handdator

Visa fullständig version : Träna bort bukfett och öka i muskelmassa...?


smeklol
2008-01-02, 21:51
Hej!
Har precis börjat om och träna efter en lång tids uppehåll.
Är 1.84cm och väger 74 kg för tillfället och har lite bukfett som jag vill bli av med.. Skulle tippa på att bukfettet rör sig om 2kg eller mindre.

Problemet är att jag samtidigt vill bygga muskler när jag tränar, men har förstått att de flesta inte kan bygga muskler på kcal-.
Men jag har ingen lust att bulka mig för tillfället utan vill "vara i form" under tiden.


Är det möjligt att styrketräna och dela upp träningen och till exempel köra:
Styrketräning (med kcal+)
Styrketräning (med kcal+)
Styrketräning (med kcal+)
Motionsträning (med kcal+(?))
Motionsträning (med kcal-)
Vila (med kcal-)
Motionsträning (med kcal-)


I roterande schema alltså..
Kan tänka mig längre scheman också med vilodagar osv, men ni förstår nog vad jag menar..
Finns det något effektivt sätt att träna bort bukfett och öka i muskelmassa samtidigt?

L-Sami
2008-01-02, 22:05
Det går inte att öka i muskelmassa samtidigt som man vill bli av med kroppsfett.

smeklol
2008-01-02, 22:13
Om jag tränar vissa dagar med kaloriöverskott och motionerar andra med kaloriundetskott så sker det väl inte samtidigt.
Det blir väl bara kortare, och mindre effektiva intervaller än att till exempel bulka i sex månader och deffa två...?

Eddie Vedder
2008-01-02, 22:15
Du kommer öka ytterst lite i båda troligtvis. Med andra ord ett ganska värdelöst upplägg sett ur ett perspektiv om kroppssamansättning.

Du kan helt klart bli vältränad, både stark och få bra kondition. För vissa räcker det, men vill du de facto få resultat på din kroppsammansättning åt ena eller andra hållet bör du nog bestämma dig.


För jag gissar att du med "bukfett" i det här fallet menar den subkutana fettansamlingen, d.v.s. fettet som täcker rutorna. Menar du det viscerala fettet som förekommer runt organen i bukhålan så kan konditionsträning innebära en viss omfördelning även om kroppsfettmängden totalt sett är densamma. En hälsovinst helt klart, men inget vinst rent estetiskt tyvärr.:Virro

smeklol
2008-01-02, 23:23
Försökte teckna min mage i paint men det blev som det blev.
Det röda området som sticker ut vill jag bli av med.
Man skulle kunna kalla det för "isen över fastlandet" :)

http://img211.imagevenue.com/img.php?image=th_12668_qqqqqqssss_122_95lo.JPG

Ganymedes
2008-01-02, 23:27
Försökte teckna min mage i paint men det blev som det blev.
Det röda området som sticker ut vill jag bli av med.
Man skulle kunna kalla det för "isen över fastlandet" :)

http://img211.imagevenue.com/img.php?image=th_12668_qqqqqqssss_122_95lo.JPG

Satsa du på att rätta till bröstet istället, om man nu ska läsa ut något av bilden. :) Dvs skit i magen och bygg på lite istället. Fett går att deffa bort senare. Och oftast ganska fort också, om man inte är för fet.

Jacksatan
2008-01-03, 09:29
Du kan ju inte punktförbränna bort "bukfettet". Därför är det garanterat mer än 2kg fett du ska få bort ifall du vill ha bort fettet därifrån.

Cerberus
2008-01-03, 09:35
hur vet du att det är bukfett? Det sitter ju på dina organ o itne emellan dina muskler o hud.

Eddie Vedder
2008-01-03, 10:37
hur vet du att det är bukfett? Det sitter ju på dina organ o itne emellan dina muskler o hud.

Jag gissar att trådskaparen med "bukfett" inte menar det som egentligen är bukfett uta helt enkelt fettet på magen.

Åtminstone om man tittar på bilden.

swanstah
2008-01-03, 13:44
Träna träna träna! Som andra sagt, punktförbränning går inte, och om du bygger på ordentligt med muskler och vid senare tillfälle bestämmer dig för att deffa ner dig så kommer du får betydligt mer och distinkta muskler, och nå det resultat du är ute efter nu. :)

Koloftw
2008-01-03, 15:18
Jag tycker att du kan köra ett cykliskt upplägg om du vill.

Jag hade ungefär dina stats för ett tag sedan och det gick väldigt snabbt att få fram rutorna. Jag hade samma längd-vikt och det räckte med en 4 veckors diet.

Får jag föreslår så ser det ut såhär:

Dag 1 Helkroppspass, underhåll +500
Dag 2 Cardio, underhåll -750
Dag 3 Helkroppspass, underhåll +500
Dag 4 Cardio, underhåll -750
Dag 5 Helkroppspass, underhåll +500
Dag 6 Cardio, underhåll -750
Dag 7 Vila, underhåll eller -.


