handdator

Visa fullständig version : Hur stor viktförlust/vecka under deff?


Haeffner
2008-01-02, 23:24
Ska börja deffa snarast och är inne i sista förberedelserna :P
Nåt jag funderat på är hur mycket man ska rikta in sig på att gå ner/vecka. Många påstår att 0,5kg är att rekomendera men jag nöjer mig inte riktigt med det utan känner att det måste variera från personens förutsättningar och hur långt in i deffen en person är.

Har hört vissa påstå att man kan rikta in sig på att gå ner i ett snabbare tempo i början av en deff. Hur stämmer detta? Går man ut för hårt kommer man väl antagligen lyckas att mer eller mindre tömma musklerna på glykogen och vätska?

Ganymedes
2008-01-02, 23:28
Sikta på 0,5 kg per vecka så att det inte är för mycket muskler som ryker. Du kommer dock garanterat gå ner snabbare än så i början, mycket pga vätskeförlust. Största felet med hur folk deffar, är att de har för bråttom.

Koloftw
2008-01-02, 23:35
0.5kg är enligt mig en märklig siffra.

Utgå från studien som visar hur mycket ett kilo kroppsfett kan frisätta så är det runt 62 kcal.

Den normale deffaren kanske väger 80kg med 15% bf. 80*0.15*60= 720 kcals underskott, vilket ger en ungefärlig viktnedgång på 720g/vecka (720*7/7000=720).

Haeffner
2008-01-02, 23:58
0.5kg är enligt mig en märklig siffra.

Utgå från studien som visar hur mycket ett kilo kroppsfett kan frisätta så är det runt 62 kcal.

Den normale deffaren kanske väger 80kg med 15% bf. 80*0.15*60= 720 kcals underskott, vilket ger en ungefärlig viktnedgång på 720g/vecka (720*7/7000=720).

Ok najs :)
Det finns alltså en studie som säger att kroppen kan frisätta som mest runt 60kcal/fettkilo. Säg att vi lägger in mina siffror i uträkningen.
88kg och ca 18%BF skulle innebära att jag kan gå ner runt 950g/v i fettvikt.
Hur väl stämmer denna "formel" i praktiken? Finns studier?

Hade nog tänkt försöka rikta in mig på att gå ner lite långsammare, runt 0,6-0,8kg/v.

Guddi
2008-01-03, 01:12
Det finns 1-2 studier som har tagit fram ungefärliga värden på 60-70kcal/kg fett. Det är mycket möjligt att dessa värden kan påverkas genom träning och kost och det finns vad jag vet inga studier överhuvudtaget som har försök att verifiera om de är överlägsna något annat värde vid viktnedgång.

De studier som finns som är mer praktiska har visat att en kaloriminus på runt 500kcal/dag brukar leda till att en stor del av viktnedgången kommer att bestå utav fett (det finns en orsak till att Gruben har med det i sin deffguide). -500kcal stämmer bäst för personer som bara behöver tappa några kilo. Har man mer fett att ta av så kan man dra ner ännu mer på kalorierna. Detta stämmer bra överrens med 60-70kcal/kg fett men bara för att man följer detta värde i sin utträkning så innebär inte det att man på något sätt att man kommer hitta något magiskt värde utan precis som du själv skrev i ditt första inlägg så beror värdet säkert från person till person och på förutsättningarna vid det aktuella tillfället.

Eddie Vedder
2008-01-03, 08:11
0.5kg är enligt mig en märklig siffra.

Utgå från studien som visar hur mycket ett kilo kroppsfett kan frisätta så är det runt 62 kcal.

Den normale deffaren kanske väger 80kg med 15% bf. 80*0.15*60= 720 kcals underskott, vilket ger en ungefärlig viktnedgång på 720g/vecka (720*7/7000=720).

Det handlar som vanligt inte om fanatisk sifferonani, varför måste allting ALLTID uppfattas så!?

