :)

Turbonisse
2008-01-04, 09:50
Mina favvo är att ta en del rågflingor och en del havregryn, ovanpå gröten brukar det bli;
-200g Valio keso
-250g Kesella
-Äppelmos
-Kanel
-Mycket salt(inte helt opti, men ack så gott speciellt i samband med kanel)
-Bär
etc(inte allt på en gång naturligtvis ;) )

Efter att ha läst alla frukostrådar här har jag även börjat knäcka ett ägg eller två i gröten, mycket gott!

Turbonisse
2008-01-04, 09:52
Äpple + kanel och mjölk

Om man kokar gröten i kastrull är det en höjdare att byta ut vattnet mot mjölk, slänga i 2-3 äggvitor, 2-3msk kakao och lite sötningsmedel. Smakar choklad*drool*

Och bottenskrapet ur kastrullen :thumbup:

Alfred Nobel
2008-01-04, 10:21
Här kan du få lite inspiration

NoSugarcoating
2008-01-04, 11:10
strödadlar
osvavlade aprikoser
blåbär
hallon
mixad keso med banan, russin eller vaniljkasein (blir najsare konsistens)
vassle drink på lite mjölk så den inte är så rinnig och häll på gröten!

ALLT SÅ JÄKLA GOTT!!
(åhh nu blev jag gröt sugen...)

Eddie Vedder
2008-01-04, 11:15
ALLT SOM ÄR SÖTT

En förenkling som stämmer ganska bra, jag kan inte komma på en enda söt sak som inte är gott i gröt. Sylt, frukt, socker, saft, sirap, bär, kansel, kakao, chokladpulver, proteinpulver o.s.v.

Olika nyttiga saker men med en sötare grötsmak som gemensam nämnare.:thumbup:

mela
2008-01-04, 11:53
Och bottenskrapet ur kastrullen :thumbup:

:confused:

augustsson
2008-01-04, 11:57
hallonsylt, går ikke utan

joriice
2008-01-04, 12:06
Frukt, De flesta frukter är söta.

Vin
2008-01-04, 12:21
Lingonsylt, blåbär, hallon, äppelmos är väl de grejerna jag brukar köra.

swanstah
2008-01-04, 13:09
Clementiner, kakao, äpple, yoghurt, kanel, mjölk, keso, kesella osv.

Bara släng på vad som helst, UTOM socker, för det är äckligt. :(

Maizena
2008-01-04, 13:19
Bara jag some käkar det med äppelmos ? :P

Även jag äter havregrynsgröt med äppelmos (+ glutamin, + kreatin och + extra proteinpulver). Det är standard hos mig! = MUMMA!!!

Torwald
2008-01-04, 14:16
Här kan du få lite inspiration
Riktigt gott. Brukar köra den stilen jag med, med kvarg och bär. Såååå jävla mums alltså. Fast det jag inte fattar är hur du orkar äta så mycket? En gröt på en dl havregryn och lite kvarg och bär på, sedan blir jag ju hur jävla mätt som helst. Det där måste ju vara nästan 2dl havregryn och säkert 100g kvarg?

Alfred Nobel
2008-01-04, 14:37
Riktigt gott. Brukar köra den stilen jag med, med kvarg och bär. Såååå jävla mums alltså. Fast det jag inte fattar är hur du orkar äta så mycket? En gröt på en dl havregryn och lite kvarg och bär på, sedan blir jag ju hur jävla mätt som helst. Det där måste ju vara nästan 2dl havregryn och säkert 100g kvarg?

Minst... Jag snittar på 100g okokt havregryn + 150g kesella om jag föredrar kvarg till gröten. Sen får du tänka dig att jag alltid har 2st ägg i gröten också :thumbup:

Cathra
2008-01-04, 15:10
Klarar mig inte utan havregrynsgröt med några valnötter, en halv banan och sedan en proteinshake på Whey80 mintchoklad och 2 dl minimjölk!

