handdator

Visa fullständig version : Protec + ??


XeniL
2003-05-07, 08:31
En fråga?

Alla som använder Protec + , tar ni den som mellanmål + innan läggdags eller går det att ta den efter träning ,det är kassein o jag vet att man skall ha vassle direkt efter men men man kan alltid fråga ju???

Har nämligen köpt en burk protec +, innan va det va det whey 80 ....


// Xenil :confused:

King Grub
2003-05-07, 09:01
Det går att ta Protec efter träningen också. Det är inte ett rent kaseinprotein, utan det innehåller en del vassle också. Det är kanske inte optimalt, men det är garanterat 561.7 % bättre än att inte inta något protein alls efter passet.

Grahn
2003-05-07, 09:07
Huruvida vassle eller kasein är optimalt efter träning kan man ju diskutera, finns väl ingen riktig forskning som, klart säger att vassle är det självklara valet.

Storleken på ökningen av proteinsyntesen är visserligen högre med vassle men den är så kortvarig i vilket fall.

Ngn form av blandning typ 50/50 är nog kanske "bäst".

nilzon
2003-05-07, 09:26
Grahn: Hur länge är en kortvarig effekt. Fördelningen vassle/kasein efter träningen borde ju spela roll när man äter nästa gång, eller?

Grahn
2003-05-07, 09:33
Nilzon: För kort för att göra märkbar skillnad. Givetvis spelar den övriga kosthållningen stor roll.
Men det betyder ju inte att vasslet är bättre för det....

Mest risk att det är för snabbt och oxideras som energi.
Inte helt säker dock men det finns skäl att tvivla på vasslets självklarhet imo.

XeniL
2003-05-07, 09:35
Thanx för snabba svar... jag tog precis en morgon runda o sen vipssss direkt svar...

i like it here....

// XeniL (Warcraft 3 player)

nilzon
2003-05-07, 12:35
Tillbaks efter datorhaveri:insane:

Grahn: Jag tänkte mest på om exempel vassle har en större ökning på proteinsyntesen förste timmen medans kasein går om efter det om man väntar med att äta. Därav betydelsen när nästa mål intages.

Sen tror jag iofs inte att där existerar en märkbar skillnad

Grahn
2003-05-07, 12:40
Vet inte :)

Som sagt mest som tvivel till vasslets överlägsenhet. Sen r ju effekten av båda alternativen klart minskad om man sätter in dem i en perfekt kosthållning då tidigare måltider kommer att leverera aminosyror kontinuerligt även efter träning.

Men en gigantisk vassledrink efter träning som sagt kanske inte är optimal.