handdator

Visa fullständig version : Depå påfyllning.


swanstah
2008-01-02, 22:54
Hej igen.

Jo, läget är så att jag var precis och tränade ett ganska (för mig) tungt arm och bröst pass, och detta inföll relativt sent på kvällskvisten (20:20-21:15). Efteråt så åkte jag hem och till min besvikelse så fanns det ingen mat.

Nu till frågorna:

• Om jag inte äter mat efter träningen, förstör / tär jag bara på musklerna då?
• Om jag tar nått så enkelt som lite Whey-protein innan och efter träningen, hjälper det isf?

Anledningen till att jag inte vill ta ett skrovmål med skräp när jag kommer hem är för att jag siktar på en sakta men säker viktnedgång, samt komma igång med min styrketräning igen. Så jag vill helt enkelt tappa vikt utan att tappa all muskelbyggnad.

Fred.

Koloftw
2008-01-02, 22:58
1. Ja.

2. Ja.

Det är ju bättre att ta ett skrovmål med riktig mat just efter träning jämfört med någon anna tid ...

swanstah
2008-01-02, 23:07
1. Ja.

2. Ja.

Det är ju bättre att ta ett skrovmål med riktig mat just efter träning jämfört med någon anna tid ...

Jo det är ju klart, men jag kom som sagt hem vid halv tio ungefär och då bar det av att hämta frugan. Så runt halv elva var jag redo att isf laga mat, och jag ville inte slänga i mig massa energi så sent (kommer inte somna då).

Föresten, det gör inget om man skulle slänga i sig mat innan man lägger sig? Eller ska man vara vaken ett visst antal timmar innan det är "okej" att sova?

65g Whey-protein, skulle det kunna ersätta en måltid om man kör fler kvälls träningspass? 65g = en dos innan och en efter..

Rahf
2008-01-02, 23:07
Äter du före passet så har du aminosyror att tillgå till. Det är glykogendepåerna som "kräver" störst fokus efter passet. Alltså ska du äta lite mer kolhydrater. Dina muskler förstörs inte om du har ätit någon timma innan, däremot om du är på fastande mage och inte äter förrän dagen därpå så har du nog en nedbrytning.

Ät hellre mat någon timma efter passet, du behöver kolhydrater. Du kan ta proteindrinken före passet.

65g är att höfta en massa, äter du lite mat?

Omständigheterna bestämmer, inte ja/nej.

swanstah
2008-01-02, 23:10
Äter du före passet så har du aminosyror att tillgå till. Det är glykogendepåerna som "kräver" störst fokus efter passet. Alltså ska du äta lite mer kolhydrater. Dina muskler förstörs inte om du har ätit någon timma innan, däremot om du är på fastande mage och inte äter förrän dagen därpå så har du nog en nedbrytning.

Ät hellre mat någon timma efter passet, du behöver kolhydrater.

Omständigheterna bestämmer, inte ja/nej.

Jag åt några stadiga potatisar (mer exakt 2 stora ena) ca. 40 minuter innan träningen. Potatis ska ha bra mättnadsindex och långsamma kolhydrater vad jag förstått det som, och det fungerade för mig iaf. Var inte och är fortf. inte hungrig.

Aminosyror, vad får man det lämpligast från för livsmedel? Detsamma gäller glykogen, vad kommer det lämpligast från?

swanstah
2008-01-02, 23:14
65g är inte så mycket höftning, det är en dos med måttet som hängde med burken innan och efter passet. ;) Men jag tolka kanske det du skrev fel. :)

C.E.J.
2008-01-03, 02:32
Var inte och är fortf. inte hungrig.

Aminosyror, vad får man det lämpligast från för livsmedel? Detsamma gäller glykogen, vad kommer det lämpligast från?

Det är vanligt att inte vara hungrig efter träning, ät ändå.

Aminosyror finns i protein, jag tror du vet vilken mat som innehåller protein.

Glykogen är lagrade kolhydrater, så du får det från t.ex. potatis som du ju äter.

swanstah
2008-01-03, 07:06
Det är vanligt att inte vara hungrig efter träning, ät ändå.

Aminosyror finns i protein, jag tror du vet vilken mat som innehåller protein.

Glykogen är lagrade kolhydrater, så du får det från t.ex. potatis som du ju äter.

Okej, men du säger att man får glykogen från lagrade kolisar. Men om man äter efter träning, ska man ha långsamma kolisar eller snabba? För största möjliga effekt.

