handdator

Visa fullständig version : Jelp mig välja gym!


Slartibartfast
2008-01-02, 22:02
Jag har två alternativ att välja mellan.

Första altenativet är mitt nuvarande SL-gym där det finns stänger och vikter i överflöd. Kostar 120 € i året. Fördelarna är priset och utrustningen. Nackdelarna är att det är långt till gymmet och att det ofta tränar idrottslag där och då är det smockfullt. Det är oftast ganska trångt där på vettiga tider.

Det andra alternativet är största gymmet i Finland som är så flådigt som ett gym överhuvudtaget kan bli. Kostar 460 € för ett år. Fördelarna är att det är stort som fan och SL-delen av gymmet där jag tränar mest är väldigt sparsamt använd, så man behöver aldrig vänta på att träna. Det är stort, fräscht och väldigt nära hem. Nackdelen är förstås priset och att jag betalar skitmycket för sånt jag inte använder (all spinning, och stepup och dylikt).

Vad hade ni valt?

rolf
2008-01-02, 22:06
Jag hade helt klart valt SL-gymmet helt enkelt på grund av priset. Blir sjukt mycket pengar katten i röven på några år. Du klarar nog av att skrämma bort fotbolls-/handbollsspelarna så du får köra ifred. :thumbup:

Jag är lite besviken över att fitt-ness inte var med som alternativ. Jag menar, vem vill inte betala 456€ året för ett gym vars enorma, dåligt ventilerade 30kvm utgörs till hälften av spinningcyklar och är sprängfyllt med jaros F-juniorer? :thumbup:

DanielF
2008-01-02, 22:09
Jag hade valt det gym där det känns bäst att träna.

Känns det bra, blir resultatet bra, och då är det lätt värt pengarna.

z_bumbi
2008-01-02, 22:09
Har de en SL-del på det stora gymmet skulle jag kanske köra där under en period för att se om de som tränar där är lika inne på träningen som på det mindre gymet. Det är få gym av den typen som har riktiga grejer så det bör kanske premieras lite extra.

Jorgen
2008-01-02, 22:10
Vad hade ni valt?

Har vi inte redan bestämt detta? :)

Spene
2008-01-02, 22:10
Hade jag haft mycket pengar hade jag valt det dyra gymmet helt klart. Nära hem är ett stort plus. Nu har jag inte det så jag röstar absolut på SL-gymmet, 460€ är mycket pengar. Finns det inget mellanting?

Slartibartfast
2008-01-02, 22:12
Jag är lite besviken över att fitt-ness inte var med som alternativ. Jag menar, vem vill inte betala 456€ året för ett gym vars enorma, dåligt ventilerade 30kvm utgörs till hälften av spinningcyklar och är sprängfyllt med jaros F-juniorer? :thumbup:

HAHA! Det är roligt för det är sant. :D

petah
2008-01-02, 22:14
Nära hem väger väldigt tungt för mig vill jag bara säga.

Slartibartfast
2008-01-02, 22:14
Har vi inte redan bestämt detta? :)

Jo, men då hade jag inget alternativ, eftersom jag redan skrivit på för dyr-gymmet. Men nu fick jag veta att jag får dra mig ur om jag gör det nästa vecka. Så nu är billig-gymmet ett alternativ igen. :thumbup:

Slartibartfast
2008-01-02, 22:15
Finns det inget mellanting?

Nope. :(

Slartibartfast
2008-01-02, 22:16
Nära hem väger väldigt tungt för mig vill jag bara säga.

Dock är det sannolikt att det blir flytt inom detta år, så då kan det bli hur långt från gymmet som helst. Bil-långt t.o.m. :Virro

Löjtnant Blank
2008-01-02, 22:16
Ett bra gym nära hemmet är lätt värt några hundralappar extra i månaden. Var inte snål nu, Slarti. It's for a good cause - din smällhårda kropp.

L-Sami
2008-01-02, 22:16
Jag hade valt det dyrare gymmet pga att det skulle vara nära hem, möjligtvis fräschare och ha mindre folk.

Frippe_L
2008-01-02, 22:18
Jag har två alternativ att välja mellan.

