handdator

Visa fullständig version : Luta LCD-skärm


Guybrush
2008-01-03, 17:18
Jag har köpt en billig skräpskärm (LCD) på 15'' som vi ska ha på väggen i sovrummet. Eftersom man får vad man betalar för så får naturligtvis inte betraktningsvinkeln vara för stor, då ser man nästan inget *rolleyes*

Till frågan: I manualen står det att man inte ska överskrida vissa vinklar på skärmen, i detta fallet 0-22,5 grader (lutande uppåt). Jag vill ju såklart hänga TV:n på väggen och luta skärmen NEDÅT mot sängen! Vad ligger till grund för att inte rekommendera vissa vinklar? Man ser ju nedvinklade apparater överallt på sportpubar och liknande.

Nån kunnig som vet?

Tomten
2008-01-03, 17:25
Jag har köpt en billig skräpskärm (LCD) på 15'' som vi ska ha på väggen i sovrummet. Eftersom man får vad man betalar för så får naturligtvis inte betraktningsvinkeln vara för stor, då ser man nästan inget *rolleyes*

Till frågan: I manualen står det att man inte ska överskrida vissa vinklar på skärmen, i detta fallet 0-22,5 grader (lutande uppåt). Jag vill ju såklart hänga TV:n på väggen och luta skärmen NEDÅT mot sängen! Vad ligger till grund för att inte rekommendera vissa vinklar? Man ser ju nedvinklade apparater överallt på sportpubar och liknande.

Nån kunnig som vet?

Är det inte bara så att den inte går att vinkla mer än 22.5 grader med den medföljande väggmonteringen?

Guybrush
2008-01-03, 17:42
Man kan justera skärmens visningsvinkel tre grader framåt och 22,5 grader bakåt. Överstig inte den nämnda vinkeln, då finns risk att TV'n skadas.

Så står det i manualen. Jag tycker att det verkar konstigt!

Att jag sen får modda upphängningen lite för att KUNNA luta den nedåt är en annan femma :)

Guybrush
2008-01-03, 17:45
Men visst, man kan ju tolka det som att "fortsätta inte att trycka då det tar emot, stativet kan gå sönder". Verkar inte troligt dock!

DanielF
2008-01-03, 19:11
Ok, tänk på alla laptops som fäller ner skärmen. Och dom klarar ju sig.
Luta på du säger jag...

fluff
2008-01-03, 19:20
Det är ingen fara med att luta LCD-skärmar. Så länge man inte har en plasma behöver man inte oroa sig =)

Guybrush
2008-01-03, 21:34
Kom på att varningen nog beror på kylningen eftersom luftutsläppen sitter på ovankanten. Men jag ska ju inte ha den upp o ner :)

Tack för svar!

bluelight
2008-01-03, 23:23
Är fästet riktigt jäkla dåligt kanske? Låter ju väldigt skumt men om den är så billig så.. (Fan va sugen jag blev på en själv att hänga på väggen)

Fatalist
2008-01-03, 23:24
Hur billig var den, och var köptes den? :D

Guybrush
2008-01-04, 00:23
1590:- på Siba. Billigaste trashet där. Klassiskt 4:3 format :)