Turbonisse
2008-01-04, 17:05
Minst... Jag snittar på 100g okokt havregryn + 150g kesella om jag föredrar kvarg till gröten. Sen får du tänka dig att jag alltid har 2st ägg i gröten också :thumbup:

Alltid 2dl gryn och 250g kesella :thumbup:

pony
2008-01-04, 21:49
Vinnande kombinationen for stunden:
Hackad mandel
Torkade tranbar
Skuren clementin
Proteinpulver, chokladsmak

Sott/surt, varmt/kallt, knaprigt/slatt (proteinpulvret gor groten mer jamn).
Sjukt bra kombo. Slog mig just att man kanske skulle byta ut mandeln mot en salt not for att mixa till det ytterligare.

Spene
2008-01-04, 22:15
Om man vill kan man variera genom att strunta i att koka den ibland. Göra egen, havregrynsbaserad, müsli med havregryn, nötter, russin, torkad frukt och filmjölk/yoghurt/kvarg. Inte riktigt säker på att det är on topic men så gör jag :)

Måste man koka fanskapet så ska det vara russin i gröten från början, så de blir riktigt mjuka och slemmiga, sedan ringlar man ljus sirap över och toppar med yoghurt. ABSOLUT det godaste sättet att äta den på enligt mig.

mats-
2008-01-04, 23:17
Jag är ny på det mesta med kost vid träning..men många säger äggvita i gröten..varför? Protein?

Eddie Vedder
2008-01-05, 06:20
Jag är ny på det mesta med kost vid träning..men många säger äggvita i gröten..varför? Protein?

Jag har hela ägg, skulle aldrig i mitt liv slänga bort gulan. Jag gör det för att det är godare helt enkelt. Dessutom är ägg sjukt näringsrikt.

Har alltså inget att göra med att det skulle vara bättre för träningen, ingen skillnad på "träningsmat" och mat som är bra för alla.

De som enbart har äggvitan gör det nog bara för proteinets skull antar jag, den smakar ju inget och innehåller knappt några näringsämnen alls utom just lite protein. Men även där innehåller gulan mest.

mats-
2008-01-05, 10:34
Jag har hela ägg, skulle aldrig i mitt liv slänga bort gulan. Jag gör det för att det är godare helt enkelt. Dessutom är ägg sjukt näringsrikt.

Har alltså inget att göra med att det skulle vara bättre för träningen, ingen skillnad på "träningsmat" och mat som är bra för alla.

De som enbart har äggvitan gör det nog bara för proteinets skull antar jag, den smakar ju inget och innehåller knappt några näringsämnen alls utom just lite protein. Men även där innehåller gulan mest.

Ahhaa! Tack. Inga frågor är för dumma eller hur är det? :) Har lite svårt att få upp mina nivåer på kosten..kolhydrater ligger rätt bra, men fett och protein ligger alldeles för lågt, även kcal. Tänkte om äggvita var en protte-bomb. :)

Eddie Vedder
2008-01-05, 11:01
Tänkte om äggvita var en protte-bomb. :)

Det är det inte.

Hela ägg innebär dock både mer protein, mer (bra) fett och är som sagt sjukt näringsrikt. Smaken på gröten blir enligt mig ännu godare dessutom.:thumbup:

Alfred Nobel
2008-01-05, 11:16
Mitt nästa expriment till gröten blir smörstekt Eddie vedder med en nypa Krampus och innerlårfilér från 130kg finsk sisu. Förhoppningsvis bjuder Eddie på en midlare smak och tuch av moder-nature (solklar kolhydrats källa) medan krampus blir som en uphettande krydda och sen fett och proteinerna från sisu. Egentligen blir inte gröten själva måltiden i sig, men den ger förmodligen en nice konsistens i de hela.

Vad tror ni?