Men om detta ska fungera så är det väldigt viktigt att du näringstajmar bra (dvs. lägger stor del efter träning) eller tränar direkt efter/innan frukost. Styrketräning alltså.

Betar
2008-01-04, 17:27
Du kan ju inte punktförbränna bort "bukfettet". Därför är det garanterat mer än 2kg fett du ska få bort ifall du vill ha bort fettet därifrån.

Jag har för mig att King Grub skrev att de inte gick att punktförbränna men att det däremot fanns något som hette regionförbränna och att då magen skulle vara en sk. region. Och då skulle tydligen löpning vara ett bra sätt att just bränna bort fettet på magen. Men jag kan missminna mig, helt klart.

Hur som helst skulle jag först sattsa på att ta bort de oönskade fettet genom konditionsträning och sedan sattsa på styrketräning.

Eddie Vedder
2008-01-04, 17:35
Jag har för mig att King Grub skrev att de inte gick att punktförbränna men att det däremot fanns något som hette regionförbränna och att då magen skulle vara en sk. region. Och då skulle tydligen löpning vara ett bra sätt att just bränna bort fettet på magen. Men jag kan missminna mig, helt klart.

Visceralt fett, det som omger organen i bukhålan. Inte det lagret fett som täcker rutorna som sagt.

Jag skrev just det i inlägg #4.;)

Per B
2008-01-04, 17:37
Jag förstår inte det där med att dela upp det så att man först ska gå ner i vikt mha konditionsträning för att sen börja styrketräna?!? För mig känns det självklart att man då ska kombinera styrketräning med konditionsträning, men att man kanske till att börja med lägger mest krut på det som ger mest effekt på viktnedgången: konditionsträningen. Det framgick inte vad trådskaparen har för bakgrund när det gäller styrketräning, men jag vet av egen erfarenhet att det tar ganska lång tid att hitta rätt i tekniken och de övningar som passar en bäst. Jag måste säga att jag 2,5 år efter att jag skaffade mitt först gymkort fortfarande känner mig som en nybörjare, med stora svårigheter att få riktig muskelkontakt i de flesta övningar.

Är man överviktig tycker jag också man ska vara lite försiktig när man ska börja löpa (om det är det man ska göra): det sliter ofta mycket på knäna. Börja med att ta rejäla promenader, för att sen går över till löpning. Så brukar då jag vara tvungen att göra efter ett uppehåll från löpning. Jag är iofs inte speciellt överviktig, men har dåliga knän.

Nej, kombinera styrke- och konditionsträning vet jag.

Chrillee
2008-01-09, 02:13
Tycker nog inte att trådskaparen är överviktig precis, lite 'extra' kan man väl säga att han har?

Men en fråga till Eddie, eller nån annan som har koll. I början när jag yrade och låg på en diet under 2 månader som resulterade i kcal minus, samtidigt som jag styrke och löptränade, gick jag ner ungefär 4,2kg på den tiden.

Men jag såg inget visuellt sätt på kroppen, var det då alltså min bukfetma som jag förlorade? Eller förlorar man vattensamlingar eller nåt annat först? För 4,2kg borde jag ha sett, eller?

Koloftw
2008-01-09, 02:21
Tycker nog inte att trådskaparen är överviktig precis, lite 'extra' kan man väl säga att han har?

Men en fråga till Eddie, eller nån annan som har koll. I början när jag yrade och låg på en diet under 2 månader som resulterade i kcal minus, samtidigt som jag styrke och löptränade, gick jag ner ungefär 4,2kg på den tiden.

Men jag såg inget visuellt sätt på kroppen, var det då alltså min bukfetma som jag förlorade? Eller förlorar man vattensamlingar eller nåt annat först? För 4,2kg borde jag ha sett, eller?

Jag tycker att 4.2kg har rätt liten visuell skillnad om man har mer än 12% bf, vilket du kanske hade?

Att det är vatten spelar ju ingen roll, det synns ju också.

Sen kan en del ha varit viskeralt bukfett (heter det så :confused:?)

Chrillee
2008-01-09, 02:26
Jag tycker att 4.2kg har rätt liten visuell skillnad om man har mer än 12% bf, vilket du kanske hade?

Att det är vatten spelar ju ingen roll, det synns ju också.

Sen kan en del ha varit viskeralt bukfett (heter det så :confused:?)

Är 184cm lång och vägde 72,2kg, så dem allra flesta i min omgivning anser mig som smal och ingen mening med att gå ner i vikt. Så jag borde ha sett nåt tycker jag, men hade fortfarande kvar mitt överflödiga på lår/rumpa mestadels, sen även lite på mage och bröst.

Lite mysko, eller så ser man inte skillnad så lätt på sig själv kanske.

Nåja, ska nog deffa 1 Mars och bli av med fettet runt lår/rumpa speciellt, sen hoppas jag det runt mage och bröst försvinner också. Får se vart vi hamnar då. :smash: