handdator

Visa fullständig version : Ericsson K850i .. eller borde jag köpa något annat?


BigForre
2008-01-03, 18:09
Min gammla mobiltelefon har pajat..är inne på mina tredje raka ericsson och börjar trivas rätt bra med dem. Är samtidigt inne på en mobil med hyffsad kamera då jag inte har tillgång till någon digitalkamera längre. Bryr mig egentligen inte ett skit om vad jag har för telefon, men fick erbjudande om att köpa en k850 rätt fördelaktigt. Har inte reflekterat över en telefon som släppts de senaste två åren, varför jag undrar om det är en vettig telefon att köpa, eller om man borde köpa något annat. Går kamerana att dokumentera med, eller är det skit fortfarande? Kan tänka mig att dåliga förhållanden bli kniviga fortfarande..

Tankar?

fluff
2008-01-03, 19:28
Hade en K850i i en vecka innan jag sålde den av div. anledningar.

1. Touchknapparna strulade och jag kunde inte vänja mig vid dom, samt att skärmen blev flottig. Ibland fungerade de inte riktigt som de skulle och det hände att man kom åt dem med kinden när man pratade i luren vilket resulterade i att högtalaren sattes igång.
2. Kameran är INTE ett speciellt stort steg fram jämfört med K800i/K810i. Hade hellre lagt pengarna på en sådan.
3. Det jag störde mig mest på var dock att det nya GUI:t var så förbannat segt. Blir möjligen bättre när de uppdaterar mjukvaran.

Kort sagt: en överskattad telefon :). K800 eller K810 är enligt mig bättre lurar. Finns ju fler 5mpx-lurar än K850i dock, om det är just det du är ute efter (Viewty, N95 osv).

KniveN
2008-01-03, 22:23
En annan stor miss är att det är ett glas framför linsskyddet, då tappar det ju sin funktion.

Kolla på Nokia 6500 slide.

Dreas
2008-01-04, 01:59
Brorsan hade sin i ca 1 vecka innan han ville bli av med den. Det var nåt med knappsatsen tror jag. + att det inte var så mycket mobil för pengarna.

ante
2008-01-04, 02:07
Den är riktigt kass för pengarna.
Om du ska köpa en dyr telefon så finns Nokia N82, även den har sina svagheter, men mycket roligare och bättre än K850i.

Davil
2008-01-04, 08:07
En annan stor miss är att det är ett glas framför linsskyddet, då tappar det ju sin funktion.

Kolla på Nokia 6500 slide.

Jag stod i valet mellan just K850i och Nokia 6500 Slide.

Lillebror har en K850i som jag noga och länge lekte med innan jag bestämde mig för att istället välja 6500 Slide.

Ångrar mig inte. En mkt snygg och bra telefon.

BigForre
2008-01-04, 16:54
Doh..ni var för långsamma pojkar. Beställde en igårkväll... 3k fattigare..

Får hoppas att den inte är allt för kass :)

otherside
2008-01-04, 18:19
tycker touch knapparna är grymt nice och de gör de flesta som känner på dem, finns snyggare telefoner men kameran avgjorde för mig. Den är som sagt inte så mycket bättre än k800ans kamera, dock är den bättre och den klart bästa kameramobilen på marknaden, bättre än nokias och LGs 5 mpixlare.

Bilderna blir riktigt bra och duger gott som fyllekamera.
Är helnöjd

fluff
2008-01-04, 19:32
tycker touch knapparna är grymt nice och de gör de flesta som känner på dem, finns snyggare telefoner men kameran avgjorde för mig. Den är som sagt inte så mycket bättre än k800ans kamera, dock är den bättre och den klart bästa kameramobilen på marknaden, bättre än nokias och LGs 5 mpixlare.

Bilderna blir riktigt bra och duger gott som fyllekamera.
Är helnöjd

Nog för att det är en 5mpx-kamera och att den tar helt okej bilder, men bättre än Nokia och LGs? Njaa... GSMArena gjorde ett blindtest med Nokia N95, Samsung G600, LG Viewty och K850i. K850i vann överlägset... sett från botten ;)

http://www.gsmarena.com/5_megapixel_faceoff-review-191.php

otherside
2008-01-04, 21:28
Nog för att det är en 5mpx-kamera och att den tar helt okej bilder, men bättre än Nokia och LGs? Njaa... GSMArena gjorde ett blindtest med Nokia N95, Samsung G600, LG Viewty och K850i. K850i vann överlägset... sett från botten ;)

http://www.gsmarena.com/5_megapixel_faceoff-review-191.php

har läst 2 test i olika tidningar och där har ericsson vunnit över N95an och LGn. Ericsson har varit överlägsen på framför allt optiken tidigare men kanske ändras nu=)

ante
2008-01-04, 21:31
har läst 2 test i olika tidningar och där har ericsson vunnit över N95an och LGn. Ericsson har varit överlägsen på framför allt optiken tidigare men kanske ändras nu=)

Men kika på bilderna på gsmarena, de säger sitt. De bilder jag tagit med en K850i blev inte speciell bra, tyckte nästan dem var sämre än k800.

otherside
2008-01-04, 21:47
Nog för att det är en 5mpx-kamera och att den tar helt okej bilder, men bättre än Nokia och LGs? Njaa... GSMArena gjorde ett blindtest med Nokia N95, Samsung G600, LG Viewty och K850i. K850i vann överlägset... sett från botten ;)

http://www.gsmarena.com/5_megapixel_faceoff-review-191.php

Men kika på bilderna på gsmarena, de säger sitt. De bilder jag tagit med en K850i blev inte speciell bra, tyckte nästan dem var sämre än k800.

de säger inte desto mer, men det var faktiskt k800 som var med i en av tidningarna, här är ett test i M3

http://m3.idg.se/2.1022/1.135410

Bra Fyllekamera sa jag ju innan å här kommer en läsvärd text

De allra flesta bilder som plåtas med en kamera plåtas onekligen i dåligt ljus, och ofta på krogen eller på fest. Väldigt få tejpar fast mobilen på en flaska, använder timern och ber kompisarna att sitta blixstilla… (som i test 1) Nej, här spelar blixten en viktig roll. Och tyvärr en svårspelad roll eftersom blixtar tar båda plats och drar rejält med ström.

Ser vi denna egenskap som en av kameramobilernas viktigaste är Sony Ericsson K850i onekligen kung. 430 röster, mot Nokia N95:ans 30. Då värt att notera att N95:an faktiskt inte är utrustad med en blixt, utan en blinkande Xenonlampa, som på korta avstånd gör ett okej jobb (Nokia N82, som tyvärr inte kom med i testet, har bättre blixt).
LG Viewty och Samsung G800 får 8 röster vardera. Viewty får inte till skärpan och bilden har en blåaktig ton. G800:ans bild är alldeles för dåligt upplyst och bilden ger suddigt intryck.


Jag har tagit 600 bilder med min och 13 är utomhus så jag har i alla fall valt rätt=)
Faktum kvarstår att den billigaste skit kameran kommer ta bättre bilder än dessa Mobilkameror men bilderna funkar och man slipper bära med sig en kamera.

Ignatius72
2008-01-05, 10:33
När ajg skulle köpa ny telefon och frågade om kameran så tyckte samtliga försäljare att 850 var överlägsen tex N95. jag tycker den duger. telefonen som helhet är jag nöjd med, touchknapparna är grymma, skulle vart ännu fler funktioner åp dem. Minus på att gröna och röda knapparna är alldeles för små.