Turbonisse
2008-01-05, 11:24
Stekt gröt :thumbup:

1684_
2008-01-06, 18:59
På morgonen, Blåbär och hallon, och på kvällen blandar jag i russin och äter, rba snabba kolhydrartet efter träning.

Greg
2008-01-06, 19:15
Nr. 1:

Blåbär

Nr 2:

Äpplemos (och socker)

Nr 3:

Rusin, kanel, skivade äpplen

Nr 4:

Proteindrink med chokladsmak

Mushan
2008-01-06, 19:33
Oj vad tråden blivit stor. :D Tack för alla tips, och Niklas, har sett gröten innan i din journal, ser sjukt nice ut. ;)

Gnusram
2008-01-06, 22:20
Ni som kör i ägg, vispar/rör ni i de redan från början och sen kokar upp eller?

Eddie Vedder
2008-01-06, 22:24
Ni som kör i ägg, vispar/rör ni i de redan från början och sen kokar upp eller?

Jag gör äggröten i kastrull. Först kokar jag med bara vatten tills det blivit hyfsat grötlikt, då kläcker jag i äggen/ägget (oftast två dock) och sedan fortsätter jag låta det koka på ganska låg värme tills konsistensen blir som jag vill.

Oftast tillsätter jag lite mer vatten då och då under tiden. Gröten kräver lite mer vatten efter att äggen har tillsatts än med enbart havregryn tycker jag.

Gott som bara den är det och betydligt mer matigt.:thumbup: *drool*

Gnusram
2008-01-06, 22:30
Gott som bara den är det och betydligt mer matigt.:thumbup: *drool*

Det blir till att prova då! :thumbup:

Morty
2008-01-07, 23:01
Eddie, du som gillar yoghurt måste pröva vaniljkvarg! Det är helt sinnes! Blanda lite vaniljsocker i kvargen bara!

Lorden
2008-01-07, 23:19
Prövade att röra ner en äggvita under kokning idag. Det blev vidrigt, aldrig mer.

Emil_Larsson
2008-01-07, 23:25
Havregrynsgröt + whey-80 jordgubb med mjölk, plus keso, plus blåbär. Fyfan vad gott det var. Det var tider då man hade Whey-80

Torwald
2008-01-07, 23:26
Minst... Jag snittar på 100g okokt havregryn + 150g kesella om jag föredrar kvarg till gröten. Sen får du tänka dig att jag alltid har 2st ägg i gröten också :thumbup:

Låter gott som fan, men om jag hade ätit en sådan frukost hade jag förmodligen inte varit sugen på middag förrän vid 9snåret på kvällen. Om jag hoppar över lunche, det vill säga :D

Lellan
2008-01-07, 23:34
Godast är med sötmandlar som man kokar med, bananskivor som man antingen kokar med eller har i efteråt, frysta bär brukar jag slänga i när gröten är klar så blir de lagom tinade. Mjölk till, mums!

Har jag inte i frysta bär öser jag på kanel. Fikon + mandlar funkar också, likaså blandad torkad frukt å så de där attans goa mandlarna.. :D Förr experimenterade jag mer, återkommer om jag kommer på någon god, har en massa varianter som är nyttigare dock. Men ingen godare vad jag kan minnas.

Alfred Nobel
2008-01-08, 00:20
Låter gott som fan, men om jag hade ätit en sådan frukost hade jag förmodligen inte varit sugen på middag förrän vid 9snåret på kvällen. Om jag hoppar över lunche, det vill säga :D

Liten magsäck? :D

Eddie Vedder
2008-01-08, 06:27
Eddie, du som gillar yoghurt måste pröva vaniljkvarg! Det är helt sinnes! Blanda lite vaniljsocker i kvargen bara!

Ja det är säkert gott, men jag är inte så mycket för kvarg dock. Tyckeer väl snarare att det är den överlägset mest överskattade produkten som finns på såna här forum och inte är ett tillskott.;)

Men däremot testar jag gärna samma sak med yoghurt.

Torwald
2008-01-08, 08:14
Liten magsäck? :D
Nä, bara den avsedd för gröt och kvarg *whistle*

Alfred Nobel
2008-01-08, 08:21
Nä, bara den avsedd för gröt och kvarg *whistle*

Hehe sweet. Jag åt faktiskt en frukost med ca 80g gröt, 100g kvar och 1 ägg för bara ett litet tag sedan och jag blev inte alls lika vrålmätt som tidigare. Annars låter jag den översta knappen vara oknäppt (nu sitter jag iofs med mjukisbrallor) så att magen får lite lugn och ro. En riktigt skön känsla.

Men nu kommer förmodligen hungern komma någon timma tidigare, för jag står mig ganska bra med äggen i gröten, de är magiska på något sett och bara ett känns inte tillräckligt :) Fast då blir det ett mål extra bara, yum-yum!

mats-
2008-01-08, 20:51
Vilket gröt-märke brukar ni äta? Testade AXAs sportgröt, men nja..

Eddie Vedder
2008-01-08, 21:04
Euroshopper, 10 kronor för 1.5kg.:hbang:

Alfred Nobel
2008-01-08, 21:44
Euroshopper, 10 kronor för 1.5kg.:hbang:

Är det fiberhavregryn eller vanliga?

Eddie Vedder
2008-01-08, 21:46
Är det fiberhavregryn eller vanliga?

Vanliga. Jag behöver inte direkt extra fibrer om ma säger så.:D Mitt fiberintag vill jag inte veta om men det ligger HÖGT över vad som anses vara över gränsen.:(

Ensamwargen
2008-01-08, 21:48
Vilket gröt-märke brukar ni äta? Testade AXAs sportgröt, men nja..

Sempers rena havre pga glutenallergi.

Något jag kan rekommendera alla glutenallergiker att testa, för mig funkar den utmärkt.

OnT: Avnjutes med mjölk, kanel.

Chrillee
2008-01-09, 02:01
Kör på AXA's, kör i runt 2 matskedar lingon it så det går att sänka ner. :Virro

Eddie Vedder
2008-01-09, 06:56
Kör på AXA's, kör i runt 2 matskedar lingon it så det går att sänka ner. :Virro

Det där är något jag inte förstår. Varför tvinga i sig gröt om man egentlige inte tycker att det är gott?

Testa grahamsgröt t.ex. kanske tycker du mer om rågflingsgröt? Annars finns ju müsli och ett jätteutbud av diverse frukostcerealier.
Och inte ens det är ju ett krav, en frukost bestående av mackor är inte fel, inte heller en frukost som består av samma mat som lunch och middag. Helt vanlig mat går att äta både till frukost och lunch och middag, likaså "funkar" typisk frukostmat vid ala tidpunkter.

Känn inte att du måste äta gröt om det inte är det du vill.:)

NoSugarcoating
2008-01-09, 07:14
Änglamarks ekologiska! Smakar 1000 gånger bättre än icke eko tycker jag.

Koloftw
2008-01-09, 07:39
Tips på vart man kan köpa grahamsgryn och göra gröt?

Det var väl det du menade Eddie, för man kan väl inte göra god gröt på mjöl :confused:?

King Grub
2008-01-09, 07:44
Tips på vart man kan köpa grahamsgryn och göra gröt?

ICA, Coop, var som helst.

Det var väl det du menade Eddie, för man kan väl inte göra god gröt på mjöl :confused:?

Visst kan man koka gröt på mjöl. Grahamsmjöl och kornmjöl, t ex, men framförallt grovt rågmjöl. Rågmjölsgröt med lingon och mjölk är en jättegod och nyttig gröt.

Tut
2008-01-09, 08:44
Jag har gött över till Euroshopper, men vilket havregrynsmärke som helst funkar ju bra. Jag varvar mellan grahams- eller rågmjölsgröt, rågflingegröt eller havrekligröt, eller blandningar av dessa. När andan faller på har jag i t ex vetekli, solrosfrön eller linfrön.

