handdator

Visa fullständig version : Ljusdal, bra eller anus?


Exhale_
2008-01-03, 13:22
Har en kompis + familj som ska flytta till Ljusdal och jag funderar på att hänga med. Men jag vet ju ingenting om Ljusdal så kan inte någon vänlig själ hjälpa mig med lite nyttig fakta.

Vad är det för ett ställe? :D
Schyssta gym?

Mental
2008-01-03, 13:40
Hehe, född och uppvuxen, bra ställe att ha barn på, vidrigt ställe att vara ungdom på.

Gym och nöjjen fins, men är, ska vi säga, sparsmakade.

Allt handlar om vad man är van.
Gymnasieskolan har ett typsikt skolkällargym, som har det man behöver för att bli någorlunda stark, men saknar saker som AC och cardioprylar. kostar runt en 500kr året så inget att gråta över.

Mental
2008-01-03, 13:56
Det fins även ett lite "finare" läs tantigare alternativ.
http://www.pacegym.se/
är kanske ok, har inte tränat där, men flera tjejkompisar gjorde/gjör det.

Motionscentralen heter den på skolan, det fins även bra skidspår, en simhall ca 1.5mil bort (färila) Bra bibliotek, mer pizzerior än man behöver under en livstid.
Krogar så har vi, tex Järnvägshotellet www.jarnvags.se/ där den lite mognare gruppen hänger, 22-23+
Sen 18-22 hänger på stadshotellet. http://www.stadtljusdal.se/
Resten av kidsen hänger runt grillkioskerna, klottrar, åker rullbräda, eller kör epatraktor :D

Vill man ta några öl eller käka 'lite finare' så har vi goods kitchen. http://www.g-k.nu/ ganska så småstadspretto men trevlig miljö och personal. bra lounge.

Favoritnöjjet var att sitta på GK med en god konjak och en fin cigarr ur deras utmärkta humidor och lyssna på litte jazz, tyvärr har lagstiftningen satt p för det.

Just det, vi har en lokaltidning, småstadsnytt helt enkelt, ska man överleva i byn så är det prenumeration som gäller, annars missar man det lilla som händer. www.ljp.se Ljusdalsposten

Mental
2008-01-03, 14:01
Annars är det naturnära, bra fiskemöjligheter, skidbackarna i järvsö är 10 min bort med bil. Mycket bra åkning hela vintern, lite jobbigt med alla jäfla turister.
Isbana med tider för allmänheten om man vill åka skridskor. elljus i skid och löpspår. bra löparslingor en bit utanför på mågamon.

Helt ok camping, bra bad i insjö och i älven.
Musik, kultur, teater och liknande är det gleasre med, men det händer saker nu och då om man bara är intresserad.

Går lokaltrafik med tåg www.xtrafik.se till Gävle till humana priser, tåg runt varannan timme eller så. Bra kommunikationer till bollnäs och hudiksvall.

Men det är en 'småstad'/'by' i norrland vi pratar om, jobbsituationen är inte allt för rolig, om du inte gillar telemarketing och säljjobb :) och utelivet är i brist på andra ord, trist.

Snafu
2008-01-03, 14:04
Mental, jag ryser av ....ugh. Bläh. Kanske om 20 år passar man in där.

Mental
2008-01-03, 14:07
Mental, jag ryser av ....ugh. Bläh. Kanske om 20 år passar man in där.

Upp till ca 12 års ålder är det helt ok, sen får man lida sig genom högstadiet och söka sig till skolor längre bort, för att sedan kanske återvända när det är dags för egna barn. Jag skulle inte villja bo i Ljusdal nu, trivs i Umeå, kommer antagligen flytta till götet så småningom, men ska jag skaffa kottar så vill jag till en mindre stad i norrland igen.

zeusden1
2008-01-03, 15:33
Det finns 4 gatlysen, i en korsning. Alltid något! Sen finns det bandy.
wwwii| |
____x| |x____
_____ iiii___
wwiiix| |x
wwwii| |

kalle_banan
2008-01-03, 20:08
Min morfar bodde i de trakterna, Mos Bertil kallades han, jag har bra minnen från det stället, så om du vill föda upp dina barn på ett hyvens ställe med bra möjligheter att vara utomhus och fiska, köra motorfordon på vinter och sommar och ha det jävligt bra så kör hårt.
Vad är dina alternativ?

Exhale_
2008-01-04, 10:09
Tack för infon grabbar, det verkar ju vara ett schysst ställe om man ska raisa kids. Kanske inte förstavalet när man är i sin prime time ;)

Mental
2008-01-04, 19:13
Tack för infon grabbar, det verkar ju vara ett schysst ställe om man ska raisa kids. Kanske inte förstavalet när man är i sin prime time ;)

Det beror helt på vad för liv man vill leva, är man jakt, fiske och friluftsintresserad så är det ett paradis, är man ragg och party och kulturmäniska så kommer man vantrivas något fruktansvärt.

Rhino
2008-01-05, 01:53
Motionscentralen heter den på skolan, det fins även bra skidspår, en simhall ca 1.5mil bort (färila) Bra bibliotek, mer pizzerior än man behöver under en livstid.
Krogar så har vi, tex Järnvägshotellet www.jarnvags.se/ där den lite mognare gruppen hänger, 22-23+

Min sambo är från just Färila nämnt ovan, så jag har varit lite där och då även i Ljusdal. Tycker det verkar hyfsat trevligt, även om jag själv inte skulle vilja flytta dit. Men har man bara ett jobb och trivs med lite "lugnare" liv är det säkert inget fel på det.

Har även varit på "Järnvägs" som det verkar kallas. :)

z_bumbi
2008-01-05, 11:24
Det beror helt på vad för liv man vill leva, är man jakt, fiske och friluftsintresserad så är det ett paradis, är man ragg och party och kulturmäniska så kommer man vantrivas något fruktansvärt.

Kultur är det väl inte så sparsmakat av? Partyn finns det också har jag märkt. :D

Kurash
2008-01-05, 11:29
Är inte alla i Ljusdal blodsfiender med Bollnäsbor och Edsbynanhängare? Spöar Ljusdal Bollnäs i bandy?

Mental
2008-01-05, 12:26
Kultur är det väl inte så sparsmakat av? Partyn finns det också har jag märkt. :D

Jag säger inte att det inte fins, men det fins ett större och mer varierat utbud i städer och större orter, men det säger ju sig själv lite :D

Desstom är jag ju hemmablind

Mental
2008-01-05, 12:27
Är inte alla i Ljusdal blodsfiender med Bollnäsbor och Edsbynanhängare? Spöar Ljusdal Bollnäs i bandy?

Bara i bandy är vi fiender, skall det vara blodsfiender så måste det ligga närmare, järvsö, ljusdal och färila är i ständig blodsfejd med varandra.

Bandy skall vi inte ens tala om, ljusdal har inte varit bra på många år.

Johan.P
2008-01-05, 12:32
Är inte alla i Ljusdal blodsfiender med Bollnäsbor och Edsbynanhängare? Spöar Ljusdal Bollnäs i bandy?

Bollnäs och Ljusdal spelar ej i samma serie längre. Men ja, troligtvis hade Bollnäs gått segrande ut den matchen.