Första altenativet är mitt nuvarande SL-gym där det finns stänger och vikter i överflöd. Kostar 120 € i året. Fördelarna är priset och utrustningen. Nackdelarna är att det är långt till gymmet och att det ofta tränar idrottslag där och då är det smockfullt. Det är oftast ganska trångt där på vettiga tider.

Det andra alternativet är största gymmet i Finland som är så flådigt som ett gym överhuvudtaget kan bli. Kostar 460 € för ett år. Fördelarna är att det är stort som fan och SL-delen av gymmet där jag tränar mest är väldigt sparsamt använd, så man behöver aldrig vänta på att träna. Det är stort, fräscht och väldigt nära hem. Nackdelen är förstås priset och att jag betalar skitmycket för sånt jag inte använder (all spinning, och stepup och dylikt).

Vad hade ni valt?

Låter som valet jag hade, i byn jag bor finns ett gym som brottarklubben sköter typ. kostar 600kr/år och då finns det mesta man behöver för att bli starkare, men det är ju inte det senaste och är typ ett 40m2 rum i sporthallen. Med duschmöjlighet i omklädningsrummen till idrottshallen.

Sen finns det ett sk friskvårdscenter som kostar ca 4000/år och där är det mesta fräscht och bra med lite bastu, massage och solarie, det öppnade för 4 år sen och har de flesta "pass" som man kan tänkas vilja ha, även om jag nu bara tränar styrka och en del på löpbanden/trappmaskin/concept2

Jag tränar där för vi får det gratis via jobbet, annars hade valet blivit "brottargymet", en 20kgs vikt väger ju trots allt 20kg även om den inte är märkt med casall eller stången är en lite smårostig eleiko istället för en ny och fin.

Sen är det inte så mkt folk som tränar med fria vikter på "fingymet" så man har ofta grejerna för sig själv eller så är det inte spec mycket man behöver vänta. Nu i vinter/vår kan det ju vara skönt med lite spinning för att få bort det man lagt på sig i vinter :-)


Jag tycker du får välja vilket som är viktigast: nära, fräscht och gott om plats för dig men dyrt.
Eller billigt och långt borta och när du kommer dit är det risk att det är fullt med folk.

Spiffy
2008-01-02, 22:21
Blir det 460 € efter jobbet betalat sin del, eller innan? hur mycket är det kvar för dig att betala?
Om det är mycket närmare, och utrustningen är lika bra, så hade jag tagit det dyra tror jag. Speciellt om jobbet betalar en del av det. Men 460 € är jäkligt mycket för att träna på gym ett år. 7 års avgifter där jag tränar :D

Hemi
2008-01-02, 22:26
Med mitt liv skulle SL-gymet inte fungera, beroende på hur långt det är dit, i och för sig. Risken, om nåt händer, att jag får mindre tid över, gör att jag slutar träna där. Har jag betalt 4000 spänn+ på snyggymet kommer jag nog att utnyttja pengarna. Det är 340€ skildnad. Ca 28€ per månad, väl. Hur mycket tid vinner du på det? Vad förlorar du på att gå till SL-stället? Så hade jag tänkt. Jämför man med vad jag har betalt på olika klättergym så ligger de närmare det dyrare alternativet.

Slartibartfast
2008-01-02, 22:31
Blir det 460 € efter jobbet betalat sin del, eller innan? hur mycket är det kvar för dig att betala?


Originalpriset är kring 700-800 € i året (inklusive en anslutningsavgift på 100€ som jag slipper betala tack vare jobbet). Jag betalar alltså 460 € (för 13 månader i praktiken eftersom jag får träna januari gratis).

Slartibartfast
2008-01-02, 22:33
Med mitt liv skulle SL-gymet inte fungera, beroende på hur långt det är dit, i och för sig.

Det tar ca 15-20 minuter att cykla till SL-gymmet. Till dyr-gymmet tar det ca 5 min.

Spiffy
2008-01-02, 22:35
Det tar ca 15-20 minuter att cykla till SL-gymmet. Till dyr-gymmet tar det ca 5 min.

Då hade jag tagit SL gymmet utan tvekan.
Fast jag hade kört bil dit :em:

joriice
2008-01-02, 22:36
Köp ett par hantlar o svinga med hemma så blir du snart värsta Brad-kopian :D

Ont: nr.2

Ganymedes
2008-01-02, 23:05
Tycker nog faktiskt att man kan läsa mellan raderna att du helst vill träna på det billigare gymmet. Så gör det då, helt enkelt. 20 min cykelvägen är fan inget att ta med som nackdel ens ju.

Löjtnant Blank
2008-01-02, 23:08
Slarti, handen på hjärtat, är du snål? Inget illa ment, men jag har fått intrycket att du sällan unnar dig saker.

Slartibartfast
2008-01-02, 23:10
Slarti, handen på hjärtat, är du snål? Inget illa ment, men jag har fått intrycket att du sällan unnar dig saker.

Det stämmer. Jag är galet sparsam.

Osten80
2008-01-02, 23:10
Slarti, handen på hjärtat, är du snål? Inget illa ment, men jag har fått intrycket att du sällan unnar dig saker.

Det är "snart kommer ryssen"-mentaliteten som sitter kvar.

Slartibartfast
2008-01-02, 23:12
Det är "snart kommer ryssen"-mentaliteten som sitter kvar.

Vart skulle den ta vägen då det är ett faktum att ryssen snart kommer?

Viktor_Balck
2008-01-02, 23:18
Jag skulle valt det närmre iaf.

Hades
2008-01-02, 23:47
What Would Hades Do?

Han skulle ha tränat på det dyrare gymmet, om han inte var otroligt fattig.

Gpajpen
2008-01-02, 23:51
Om jag haft råd så lätt dyrare alternativet, avskyr smockade gym.

jenan546
2008-01-02, 23:55
Om du ska flytta inom kort så det blir bilavstånd till båda så spelar avståndet inte så stor roll. Vilket ligger närmast jobbet? Kanske hinner med ett pass på lunchen eller på väg hem..

Hemi
2008-01-03, 00:05
Lite miljöombyte kanske inte är fel. Har du fått löneförhöjning också?

Slartibartfast
2008-01-03, 00:22
Lite miljöombyte kanske inte är fel. Har du fått löneförhöjning också?

Jag har levt på 500€ i månaden hittills utan inkomst. Börjar jobba på måndag.

C.E.J.
2008-01-03, 02:51
Det tar ca 15-20 minuter att cykla till SL-gymmet. Till dyr-gymmet tar det ca 5 min.

Då är det ju ingen tvekan om saken, SL-gymmet.

Jag har inte fattat att euron också finns i Finland. Varje gång du skriver euro så tänker jag "jaha så han bor på kontinenten" :Virro

z_bumbi
2008-01-03, 08:23
Jag tränar där för vi får det gratis via jobbet, annars hade valet blivit "brottargymet", en 20kgs vikt väger ju trots allt 20kg även om den inte är märkt med casall eller stången är en lite smårostig eleiko istället för en ny och fin.

Det är troligare att vikten faktiskt väger 20 kg om den inte är märkt med casall. :D

SannedTempos
2008-01-03, 08:48
Budo & Fitness då? Det är väl lite mitt emellan de två andra alternativen.

Alfred Nobel
2008-01-03, 09:04
Man rättar matsäck efter plånbok. Jag hade föredragit det billigare alternativet.

Runda Grodan
2008-01-03, 09:54
Jag tycker att du kan unna dig det dyrare alternativet denna gång. Det kan ju vara bra att testa på ett annat gym ett tag. Stort plus att det ligger närmre än SL-gymmet.

elo_
2008-01-03, 10:32
Jag skulle ha valt SL-gymmet. Främst för atmosfären.. är man på ett gym där 100 i bänk anses vara mycket så kommer man nog troligtvis nöja sig med det också.. men är man på ett gym där 80-kilos gubbar bänkar dubbla vikten... då är det andra bullar. Så rent psykologiskt - SL-gymmet.

Sedan har jag fördomar om det där spinning-gymmet. Men det ska man ha, när man har fördomar så vet man hur något är, man behöver inte tänka på det. ;)

(Sedan är ju prisnivån väldigt skälig även vid t.ex. B&F.. öppethållningstiderna är även de helt klart bäst i Vasa)

Slartibartfast
2008-01-03, 10:51
elo, du har pe-äm! *popcorn*