Koloftw
2008-01-09, 11:42
ICA, Coop, var som helst.



Visst kan man koka gröt på mjöl. Grahamsmjöl och kornmjöl, t ex, men framförallt grovt rågmjöl. Rågmjölsgröt med lingon och mjölk är en jättegod och nyttig gröt.

Coolt :hbang:, det visste jag inte.


Ska helt klart testas inom snar framtid *drool* , tack för tipsen :)

Chrillee
2008-01-09, 15:37
Det där är något jag inte förstår. Varför tvinga i sig gröt om man egentlige inte tycker att det är gott?

Testa grahamsgröt t.ex. kanske tycker du mer om rågflingsgröt? Annars finns ju müsli och ett jätteutbud av diverse frukostcerealier.
Och inte ens det är ju ett krav, en frukost bestående av mackor är inte fel, inte heller en frukost som består av samma mat som lunch och middag. Helt vanlig mat går att äta både till frukost och lunch och middag, likaså "funkar" typisk frukostmat vid ala tidpunkter.

Känn inte att du måste äta gröt om det inte är det du vill.:)

Hehe vad snäll du är =)

Största anledningen till att jag äter gröt just nu är för att det mätar mer än vanliga mackor och youghurt med müsli, som jag kan äta väldigt mycket av annars, kcal skenar i väg duktigt då, iofs bra under en bulk, men ändå.

Men med lingon går det helt okej, vant mig, men läst igenom tråden nu, så ska prova på lite allt möjligt så kommer nog bli schysst.

Käkade faktisk 'lunchmat' till fruksot idag, kändes väldigt mysko. Men är väl som du säger, har väl ingen roll. Bara att man varit inkörd under hela sitt liv att det ska vara si och så med de originella måltiderna.

Eddie Vedder
2008-01-09, 16:23
Bara att man varit inkörd under hela sitt liv att det ska vara si och så med de originella måltiderna.

Jag får bjuda hem dig till mig ett par dagar så ska du få se på udda matvanor jämfört med vad som är "vanligt".:D

Jag äter 2-3 grötmåltider om dagen och aldrig till frukost. Frukosten är typ den enda måltiden då jag äter vanlig lunchmat, oftast fisk (tonfisk eller makrill i tomatsås) och grönsaker.
Hur grötmåltiderna är utformade orkar jag inte gå in på igen men inte heller där pratar vi direkt "konventionella vanor".*whistle*

Alfred Nobel
2008-01-09, 19:19
Vanliga. Jag behöver inte direkt extra fibrer om ma säger så.:D Mitt fiberintag vill jag inte veta om men det ligger HÖGT över vad som anses vara över gränsen.:(

Det kan jag tänka mig :)

Ensamwargen
2008-01-09, 20:00
Det där är något jag inte förstår. Varför tvinga i sig gröt om man egentlige inte tycker att det är gott?

Min farfar lärde mig att man inte äter mat för att det är gott, utan för att överleva :thumbup:
tycker inte heller havregrynsgröt är speciellt gott, men jag mår jäkligt bra av en tallrik till frukost så det är bara att veva in det i ansiktet o hålla käft :D

Eddie Vedder
2008-01-09, 20:01
Min farfar lärde mig att man inte äter mat för att det är gott, utan för att överleva :thumbup:

Och på en kost bestående av mat man tycker smakar gott överlever man inte?

Ensamwargen
2008-01-09, 22:36
Självklart. Menar bara att i valet mellan mest välsmakande och mest välmående brukar det sistnämnda vanligtvis få gå före.

mats-
2008-01-10, 07:24
Finns det något negativt med havregrynsgröt? Äter det 2-3 gånger per dag så vore bra att veta.. ;)

Eddie Vedder
2008-01-10, 07:52
Finns det något negativt med havregrynsgröt? Äter det 2-3 gånger per dag så vore bra att veta.. ;)

Vet ju inte hur stora dina grötportioner är och hur din kost i övrigt ser ut men en hel del fibreer och fytinsyra kan det ju bli i en kost som innehåller så mycket havregryn och kanske även en del andra fullkornsprodukter.