Att satsa på en viknedgång på ett halvt kilo i veckan tycker jag är utmärkt, sedan strävar man efter att på ett ungefär uppnå den energibalansen som krävs. Ett halvt kg per vecka är lite nog för att man ska kunna må bra under bantningen, känna sig hyfsad mätt, få i sig hyfsat med näring trots energiunderskott o.s.v.

Hur orkar man hetsa och teoretisera så förbaskat kring siffror och exakta kalorimängder hela tiden?

Ganymedes
2008-01-03, 08:34
0.5kg är enligt mig en märklig siffra.
<klippa>
en ungefärlig viktnedgång på 720g/vecka (720*7/7000=720).

Hela 250g från det matematiskt korrekta - ja, i sanning en märklig siffra. Du tror inte det är enklare och mer praktiskt att sikta på ca 0.5 kg än 0.750 kg per vecka då? Tänk så hamnar han på 0.571?

Rent allmänt tycker jag att folk börjat runka siffror in absurdum, det håller inte. Speciellt inte när det gäller kcal. Hur noga man än är, kommer man alltid vara ett par 100 kcal fel från sina beräkningar. Är man intresserad rent akademiskt så är det en annan femma dock.

formula4shape
2008-01-03, 15:15
0.5kg är enligt mig en märklig siffra.

Utgå från studien som visar hur mycket ett kilo kroppsfett kan frisätta så är det runt 62 kcal.

Den normale deffaren kanske väger 80kg med 15% bf. 80*0.15*60= 720 kcals underskott, vilket ger en ungefärlig viktnedgång på 720g/vecka (720*7/7000=720).

0.5kg/vecka är en riktlinje för ett bra tempo. Gör du det snabbare riskerar du t.ex. mer slapphud och större muskelproteinförluster. Det handlar inte om vad som är möjligt utan att man vill ha ett bra resultat.

Koloftw
2008-01-03, 15:26
Det handlar som vanligt inte om fanatisk sifferonani, varför måste allting ALLTID uppfattas så!?

Att satsa på en viknedgång på ett halvt kilo i veckan tycker jag är utmärkt, sedan strävar man efter att på ett ungefär uppnå den energibalansen som krävs. Ett halvt kg per vecka är lite nog för att man ska kunna må bra under bantningen, känna sig hyfsad mätt, få i sig hyfsat med näring trots energiunderskott o.s.v.

Hur orkar man hetsa och teoretisera så förbaskat kring siffror och exakta kalorimängder hela tiden?

Jag är fanatisk.

Dessutom måste man hålla sig exakt på sin kalorimängd, annars dör man. Dvs. någon som väger 67.5kg med 10% bf måste ha ett underskott på exakt 405 kcal om dagen (67.5 * 0.10 * 60 = 405). Han måste säkerligen använda dubbelmärkt vatten eller vad det heter, samt köpa miligramvåg ...


EDIT: Du behöver väl inte bli så uppjagad? Det enda jag ville få fram var att det ofta kan gå lite snabbare än vad de flesta tror, och då generaliserade jag antagligen mina egna idéer. Dvs. att det är smärtfriare att gå ut hårt och bli färdig snabbt, så att man kan ägna sig åt roligare saker än att deffa.

Tolkia
2008-01-03, 15:33
EDIT: Du behöver väl inte bli så uppjagad? Det enda jag ville få fram var att det ofta kan gå lite snabbare än vad de flesta tror, och då generaliserade jag antagligen mina egna idéer. Dvs. att det är smärtfriare att gå ut hårt och bli färdig snabbt, så att man kan ägna sig åt roligare saker än att deffa.
Inte för att vara den som är den, men jag skulle vilja påstå att det är minst lika vanligt att det går betydligt långsammare än man trott.

Den stora poängen med att inte gå ut alltför ambitiöst är att det är lättare att hålla sig till sin diet om den inte är så våldsam att man är tokhungrig hela tiden. Och den diet som ger bäst resultat är ju den man orkar genomföra till slut.