Sverker
2008-01-03, 07:30
Läs King Grubs deffguide:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Även ifall du inte vill deffa så är texten fullproppad med information som är bra att kunna:thumbup:

swanstah
2008-01-03, 08:14
Läs King Grubs deffguide:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Även ifall du inte vill deffa så är texten fullproppad med information som är bra att kunna:thumbup:

Sitter och råpluggar den och fräschar upp kunskaperna lite då och då. Nån gång kommer det nog sitta. ;)

Sniggel
2008-01-03, 12:02
Anledningen till att jag inte vill ta ett skrovmål med skräp när jag kommer hem är för att jag siktar på en sakta men säker viktnedgång, samt komma igång med min styrketräning igen. Så jag vill helt enkelt tappa vikt utan att tappa all muskelbyggnad.

Fred.

Jag hade definitivt tagit vad som helst som fanns hemma. Mat äter man alltid efter träning, oavsett. Om kebabpizza hade varit enda alternativet hade jag tagit det även om jag varit på deff. Kanske dock bara käkat halva och behållt andra halvan till morgondagen.

swanstah
2008-01-03, 13:38
Jag hade definitivt tagit vad som helst som fanns hemma. Mat äter man alltid efter träning, oavsett. Om kebabpizza hade varit enda alternativet hade jag tagit det även om jag varit på deff. Kanske dock bara käkat halva och behållt andra halvan till morgondagen.

Men om du varit under deff, då hade väl ditt energiintag rubbats ganska hårt av en fet kebabpizza istället för tänkbara grönsaker och tonfisk (tex)? Okej att du får i dig dina kolisar och återhämtar dig snabbare, men går man så pass mycket minus i muskelmassa av att inte äta efter träning att det är värt att slänga i sig skräpmat? :) Nyfiken..

Rahf
2008-01-03, 13:41
65g är inte så mycket höftning, det är en dos med måttet som hängde med burken innan och efter passet. ;) Men jag tolka kanske det du skrev fel. :)

Du schlänger i för mycket.
Du hivar i en bra stor mängd.
Du he ju i en förjävla massa.
Du höfta i som en tok.


På rikssvenska: Du tar för mycket.

swanstah
2008-01-03, 14:18
Du schlänger i för mycket.
Du hivar i en bra stor mängd.
Du he ju i en förjävla massa.
Du höfta i som en tok.


På rikssvenska: Du tar för mycket.

Ah så menar du, jag tolka höfta som att ungefärligt (med ingen noggranhet alls) slänga i sig protein.

Så en skopa (33g protein) räcka till både innan och efter? Så jag ska alltså inte blanda en ny shake före och efter?

Frantic
2008-01-03, 14:29
Men om du varit under deff, då hade väl ditt energiintag rubbats ganska hårt av en fet kebabpizza istället för tänkbara grönsaker och tonfisk (tex)?

Hade man varit under deff och vet att det enda som finns att tillgå efter träningen är en kebabpizza så kan man ju anpassa dagens övriga kaloriintag efter det. Nu är det väl iofs inte så troligt att det är det enda som finns hemma:)

swanstah
2008-01-03, 18:02
Hade man varit under deff och vet att det enda som finns att tillgå efter träningen är en kebabpizza så kan man ju anpassa dagens övriga kaloriintag efter det. Nu är det väl iofs inte så troligt att det är det enda som finns hemma:)

Det var mer som ett exempel på att visa hur pass viktigt det är att äta efter träningen då alltså. *whistle*

C.E.J.
2008-01-03, 18:38
Okej, men du säger att man får glykogen från lagrade kolisar. Men om man äter efter träning, ska man ha långsamma kolisar eller snabba? För största möjliga effekt.

Nej jag sa att glykogen är lagrade kolhydrater. De flesta tar snabba kolhydrater efter träning men jag vet inte säkert, ät det du tycker om/är bekvämast.

Rahf
2008-01-03, 20:11
Ah så menar du, jag tolka höfta som att ungefärligt (med ingen noggranhet alls) slänga i sig protein.

Så en skopa (33g protein) räcka till både innan och efter? Så jag ska alltså inte blanda en ny shake före och efter?

Protein efter träning är inte det viktigaste, det borde vara mer prioritering på att få i dig kolhydrater. Ta proteindrinken före träningen om det passar dig bra.

Du tolkade ordet rätt men internet kan ha det lite svårt att bryta dialektbarriärer ibland ;).

swanstah
2008-01-03, 21:55
Nej jag sa att glykogen är lagrade kolhydrater. De flesta tar snabba kolhydrater efter träning men jag vet inte säkert, ät det du tycker om/är bekvämast.

Okej. Blir till att äta de som lagas tidigare under dagen då, lättast möjligt. :)

Protein efter träning är inte det viktigaste, det borde vara mer prioritering på att få i dig kolhydrater. Ta proteindrinken före träningen om det passar dig bra.

Du tolkade ordet rätt men internet kan ha det lite svårt att bryta dialektbarriärer ibland ;).

Svårt det med dialektbarriärer på nätet. ;) Ska dricka proteindrinken innan träningen isf och käka efter.