Alfred Nobel
2008-01-10, 08:26
Vet ju inte hur stora dina grötportioner är och hur din kost i övrigt ser ut men en hel del fibreer och fytinsyra kan det ju bli i en kost som innehåller så mycket havregryn och kanske även en del andra fullkornsprodukter.

Hur är det med proteinet i havregrynsgröten? Är den fullvärdig och ska man räkna med den i sitt dagliga intag?:hbang:

Eddie Vedder
2008-01-10, 08:31
Hur är det med proteinet i havregrynsgröten? Är den fullvärdig och ska man räkna med den i sitt dagliga intag?:hbang:

Du ska alltid räkna in allt protein i kosten. Det är en ganska vanlig missuppfattning att man av någon anledning bara skulle räkna fulvärdiga källor, i slutändan är ju allt spjälkat till aminosyror i vilket fall och i kroppen finns redan en stor aminosyrapool, exogena och endogena aminosyror pratar man om. D.v.s. det som kommer in utifrån och det som finns i kroppen redan. Tillsammans bildar dessa aminosyror proteiner.

Havrens protein är i sig inte fullvärdig, men tillsammans med mjölkprotein blir det fullvärdigt.:thumbup: En helt vegansk blandning som innebär fullvärdigt protein trots att båda källorna i sig inte är fullvärdiga (sojaprotein räknas visserligen som fullvärdigt och kanske något till) är baljväxter+spannmål.:)

Alfred Nobel
2008-01-10, 08:48
Du ska alltid räkna in allt protein i kosten. Det är en ganska vanlig missuppfattning att man av någon anledning bara skulle räkna fulvärdiga källor, i slutändan är ju allt spjälkat till aminosyror i vilket fall och i kroppen finns redan en stor aminosyrapool, exogena och endogena aminosyror pratar man om. D.v.s. det som kommer in utifrån och det som finns i kroppen redan. Tillsammans bildar dessa aminosyror proteiner.

Havrens protein är i sig inte fullvärdig, men tillsammans med mjölkprotein blir det fullvärdigt.:thumbup: En helt vegansk blandning som innebär fullvärdigt protein trots att båda källorna i sig inte är fullvärdiga (sojaprotein räknas visserligen som fullvärdigt och kanske något till) är baljväxter+spannmål.:)

Så pass, tack så mycket Nicke :)

Martin Löwgren
2008-01-10, 08:49
Jag käkar varje morgon 3dl havregryn, 1dl fiberhavregryn, krossat linfrön, hela linfrön och kruska kli. Denna gröt är suverän. Jag toppar även med skivad banan, torkad frukt och skivad mango/papaya.

Alfred Nobel
2008-01-10, 08:59
Havregrynsgröt på kanel och ägg serveras med kvarg.

2DL rågade havregrynsgröt
4DL vatten
2st ägg
150g Kesella/kvarg
2msk funlight
Kanel och salt

Koka ihop med vatten och tillsätt kanel efter smak. Kläck i 2st ägg när gröten dragit ihop sig och späd med vatten efter konsistens. Låt koka i 5min. Servera med 100-200g kesella och 2msk funlight(smak efter behov)

Eddie Vedder
2008-01-10, 09:02
Finns redan en tråd med bilder på frukostmat i matlagningsdelen. Lägg upp bilderna där istället och länka härifrån.:)

Alfred Nobel
2008-01-10, 09:10
Finns redan en tråd med bilder på frukostmat i matlagningsdelen. Lägg upp bilderna där istället och länka härifrån.:)

Sant Eddie :smash: Ska ej upprepas, här ska länkas ;)